اخبار داغ

بزرگداشت بزرگترین خیر سلامت کشور

موقوفات نمازی؛ نخستین نمونه‌های وقف منطبق با دستاوردهای علمی

موقوفات نمازی؛ نخستین نمونه‌های وقف منطبق با دستاوردهای علمی
مطابق روال هر ساله همزمان با فرارسیدن ۲۰ مهرماه، مراسم بزرگداشت محمد نمازی، بزرگترین خیر سلامت کشور در بیمارستان آن مرحوم برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه تحلیلی خبری موج ما؛ وقف به عنوان یک سنت حسنه در تلفیق با علم و نیازهای اجتماعی روز می‌تواند کارسازتر باشد. یکی از بهترین و و شاید اولین نمونه‌های تلفیق این سنت حسنه اسلامی با دستاوردهای نوین علمی، مجموعه‌ای است که قریب به شصت سال پیش شادروان حاج محمد نمازی در شیراز تأسیس شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , پایگاه تحلیلی خبری موج ما, ؛ وقف به عنوان یک سنت حسنه در تلفیق با علم و نیازهای اجتماعی روز می‌تواند کارسازتر باشد. یکی از بهترین و و شاید اولین نمونه‌های تلفیق این سنت حسنه اسلامی با دستاوردهای نوین علمی، مجموعه‌ای است که قریب به شصت سال پیش شادروان حاج محمد نمازی در شیراز تأسیس شد.,

احداث بیمارستان نمازی، احداث آموزشگاه عالی پرستاری نمازی شیراز، راه‌اندازی پرورشگاه نمازی، احداث لوله کشی آب برای اولین بار در ایران در شهر شیراز، تأسیس هنرستان نمازی و بسیاری کارهای خیریه دیگر فهرستی از کارهایی است که نه یک سازمان بلکه یک شخص به‌تنهایی برای شیراز انجام داده است.

,

محمد نمازی، فرزند حاج محمد حسن نمازی، در سال ۱۲۷۵ هجری شمسی در شیراز زاده شد. دوران کودکی را در هند و چین گذراند و سال‌های جوانی را در شیراز و تهران سپری کرد و در سال ۱۳۰۳ به قصد سیاحت به آمریکا رفت، اما این سفر سرنوشت او را تغییر داده و نزدیک به سی سال در آنجا اقامت کرد.

,

مرحوم نمازی با سرمایه شخصی خود و به کمک دوستان و نزدیکان خویش در صدد احداث تصفیه خانه و لوله‌کشی آب شهری برآمد که این امر با همت بلند وی تحقق یافت و شیراز اولین شهر ایران بود که از نعمت آب لوله‌کشی سالم بهره‌مند شد، پس از پایان این کار، اقدام به خرید یکی از بهترین و مصفاترین باغ‌های شهر شیراز به نام باغ کفشگر کرد و بیمارستان نمازی را در آن بنا نهاد.

,

پس از آن به منظور اداره بهتر و استفاده از پیشرفته‌ترین علوم پزشکی و دستاوردهای علمی روز دنیا، بنیادی به نام بنیاد ایران را تأسیس کرد که اعضای آن هیئت مدیره و مشاورین عالی‌رتبه و پزشکان مجرب و تحصیل‌کرده بودند.

,

وظیفه بنیاد ایران نظارت بر امور بیمارستان و توسعه آن بود.پس از ثبت رسمی بنیاد ایران توسط مرحوم نمازی، ایشان به منظور دوام و بقای مرکز مذکور با تنظیم سندی اقدام به وقف بیمارستان کرد تا این مجتمع خدماتی درمانی عظیم برای همیشه و تا ابد برای خدمت‌رسانی به مردم پابرجا بماند.

,

مرحوم نمازی، بزرگترین خیر سلامت کشور در ۲۰ فروردین ۱۳۵۱ خورشیدی در شیراز و در بیمارستانی که خود تاسیس کرده بود درگذشت و پیکر وی نیز بنا بر وصیتش در محوطه بیمارستان نمازی دفن شد.

,

ساخت بنای بیمارستان نمازی به همت شادروان محمد نمازی، در سال ۱۳۳۱ آغاز شد و در سال ۱۳۳۴ به بهره برداری رسید. این بیمارستان در باغی به مساحت ۲۵ هکتار و زیربنای ۷۵۰۰ مترمربع و ۳۰۰ تخت احداث شد که در آن زمان این بیمارستان مجهزترین بیمارستان خاورمیانه محسوب می‌شد.

,

در سال ۱۳۵۱ شادروان نمازی تصمیم به توسعه بیمارستان گرفت اما در بیستم فروردین‌ماه آن سال، به دیار باقی شتافت. توسعه بیمارستان در سال‌های بعد نیز ادامه یافت و در سال ۱۳۶۷ تعداد تخت‌های بیمارستان به بیش از ۶۰۰ تخت رسید.

,

یادآور می‌شود، هر ساله پرسنل و کادر بیمارستان نمازی با حضور بر سر مزار آن مرحوم که در همین بیمارستان واقع شده، در روز ۲۰ مهرماه مراسم بزرگداشتی برای او برگزار می‌کنند که امسال نیز این برنامه مطابق روال هر ساله برگزار شد.

,

انتهای پیام.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه