اخبار داغ

مولف سرایانی:

حافظ از مهم‌ترین تاثیرگذاران بر دیگر شاعران بود

حافظ از مهم‌ترین تاثیرگذاران بر دیگر شاعران بود
مولف سرایانی گفت: خواجه حافظ شیرازی ازمهمترین شعرای تاثیرگذاربردیگرشاعران عصرخودبوده استواشعاروی به زبانهای اروپایی نیز ترجمه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کوکب حقدادی مولف کتاب سرایان یاقوت کویر در گفت وگو با سرایان بیدار گفت: حدودصنه 727هجری قمری درخطه با صفای شیراز کودکی بدنیا آمدکه نامش را شمس الدین محمدنهادند واودرنوجوانی قرآن را باچهارده روایت ازحفظ کرد ازاین روبه حافظ ملقب گشته وبه او لسان الغیب هم می گویند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار,

وی افزود: اطلاعات چندانی ازخانواده واجدادش دردست نیست ولی ظاهرا پدرش بهاء الدین نام داشته ومادرش اهل کازرون بوده وازنظرمالی درحدمتوسطه جامعه بوده است.

,

این مولف سرایانی اظهارکرد:اوازمهمترین تاثیرگذاران عصرخودبردیگرشاعران شناخته شده است واشعاروی به زبانهای اروپایی ترجمه شده است ونام وی به نوعی به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافته وازجمله شاعرانی که به وی ارادت ویژه داشته است گوته ونیچه آلمانی بوده است.

,

حقدادی گفت:حافظ شیرازی ابعادعمیقی به طنزشاعرانه بخشیده وازآن درشعرخوداستفاده کرده که درشعرشاعران قبل اوبه این شیوه کمتربه چشم می خورد ودرروزنکوداشت حافظ خوب است ازدوخصیصه طنزورندی که دومقوله درهم آمیخته درشعرحافظ است یادی کنیم.

,

وی خاطرنشان کرد:کمتردیده می شودکه دیوان حافظ رابگشایی وشروع به خواندن کنی واندک طنز ومطایبه ای در ادبیات او پیدا نکنی ،ظرافت ورندانگی سخن حافظ خودبخودلبخندی ازسرشگفتی برلبان خواننده می نشاند،طنزی که هرچندبیانی انتقادی ازمسائل روزگارشاعراست امامتعالی وعالی است ومقصودی کلان دارد که با گذرزمان رنگ نباخته است .

,

واعظان کاین جلوه درمحراب ومنبر می کنند                                 چون به خلوت می رسندآن کاردیگرمی کنند

,

یاجای دیگر می گوید:

,

تاخدمت رندان نگزینی به دل وجان                                          شایسته سکان سماوات نگردی

,

یا می گوید:

,

خدا زان خرقه بیزاراست صدبار                                           که صدبت باشدش درآستینی

,

مولف کتاب سرایان یاقوت کویربیان داشت:طنزتلخ موجوددراین ابیات چنان است که گاه جای لبخند را می لرزاندوگریان می کند،طنزی که خنده اش هم ازگریه غم انگیزتراست ،ویژگی که به ماندگاری شعراودرگذرقرون متمادی انجامیده است

,

رندان تشنه لب راآبی نمی دهدکسی                                    گویی ولی شناسان رفتندازاین ولایت

,

حقدادی تصریح کرد:هرساله درتاریخ 20مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ درمحل آرامگاه این شاعربزرگ درشیراز با حضورپژوهشگران ایرانی وخارجی برگزارمی شودواین روز یکی از روزهای بیادماندنی تاریخ ایران اسلامی می باشدکه بهمه اساتیدونویسندگان وشاعران وفرهیخته گان بایدتبریک گفت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه