اخبار داغ

حاجی دلیگانی:

نظارت های مجلس روی دولت بسیار کاهش پیدا کرده است/ دولت و مجلس سازش کاری و معامله می کنند

نظارت های مجلس روی دولت بسیار کاهش پیدا کرده است/ دولت و مجلس سازش کاری و معامله می کنند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نظارت هایی که مجلس قبل روی دولت داشت توسط این مجلس بسیار کاهش پیدا کرده است از جمله توسط هیئت رئیسه مجلس از جمله توسط خود رئیس ، وقتی خودش به صحنه بیاید بقیه هم به صحنه می آیند و کار نظارتی خودشان را انجام دهند اما اینجا سازش کاری انجام می شود، این یعنی بین دولت و مجلس معامله صورت می گیرد بر این اساس که اینجا را کوتاه می آییم و چیزی نمی گوییم شما آنجا چنان کنید و این واقعا یک وضعیف اسف باری برای کشور به وجود می آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  انقلاب نیوز، مدتی است که بحث بر سر تغییر قانون نظام جمهوری اسلامی ایران به پارلمانی مطرح شده است در این زمینه عزت الله یوسفیان ملأ، رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در مصاحبه ای گفت: برای بازنگری در قانون اساسی نمایندگان قصد دارند نامه‌ای را به مقام معظم رهبری تقدیم کنند یا اینکه معظم له، دستور بازنگری قانون اساسی را ‌به رئیس‌جمهور ابلاغ کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز,
 
به گفته یوسفیان ملأ، این در خواست برای ایجاد نظام پارلمانی است چراکه مجلس اگر بخواهد با دولت تعامل داشته باشد، باید چشم‌پوشی‌های فراوانی را انجام دهد، در حال حاضر مجلس مسائل فراوانی را می‌بیند ولی به خاطر تعامل صحبتی نمی‌کند.
,
,

یوسفیان‌ملا متذکر شد: مسئله نظارت مجلس با قوانین و مقررات فعلی به معنای درگیر شدن با دولت است و بسیاری تعامل را در این می‌دانند که سوال و استیضاح مطرح نشود.
,
,

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس ادامه داد: اگر از دل مجلس، دولت تشکیل شود هر عیب و ایرادی وجود داشته باشد، مجلس باید پیگیر باشد، اما در حال حاضر عملاً در مسائلی مانند حقوق‌های نجومی مجلس و دولت خود را بی تقصیر می‌دانستند و مردم نیز در  چنین شرایطی مخاطب را پیدا نمی‌کنند.
,
,

با صحبت های مطرح شده سوال پیش می آید که برای مبارزه با تخلفات دولتی باید قانون اساس بازنگری شود و راه حلی دیگری وجود ندارد و اکنون مجلس در حال چشم پوشی از تخلفات دولت است؟
,
,

مجلس از تخلفات دولت چشم پوشی می کند
,
, مجلس از تخلفات دولت چشم پوشی می کند,

در این زمینه حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز، اظهار داشت:اشکالات موجودی که درخصوص چشم پوشی از تخلفات دولت توسط مجلس مطرح شده را تایید می کنم ولی منشا آن ساختاری نیست بلکه منشا آن فراموشی وظایف و تعهدات افراد است که  انجام نمی شود.
,
, انقلاب نیوز,

حاجی دلیگانی بیان داشت: یعنی اگر یک نماینده به سوگندی که یاد کرده عمل کند و خودش را نماینده مردم بداند و اگر ملاحظاتی که نباید رعایت کند را رعایت نکند و آنچه که بینی و بین الله است  را دنبال کند و سیاسی کاری نکند خیلی از مشکلات کشور و مجلس و نظام حل می شود.
,
,

وی تصریح کرد: وقتی که می بینیم نماینده اشکالات را می بیند اما می گوید اگر این اشکال دولت را پیگیری و دنبال کنم و تذکر بدهم و سوال کنم فلان شخص ناراحت می شود و مثلا فلان اعتبار را به حوزه انتخابی من نمی دهد و به این جهت اظهار نظر نمی کند و وظیفه خودش را انجام نمی دهد اینجا است که دچارمشکل می شویم وگرنه از نظر ساختاری مشکلی زیادی نداریم ساختار حکومت ساختاری است که در مجموع خیلی دقیق و متوازن هر قوه را در جایگاه خودش دیده است، اما در موقع عمل که می شود به مشکل بر می خورد.
,
,

دولت و مجلس سازش کاری و معامله می کنند
,
, دولت و مجلس سازش کاری و معامله می کنند,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: نظارت هایی که مجلس قبل بر روی دولت داشت توسط این مجلس بسیار کاهش پیدا کرده است از جمله توسط هیئت رئیسه مجلس از جمله توسط خود رئیس ، وقتی خودش به صحنه بیاید بقیه هم به صحنه می آیند و کار نظارتی خودشان را انجام دهند اما اینجا سازش کاری انجام می شود، این یعنی بین دولت و مجلس معامله صورت می گیرد بر این اساس که اینجا را کوتاه می آییم و چیزی نمی گوییم شما آنجا چنان کنید و این واقعا یک وضعیف اسف باری برای کشور به وجود می آورد.
,
,

وی در پاسخ به این سوال که آیا نام این تعامل بین دولت و مجلس است؟ تاکید کرد: نام این تعامل نیست ، بلکه نان قرض دادن است ، در همین داستان رای اعتما اتفاقی که افتاد این بود که در واقع بین رئیس دولت هفتم و هشتم با رئیس دولت دوازدهم وقتی در سعدآباد می نشینند و دو جلسه می گیرند و نان به هم قرض می دهند و بنا می شود که به لیست هیئت وزیرانی که معرفی شدند رای کامل  بدهند و هیچ کسی نیفتد و این چنین هم می شود! به غیر از یک وزیر معرفی شده که آن به جهت بحث محلی اتفاق افتاد و با اختلاف چند رای نتوانست رای اعتماد بگیرد اما بقیه وزرای پیشنهادی رای بالایی هم آوردند.
,
,

برخی نمایندگان طرف حق را نمی گیرند
,
, برخی نمایندگان طرف حق را نمی گیرند,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  بیان افزود: این رای اعتماد نان قرض دادن بود که ما بعدا از شما حمایت خواهیم کرد در انتخابات فلان؛ این مشخص است وقتی مجلس این حرکت را دارد و این جهت گیری را دارد مشکل پیش می آید، همین افرادی که لیستی وارد مجلس شدند موضع گیری هایشان هماهنگ است با آن جریان سیاسی که در لیست گذاشته و به نوعی خودشان را مدیون آن ها می دانند که وارد مجلس شدند حتی تا جایی که حق یک طرف قرار می گیرد و آن افراد به جهت آنکه در آن لیست بودند طرف حق را نمی گیرند اینجا یک اشکال است.
,
,

حاجی دلیگانی در پاسخ به این سوال که وظیفه نمایندگان انقلابی مجلس چیست و چرا در برابر این سازش کاری ها حرکتی انجام نمی دهند؟ تاکید کرد: ما دو اشکال داریم یکی اینکه تعدادمان کم است حدود70 نفر بیشتر نیستیم و از بین 70 نفر آنهایی که حاضرند مواضعشان را ظاهر کنند تعداد کمی هستند و نکته دوم این است که ما فراکسیون فعال و به روز و با جهت گیری های خدایی نداریم یعنی فراکسیون است اما چون بر اساس برخی تمایلات غیر خدایی مسائل شکل می گیرد طبیعتا آن اثرو برکتی را هم که باید داشته باشد را  ندارد و نمی تواند افراد را بر اساس یک جهت گیری درست دور هم بیاورد.
,
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه