اخبار داغ

موج ناامیدی از اصلاح‌طلبی چند نبشی

موج ناامیدی از اصلاح‌طلبی چند نبشی
ناهماهنگی در رفتار فراکسیونی و بروز ناتوانی محمدرضا عارف در انسجام‌بخشی اعضا و درنهایت آشکارسازی الگوی تصمیم‌گیری از مشکلات اساسی فراکسیون امید است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فراکسیون امید، ناامیدترین فراکسیون پارلمان دهم است. فقدان انسجام در تصمیم‌گیری‌های جمعی و رفتارهای خارج از عرف نمایندگی از سوی اعضای این فراکسیون، ضربات جدی به سرمایه اجتـــماعی اصــــــــلاح طلبان وارد ســاخته اســـت؛ ســـــرانجام فراکسیون امید پس از چند شکست متوالی در صحن بهارستان، بر انتشار اسامی نمایندگان عضو فراکسیون امید تصمیم گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

اصلاح‌طلبان پس از دوازده سال عسرت به صندلی‌های بهارستان تکیه زدند؛ آنان از پیروزی تمام عیار در انتخابات مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفتند و با این پیش فرض تحلیلی، خیز جدی برای کسب کرسی ریاست بهارستان برداشتند اما وضعیت واقعی صحن بهارستان حکایت از تحولاتی خاص داشت و آقای محمدرضا عارف، در میان بهت اصلاح طلبان شکست سختی از آقای علی لاریجانی خورد. شوک بعدی در رأی اعتماد به کابینه دولت دوازدهم رخ داد.

,


آقای حبیب‌الله بی‌طرف، از نزدیکان رییس دولت اصلاحات از حضور در پاستور حتی با حربه بازشماری آرای مخدوش بازماند.

,
,

 

,


دومینوی شکست‌ها استمرار یافت و تنها ۸۵ نفر از نمایندگان نامه تذکر به رییس‌جمهور در اعتراض به اعمال محدودیت‌های قانونی برای رییس دولت اصلاحات را امضا کردند که نمایانگر اقلیت حاضران در بهارستان بود.

,
,

 

,


ناهماهنگی در رفتار فراکسیونی و بروز ناتوانی محمدرضا عارف در انسجام‌بخشی اعضا و درنهایت آشکارسازی الگوی تصمیم‌گیری و رأی‌دهی برخی از اعضای فراکسیون بدون در نظر گرفتن معیارهای سوگند نمایندگی آنان، سه مشکل اساسی فراکسیون امید است و حالا زمزمه‌ها برای آغاز پاک‌سازی فراکسیون از اصلاح طلبان بدلی آغاز شده است.

,
,

 

,

فراکسیون امید منهای 83
«ما دنبال تشکیل فراکسیون امید هستیم؛ آخرین آمارمان از مرحله اول و دوم انتخابات حضور احتمالی 168 عضو در این لیست است.

,
,


متأسفانه بعضی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب عدد 124 را که برای مرحله اول انتخابات بود، مطرح کردند که باعث خوشحالی رقبای ما شد که البته ما هم از خوشحالی آنان خوشحال شدیم، ولی تا 168 نفر پتانسیل عضویت در ائتلاف امید را دارند.» محمدرضا عارف، رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، بهارستان دهم را در اختیار اکثریت اصلاح طلبان با فراکسیون 168 نفره توصیف می‌کرد؛ هرچند پس‌ازاین اظهارات آقای محمدرضا تابش، اعضای فراکسیون را به 140 نفر تقلیل داد؛ اما این رؤیاها در اولین نشست فراکسیون امید با حضور 105 نفر به پایان رسید و تعداد واقعی نمایندگان فراکسیون امید در اصلی‌ترین تذکر سیاسی حیات خود، به 85 نفر رسید.

,
,

 

,

آقای احمد مازنی، نماینده اصلاح طلب تهران، چنین تعدیل نیرو سیاسی را طبیعی و مقصر اصلی را نهاد تصمیم گیر اصلاحات دانست و اظهار داشت: «در زمان انتخابات فضایی ایجادشده بود که شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند تا افرادی را در لیست قرار دهند، افرادی که عضو هیچ حزب و جناحی نبودند یا حتی برخی از آنان، اصول‌گرایان معتدل بودند.»

,

 

,

موج ناامیدی از اصلاح‌طلبی چند نبشی
موج نگرانی فزاینده از رفتارهای خارج از تصمیم‌های فراکسیونی، از خردادماه اوج گرفت؛ اولین زمزمه‌ها برای انتشار اسامی واقعی فراکسیون امید را آقای بهرام پارسایی کلید زد.
سخنگوی فراکسیون امید در همین راستا اظهار داشت: «بالغ‌بر 160 نماینده با لیست امید و با پذیرش تعهدات این لیست وارد مجلس شدند، اما برخی از آن‌ها به هر دلیلی، بعد از ورود به مجلس در فراکسیون امید حضور پیدا نکردند. مردم اکنون منتظرند که این تحرکات در انتخابات هیات‌رییسه مجلس هم نمود داشته باشد. بر این اساس ما لازم می‌دانیم به مردم اعلام کنیم که چه کسانی به تعهدات خود عمل کردند. چراکه دانستن حق مردم است و ما باید این موارد را به اطلاع مردم برسانیم.»

,
,
,


سخنگوی فراکسیون امید با کنایه به نزدیکان علی لاریجانی در زمانه انتخابات، اظهار داشت: «نمی‌شود کسانی به نام لیست امید وارد مجلس شوند و با آقای عارف و بزرگان اصلاح‌طلب سلفی بگیرند و رویه‌شان در مجلس چیز دیگری باشد.»

,
,


انتشار اسامی فراکسیون بنابر مصلحت رأی اعتماد کابینه دولت دوازدهم به تعویق افتاد و تلاش‌های محمدرضا عارف برای انسجام مجدد فراکسیون امید آغاز شد اما رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی، مرحله تعمیق شکاف‌ها بود.«دو زیست‌ها» و «چند نبشی‌ها»ی سیاسی معضل اصلی شکست فراکسیون امید معرفی شدند.

,
,


بهرام پارسایی از حضور اصلاح طلبان بدلی ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: «اینکه بخواهی چهارنبش باشی و جایی بروی که به نفعت باشد، درست نیست. همین چندنبش‌بودن لطمه زیادی به کشور وارد کرده است. اتفاقاً اصول‌گرای چارچوب دار بهتر از اصلاح‌طلبی چند نبش بوده و حرمتش بیشتر است. متأسفانه افرادی داریم که با جهت باد رأی و نظرشان تغییر می‌کند.»

,
,

 

,

پاک‌سازی از اصلاح‌طلبان بدلی
«اصلاحات و اصلاح‌طلبی را ملالی نیست جز نزدیکی شبه‌اصلاح‌طلبان و دوری اصلاح‌طلبان واقعی و راستین. به بیان دیگر، حال و احوال جریان اصلاح‌طلبی بد نیست اگر اصلاح‌طلبان تاکتیکی بگذارند.»

,
,


این گزاره‌ها روایتی از دل‌آشوب‌های محمدرضا تاجیک برای پاشنه آشیل اصلاحات است و حالا اعضای «پارلمان در سایه» برای پایان ملال در میان اردوگاه چپ نشینان بهارستان، پاکسازی فراکسیون از اصلاح‌طلبان بدلی را آغاز کردند و تصمیم برای انتشار نام اعضای فراکسیون امید قطعی شده است.

,
,


مسلماً این تنها گام برای تحولات در فراکسیون امید نیست و فشارها برای تغییر ریاست فراکسیون نیز آغاز خواهد شد.

,
,


هرچند در این میان آقای مسعود پزشکیان، نایب‌رییس مجلس و عضو فراکسیون امید، انتشار اسامی اعضای فراکسیون را کاهش قدرت اصلاح طلبان در بهارستان می‌داند و در همین راستا اظهار می‌دارد: «به اعتقاد من چنین کاری شاید به خود فراکسیون صدمه بزند. از نظر ذهنی و مدیریتی وقتی حلقه را تنگ‌تر کردیم، خودبه‌خود خودمان می‌مانیم و همان حلقه محدود همراهمان اما اگر عرصه را باز بگذاریم که هرکسی بتواند بیاید، آن وقت قدرتمندتر می‌شویم.»

,
,

 

,

منبع:صبح نو

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه