اخبار داغ

مداح ارومیه ای:

لزوم توجه مداحان به محتوای اشعار و سبک های عزاداری

لزوم توجه مداحان به محتوای اشعار و سبک های عزاداری
یکی از مداحان ارومیه ای گفت: مداحان علاوه بر ارتقاء سطح علمی و آموزشی خود مواظب حرکات و ظواهر خود بوده و در به کار بردن آهنگ ها و ملودی های سوزناک و محتوای شعری آن ها کوشا باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز،«رضا یگانه» از مداحان ارومیه ای متولد سال ۶۳ است که از همان آغاز مداحی به واسطه نوای حسینی و صدای زیبا توانسته جایگاه مناسبی در میان هیئات مذهبی و مداحان داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

او که از ۱۰ سالگی در مسیر مداحی قرار گرفته، به مناسبت ایام محرّم میهمان دفتر اروم نیوز شد تا پاسخگوی سوالات این رسانه در حوزه های مختلف مرتبط با مداحی و هیئات مذهبی باشد.

,

مشروح گفت و گوی خبرنگار اروم نیوز با رضا یگانه را در زیر می خوانید:

,

* مداحی را از چه سالی و از کدام هیئت شروع کرده اید؟

,

مداحی را از سن ۱۰ سالگی از مسجد موسی بن جعفر دره چایی ارومیه شروع کرده ام.

,

در حال حاظر در هیئت شیفتگان امام حسین(ع) ارومیه مشغول به مداحی می باشم.

,

از اساتید بنده که در مداحی کمک و مرا در این عرصه یاری نموده اند، استاد مختار صادق زاده، استاد حاج اکبر بیضایی و استاد موسیقی من استاد فدوی و بصورت پاره وقت از استاد غلامرضا عینی فرد استفاده و کمک گرفته ام.

,

* سبک های اولیه مداحی چه اثرای بر رواج روح معرفت دینی میتواند داشته باشد؟

,

سبک‌ها و قالب‌های اولیه مداحی در اکثر شهرهای ایران بصورت سنتی و یکنواخت می‌باشد و اکثر مداحان بیشتر به اشعار و سبک‌های قدیمی رجوع می‌کنند، این نیز به دلیل تاثیر گذاری آن در مردم و ابراز ساده احساسات در مخاطبان است.

,

مادحین باید توجه داشته باشند از اشعاری استفاده کنند که در شآن و منزلت اهل بیت (ع) باشد اما به ندرت در بعضی از اشعار مداحان میبینیم که از روی بی‌تجربگی تن به گفتن چیزهایی در وصف ائمه میکنند که این حرکات موجب شادی دشمنان اهل تشیع و اسلام می‌شود و بنده به عنوان حقیرترین عضو جامعه مداحان از این عزیزان خواهشمندم که دنبال بهانه دادن به دشمنان اسلام نباشند و با هوشیاری قلم بزنند.

,

سبک های اولیه مداحی و قالب مداحی در اکثر کشور ما و کسانی که در این کار دستی دارند میدونن که هر چقدر به سبک های قدیمی روجوع میکنیم اثرات آن را در مخاطب میبینیم، خیلی تاثیر گذار بوده واحساسات مخاطب رو برمی انگیز.

,

* به نظر شما مداحان در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی چه جایگاهی دارند؟

,

نقطه ای از رهبری در این مورد عرض میکنم و سر مشق خود در زندگی قرار داده ام، شاید کسی بخواد پول میلیاردی خرج کند تا برای خود مستمع جمع کند ولی مداح اون محتوای شعر و طرز آداب رفتار ش در مخاطب تاثیر دارد، مداحی اصولی دارد که اگر رعایت نشود ممکن است موجب انحراف شود. از جمله شرایط یک مداح، رعایت اصول و آداب مداحی، آشنایی با قرآن و ادعیه، مخاطب شناسی، شعرشناسی و شناخت آسیب‌های مداحی است، مداحان علاوه بر ارتقاء سطح علمی و آموزشی خود مواظب حرکات و ظواهر خود باشند.

,

* امروزه با توجه به عرصه های جدید هنر، جایگاه مداحی در میان دیگر عرصه های هنری چیست؟

,

امروز مداحان با هنری که دارند دل های انسان ها را متوجه اهل بیت(ع) می کنند مداحی یکی از هنرهایی که به واسطه آن سیره و معارف اهل بیت(ع) در جامعه گسترش یافته است هنر مداحی زمینه ساز استحکام پایه های دینی و اعتقادی جامعه به ویژه نسل جوان را فراهم میکند امروز هر چه برای تقویت و ترویج دین و ارزش های دینی در جامعه تلاش کنیم باز هم کم است بیشتر از همه مسئولین باید به این هنر ارزش و مقام بدهند و در جهت پیشرفت این هنر از هیچ تلاشی مضایقه نکنند.

,

* به نظر شما سبک های نوین مداحی چه مضرات و زیان هایی بر هیئات مذهبی دارند؟

,

متأسفانه برخی مواقع شاهد برخی سبک های غیرمتعارف در مداحی هستیم که این بر خلاف اصول و ارزش های دینی است باید در مداحی و مرثیه سرایی همان سبک های سنتی گذشته حفظ شود چون از اثرگذاری مطلوب تری برخوردار است و در جهت تقویت مداحان در به کار بردن آهنگ ها و ملودی های سوزناک و محتوای شعری آن ها کوشا باشند.

,

* از وضعیت هیئات مذهبی و مداحان دراستان، منطقه و کشور رضایت دارید؟

,

در استان ما مداحان بزرگی همچون استاد صادق زاده و استاد بیضایی هستند. در شهر های دیگر استان هم مداحان قابلی وجود دارد ولی امروز جایگاه آن ها تثبیت نشده، بیشتر مادحین ما از نبود کار مجبور به فروش کلیه خود اقدام برای درمان و خرج بیمارستان کرده اند بیشتر مداحان ما مجبور به فروش روضه در مجالس ابا عبدالله شده اند که این مسئله مهم و قابل تامل است باید برای این موضوع تصمیم جدی گرفته شده و پیگیری شود.

,

* فعالیت مسئولین مرتبط با مداحان در خصوص ارتقای سطح خود سازی این قشر را چگونه تبیین می کنید؟

,

در ارومیه مذاهب و قومیت های مختلفی وجود دارد و این زمینه مناسبی برای ایجاد وحدت و صمیمیت و برادری بین این جامعه است بنده به عنوان یک مداح از دوستان مادح خود درخواست دارم که در کاربرد مطالب تفرقه انگیز دقت نمایند و تمام تلاش خود را در جهت اتحاد هر چه بیشتر مردم و مسئولین به کار گیری نمایند.

,

* مداحان اهل بیت چگونه می توانند در عرصه فرهنگی و فعالیت های مختلف اثر گذار باشند؟

,

برای اینکه بتوانیم به عنوان یک مداح اهل بیت(ع) درنشر معارف اهل بیت(ع) کوشا باشیم ابتدا خودسازی کنیم و سیره اهل بیت(ع) را ابتدا خودمان فرا بگیریم و یک عالم به عمل باشیم تا بتوانیم صحبت ها و نکاتی را که در برنامه ها برای مستمعان بیان می کنیم به دل ها بنشیند.

,

* به نظر شما شکل گیری و ترویج هیئات مذهبی زیرزمینی در شهرهای مختلف چه تاثیراتی بر دوری جوانان از عزاداری اصولی دارد؟

,

نقش مداحان در شکل دهی افکار عمومی و بقاء مکتب اسلام بسیار مهم و حائز اهمیت است مداحان مراقب باشند این جایگاه مهم با برخی مسائل حاشیه آلوده شود مداحی و سخنرانی در ترویج آموزه های دین خدا مکمل یکدیگر هستند مبلغان دینی و مداحان اهل بیت(ع) با بیان شیوا و اثرگذار خود در در میان مردم زمینه ساز گسترش معارف اهل بیت(ع) در جامعه می شوند امروز دشمن برای خدشه دار کردن این موضوع از هیچ اقدامی فروگذار نیست و مادحین در جلوگیری از این موضوع دقت لازم را داشته باشند.

,

* مشکلات جوانان در عرصه مساجد با هیئت امنا و نزاع بین آن ها را چگونه تبیین می کنید؟

,

امروزه یکی از مشکلات و معضلات اجتماعی علی الخصوص در شهر ما مشکلات بین جوانان و هیئت امناء در مساجد است. مسجد عیبی ندارد ولی متاسفانه بعضی از هیئت امنای ما مسجد را منبع مالی کرده و از مردمی که خودشان مسجد را ساخته اند دارن پول می گیرند، در حالی که این مردم و ملت انقلابی خودشان مسجد رو ساخته اند، یکی دیگر از مشکلات اصلی ما بهاء ندادن مسئولین مساجد به جوانان انقلابی که این باعث شده بیشتر جوانان ما از مسجد رو برگردانده و به حسینیه ها رو بیاورند و مساجد از رونق افتاده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه