اخبار داغ

ابتلای 43 نفر به بیماری تب کریمه کنگو در سیستان وبلوچستان/ از فوت یک شهروند تا خودداری از له کردن کنه با دست

ابتلای 43 نفر به بیماری تب کریمه کنگو در سیستان وبلوچستان/ از فوت یک شهروند تا خودداری از له کردن کنه با دست
در حالی از ابتدای سال تاکنون 43 نفر از شهروندان به بیماری تب کریمه کنگو در سیستان وبلوچستان مبتلا شده اند که به گفته مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان مردم باید گوشت مصرفی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر خریداری کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، در حالی پاکستان و افغانستان منبع ورود بیماری تب کریمه کنگو به ایران به شمار می روند که مردم باید گوشت مورد نیاز مصرفی خود را از مراکز معتبر مورد تأیید دامپزشکی تهیه و خریداری کنند. زیرا بیماری تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که در گروه تب‌های خونریزی‌دهنده به شمار می‌رود.
 
وجه تسمیه تب کریمه کنگو
این بیماری نخستین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه کشف شده و نام «تب خونریزی دهنده» به آن داده شد. چندین سال بعد مشخص گشت که پاتوژن ایجاد کننده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشابه همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در کنگو مشاهده شده بود. همین ارتباط باعث شد تا نام «تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را برای این بیماری انتخاب کنند که به اختصار CCHF »نامیده می شود.

یک نفر به علت ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو جان داد
در همین رابطه مهدی حسینی مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ابتلای 43 نفر به بیماری تب کریمه کنگو در 6ماه نخست امسال اظهار کرد: از این تعداد یک نفر فوت شد که علت فوت آن به دلیل بیماری گوارشی بود که دارو جذب بدن وی نمی شده و این موضوع را به پزشک اطلاع نداده بودند.
وی گروه های در معرض خطر این بیماری را دامداران، چوبداران، دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی، سلاخان، قصابان و کارکنان کشتارگاه، پزشکان، پرستاران، بهیاران و کارکنان بیمارستان و کارکنان رستوران ها و کبابی ها عنوان کرد و گفت: این افراد باید نکات بهداشتی را جدی گرفته همچنین شهروندان باید گوشت دام را قبل از تکه تکه کردن به مدت 12تا 24 ساعت در قسمت پایین یخچال (دمای چهار درجه) قرار دهند تا سرما باعث نابودی ویروس احتمالی تب کنگو شود که برای جگر این زمان 48 تا 72 ساعت است و سپس آن را خرد کنند.
این مسئول مهمترین راه های کنترل و پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو را مبارزه با انگل های خارجی بدن دام به ویژه در فصل فعالیت کنه ها در دامپروری ها و دامداری های سنتی که زیستگاه اصلی کنه محسوب می شوند، جمع آوری کود و فضولات دامی و خارج کردن از دامداری، سمپاشی جایگاه دام و بدن دامها به ویژه در فصول رشد کنه ها، جدا نگاه داشتن جایگاه دام از محل زندگی و خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام عنوان کرد.
وی در تکمیل مطلب فوق بیان کرد: خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام و اجتناب از خوردن گوشت، جگر خام و نیم پخته، پرهیز از کشتار دام در محل های غیر مجاز و تهیه گوشت مورد نیاز از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، رعایت روشهای حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوانات نظیر پوشیدن لباس بلند، دستکش، چکمه، ماسک و عینک از دیگر راههای پیشگیری و کنترل این بیماری محسوب می شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون، ,
,
, وجه تسمیه تب کریمه کنگو,
,
,
, یک نفر به علت ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو جان داد,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه