اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

تحریم ها علیه ایران به حوزه فناوری و ارتباطات کشیده شد/ گوگل، اپل و اندروید برخی از برنامه ها و خدمات خود را از دسترس ایرانیان خارج کردند

تحریم ها علیه ایران به حوزه فناوری و ارتباطات کشیده شد/ گوگل، اپل و اندروید برخی از برنامه ها و خدمات خود را از دسترس ایرانیان خارج کردند
وزارت امور خارجه آمریکا فروردین ماه سال جاری اعلام کرد این کشور تحریم هایی را علیه 30 فرد یا شرکت خارجی به علت انتقال فناوری حساس به ایران برای برنامه موشکی این کشور یا به علت نقض کنترل صادرات بر ایران، کره شمالی و سوریه اعمال کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شاید این روز ها در هنگام کار کردن با برخی از نرم افزار های تحت سیستم عامل اندروید و یا IOS بویژه اپ استور های این سیستم عامل ها با برخی از اختلالات مواجه شوید، هنگامی که برای رفع این اختلالات به یکی از تعمیرگاه های موبایل مراجعه می کنید تعمیر کار دلیل اختلالات بوجود آمده را به تحریم های فناوری و ارتباطاتی علیه ایران ربط می دهد که باید گفت درست ترین پاسخ را به شما داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وزارت امور خارجه آمریکا فروردین ماه سال جاری اعلام کرد این کشور تحریم هایی را علیه 30 فرد یا شرکت خارجی به علت انتقال فناوری حساس به ایران برای برنامه موشکی این کشور یا به علت نقض کنترل صادرات بر ایران، کره شمالی و سوریه اعمال کرده است.

,

 

,

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد 11 شرکت یا فرد از چین ، کره شمالی یا امارات عربی متحده به علت انتقال فناوری به ایران که می تواند در برنامه موشکی بالستیک تهران به کار گرفته شود تحریم شده اند. در این بیانیه آمده است 19 شرکت یا فرد نیز به علت دیگر تخلفات براساس « قانون منع تکثیر ایران ، کره شمالی و سوریه » تحریم شده اند. گمان می رود این شرکت ها و افراد فناوری حساسی را که می تواند در توسعه تسلیحات کشتار جمعی به کار گرفته شود به دست آورده یا منتقل کرده اند.

,

 

,

اگر در ماه‌های اخیر با مشکلاتی کوچکی اعم از عدم دسترسی به اپ‌استور، گوگل‌پلی و یا بخشی‌هایی از خدمات گوگل روبه رو شده‌اید باید به شما بیم‌ این موضوع را بدهیم که تحت اولین گام‌های تحریم‌های ارتباطات آمریکا قرار دارید و اگر به فکر جایگزین نباشید این مشکل تا چند وقت دیگر برای شما بزرگ و بزرگ‌تر خواهد شد.

,

تحریم‌های حوزه ارتباطات و تکنولوژی به مراتب از انواع دیگر از تحریم‌ها خطرناک‌تر است، اگر روزی کشورهای توسعه یافته با تحریم نفت، گندم و یا کالاهای به اصطلاح اساسی می‌توانستند کشورهای دیگر را به زانو در بیاورند در قرن 21 شرایطی ایجاد شده است که حذف یا فیلتر یک پیام‌رسان ساده و یا یک موتور جستجو می‌تواند سبب فشارهای مهمی بر یک کشور شود، حتی همین بسترهای تبادل اطلاعات می‌تواند عاملی برای ایجاد اتحادهای اجتماعی گردد که هم می‌تواند فرصت باشد و اگر مدیریت نشود حتی تبدیل به تهدید شود.

,

 

,

**واکنش آذری جهرمی به تحریم های فناوری علیه ایران

, **واکنش آذری جهرمی به تحریم های فناوری علیه ایران, **واکنش آذری جهرمی به تحریم های فناوری علیه ایران,

 

,
برخی کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی از مدتها پیش خبر حذف برنامه‌هایشان از فروشگاه برنامه‌های اپل را می‌دادند و ظاهرا این رویه همچنان ادامه‌دار است که برخی اپلیکیشنهای دارای گردش مالی نیز از اپ  استور حذف شده‌اند.

این اتفاق در حالی می‌افتد که مقامات اپل آن را مربوط به تحریمها کرده و طی مکاتباتی که از سوی کسب‌وکارهای آنلاین با آنها صورت گرفته، گفته‌اند که اپ استور نمی‌تواند از اپلیکیشنهای کشورهای تحریم شده توسط امریکا میزبانی کند.

همانطور که گفته شد با توجه به ادامه‌دار بودن این رویه، پای وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به میان کشیده شد تا در این باره اظهارنظر کند.

محمد جواد آذری جهرمی طی توییتی در صفحه شخصی توییترش در واکنش به حذف برخی از برنامه های ایرانی و تحریم های فناوری علیه ایران از سوی آمریکا نوشت: «11 درصد سهم بازار گوشی ایران متعلق به اپل است. احترام به حقوق مصرف کننده امروزه یک اصل است که اپل رعایت نکرده؛ حذف اپها را پیگیری حقوقی می‌کنیم.»
,
,
,
,
,
,
, «11 درصد سهم بازار گوشی ایران متعلق به اپل است. احترام به حقوق مصرف کننده امروزه یک اصل است که اپل رعایت نکرده؛ حذف اپها را پیگیری حقوقی می‌کنیم.», «11 درصد سهم بازار گوشی ایران متعلق به اپل است. احترام به حقوق مصرف کننده امروزه یک اصل است که اپل رعایت نکرده؛ حذف اپها را پیگیری حقوقی می‌کنیم.»,
 
,
واکنش آذری جهرمی به تحریم‌های شرکت اپل
 
 
 البته هنوز مشخص نیست رویه پیگیری حقوقی به چه شکل خواهد بود اما باید در نظر داشت که این اتفاق جدیدی نیست و شرکتهای فناوری امریکایی با وجود اینکه بازار مصرفی ایران را برای خود بِکر می‌دانند اما بارها به بهانه تحریمها، کاربران ایرانی را از دریافت خدمات منع کرده‌اند.
,
واکنش آذری جهرمی به تحریم‌های شرکت اپل
, واکنش آذری جهرمی به تحریم‌های شرکت اپل , واکنش آذری جهرمی به تحریم‌های شرکت اپل ,
 
 
,
 
,

 

,

ایالت متحده آمریکا ثابت کرده است تا جایی که یک بستر تکنولوژی و شبکه اطلاعاتی همسو با اهدافش باشد به راحتی امکان استفاده از این تکنولوژی را فراهم می‌کند؛ برای مثال در حوادث بعد از انتخابات سال 88 صدها فیلتر شکن و پروکسی در فضای مجازی پخش شد تا کاربران فیس‌بوک بتوانند به راحتی در این شبکه اجتماعی حضور پیدا کنند و از همین بستر ارتباط جمعی اغتشاش گران مدیریت شود.

,

در تحریم‌های اخیر حوزه فناوری اطلاعات هم اپلیکیشن‌های موسیقی غیر قانونی که از ایران مدیریت می‌شوند و یا اپلیکیشن دریافت فراکانس شبکه‌های ماهواره‌ای ایرانی و برنامه‌های مد و سبک زندگی غربی حذف نشده‌اند، بلکه برنامه‌هایی در حوزه حمل و نقل و مواد خوراکی و حوزه کسب و کارهای اینترنتی حذف شده‌اند.

,

شرکت‌های تحریم کننده دلیل این بد رفتاری‌های خود با کاربران ایرانی را تحریم‌های مالی آمریکا عیله کشورمان اعلام کرده‌اند، این یعنی تا مادامی که ترس از ایالت متحده برای شرکت‌های حوزه ارتباطات وجود داشته باشد حتی با وجود برجام هم جرأت ارتباط با ایران ندارند.

,

از سوی دیگر یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیش‌روی شرکت‌های نوپای ایرانی، نداشتن ارتباط مالی مناسب با بسترهای اولیه و اصلی دنیا مانند گوگل است، بنابراین تا مادامی که ترس از آمریکا در وجود شرکت‌های غربی باشد و تبادلات مالی بین ایران و شرکت‌های اروپایی و آمریکایی صورت نگیرد، حضور پر رنگ ایران در فضای مجازی با موانع بسیاری مواجه است.

,

تحریم اولین اپراتور ارتباطی ایران، یعنی همراه اول نشان از جدّی بودن دشمنان دارد، این تحریم که به گفته وزیر ارتباطات کشورمان توسط وزارت خزانه داری ایالت متحده آمریکا رخ داده است، می‌تواند شرکت همراه اول را با مشکلاتی اعم از عدم اعطلای کدهای مخصوص سیم کارت و غیر قابل استفاده کردن سیم کارت ها در خارج از مرزهای کشور کند.

,

با وجود اینکه هنوز هیچ منبع آگاه و رسمی دلیل تحریم همراه اول را بیان نکرده است، اما به نظر می‌رسد ارتباط بخشی از این شرکت با نهادهای مورد تحریم قرار گرفته آمریکا، مانند سپاه پاسداران در این موضوع بی تاثیر نباشد به این صورت دشمنان ایران تکنولوژی را به دو بخش خوب و بد برای مردم ما تبدیل می‌کنند.

,

شرکت‌های آمریکایی و در رأس آنها گوگل، آمازون و اپل سعی دارند تا کاربران ایرانی را از استفاده مناسب از اینترنت و دسترسی کشور به ابزارهایی که می‌توانند باعث رشد کسب و کار و اشتغال شوند، دور کنند.

,

در حال حاضر 44 درصد از کلیه خدمات گوگل برای کشور مسدود است که در این بین 100 درصد از خدماتی که مورد نیاز توسعه دهندگان و کسب و کارهاست، برای ایران غیر قابل دسترسی می باشد و این به معنای فشار اقتصادی با تحریم فناوری اطلاعات است.

,

در حوزه سیستم عامل 63 درصد، تبلیغات کسب و کار 63 درصد و آمار تحلیلی 38 درصد از خدمات گوگل در دسترس مردم ایران قرار ندارند.

,

با ادامه این روند نیاز هرچه بیشتر به بستر ملی اطلاعات که مدیریت آن در داخل مرزهای جمهوری اسلامی است احساس می‌‎شود، حرکت به سمت خود کفایی در زمینه تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی که با وجود آنها تن هر ایرانی به واسطه تحریم‌های مستکبران نلرزد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه