اخبار داغ

مداح ارومیه ای:

جایگاهی به نام مداحی در آذربایجان غربی وجود ندارد/ نبود نظارت بر هیئات مذهبی موجب افزایش آن ها می شود

جایگاهی به نام مداحی در آذربایجان غربی وجود ندارد/ نبود نظارت بر هیئات مذهبی موجب افزایش آن ها می شود
مداح اهل بیت(ع) اهل ارومیه گفت: یکی از اصلی ترین مشکلات مداحان در استان نبود جایگاه مناسب برای آن ها و نیز نبود نظارت بر هیئات مذهبی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز،محمدرضا شریف زاده از مداحان ارومیه ای متولد ۱۳۶۲ در شهر ارومیه به دنیا آمده است و از همان کودکی به کمک برادر بزرگ خود شروع به مداحی و قرائت قرآن کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

او که از ۱۴ سالگی مداحی را شروع کرده، به مناسبت ایام محرّم میهمان دفتر اروم‌نیوز شد تا پاسخگوی سوالات این رسانه در حوزه های مختلف مرتبط با مداحی و هیئات مذهبی باشد.

,

مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگار اروم‌نیوز با محمدرضا شریف زاده را در زیر می‌خوانید:

,

* مداحی را از چه سالی و از کدام هیئت شروع کرده اید؟

,

از سال ۷۵ شروع به مداحی کرده ام. در ابتدا هیئت شیرخوار علی‌اصغر(ع) را به کمک آقای مرسلی تاسیس کرده‌ایم و تا به امروز در هیئت شیرخوار علی‌اصغر(ع) مشغول به مداحی هستم.

,

* از اساتیدی که در این راه بهره برده‌اید و به شما کمک کرده‌اند چه کسانی هستند؟

,

در اوایل مداحی استاد من برادر بزرگم آقای علیرضا شریف‌زاده بودند که هم راهنمای مداحی من بوده و هم قرائت قرآن را به من آموخته‌اند.

,

مداحی را به‌صورت نیمه‌حرفه‌ای در محضر استاد عباس‌پور و استاد صفایی که  مداحی می‌کردند و شاعر هم بودند یاد گرفته‌ام.

,

از سال ۸۸ در محضر استاد صادق‌زاده در هیئت شیفتگان امام حسین(ع) ارومیه به عنوان سرمداح این هیئت به مداحی مشغول هستم.

,

* سبک‌های اولیه مداحی چه تاثیری بر رواج روح و معرفت دینی مخاطب خود دارند؟

,

مداحی سنتی، غیر سنتی، همراه با موسیقی در مکتب امام حسین هر کدام یک هنر است، از قدیم گفته اند هرچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند، بنده می‌توانم بگویم که در زمان مداحان سنتی مردم ساده‌زیستی بود و همه چیز به چشم نیک دیده می‌شد و هر مداحی به‌صورت ساده و از دل خوانده می‌شد بر دل می‌نشست ولی امروز همه مادحین ما از سبک و موسیقی‌هایی که از گستردگی زیادی برخوردار است آشنایی کامل دارند و باید داشته باشند تا بتوانند بر مخاطب خود تاثیرگذار باشند.

,

* به نظر شما مداحان در ترویج شبک زندگی ایرانی ـ اسلامی بر مخاطب خود از چه جایگاهی برخوردارند؟

,

پیامبر دو وصیت بر ما نموده اند کتاب خدا و اهل بیت و ما باید همیشه با اهل بیت(ع) باشیم، سنبل اهل بیت امام حسین(ع) است امروز تاثیری که وجود مقدس اهل بیت بر زندگی ما و مردم دارد قابل قیاس با هیچ چیزی نیست، مداح یعنی امام حسین هر کاری انجام دهد هر چیزی بپوشد بر مخاطب خود تاثیر مستقیم دارد، مداح سنبل یک هیئت است و ضربه ای که یک مداح خواه و ناخواه میتواند بر آن مجلس بزند کسی نمی تواند جبران کند و پیشرفتی که در یک مسجد یا هیئت می‌تواند انجام شود مستلزم وجود مداح است.

,

* امروزه با توجه به عرصه های جدید هنری جایگاه مداحان در میان مسئولین فرهنگی و عرصه‌های دیگر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

,

در شهر ارومیه مداح‌های بزرگی وجود دارد ولی متاسفانه ارزش مادحین در این شهر مشخص نیست در عرصه هنر و مداحی آخری وجود ندارد و دست بالای دست بسیار است.

,

استاد موذن‌زاده همیشه می‌گفتند هر لحظه امکان دارد بگویند که یک موذن‌زاده دیگر وارد این عرصه شد، امروزه جایگاه هیئت ها و مادحین در شهر ما مشخص نیست به شهرها و استان‌های همجوار نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که تمامی مدیر‌کل‌ها، استانداران، شهرداران و مسئولین توسط مادحین انتخاب می‌شوند مثل تبریز اردبیل و زنجان که این خیلی تاثیرگذار است.

,

تنها شهری که به مداح به عنوان ریزه‌خوار نگاه می‌کنند ارومیه است و تنها زمانی که به مداح ارزش میدن ۱۰ روز محرم بوده و بقیه روزها ارزش یک بقالی از یک مداح در این شهر بالاتر است.

,

* نتایج این نبود حمایت و البته نداشتن شغل مناسب چه می‌تواند باشد؟

,

اکثر مداحان این شهر بیکار هستند یک مداح امروز نمی‌تواند با استاندار و امام جمعه ارتباط برقرار کند و این مشخص‌کننده این است که جایگاه مداحی در این شهر مشخص نشده است.

,

امروز مشکلی که گریبان‌گیر مادحین ما شده و آنقدر تضعیف شده است که مداح به خاطر چند مقدار پول مجبور به فروش کلیه خود می‌کند در شهر ما در زمان انتخابات بازار ارزش به مداح‌ها خیلی گرم است ولی بعد از انتخابات کسی به هیئت‌ها اهمیت نمی‌دهد و کسی صاحب مداح ها نمی‌شود.

,

جایگاه و ارزش مداح زمانی مشخص و مکان خود را پیدا خواهد کرد که بین آن‌ها اتحاد ایجاد شود تا بتوانند در این راه موفق شوند.

,

* نحوه اداره هیئات مذهبی در ارومیه و آذربایجان‌غربی و به طور کلی در کشور رضایت‌بخش است؟ آیا توجه صرف به مداحی می تواند گره‌گشای مشکلات باشد؟

,

من هیئت‌هایی را میشناسم که هنوز مداح خود را قبول ندارند مسئولین از شهرهای همجوار مداح می‌آورند. چه اشکالی دارد که در کنار مادحین شهرهای دیگر از مادحین داخلی هم استفاده کرده و به آن‌ها ارزش دهند در این برنامه ها هر قدر به مداح ارزش داده شود مداح هم روز به روز پیشرفت خواهد کرد و در بین استان‌ها و شهرهای دیگر مطرح خواهد شد و این باعث پیشرفت و ارزش یک مداح می‌شود.

,

راس کار مادحین استان ضعیف و کانون مداحی و تبلیغات اسلامی ما ضعیف است و امروز مداحی که فعالیت می‌کند باید دارای ادب و معرفت باشد و اگر این معرفت را نداشته باشد و مداح خوبی باشد ارزش ندارد ان‌شاالله شاهد روزی باشیم که همه مداحان ما همه با هم به‌صورت برادرانه و با صمیمیت در کنار هم پیشرفت کنند.

,

* دلیل اصلی اینکه مادحین ما کمتر در نزد رهبر انقلاب مداحی می‌کنند، چیست؟

,

در طول تاریخ در استان مادحین کمتر توانسته‌اند در محضر رهبری مداحی کنند و این یک عیب بزرگ در آذربایجان‌غربی برای مسئولین است به حول و قوه الهی امسال بنده  به عنوان مداح دعوت شده‌ام تا در محضر رهبری مداحی کرده و صدای مادحین را به گوش ایشان برسانم و خرسندم که این توفیق شامل حال بنده شده و تا بتوانم در انجا خوب درخشیده و استان را مطرح کنم.

,

* سبک‌های نوین مداحی چه مضراتی می‌تواند بر هیئت‌های مذهبی داشته باشد؟

,

هرگونه آهنگ و ریتم و سبک در مداحی به کار برده شود ایراد ندارد ولی نباید سوزناکی و متانت خود را از دست بدهد تمامی مداحی‌های ما از آهنگ‌ها گرفته می‌شود و دقت کنیم استاد موذن‌زاده همیشه از آهنگ‌های سوزناک ترکی استفاده می‌کرد، امروزه مداحی شور را خیلی‌ها رد می‌کنند ولی ما رد نمی‌کنیم حتی‌الامکان باید متانت و محتوا در مداحی رعایت شود.

,

مداح یک رسالت بزرگ بر روی دوش خود دارد که باید بتواند بر مخاطب خود تاثیر گذار بوده و امام حسین (ع) را تبلیغ کند باید آهنگی که میخواند قوی، شعرش باید محتوا دار و آهنگی که به کار برده می شود نباید جلف بوده و در خور مجلس امام حسین باشد.

,

* در هیئت‌هایی که لخت‌زنی می‌کنند این نوع رفتار ها در رواج مداحی‌های نامناسب در دوری جوانان از عزاداری اصولی چیست؟

,

در هیئت‌هایی که لخت‌زنی صورت می‌گیرد نشان از آن است که در استان بحث حسینی‌بودن جایگاه خود را پیدا نکرده و هر کسی هر چیزی دلش خواست انجام می‌دهد اگر در ارومیه بزرگ باشد مادحین هیچ وقت نمی‌توانند کوچک‌ترین اشتباهی مرتکب شوند و این موارد باعث می‌شود که مادحین ما با رفتار ها و قیافه های جلف و ناپسند وارد مجلس امام حسین‌(ع) شده که در خور امام حسین نیست، مداح اگر سالم باشد مخطبان خود را هم سالم به بار می آورد و ان‌شاالله هر روز شاهد پیشرفت مجالس امام حسین(ع) باشیم.

,

* فعالیت مسئولین مرتبط با مداحان در خصوص ارتقای سطح خودسازی این قشر را چگونه ارزیابی میکنید؟

,

در آذربایجان غربی چند مورد شهر را می توان نام برد که از لحاظ مداحی در سطح بالایی قرار دارند ارومیه، خوی، میاندو آب، ولی امروز متاسفانه جایگاهی به نام مداحی در آذربایجان غربی وجود ندارد چراکه اگر وجود داشت در محضر رهبر انقلاب و در مجلس شورای اسلامی می‌توانستند مداحی کنند در شهر ما نظارت وجود ندارد مداحی که می رود در شهر تبریز و اردبیل مداحی می کند کسی نظارت نمی کند ولی در شهر هایی مثل اردبیل حتی مداحان بزرگ وقتی به شهری برای مداحی دعوت می‌شوند از اساتید و مداحان بزرگ اجازه می‌گیرند و این یک عیب بزرگ برای شهر ما است.

,

* مشکلاتی که امروزه مداحان در هیئت‌های مذهبی با مسئولین دارند را چطور تبیین می‌کنید؟

,

یکی از مهم‌ترین مشکلات مادحین در شهر ارومیه این است که مسئولین مربوط به مادحین و هیئت های مداحی کسی که با تجربه و کاربلد باشد وجود ندارد و کسی که حتی مداحی هم بلد نبوده به عنوان مسئول برگزیده می شود تا زمانی که این مشکل برطرف نشود مشکلات مداحی و هیئت های مذهبی نیز برطرف نخواهد شد ان‌شاالله روز به روز شاهد پیشرفت در این زمینه باشیم و دراه امام حسین(ع) قدم برداریم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه