اخبار داغ

شهرستان طبس برای نخستین بار زیر کشت کینوا رفت

شهرستان طبس برای نخستین بار زیر کشت کینوا رفت
مدیر جهاد کشاورزی طبس از انجام کشت کینوا برای نخستین بار در این شهرستان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری طبس نیوز، معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: به منظور ارزیابی سازگاری و میزان عملکرد ارقام و محصولات زراعی جدید برای قرار گرفتن در الگوی کاشت منطقه هر ساله مزارع الگویی در شهرستان طبس اجرا می شود که در این راستا در سال زراعی جاری (۹۶-۹۷) محصول زراعی کینوا برای نخستین بار در سطح نیم هکتار به صورت الگویی در شهر طبس کشت شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طبس نیوز,

داود بخشایی افزود: گیاه کینوا به دلیل استحصال دانه های خوراکی کاشته می‌شود و شبیه به غلات است و مانند آن پخته و مصرف می‌شود ولی در اصل غلات نیست.

,

وی افزود: این گیاه عضو خانواده چغندر و اسفناج است و به خاطر رشد خوب در بدترین و دشوارترین شرایط آب و هوایی مشهور است و برای بیابان زدایی و اراضی فقیر می تواند کاشته شود و به شرایط کم آبی و شوری متحمل بوده و سازگار اقلیم گرم و خشک می‌باشد.

,

به گفته وی کینوا سرشار از مواد پروتئینی و اسیدهای آمینه ضروری می باشد ولی مقدار کالری خیلی کمی دارد، این گیاه سرشار از فیبر، ویتامین B، مس، منیزیم و منگنز است که می تواند جایگزین مناسبی برای برنج محسوب شود به علاوه می توان آن را به صورت مخلوط با برنج مصرف کرد.

,

بخشایی خاطرنشان کرد: از مزیت های دیگر کینوا این است که این گیاه فاقد گلوتن است بنابراین افرادی که به گلوتن حساسیت دارند می توانند از این ماده مغذی استفاده کنند.

,

وی تصریح کرد: خاستگاه اصلی این گیاه آمریکای جنوبی است و در کشورهای اکوادر، شیلی، پرو و بولیوی به عنوان گیاه بومی شناخته می شود. گیاهی که از آن به عنوان خاویار گیاهی نیز یاد می شود و در آمریکای جنوبی به دانه های این گیاه به دلیل خواص فوق العاده ای که دارند مادر همه دانه های خوراکی می گویند.

,

داود بخشایی با اشاره به این نکته که بحران آب و استمرار خشکسالی این ضرورت را به وجود آورده تا در مباحث سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و الگوی کشت شهرستان توجه بیشتری به کشت گیاهان کم آب خواه صورت گیرد، از این رو یافتن گونه های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی شهرستان مورد توجه این معاونت قرار گرفته است.

,

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی طبس اظهار کرد: کسب نتایج موفقیت آمیز در این زمینه سبب تنوع بخشی به محصولات غذایی، تولید پایدار و افزایش درآمد کشاورزان شهرستان خواهد شد.
وی در پایان افزود: ارزش بسیار بالای دانه کینوا موجب مقایسه آن توسط سازمان خاروبار جهانی (FAO) با شیر خشک گردیده است و قیمت جهانی آن چندین برابر گندم می باشد.

,
,

انتهای خبر/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه