اخبار داغ

معاون دانشجویی دانشگاه کردستان:

تسهیلات دانشگاه کردستان برای دانشجویان نابینا

تسهیلات دانشگاه کردستان برای دانشجویان نابینا
معاون دانشجویی دانشگاه کردستان از ساخت سالن مطالعه ویژه دانشجویان نابینا در کتابخانه مرکزی دانشگاه در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در خوابگاه جدیدی که در حال ساخت آن هستیم چند اتاق ویژه دانشجویان معلول از جمله دانشجویان نابینا در نظر گرفته شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کرددانش،همچون سایر مناسبت‌ها در تقویم روزی هم مختص نابینایان است؛ 23 مهر روز جهانی نابینایان, با توجه به اینکه تعدادی هر چند اندک از دانشجویان دانشگاه کردستان را دانشجویان نابینا تشکیل می دهد ,دانشجویانی که با وجود مشکلات متعدد سر کلاس‌ها حضور می‌یابند و گاه موفقیت‌هایشان از هم سن و سال‌های سالم‌شان بیشتر است, به بهانه این روز گفتگویی با دکتر عثمان عزیزی معاون دانشجویی دانشگاه کردستان داشتم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرددانش,

 

,

دکتر عثمان عزیزی معاون دانشجویی دانشگاه کردستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کُرددانش اظهار داشت: در حال حاضر 15 دانشجو نابینا و کم بینا در دانشگاه کردستان مشغول به تحصیل هستند.

,

 

,

وی تاکید کرد: هر چند برای ما دانشجویان نابینا با بقیه دانشجویان دانشگاه فرقی ندارند اما معاونت دانشجویی این دانشجویان را بصورت ویژه نگاه می کند چرا که این دانشجویان نیازهای ویژه ای دارند و دانشگاه در حد توان و اختیارات حمایت های لازم را انجام می دهد.

,

 

,

دکتر عثمان عزیزی گفت: مطمئنا ساختار دانشگاه برای دانشجویان نابینا و یا معلول طراحی نشده است و همین ممکن است مشکلاتی را برای آنها بوجود آورد مثلا در هیچکدام از خوابگاه های دانشگاه کردستان اتاق ویژه دانشجویان معلول ساخته نشده است اما طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در خوابگاه جدیدی که در حال ساخت آن هستیم چند اتاق ویژه دانشجویان معلول در نظر گرفته شده است.
 

,
,

وی افزود: البته در حال حاضر برای تسهیل در اسکان دانشجویان نابینا سعی کردیم اتاق هایی در طبقه اول خوابگاه هایی که در داخل دانشگاه هستند برای اسکان آنها در نظر بگیریم بطوری که دانشجویان دختر نابینا در خوابگاه فرشتگان و دانشجویان پسر نابینا در خوابگاه مرکزی اسکان داده شده اند.

,

 

,

معاون دانشجویی دانشگاه کردستان یکی از برنامه های موثر دانشگاه کردستان برای دانشجویان نابینا این است که به ازای هر دانشجو نابینا, یک دانشجو را در قالب کار دانشجویی تعیین کرده اند که دانشجویان نابینا را در رفت و آمدهای داخل دانشگاه, سرکلاس ها و داخل خوابگاه ها همراهی و کمک می کند.

,

 

,

وی ادامه داد: در کنار همراهی یک دانشجو به ازاری هر دانشجو نابینا, دانشگاه کردستان سرویس رفت و آمد ویژه دانشجویان نابیا را فعال کرده است که باعث تسهیل رفت و آمد آنها در محوطه دانشگاه می شود.

,

 

,

دکتر عزیزی گفت: در سفر سال گذشته وزیر علوم به دانشگاه کردستان، رئیس صندوق رفاه دانشجویان در نشست صمیمی با دانشجویان روشندل قول تخصیص اعتبار ویژه ای برای تامین وسایل کمک آموزشی به این دانشجویان دادند که انجام شد و ما با این اعتبار اقدام به ساخت سالن مطالعه ویژه دانشجویان نابینا در کتابخانه مرکزی دانشگاه کردیم که در مراحل پایانی کار هستیم همچنین خرید ویس رکوردر و شارژ کارت تغذیه دانشجویان نابینا از جمله کارهای انجام شده است.

,

 

,

معاون دانشجویی دانشگاه کردستان ادامه داد: در سال های گذشته دانشجویان نابینا در بحث فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی ورود پیدا نمی کردند اما از سال گذشته با کمک و همراهی و پیشنهاد دو دانشجوی ارشد از جمله خانم سلیمی و صیدزاهدی که بیشترین همراهی را با دانشجویان نابینا داشتند, فعالیت های ورزشی آنها افزایش پیدا کرده است و برنامه حضور در استخر دانشگاه, برنامه کوهپیمایی و همچنین  اردوهای تفریحی با هماهنگی دانشگاه برایشان در نظر گرفته شده است.

,

 

,

وی در تشریح مناسب سازی فضای دانشگاه برای دانشجویان نابینا گفت: برای تسهیل در رفت و آمد, مسیرهای پیاده رو در محوطه دانشگاه کردستان را با موزاییک های ویژه معلولین پوشانیده ایم البته طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است در مسیرهای حرکت علائم راهنمایی ویژه ای نصب کنیم که دانشجویان نابینا بدون کمک کسی مسیر حرکت خود را تشخیص دهند.

,

 

,

دکتر عثمان عزیزی در پایان تاکید کرد: تمام تلاش مسئولین دانشگاه کمک به پیشرفت هر چه بیشتر تحصیل دانشجویان نابینا در دانشگاه است و هر آنچه که در توان داشته باشیم انجام میدهیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه