اخبار داغ

در گفتگو با کارشناس امور تربیتی مطرح شد؛

کودکان هم در ایام محرم اگر تمایل داشتند مشکی بپوشند

کودکان هم در ایام محرم اگر تمایل داشتند مشکی بپوشند
کارشناس امور تربیتی گفت: این بسیار خوب است که کودکان ما هم یاد بگیرند که وقتی بیرون از منزل در ایام محرم و صفر حضور پیدا می کنند این شعائر دینی را حفظ کنند ولی به شرطی که اجباری برای کودکان نباشد تا زمانی که کودکان و نوجوانان خودشان دوست دارند این لباس مشکی را بپوشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  انقلاب نیوز،این روزها که با شروع  ایام محرم و صفر و عزاداری برای سید الشهدا(ع) شروع شده است شاهد حضور پر رنگ کودکان و نوجوانان در هیئت های مذهبی و دسته های عزاداری هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز,

ذوق و استقبال از طرف کودکان و نوجوانان برای شرکت در مراسم های عزا  گاهی بسیار بیشتر از بزرگترها است ، ایام محرم و صفر ایام بسیار مناسبی است تا به این وسیله کودکان و نوجوانان هم مسجدی شوند و هم به سمت و سوی دین و اهل بیت(ع) سوق داده شوند.
,
,
 
,
حضور کودکان در هیئت ها یک فرصت بزرگ برای انتقال فرهنگ عاشورا است
 
, حضور کودکان در هیئت ها یک فرصت بزرگ برای انتقال فرهنگ عاشورا است,
,

در این میان نحوه برخورد بزرگترها و یا به قولی ریش سفیدان مجالس سیدالشهدا(ع) با این کودکان و نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است، متاسفانه گاهی شاهد این هستیم که برخی از برخوردها باعث می شود این فرصت بزرگ از دست برود.
,
,

در این زمینه یکی از والدین در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز اظهار داشت:  بنده سی سال سن دارم و مدتی قبل کودک پنج ساله ام را به مسجد بردم تا با مسجد آشنایی پیدا کند و بتوانم همیشه به مسجد بیاورم.
,
, انقلاب نیو,

وی بیان داشت:  اما متاسفانه با برخورد خیلی بد دو نفر از بزرگترها در مسجد با فرزندم بخاطر یک تسبیح، و کشمکشی که بین این دو بر سر اینکه تسبیح برای مسجد است و نباید فرزند من در مسجد تسبیح به دست بگیرد با تصور اینکه ممکن است تسبیح پاره بشود، فرزندم را ترساندند، و همین اتفاق باعث شد تا فرزند من هر بار که نام مسجد می آورم، با ترس جواب بدهد و بگوید به مسجد نمی آید.
,
,

این شهروند افزود: ای کاش برخی مساجد مثل قدیم بودند و در مساجد با خنده و برخورد مناسب بچه ها و جوانان را به سمت مسجد بکشانند، هزاران بار هم اگر برنامه های فرهنگی در مساجد باشد تا جوانان را جذب کند، اما برخورد مناسب نباشد، فایده ای ندارد.
,
,

همچنین یک پدری که دلش می خواهد فرزندش مسجدی باشد در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز اظهار داشت:  پسر من علاقه ی زیادی به مسجد داشت اما رفتار نادرست بزرگترهای مسجد پسرم را از مسجد دور کرد، خواهش می کنم مطالبی در این باره و برخورد مناسب با کودکان در رسانه ها کار شود تا فرهنگ سازی انجام شود که حتی اگر کودکی در مسجد شلوغ کرد نوع رفتار با او مناسب باشد.
,
, انقلاب نیو,
 
,
کودک در هیئت در حال آموزش است
, کودک در هیئت در حال آموزش است,

در این زمینه مریم معین الاسلام کارشناس امور تربیتی در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز اظهار داشت:  مطلوب ترین حالت حضور کودکان در هیئت ها و مراسم عزاداری سید الشهدا (ع) این است که کودکان را داخل هیئت بیاورند اما فکر سرگرمی کودک داخل هیئت نیز باشند، زیرا تصور می شود که کودک تنها در حال بازی است در حالی که بازی می کند مفاهیم را هم از اطراف دریافت می کند.
,
, انقلاب نیو,

وی تصریح کرد: این که به کودکان در هیئت ها مسئولیت دهند خیلی خوب است مثلا قند پخش کنند یا داخل دسته های عزاداری  طبل و زنجیر بزنند و یا مسئول جمع آوری لیوان ها باشند باعث می شود کودک و نوجوان در گیر هیئت شود، آنهایی که سنشان اقتضا می کند و می توان به آنها مسئولیت داد خیلی تاثیر گذار است زیرا کودک و نوجوان خودش را سهیم در این هیئت می داند و خودش را در مراسم محرم و صفر نقش آفرین می داند و خاطرات مطلوب و شیرینی در ذهن بچه ها می گذارد که باعث می شود همیشه خاطره خوشی از هیئت داشته باشد.
,
,
 
,
مسئله حضور کودکان در هیئت ها را باید جدی گرفت
, مسئله حضور کودکان در هیئت ها را باید جدی گرفت,

کارشناس امور تربیتی افزود: این ها تدابیر جدی است و باید مسئولین هیئت ها بنشینند و فکر کنند و برنامه ریزی کند که چه کاری انجام دهند که کودکان  به هئیت بیایند و هم از فضا استفاده کنند و هم مزاحمت برای بزرگتر ها نداشته باشند، این مسائل جدی است و نیاز به تدبیر و اندیشه بزرگترهای مجالس و والدین دارد.
,
,

وی در پاسخ به این سوال که پوشاندن لباس مشکی به کودکان آیا تاثیری در انتقال مفاهیم عاشورا دارد؟ اظهار داشت: هم بزرگترها و هم کوچکترها باید یاد بگیرند پوشیدن لباس مشکی در مصیبت اهل بیت (ع) یکی از شعائر دینی ما است، شعائر هم باید در فضای بیرونی باشد در فضای داخلی منزل لازم نیست که لباس مشکلی پوشیده شود.
,
,

معین الاسلام خاطر نشان کرد: بزرگتر ها هم همینطور باید در بیرون از  منزل شعائر را رعایت کنند،  داخل منزل به خانم ها هیچوقت اجازه نمی دهند که دوماه پی در پی در منزل لباس مشکی بپوشند این مسئله را شرع اجازه نمی دهد بیشتر از سه روز مشکی پوشیده شود اما بیرون از منزل که نمود بیرونی دارد باید لباس مشکی پوشیده شود این مسئله باعث می شود هم در داخل منزل از نظر روحی آزرده نشوند زیرا در منزل لباس رنگی پوشیده می شود اما در داخل جامعه و بیرون از منزل این شعائر دینی و اسلامی را حفظ می کنند و لباس مشکی می پوشند.
,
,

کارشناس امور تربیتی بیان داشت: این بسیار خوب است که کودکان ما هم یاد بگیرند که وقتی بیرون از منزل در ایام محرم و صفر حضور پیدا می کنند این شعائر دینی را حفظ کنند ولی به شرطی که اجباری برای کودکان نباشد تا زمانی که کودکان و نوجوانان خودشان دوست دارند این لباس مشکی را بپوشند و آن زمانی هم که دوست ندارند و نمی خواهند لباس دیگری  بپوشند آزاد باشند، یعنی جنبه اجبار در این مسئله نباید وجود داشته باشد و است موضوع به کودک تحمیل شود.
,
,

مرضیه مهدیلو
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه