اخبار داغ

مردم از مسئولان به خاطر بیکاری عذرخواهی کنند!/ دهه شصتی ها هنوز هم بیکار هستند!

مردم از مسئولان به خاطر بیکاری عذرخواهی کنند!/ دهه شصتی ها هنوز هم بیکار هستند!
گویا دولتمردان تنها به ارائه آمار بیکار روی آورده و مدارم نرخ آن را اعلام می کنند، در آخرین اظهار نظر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به افرادی که جویای کار هستند افزوده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  انقلاب نیوز،سالهاست که دغدغه اصلی مقام معظم رهبری اشتغال و معیشت مردم است نامگذاری پی در پی سالها با عناوین اقتصاد مقاومتی، اشتغال، تولید ملی و.. از جمله یادآوری از طرف رهبر معظم انقلاب به مسئولان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز,

رهبر انقلاب علاوه بر مخاطب قرار دادن مسئولین مردم را نیز به خرید کالاهای ایرانی دعوت کرده اند و با توجه به این مسئله که این فرمایش کاملا منطقی  و به نفع مردم ،اشتغال و معیشت است مردم قدم های خوبی برداشته و به خرید کالاهای ایرانی روی آورده اند.
,
,

بعد از فرمایش رهبر تقاضای مردم برای خرید کالای ایرانی افزایش پیدا کرده است
,
, بعد از فرمایش رهبر تقاضای مردم برای خرید کالای ایرانی افزایش پیدا کرده است,

در این زمینه یکی از تولید کننده گان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: بعد از فرمایش رهبر انقلاب در خصوص خرید کالای ایرانی، فروش ما نسبت به گذشته بیشتر شده است و مردم تقاضای خرید کالای ایرانی را دارند.
,
,

بیکاری دغدغه و معضل بزرگی است که باید به دست مسئولین حل شود، این دغدغه چنان برای رهبر انقلاب اهمیت دارد ایشان در دیدار با نمایندگان مجلس فرمودند"تولید داخلی، علاج رکود و اشتغال خیلی مهم است؛ شرمندگی این حقیر از اینکه جوانی بیکار با دست خالی به خانه می‌رود، کمتر از خود او نیست." شاید بتوان گفت این فرمایش رهبری تیر خلاص به مسئولین  بود تا فکر چاره ای برای این معضل که می تواند باعث بروز دیگر معضلات نیز شود بود.
,
,

اما گویا دولتمردان تنها به ارائه آمار بیکار روی آورده و مدارم نرخ آن را اعلام می کنند، در آخرین اظهار نظر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به افرادی که جویای کار هستند افزوده می شود.
,
,

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به میزان جمعیت و وسعتی که داریم نتوانسته ایم از بازارهای جهانی سهمی به دست آوریم، بیان کرد: برای عبور از این دوران گذار باید سخت تلاش کنیم.
,
,

وی با اعلام اینکه بسیاری از کشورها که به دنبال منزلت بودند هم سخت کار کردند و هم برنامه داشتند، افزود: امروز در دوره ای قرار گرفته ایم که جوانان دهه شصت نتوانستند در دهه هشتاد مشغول به کار شوند.
,
,

دهه شصتی ها هنوز بیکارند
,
, دهه شصتی ها هنوز بیکارند,

ربیعی با اشاره به اینکه در زمانی که دولت تدبیر و امید بر سرکار آمد دو نسل ۶۰ و ۷۰ باید وارد عرصه اجتماعی می شدند، بیان کرد: به خاطر مشکلات گذشته وضعیت اقتصادی کنونی نسبت به گذشته چندان مطلوب نیست و اقتصاد کشور توان زایش درونی خود را از دست داده بود.
,
,

این نوع اظهارات و گلایه ها از دولتمردان نشانه چه چیزی می تواند باشد غیر از کم کاری خود مسئولان! آیا مقصر این نرخ از بیکاری مردم هستند که باید جواب گلایه های دولتمردان را بدهد یا اینکه مردم باید گلایه کنند و از دولت و دولتمردان تقاضای کار و اشتغال داشته باشند.
,
,

با یک نگاه ساده و یک بررسی آماری نه چندان پیچیده می توان به این مسئله پی برد که هنوز متولدان دهه شصت آمار بالایی از بیکاری را دارند و با توجه به قوانین سنی و استخدامی در کشور امید پیدا کردن شغل مناسب را نیز از دست داده اند و می توان گفت که متولدان دهه شصت باید قید پیدا کردن شغل مناسب را با توجه به قوانین استخدامی کشور بزنند.
,
,

جدای از پیدا کردن شغل مناسب متولدان دهه شصت در مشاغل دولتی حتی راه برای مشاغل آزاد نیز نه تنها برای این گروه از جوانان بلکه برای بقیه جویندگان کار مخصوصا تولید کنندگان نیز بسته است راهی که توقعی دیگر از دولتمردان و مسولان ندارند بلکه می خواهند خودشان وارد عرصه ایجاد اشتغال شوند اما این راه نیز برای آنها بسته است و علت آن هم قوانین دست و پا گیر بانک ها در اعطای وام تولید و اشتغال زایی است، وام هایی با سودهای بالا که در نهایت به تولید نه تنها کمکی نمی کند بلکه بیشتر باعث زمین زدند تولید کنندگان می شود.
,
,

سودهای کلان بانکی بلای جان اشتغال
,
, سودهای کلان بانکی بلای جان اشتغال,

سالهاست که قانون اصلاح بانکداری بدون ربا از سوی مسئولین در دوره های مختلف مطرح شده و می شود و همچنین سالهاست علما نسبت به نوع بانکداری و سودهای دریافتی هشدار داده و آن را مناسب جامعه اسلامی نمی دانند اما گویا گوش شنوایی برای این مسئله وجود ندارد.
,
,

در این زمینه سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز اظهار داشت: مجلس حداقل بیش از 8سال است چشم به راه لایحه اصلاح قانون نظام بانکداری است که سودهای کلان و جریمه دیرکردی که همه مراجع اعلام می کنند حرام است اما بانک ها جریمه دیر کرد را می گیرد ، اصلاح شود اما دولت هنوز این لایحه را به مجلس نیاورده است.
,
,

موسوی لارگانی اظهار داشت: بانک های ایران بیشتر دنبال سپرده گذاری هستند، از یک طرف سپرده های مردم را می گیرند و از یک طرف تولید و اشتغال نابود می شود، اگر به سپرده ها سود زیاد تعلق نگیرد آنهایی که پول و سرمایه دارند پول خود را وارد چرخه تولید می کنند و باعث اقتصاد و حتی رونق بانک ها هم می شود.
,
,

زیباترین و مهمترین شعاری هم که در زمان انتخابات ریاست جمهوری برای کسب رای به مردم داده شده است ایجاد اشتغال و چرخیدن معیشت مردم بوده است و مردم با اعتماد به این سخنان به دولت رای داده اند اما حالا مردم به جای شنیدن افزایش آمار ایجاد اشتغال باید از وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی بشوند که هر ساله بیش از1میلیون نفر به جویندگان کار اضافه می شود این مسئله تضاد بزرگی است که مردم را متحیر می کند مقصر اصلی این بیکاری کیست.
,
,

چندی پیش مرکز آمار ایران اعلام کرد نرخ بیکاری افراد ۱۰ ساله و بیشتر در بهار امسال به ۶. ۱۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) رسید.
,
,

روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به بهار پارسال ۰.۴ درصد و نسبت به زمستان ۱۳۹۵، معادل ۰.۱ درصد افزایش داشته است.
,
,

در بهار ۱۳۹۶ معادل ۴۰.۶ درصد جمعیت ۱۰ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.
,
,

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۳۹۵) برابر ۱/۱ درصد و نسبت به فصل قبل (زمستان ۱۳۹۵) معادل ۱.۷ درصد افزایش داشته است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله حاکی از آن است که ۲۶.۴ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ۱۳۹۶ بیکار بوده‌اند.
,
,

بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۳۹۵) برابر۱.۵ درصد و نسبت به فصل قبل (زمستان ۱۳۹۵) معادل ۰.۹ درصد افزایش یافته است. بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در بهار ۱۳۹۶ معادل ۱۰.۲ درصد جمعیت شاغل، ‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند.  

حالا که دولتمردان این آمار را ارائه می کنند پس این مردم هستند که باید مخاطب این سخنان باشند و به دنبال راهکاری برای  خروج از این بن بست و معضل بزرگی به نام بیکاری باشند!
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه