اخبار داغ

نارضایتی مردم از خلف وعده مسئولان در پرداخت سود سهام عدالت؛

وعده پرداخت سود سهام عدالت و حکایت درخت سکه پینوکیو!/ مردم امیدی به پرداخت سود ندارند

وعده پرداخت سود سهام عدالت و حکایت درخت سکه پینوکیو!/ مردم امیدی به پرداخت سود ندارند
درخواست از مردم برای پرداخت ما به التفاوت اصل مبلغ سهام عدالت در حالی که حدود ده سال است که سودی به مردم پرداخت نشده، اگر از مصادیق توهین و افترا محسوب نشود ما را به یاد حکایت درخت سکه پینوکیو می اندازد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، یکسال و چند ماه پس از آغاز دوره نخست ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، وی در مراسمی از واگذاری قریب الوقوع سهام عدالت به مردم خبر داد. البته پیش از این سخنرانی این سهام به جمعی از افراد که تحت پوشش کمیته امداد و دیگر نهادهای حمایت قرار داشتند اختصاص یافته بود. حدود 3 سال بعد نخستین مرحله از اعطای سود سهام عدالت به مردم آغاز شد؛ هرچند برخی از مسئولان ایراداتی به آن گرفتند تا این که نهایتا در سال 92، جمعی از نمایندگان مجلس درخواست خود مبنی بر تحقیق و تفحص درباره طرح اعطای سهام عدالت را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مسأله اینجاست که با همه این اما و اگرها یک دوره سود سهام عدالت –ولو اندک- در سومین سال از اجرای این طرح به مردم اعطا شد اما از آن پس مردم صرفا سهامدارانی بودند که نه سودی دریافت می کردند و نه می توانستند بر شرکت هایی که در آن سهام داشتند نظارت کنند! چندی قبل با وجود گذشت حدود ده سال از آخرین پرداخت سود به مردم، اعلام شد که مردم می توانند با پرداخت مبالغی سرمایه خود را افزایش دهند! در ابتدا این مسأله عنوان شد که برای دریافت این سود ده ساله مردم الزاما باید سرمایه خود را افزایش دهند.

,

این امر واکنش هایی را در میان مردم و مسئولان برانگیخت تا این که مسئولان و مدیران شرکت های تعاونی عدالت اعلام کردند که پرداخت مبالغی با هدف افزایش سرمایه الزامی نیست. ما برای بررسی وضعیت در این حوزه پای صحبت برخی از مدیران شرکت های تعاونی عدالت در استان نشستیم.

,

بانک ها از حسن اعتماد مردم سوءاستفاده کردند

, بانک ها از حسن اعتماد مردم سوءاستفاده کردند,

سوسن بابوسن، مسئول شرکت تعاونی عدالت گرمسار می گوید روندی که تصمیم گیرندگان برای اجرای این طرح در پیش گرفته اند عادلانه نیست. او معتقد است در این میان بانک ها هم از حسن اعتماد مردم سوءاستفاده کرده اند:«شش ماهِ تمام به مردم گفته شد که برای دریافت سود سهام عدالت باید شماره شبای بانکی ثبت کنید. بانک ها برای افتتاح حساب در حالی که می توانستند 15 هزار تومان از مردم دریافت کنند، حساب ها را با درخواست 40 تا 50 هزار تومان افتتاح کردند و مردم هم از بیم آن که سود به آن ها پرداخت نشود مجبور شدند این مبالغ را فقط برای افتتاح حساب پرداخت کنند. حساب کنید که چقدر پول از جیب مردم رفته است...»

,

واکنش شدید نمایندگان مجلس به اجبار مردم برای افزایش سرمایه!

, واکنش شدید نمایندگان مجلس به اجبار مردم برای افزایش سرمایه!,

خانم بابوسن از واکنش منفی مردم به درخواست مسئولان برای افزایش سرمایه می گوید:«در ابتدا به مردم گفتند که حتما باید مبالغی واریز کنید تا سود سهام به شما تعلق بگیرد، مسأله ای که کاملا با اصل 44 قانون اساسی مغایرت داشت. این موضوع با واکنش شدید نمایندگان مجلس روبرو شد و در نهایت یکی دو شب بعد گفته شد که به هیچ عنوان هیچ اجباری بر واریز مبالغی به منظور دریافت سود سهام عدالت وجود ندارد. مسئولان گفتند اگر مردم تمایل دارند این مبالغ را واریز کنند و در غیر اینصورت منتظر بمانند تا خودمان سود را به آن ها پرداخت کنیم! البته باید گفت وزیر جدید اقتصاد نگاه مثبتی به سهام عدالت دارد.»

,

خصوصی سازی یا خصوصی بازی؟!

, خصوصی سازی یا خصوصی بازی؟!,

از نگاه مدیر شرکت تعاونی عدالت گرمسار بخش قابل توجهی از تقصیرها در این حوزه متوجه سازمان خصوصی سازی است:«به قول یکی از نمایندگان اصفهان، سازمان خصوصی سازی به سازمان خصوصی بازی تبدیل شده است! آن ها مردم را با تفکراتشان بازی می دهند و با شیوه ای که در پیش گرفته اند به شعور 49 میلیون ایرانی توهین می کنند. اگر نمی خواهند سودی به مردم بدهند، زمانی را هم برای پرداخت اعلام نکنند. الان شش ماه است که به مردم وعده پرداخت سود داده اند اما عملکرد آن ها مردم را ناامید کرده است.»

,

سود سالانه و داستان درخت سکه پینوکیو!

, سود سالانه و داستان درخت سکه پینوکیو!,

رئیس سازمان خصوصی سازی هم البته حرف های جالبی برای گفتن دارد. او اخیرا گفته است:«در پرداخت مانده ارزش سهام عدالت بایدی در کار نیست اما کسانی که ۴۶۸ هزار تومان ما به التفاوت را پرداخت کنند صاحب سهمی می شوند که اکنون در بازار دو برابر ارزش دارد و سود سالانه آن ۱۳ درصد خواهد بود.» این موضوع اگر از مصادیق توهین و افترا محسوب نشود نگارنده را به یاد داستان درخت سکه پینوکیو می اندازد! نکته دیگر آن که اگر شرکت هایی که سوددهی سهام ها به آن ها مربوط می شود به شیوه فعلی اداره شوند در آینده معضلات بیشتری گریبانگیر مردم خواهد شد. از این گذشته به گفته برخی از مسئولان در حال حاضر سالانه 4 هزار میلیارد تومان از منابع کشور به نام توزیع سود سهام عدالت هدر می رود! این در حالی است که مردم از این ارقام هزار میلیاردی بهره ای ندارند!

,

مردم گلایه مندند...

, مردم گلایه مندند...,

از خانم زکی، مدیر شرکت تعاونی عدالت سمنان سوال می کنیم که چرا مبالغ سود مردم علیرغم وعده های مسئولان به آن ها پرداخت نشده است، او می گوید:«به ما چیزی اعلام نشده اما گمان می کنم که مسئولان در جلسات اخیر خود با یکدیگر به توافق نرسیدند و دادن سود مردم به آینده موکول شده است. مردم از عملکرد مسئولان در این حوزه رضایتی ندارند. آن ها از بدقولی ها گلایه مند هستند. مسئولان از اوایل امسال می گفتند که سودها تا اول مهر پرداخت می شود و مدام این مسأله را رسانه ای می کردند. از اول مهر چند هفته گذشته است و الان می گویند دادن سود به آینده موکول شده است. مردم بر اساس وعده های مسئولان برنامه ریزی می کنند، اما وقتی این وعده ها عملی نمی شود دچار مشکل می شوند.»

,

وعده های سر خرمن مردم را می رنجاند...

, وعده های سر خرمن مردم را می رنجاند...,

خانم زکی تأکید می کند که مسئولان نباید تا زمان قطعی شدن تصمیماتشان برای پرداخت سود به مردم آن را رسانه ای کنند:«اگر تصمیمی به مردم اعلام شد باید تحت هر شرایطی عملی شود، در غیر اینصورت این تصور در مردم ایجاد می شود که مسئولان آن را سر کار گذاشته اند! حتی اگر به مردم بگویند که دو سال دیگر سود را به شما پرداخت می کنیم و به وعده خود عمل کنند مطمئن باشید مردم هیچ گلایه ای نخواهند داشت اما وعده های سر خرمن مردم را می رنجاند.»

,

دریافت پول از مردم با اهداف آموزشی!

, دریافت پول از مردم با اهداف آموزشی!,

از خانم زکی سوال می کنم:«در شرایطی که مدت هاست سودی به مردم پرداخت نشده، درخواست برای افزایش سرمایه چه اهدافی می تواند داشته باشد؟ و آیا یکی از دلایل این نیست که دولت به این واسطه می خواهد درآمدی برای خود ایجاد کند؟» این فرضیه را رد می کند و می گوید:«شرکت هایی که قرار است به مردم سود بدهند آن قدر درآمدزایی دارند که بتوانند این پول را پرداخت کنند، بنابراین استنباط من این است که آن ها می خواهند به این واسطه مردم را با سهامدار بودن بیش تر آشنا کنند!» البته نگارنده گمان می کند که مردم طعم سهامدار بودن را در این ده سال چشیده اند و البته دریافت پول از مردم با اهداف آموزشی اتفاقی است که فقط در ایران می افتد!

,

از سال 93 بودجه ای به ما نداده اند

, از سال 93 بودجه ای به ما نداده اند,

اما آقای صفایی، مدیر شرکت تعاونی عدالت گرمسار هم دلِ پری از وضعیت موجود دارد. او می گوید مدت هاست که دفتر کارشان را خودمختار اداره می کنند:«ما تا سال 93 بودجه داشتیم اما بعد از این سال بودجه ای به ما اختصاص پیدا نکرده و رایگان برای مردم کار می کنیم. ما تحت این شرایط سخت هم دفتر را تعطیل نکردیم. در چنین شرایطی عده ای برای وارد کردن شماره شبای مردم در سامانه سهام عدالت 5 هزار تومان از آن ها دریافت می کنند! دو هفته بعد هم تازه باید چک کنند که شماره تأیید شده است یا نه!»

,

هرازچندگاهی مسأله جدیدی را درباره سهام عدالت مطرح می کنند!

, هرازچندگاهی مسأله جدیدی را درباره سهام عدالت مطرح می کنند!,

آقای صفایی هم از آشفتگی در اظهارنظر مسئولان گلایه مند است. او می گوید:«مسئولان دولتی هرازچندگاهی مسأله جدیدی را درباره سهام عدالت مطرح و ذهن مردم را آشفته می کنند. مردم هراسان به ما مراجعه می کنند و ما هم به آن ها می گوییم که این اظهارنظرها رسمیت ندارد. مسئولان هر دو سه ماه یکبار ثبت نام جدید را تمدید کردند. پرداخت مابه التفاوت اصل سهام تا یک میلیون تومان هم الزاماتی قرار دادند که یکی دو شب بعد اجباری بودن را رد کردند.»

,

وضعیت نامعلوم ثبت نام 13 هزار کارگر!

, وضعیت نامعلوم ثبت نام 13 هزار کارگر!,

اما سرگردانی 13 هزار کارگر مسأله قابل تأملی بود که مدیر شرکت تعاونی عدالت مهدیشهر عنوان کرد. آقای صفایی می گوید:«در سال 90 و در آخرین مرحله ثبت نام سهام عدالت، مجوزی به ما دادند که بر اساس آن 13 هزار کارگر را ثبت نام کردیم. قرار شد وضعیت این ثبت نامی ها را بررسی کنند و پاسخ بدهند اما هنوز پاسخی به ما اعلام نشده است! مردم به ما مراجعه می کنند و بد و بیراه می کنند! کارگران ساختمانی که از ضعیف ترین اقشار مردم هستند مطالبه دارند که به وضعیت ثبت نام آن ها رسیدگی شود.»

,

کوتاه سخن؛ بنابر اعلام مسئولان تاکنون دو میلیون نفر که صاحب سهام عدالت بوده اند ناکام از دنیا رفته اند! البته آن ها چیز زیادی را از دست ندادند و سود چند ده هزار تومانی سهام عدالت احتمالا کفاف چند پرس غذای مجلس ترحیمشان را هم نمی داد! بنابراین جای نگرانی نیست، می توان منتظر ماند تا سهامداران در یک چرخه طبیعی از گردونه خارج شوند و مسئولان این معضل را هم با موفقیت پشت سر بگذارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه