اخبار داغ

آب مروارید را در نوزادان چگونه تشخیص دهیم؟

آب مروارید را در نوزادان چگونه تشخیص دهیم؟
دلایل متعددی در نابینایی کودکان نقش دارد که اگر والدین نسبت به این مسئله غفلت کنند باید یک عمر پشیمانی را تحمل کرده و ناخواسته فرزندی نابینا در دامان خانواده داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، آمارها نشان می‌دهد نابینایی و کم بینایی شدید در کشورهای در حال توسعه بسیار زیاد است که علل گوناگونی نیز دارد؛ درصدی از این نابینایی‌ها مادرزادی است و بیشتر آن در اثر بروز بیماری‌ها، حوادث و ناراحتی‌های چشمی رخ می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, .,

 

,

گسترش کوری در کشورهای در حال توسعه

, گسترش کوری در کشورهای در حال توسعه,

 

,

میزان شیوع نابینایی در ایران نیز همانند جهان است به طوری که انجمن اپتومتری ایران عنوان کرده است حدود 450 هزار نابینا و تقریبا حدود 90 هزار کم بینا در ایران هستند.

,

 

,

, ,

 

,

از جمله بیماری‌های ارثی می‌توان به آب‌مروارید مادرزادی، شب‌کوری‌ مادرزادی و همچنین سرطان چشم اشاره کرد که فرد را به‌تدریج نابینا می‌کند. بیماری‌های غیر وراثتی که می‌توان به آن اشاره کرد آب مروارید، رنگ دانه‌ای شدن شبکه چشم، دید لکه‌دار، تنبلی چشم، نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم هستند.

, .,

 

,

همچنین از میان بیماری‌های چشمی، آب سیاه، تخریب ماکولا و رتینوپاتی دیابتی در صورت عدم درمان ممکن است منجر به کوری در فرد شود .بنا به گفته و تاکید پزشکان اقدام به موقع و پیشگیری به خصوص در ابتدای کودکی می‌تواند تا حد زیادی مانع نابینایی و کم بینایی شدید شود.

, ., .,

 

,

زمان طلایی برای نجات از نابینایی

, زمان طلایی برای نجات از نابینایی,

 

,

عفونتهای دوران بارداری، تصادفات، مصرف داروهای غیرمجاز، نبود تغذیه کافی و صحیح، کم تحرکی و در نهایت جریان‌های خاص روحی روانی مادران به خصوص در سه ماهه اول که هر کدام می‌تواند عاملی باشد برای بروز نوعی اختلال چشمی و حتی کم بینایی و نابینایی در جنین و نوزاد شود و به همین جهت، اهمیت توجه به بهداشت جسمی و روانی مادران باردار، بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد همچنین نوزادان نارس در معرض نابینایی هستند. که اقدامات فوری می‌تواند راهی برای نجات نوزاد از نابینایی باشد.

, همچنین نوزادان نارس در معرض نابینایی هستند. ,

 

,

, ,

 

,

این ویتامین اگر نباشد کور می‌کند

, این ویتامین اگر نباشد کور می‌کند,

 

,

محققان دریافتند کمبود ویتامین B نیز دیگر عامل بروز نابینایی در جنین است که مادر باردار با مصرف میوه و سبزی و غلات می‌تواند تا حد زیادی این ویتامین را دریافت کند.

, B , .,

 

,

پس از پیشگیری‌های دوران بارداری نوبت به رسیدگی در زمان تولد و سپس دوران کودکی می‌رسد که والدین باید معاینات لازم را به منظور پیشگیری از نابینایی انجام دهند.

,

 

,

پیشگیری در کودکی

, پیشگیری در کودکی,

 

,

پیشگیری از نابینایی در دوران کودکی یکی از اولویت‌های سازمان جهانی بهداشت است. بر طبق گزارشات جهانی بیشتر کودکان نابینا در فقیرترین مناطق آفریقا و آسیا زندگی می‌کنند؛ یعنی همان جهان سوم.

,

 

,

, ,

 

,

سهل‌انگاری والدین و یک عمر پشیمانی

, سهل‌انگاری والدین و یک عمر پشیمانی,

 

,

میزان مرگ‌و‌میر کودکان نابینا بیشتر از همسالان آنهاست. دلایل متعددی در نابینایی کودکان نقش دارد که اگر والدین نسبت به این مسئله غفلت کنند باید یک عمر پشیمانی را تحمل کرده و ناخواسته فرزندی نابینا در دامان خانواده داشته باشند.

,

 

,

مشاوران پزشکی و ژنتیکی تاکید می‌کند افرادی که مشکلات وراثتی نابینایی در خانواده و فامیل خود دارند به ویژه در ازدواج‌های فامیلی، باید پیش از ازدواج و بارداری مشاوره ژنتیک انجام دهند تا در آینده فرزندی سالم داشته باشند.

,

 

,

, ,

 

,

آب مروارید نوزاد را اینگونه تشخیص دهید

, آب مروارید نوزاد را اینگونه تشخیص دهید,

 

,

همچنین زمان تولد اگر والدین به چشمان نوزاد نگاه کنند به راحتی می‌توانند آب‌مروارید مادرزادی را تشخیص دهند. در این بیماری مردمک چشم که همیشه سیاهرنگ است سفید دیده می‌شود. با دیدن همین علامت ساده باید هر چه سریع‌تر نوزاد تحت درمان قرار گیرد.

,

 

,

مجله دکتر سلام در این رابطه نوشت: چنانچه نوزاد در ابتدای تولد هیچ مشکلی نداشت در سن چهارسالگی یا پیش از ورود به مدرسه معاینات چشمی را باید انجام دهد و اگر هم مشکل در ابتدای نوزادی مشاهده شود باید از همان ابتدا تحت نظر پزشک باشد تا به طور کامل یا در حد امکان درمان شود.

, .,

 

,

این مجله همچنان از قول یک پزشک عنوان کرد: تماشای تلویزیون تأثیری در ضعف بینایی ندارد و اگر کودکی از نزدیک تلویزیون تماشا کند، ممکن است دچار خستگی چشم شود اما تأثیری در کاهش دید او نخواهد داشت.

, .,

 

,

چه خوراکی‌هایی بینایی را تقویت می‌کند؟

, چه خوراکی‌هایی بینایی را تقویت می‌کند؟,

 

,

مجله پارسی طب نیز در مطلبی به تاثیر خوراک در تقویت چشم اشاره کرد و نوشت: خوراکی‌هایی همچون سیر، تخم مرغ، ماهی سالمون، سبزیجات برگدار، شکلات کاکائویی و هویج و سویا برای چشم مفید است و می‌تواند بینایی را تقویت کند.

, .,

 

,

راه‌هایی برای تقویت چشم

, راه‌هایی برای تقویت چشم,

 

,

پایگاه اینترنتی ساینس چند روش برای تقویت بینایی معرفی می‌کند که از میان این روش‌ها می توان به روش استراحت به چشم، حفظ رطوبت، ورزش دادن چشم، کم کردن روشنایی صفحه رایانه، کاهش تنش، استفاده از عینک آفتابی، تغذیه چشم و نوشیدن آب اشاره کرد.

, .,

 

,

, ,

 

,

این علائم را جدی بگیرید

, این علائم را جدی بگیرید,

 

,

ابتلا به نابینایی به طور معمول علائمی دارد که پزشکان این علائم را اینگونه عنوان می‌کنند؛ ورم پلک پایین، ریزش ابرو، دید موج‌دار، سرخی چشم، مشکلات نابینایی ناگهانی، تاری دید هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش، خشکی چشم، مردمک بزرگ، ابری شدن چشم، برون چشمی، زردی چشم، تاری دید با دیابت، پریدن پلک‌ها و تغییر در رنگ چشم، که این‌ها می‌تواند هشدارهایی باشد  که منجر به نابینایی شود؛ بنابراین در صورت مشاهده هر نوع از علامات گفته شده سریعا به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

,

 

,

امیدی تازه برای نابینایان

, امیدی تازه برای نابینایان,

 

,

هر چند آمار نابینایی رو به افزایش است اما از طرفی دانشمندان از اتفاق‌های خوب در پیشرفت هر روزه تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف چشم خبر می‌دهند و می‌گویند: در این زمان، یکی از هیجان انگیز ترین اتفاق‌های علم چشم پزشکی در حال رخدادن است و با کمک توسعه فناوری لازم می‌توان به بیماران کور قدرت بینایی مجدد بخشید.

, .,

 

,

انقلاب در علم چشم پزشکی

, انقلاب در علم چشم پزشکی,

 

,

در همین رابطه پژوهشگران دانشگاه آکسفورد بریتانیا از ژن درمانی برای بازگرداندن قدرت دید به افرادی که به علت بیماری ژنتیکی «کوروئیدرمیا» نابینا شده‌اند، استفاده کردند. آنها در این شیوه درمان، یک ژن سالم را جایگزین ژن معیوب چشم می‌کنند.

, .,

 

,

خوشبختانه امروزه علم چشم‌پزشکی با تحولات بسیاری روبه رو شده است از ساخت عینک و پیشرفت‌های دارویی تا تجهیزات چشم پزشکی و عمل‌های پیوند شبکیه چشم این‌ها نویدی برای کم‌بینایان و نابینایان است که از انقلابی در حوزه علم چشم‌پزشکی خبر می‌دهد.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه