اخبار داغ

شاعر پیشکسوت اسدآبادی:

اشعار پرمغز حافظ هنوز بر تنویر افکار عمومی تاثیر بسزایی دارد

اشعار پرمغز حافظ هنوز بر تنویر افکار عمومی تاثیر بسزایی دارد
شاعر پیشکسوت اسدآبادی با بیان اینکه اشعار حافظ شیرازی پرمغز و پر از تازگی است، گفت: امروز هم اشعار این شاعر برجسته بر تنویر افکار عمومی اثربخش است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا سیدرضا ابوالقاسمی در گفت‌وگو با آوای سیدجمال؛ در خصوص ‌روز بزرگداشت حافظ، به تاریخچه از تولد و زندگانی این شاعر بزرگ پرداخت و اظهار کرد: حافظ یکی از شاعران برجسته کشور ایران است که در سال ۷۲۷ قمری در شیراز به دنیا آمد و به دلیل اینکه از برادران خود کوچک‌تر بود، بعد از مرگ پدرش نزد مادر ماند و به شغل خمیرگیری پرداخت تا عشق به علم او را به مکتب کشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آوای سیدجمال,

وی گفت: حافظ به دلیل عشق به علم، آن را رها نکرد بلکه در کنار شغل و کار برای معاش خود و مادر  نیمی از وقتش را به کسب علم صرف می‌کرد.

شاعر پیشکسوت اسدآبادی ادامه داد: حافظ علوم شرعی و ادبی را از معلمانش آموخت و اینجا بود که با آموخته‌های معلمان خود به‌سوی علوم قرانی گرایش پیدا کرد و چهارده نوع قرائت را از استادانش فراگرفت؛ به‌طوری‌که تخلص او به حافظ را از همین آموزه‌های قرانی می‌دانند.

وی تصریح کرد: حفظ قران‌ و تسلط حافظ بر موسیقی موجب شد که برخی محققان لقب خواجه حافظ  را به او دادند.

ابوالقاسمی در خصوص اشعار حافظ، گفت: علاوه بر در گرانبهایی که حاصل طبع وقار اوست، در کتابی که علی دشتی نوشته، بیش از نیم اشعارش اقتباسی از سعدی مولوی، سلمان ساوجی، کمال‌الدین اصفهانی مخصوصاً خواجوی کرمانی است که بابیانی متعالی سروده است.

وی در خصوص پرمغز بودن اشعار حافظ  نیز، گفت: چون خواجو همزمان حافظ در شیراز متوقف بود و پخته‌ترین اشعار خود را در بدایع الجمال سرود؛ حافظ هم تحت تأثیر آن غزلیات قرارگرفته با سبکی متعالی که خاص خود حافظ است، سرود و به جرأت باید گفت کمتر شاعری توانسته به این شیوه شعر بسراید.

شاعر پیشکسوت اسدآبادی در خصوص نکات مهم در اشعار حافظ نیز گفت: تمام شاه‌بیت‌ها و غزلیات زیبا که در ادب فارسی داریم، چه از شعرایی که نام برده شد و چه شعرایی مثل همام تبریزی اوحدی مراغه‌ای شاه نعمت اله ولی حتی سید میرعلی همدانی را بی‌جواب نگذاشته و در نظیره گویی همتا ندارد.

وی افزود: بنده نیز ابیاتی که حافظ با شاه نعمت اله به‌ویژه سید میرعلی همدانی را مقابله نموده، در کتابچه‌ای به نام حافظ ماحی اغیار آورده‌ام.

ابوالقاسمی در خصوص تأثیری اشعار حافظ در جامعه، گفت: چون حافظ با ریا و فریبکاری و دغلبازی به‌شدت مخالف بود و گاهی آشکار و بی‌پروا و گاهی در لفافه با این افراد و افکار آن‌ها مبارزه می‌کرد، اشعارش در آگاهی مردم و این‌که دست دغلبازان را باز کند و مردم را به‌سوی تنویر افکار عمومی ببرد، تأثیر بسزایی داشت.

وی خاطرنشان کرد: شعر حافظ چنان بر روح و روان مردم اثر نهاده که به او لقب لسان‌الغیب داده‌اند و از دیوان و اشعارش تفال می‌زنند و البته مسلم است که وقتی کسی مانند حافظ قبول عام یافت و در جامعه شهرت یافت، مردم و اهل فن او را الگوی خود قرار دهند.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه