اخبار داغ

گفتگو با مربی قالیبافی نابینایان استان البرز به مناسبت روز عصای سفید:

100 نابینا را با هنر قالیبافی به اشتغال رساندم/ بزرگترین مشکل نابینایان استان البرز بد قولی مسئولین است

100 نابینا را با هنر قالیبافی به اشتغال رساندم/ بزرگترین مشکل نابینایان استان البرز بد قولی مسئولین است
راحله رحیمی گفت: نابینا به وسیله بریل کردن وکد بندی نخ نقشه رابه راحتی روی دار پیاده میکنند و من توانستم صد نفر از نابینایان را با قالیبافی به اشتغال و درآمدزایی برسانم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ راحله رحیمی مربی قالیبافی نابینایان استان البرز در گفتگو با نگارانه اظهار داشت: من حدود ۱۰سال به بچه های نابینا قالیبافی آموزش می دهم و سابقه کاری من در زمینه قالیبافی 19 سال است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نگارانه,

وی ادامه داد: نابینایان خیلی بهتر از بیناها کار میکنند و بافنده های خیلی خوبی هستند و با سفارش هایی که دریافت می کنند خدارا شکر می کنند که بیکار نیستند.

,

رحیمی تصریح کرد: نابینایان به وسیله بریل کردن و کد بندی نخ نقشه رابه راحتی روی دار پیاده میکنند و فوق العاده هستند و یا در ذهن خود با شماره گذاری که میکنند، نخها را مرتب می چینند و وجود چله های هوشمندی که در بازار هست کار آنها را راحت می کند و خیلی از انها مشغول به کار هستند.

,

وی در پاسخ به سوال مبنی برا اینکه آیا تشخیص رنگ برایشان سخت نیست تاکید کرد: نه اصلا تشخیص رنگ برای انها سخت نیست و به بهترین نحو ممکن این کار را انجام می دهند و من توانستم صد نفر از نابینایان را با قالیبافی به اشتغال و درآمدزایی برسانم.

,

رحیمی عنوان کرد: کار با نابینایان خیلی شیرین وجذاب است ، وقتی که طرح بافته و شکل میگیرد و به فروش میرسد خیلی راضی و  خوش حال هستند که توانستند هنری را خلق و برای جامعه مفید باشند.

,

وی گفت: از  استانداری ، مسولین شهر مخصوصا بهزیستی خواهش می کنم که  از  هنرمندان نابینا حمایت کنند و این نیروی ارزشمند را جذب و تشویق به کار کنند .

,

رحیمی تصریح کرد: خاطره تلخ من  که هر روز با ان روبرو هستم و که بعضی از افرادنابینا را در حال گدایی کردن می بینم واقعا من انسان ؛ به غرور وشخصیتم بر می خورد که چرا نباید این عزیزان را جمع کرد نه اینکه نان به دستشان دهیم  بلکه نان خوردن و چگونه بدست اوردن ان را یاد دهیم به قول معروف ماهی خوردن را نه ماهیگیری را یاد دهیم.

,

وی خاطر نشان کرد: من اولین فردی هستم که برای نابینایان کتاب قالی بافی را نوشتم و سوال و تعیین استاندارد قالی و گلیم را با کمک دوستان طراحی نمودم  که این کتاب برای نابینایان چاپ و آماده شد ولی هزینه چاپ کتاب دیگرم که برای این عزیزان است و در پنج جلد آماده است که نتوانستم به دلیل وضعیت مالی چاپ کنم .

,

رحیمی بیان کرد: معلو لان به حق مصداق بارزحکمت رحمت هستند چنانچه به حکمت از برخی توانشان کاسته شده وبه رحمت درهای بی شمار دیگری به توانمندی شان افزوده شده است.

,

رحیمی در پایان خاطر نشان کرد: نابینایان کار آمد تر وباهوش تر از بینایان هستند و انها با تکیه به عقل و از روی احساس تصمیم نمیگیرند پشت هر کاری که میکنند تصمیم درست و از روی فکر کار انجام میدهند ولی یک شخص سالم با نکیه به دید خود کاری را انجام میدهد.

,

در زیر نمونه های از فرش های بافته شده از نابیانیان البرزی را می بینید:

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه