اخبار داغ

کوچه‌های خاکی خراسان تا سکوی قهرمانی در مجارستان

کوچه‌های خاکی خراسان تا سکوی قهرمانی در مجارستان
دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و رئیس انجمن مخترعان خراسان رضوی فقط یکی دو افتاخری است که در کنار نام این نابغه جهانی خودنمایی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، علی‌اصغر برهمند دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و برادر شهید محمدرضا برهمند است. معلم نمونه کشوری در سال 86 متولد شهرستان تربت جام است که هم‌اکنون مسئولیت ریاست انجمن مخترعین استان خراسان رضوی، عضویت در فدراسیون جهانی اختراعات و رییس هیئت مدیره ان جی او توسعه ایده‌های دانش‌بنیان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, .,

 

,

او اختراعات بسیاری از جمله کشف راز حمام شیخ بهایی و اختراع آن(به جوش آوردن آب با یک شمع)، پیش‌بینی زلزله از ۴۸ ساعت تا ۱۰ روز قبل از وقوع و تولید برق از جزر و مد دریا را دارد.

,

 

,

*  زندگی نابغه جهانی در کوچه‌ پس‌کوچه‌های تربت جام

, *  زندگی نابغه جهانی در کوچه‌ پس‌کوچه‌های تربت جام,

 

,

صبح توس: چگونه مخترع شدید؟ در واقع اولین جرقه اختراع شما چه زمانی و چگونه زده شد؟

, صبح توس: چگونه مخترع شدید؟ در واقع اولین جرقه اختراع شما چه زمانی و چگونه زده شد؟,

 

,

برهمند: من در مدرسه‌ای فوق‌العاده محروم در تربت جام درس می‌خواندم و مدرسه ما در حدی سطح پایین بود که حتی آب و برق و گاز نداشت. در خیابانی خاکی زندگی می‌کردیم که حتی آب برای خوردن را از آب انبار می‌آوردیم.

, برهمند:, .,

در همین شرایط درس خواندم و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی خود را از همان تربت جام شروع کردم.

, .,

 

,

, ,

 

,

نخستین بار معلم کلاس پنجم دبستان پی به استعداد من برد. سر کلاس پرسید: این آپولوی 11 وقتی از فضا به زمین رسید در اقیانوس به زمین رسید؟ در اقیانوس به آب بزرگی چگونه پیدایش کردند؟

,

 

,

من دستم را بالا بردم و گفتم: هندوانه را اگر داخل استخر بیندازیم ابتدا سرعتش گرفته می‌شود و به زیر آب می‌رود و سپس چون هوا دارد روی آب می‌آید، آپولو نیز همین‌طور است.

,

 

,

*ماجرای آپولو و حیرت معلم!

, *ماجرای آپولو و حیرت معلم!,

 

,

معلم با حیرت گفت: دانشمندان ناسا ماه‌ها فکر کرده‌اند که چگونه آپولو را با کمترین هزینه روی زمین بنشانند اما تو در حد چند ثانیه جواب دادی.

, .,

 

,

از همان موقع بود که من به این فکر کردم که می‌توانم در حد دانشمندان جهان فکر کنم و این آغاز جرقه اختراع در ذهنم بود.

, .,

 

,

صبح توس: پس معلم، شما را مخترع کرد

, صبح توس: پس معلم، شما را مخترع کرد,

 

,

برهمند: بله. معلم نقش به سزایی دارد. همانطور که یک معلم من را به اوج برد، معلم دیگری نیز بود که مرا باور نداشت و روزی که جواب یکی از سوال‌های پیچیده زمین شناسی را دادم با تحقیر پاسخ مرا داد که فرد دیگری نبود که تو جواب بدهی؟ این حرف معلم مرا بسیار رنجاند اما خوشبختانه من آدمی بودم که هرگز کوتاه نمی‌آمدم در نتیجه تشویق معلم ابتدایی را در نظر گرفتم و با آن پیش رفتم.

, برهمند, .,

 

,

من خودم نیز وقتی معلم بودم می‌دیدم اگر یک بچه را تشویق کنم آن بچه به خودباوری می‌رسد و استعدادهایش شکوفا می‌شود. یادم می‌آید دانش آموزی داشتم که روزی برای یک مناسبت خواست در کلاس شعر بخواند؛ با اینکه فهمیدم شعر سروده خودش نیست اما او را تشویق کردم که استعداد هنرش خوب است. همین حرف من آن دانش‌آموز را به خود آورد و برای اینکه از شرمساری درآید به شعر گفتن پرداخت. آن‌قدر شعر گفت که هم‌اکنون دکترای ادبیات گرفته و چندین کتاب چاپ کرده است.

, .,

 

,

*نخبه شدن ربطی به ژن خوب ندارد!

, *نخبه شدن ربطی به ژن خوب ندارد!,

 

,

صبح توس: شنیده‌ایم پسرتان همچون شما مخترع است؟ آیا نخبه بودن در خانواده شما ارثیست یعنی از گذشتگانتان به شما رسیده است؟

, صبح توس: شنیده‌ایم پسرتان همچون شما مخترع است؟ آیا نخبه بودن در خانواده شما ارثیست یعنی از گذشتگانتان به شما رسیده است؟,

 

,

برهمند: من اختراع را ارثی نمی‌دانم. به نظرم اکتسابی است و حاصل این نیست که ژن خوب باشد!

, برهمند,

 

,

در محیط خانه مطلبی عنوان و روی آن بحث می‌کنیم که این نقش مهمی در پرورش فکر فرزندان است.

,

 

,

پدرم مقنی بود. او نیز توانست بدون قطب‌نما، چاه‌های آب بسیاری حفر کند بدون اینکه حتی نیم‌متر هم اختلاف داشته باشد. به اوستای نخ و چوب معروف بود. پدرم استعداد زیادی داشت من نیز گمان می‌کنم به پدر رفته باشم. هر چند مطالعات وسیع و اطلاعات عمومی بالا عامل موثر در موفقیت‌هایم بوده است.

, .,

 

,

*راز کشف قطبین زمین در تنور مادر!

, *راز کشف قطبین زمین در تنور مادر!,

 

,

صبح توس: نخستین اختراعتان چه بود؟ در آن زمان چند سال داشتید؟

, صبح توس: نخستین اختراعتان چه بود؟ در آن زمان چند سال داشتید؟,

 

,

برهمند: نخستین اختراعم را مدیون مادرم هستم. آن موقع دبیرستان بودم که معلم زمین شناسی از دانش‌آموزان سوال کرد چرا قطبین زمین همچون پرتقال است و اطراف آن فرو رفته ؟ من با خود گفتم حتما جواب این سوال را باید پیدا کنم. مدت‌ها به کتابخانه رفتم و تحقیق کردم.

, برهمند, . ,

 

,

روزی مادرم در حال پخت نان در تنور بود. من کنارش رفتم. با خود گفتم می‌شود فرضیه ساخت که تنور، خورشید است و خمیرهای نان هم منظومه شمسیست که از خورشید جدا شدند و هنوز خمیری شکل هستند.

,

 

,

 مقداری خمیر برداشتم و به هوا پرتاب کردم. خمیر از هم پاشیده شد و به زمین افتاد و مادرم مرا دعوا کرد که چرا روزی خدا را به زمین انداختم. به نتیجه‌ای نرسیدم.

,

 

,

بار دیگر که حواس مادرم نبود مقداری دیگر از خمیر را برداشتم و مجدد به هوا پرتاب کردم؛ باز هم نتیجه‌ای نداد.

,

 

,

بار سوم که پرتاب کردم خمیر همچون خربزه کشیده شد و به زمین افتاد. رفتم تا خمیرها را از روی زمین جمع کنم دیدم قسمت‌هایی که بیشتر پخش شده خشک و وسط‌هایش خمیری شکل مانده است.

,

 

,

با خوشحالی فریاد زدم پیدا کردم جوابش را پیدا کردم. و این، نخستین ایده من بعد از ماجرای سقوط آپولو به اقیانوس بود که به عنوان یک فرضیه خوب مطرح و به دانشگاه فردوسی مشهد آورده شد.

,

 

,

صبح توس: آخرین اختراعی که کردید چه بود؟ و اختراعی در دست بررسی دارید؟

, صبح توس: آخرین اختراعی که کردید چه بود؟ و اختراعی در دست بررسی دارید؟,

 

,

برهمند: آخرین اختراعی که هم‌اکنون در حال بررسی است و آزمایش‌های خود را طی می‌کند آب شیرین‌کن بدون استفاده از فیلترهای معکوس است.

, برهمند,

 

,

همچنین کودی را اختراع کردم تحت عنوان نانو بی اف تی. این کود دارای گواهی ثبت اختراع است و تاییدیه علمی دانشگاه فردوسی را دارد. این کود تاثیرات بسیار عالی در رشد گیاهان دارد و باعث کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها می‌شود.

,

 

,

*کود «نانوبی‌اف‌تی» را بدون حمایت هیچ نهادی به ثبت رساندم

, *کود «نانوبی‌اف‌تی» را بدون حمایت هیچ نهادی به ثبت رساندم,

 

,

برای اختراع این کود هیچ نهاد و موسسه‌ای ما را یاری نکرد و با اینکه مجوز ثبت دارد اما من مجبور شدم در خانه این کار را انجام دهم.

,

 

,

, ,

 

,

*هزاران اختراعی که به ثبت نرسید

, *هزاران اختراعی که به ثبت نرسید,

 

,

صبح توس: شما از نوجوانی به سمت اختراع رفتید؛ به طور متوسط هر چند مدت یک اختراع داشته‌اید؟

, صبح توس: شما از نوجوانی به سمت اختراع رفتید؛ به طور متوسط هر چند مدت یک اختراع داشته‌اید؟,

 

,

برهمند: الان من 58 سال سن دارم. اگر اختراعاتم را حساب کنم به طور متوسط هر دو سال یک اختراع در طول زندگانیم دارم.

, برهمند,

 

,

بیش از هزار اختراع دارم اما پول و فرصت نداشتم که همه را به ثبت برسانم و تنها 30 اختراعم به ثبت رسیده است.

,

 

,

صبح توس: مهم‌ترین اختراعی که داشته‌اید چه بود و چه میزان مورد استقبال یا حمایت نهاد و ارگانی شده است؟

, صبح توس: مهم‌ترین اختراعی که داشته‌اید چه بود و چه میزان مورد استقبال یا حمایت نهاد و ارگانی شده است؟,

 

,

*پیش‌بینی زلزله؛ پرسرو صداترین اختراع

, *پیش‌بینی زلزله؛ پرسرو صداترین اختراع,

 

,

برهمند: یکی از پر سر و صداترین اختراعاتم پیش‌بینی زلزله 10 روز پیش از وقوع است. سال‌ها پیش به یکی از مسئولین بالا گفتم: من می‌توانم زلزله را 10 روز پیش از وقوع پیش بینی کنم. مدارکم را نشان دادم و گفتم دو زلزله برای اطراف تهران در راه است اگر کمک مالی کنید زلزله بزرگ تهران را نیز پیش‌بینی می‌کنم.

, برهمند,

 

,

آن مسئول گفت: اگر درست پیش‌بینی کرده باشی می‌گوییم حمایتتان کنند.

,

 

,

 

,

پیش‌بینی وقوع یک زلزله درست از آب درآمد/ مسئولان زیر قول زدند

, پیش‌بینی وقوع یک زلزله درست از آب درآمد/ مسئولان زیر قول زدند,

 

,

مدتی بعد زلزله رخ داد و از طرف آن مسئول مبلغی وام برایم درنظر گرفتند اما وام‌ به دلیل بهره بالا در توان من نبود و من نیز نتوانستم مبلغ وام را بگیرم. اگر حمایت می‌شدم و وام بلاعوض می‌دادند می‌توانستیم 48 ساعت پیش از وقوع اطلاع رسانی کنیم.

,

 

,

فردای پس از زلزله در تهران

, فردای پس از زلزله در تهران,

 

,

تهران پس از زلزله دچار خسارات بی‌شمار و جبران ناپذیری خواهد شد به طوریکه 10 درصد کشتار مردم زیر آوار است. مابقی در بمبی از گاز که کل تهران را می‌سوزاند و همچون پلاسکو می‌کند، جان خود را از دست می‌دهند.

,

فاجعه همین‌جا تمام نمی‌شود، اگوی تهران می‌شکند و فاضلاب روی شهر می‌آید. فاجعه بعدی نیز موش‌های تهران است که طاعون و وبا با خود می‌آورند.

,

 

,

با یک حمایت! جلوی فاجعه تهران را بگیرید

, با یک حمایت! جلوی فاجعه تهران را بگیرید,

 

,

با یک حمایت از یک مخترع می‌شد جلوی این فجایع را تا حدی گرفت اما متاسفانه رغبتی برای این کار وجود ندارد.

,

 

,

آقایان مسئول که خانه‌هایتان را ضد زلزله 8 ریشتری ساخته‌اید این خانه‌ها ضد زلزله است اما ضد انفجار که نیست. حداقل میز و صندلی شما حفظ می شود.

,

 

,

صبح توس: اتفاق افتاده که پیش‌بینی زلزله برایتان دردسر ساز باشد؟

, صبح توس: اتفاق افتاده که پیش‌بینی زلزله برایتان دردسر ساز باشد؟,

 

,

برهمند: بله. این اختراع، مسائل بسیاری برایم پیش آورده است و جاهای بسیاری جوابگو بوده‌ام اما باز هم به کار خود ادامه می‌دهم.

,

 

,

همین امروز از دانشگاه ژئوفیزیک شیراز با من تماس گرفتند که ما پیش‌بینی زلزله شما را رصد می کنیم و این مسئله به عنوان بحث داغ در دانشگاه ما مطرح می‌شود. طبق آخرین نظرات، زلزله غیر قابل پیش بینی است. ژاپن، چین و کشورهای زلزله خیز و بسیار مدرن هنوز نتوانسته‌اند راهی برای زلزله بیابند، شما چگونه ادعا می‌کنید؟

,

 

,

وقتی اروپا دانشمندان ایرانی را باور دارد و ایران ندارد!

, وقتی اروپا دانشمندان ایرانی را باور دارد و ایران ندارد!,

 

,

به آن‌ها گفتم: از میان 10 نفر برتر ناسا دانشمندان ایرانی جزء 5 دانشمند برتر هستند. ایرانی‌ها در هر مسابقات علمی که شرکت می‌کنند 80 درصدشان مدال می‌آورند. چگونه است که ما کشورهای اروپایی را قبول داریم اما هیچ اعتمادی به دانشمندان خودمان نداریم.

,

 

,

من خودم نیز در سال 2006 در مسابقاتی که در مجارستان برگزار شد به عنوان بزرگترین نابغه مجارستان شناخته شدم. چرا خودمان را دست کم بگیریم؟

,

 

,

پرسیدن این سوال یعنی ما به خودمان ایمان نداریم و معتقد هستیم دانش باید از جای دیگر وارد شود. من این را قبول ندارم.

,

 

,

صبح توس: اشاره کردید به لزوم حمایت از نخبگان؛ برخی نوابغ در قالب فرار مغزها از ایران می‌روند؟ نظر شما چیست؟ شده به رفتن فکر کنید؟

, صبح توس: اشاره کردید به لزوم حمایت از نخبگان؛ برخی نوابغ در قالب فرار مغزها از ایران می‌روند؟ نظر شما چیست؟ شده به رفتن فکر کنید؟,

 

,

برهمند: کشور ما از نظر تولید مهندس با امریکا برابری می‌کند. اما چرا یک نخبه اقدام به مهاجرت می‌کند؟ یا اینکه در کشور خودش مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا جایگاه اجتماعی برایش تعریف نشده و یا به دلیل بحث رفاه اجتماعی نخبگان است که در کشورما ضعیف است.

, برهمند,

 

,

*پیشنهاد اقامت در سوییس را رد کردم

, *پیشنهاد اقامت در سوییس را رد کردم,

 

,

در سوییس به من پیشنهاد دادند اینجا بمان. ما اینجا شما را عضو پایگاه علمی «سرن» می‌کنیم. من با خود گفتم وقتی برای این‌ها می‌توانم مفید باشم چرا برای کشور خودم نباشم. یک عمر گفته‌ایم مرگ بر امریکا، حالا چگونه و چرا باید به دامن این‌ها بیاییم؟

,

 

,

علی‌رغم افکار من اما متاسفانه هنوز در داخل کشور هیچ کس رسما نگفت بیا ما حمایتت می‌کنیم.

,

 

,

صبح توس: شما در دیداری با مقام معظم رهبری در محضر ایشان سخنرانی کرده‌اید. در این رابطه توضیح بفرمایید

, صبح توس: شما در دیداری با مقام معظم رهبری در محضر ایشان سخنرانی کرده‌اید. در این رابطه توضیح بفرمایید,

 

,

برهمند: در سال 85 به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شدم و در حضور مقام معظم رهبری پیرامون علم و پژوهش سخنرانی کردم. مقام معظم رهبری نیز تاکید بسیاری بر راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان دارند.

, برهمند,

 

,

*بنیاد ملی نخبگان تنها به نفرات برتر کنکور اهمیت می‌دهد

, *بنیاد ملی نخبگان تنها به نفرات برتر کنکور اهمیت می‌دهد,

 

,

صبح توس: انگیزه‌ای در این دولت می‌بینید که بخواهند شما را حمایت کنند؟

, صبح توس: انگیزه‌ای در این دولت می‌بینید که بخواهند شما را حمایت کنند؟ ,

 

,

برهمند: حرف خیلی است اما در عمل بگویند چه امکاناتی برای نخبگان قرار دادند. بنیاد ملی نخبگان فقط برای کسانی است که رتبه‌های اول کنکور را کسب کرده و نخبه بودن را در نفر برتر المپیادهای علمی و کنکور تعریف کرده‌اند.

, برهمند,

برای همین‌ها غیر از حقوق اندک چه امکاناتی در نظر گرفته‌اند؟

,

 

,

سال 92 آموزش و پرورش قرار شد مجوز یک آموزشگاه علمی را به من بدهد. دو سال من را الاف کردند نهایت هم مجوز زبان انگلیسی دادند؟ چه به درد من می‌خورد؟ من به دنبال زدن مدرسه علمی بودم اما آنان مجوز موسسه زبان انگلیسی را به من دادند.

,

 

,

* اگر بگذارند، طرح «هر دانش آموز یک مخترع» را پیاده می‌کنم

, * اگر بگذارند، طرح «هر دانش آموز یک مخترع» را پیاده می‌کنم,

 

,

صبح توس: نظرتان راجع به راه اندازی مدرسه انرژی اتمی در مشهد چیست؟

, صبح توس: نظرتان راجع به راه اندازی مدرسه انرژی اتمی در مشهد چیست؟,

 

,

برهمند: بعضی‌ها شوی تبلیغاتی راه می‌اندازند. اگر ما واقعا دنبال پیشرفت هستیم چرا دستاوردهای خود را به مفت از دست دهیم؟ چرا علم از بیرون وارد کنیم و انقدر ساده از خون شهیدانمان بگذریم.

, برهمند,

گفته بودم اگر مجوز ساخت آموزشگاه را به من بدهید من پروژه از هر دانش آموز یک مخترع را اجرا می‌کنم. اگر نتوانستم هزینه را برمی‌گردانم.

,

 

,

گفت‌وگو: سارا آویشی

, گفت‌وگو: سارا آویشی,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه