اخبار داغ

گزارش تصویری/

ژنی نهفته، رنجی آشکار/تصاویر

ژنی نهفته، رنجی آشکار/تصاویر
چهار برج روستایی از توابع شهرستان اسفراین در خراسان شمالی است که تولد نوزادانی نابینا سبب معروفیت آن شده و تا امروز همچنان مردمان این دیار مجبورند رنجی را تحمل کنند که کمتر در سایر نقاط کشور دیده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک،  30 نابینا به نسبت جمعیت حدود سه هزار نفره این روستا شاید موضوعی باشد که سبب برجسته شدن این روستا نسبت به دیگر روستاهای کشور شود اما تیترها و مطالبی اغراق آمیز و به دور از واقعیت سبب شده مردمان این روستا دلخوشی از رسانه ها نداشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , عصر اترک،,   30 نابینا به نسبت جمعیت حدود سه هزار نفره این روستا شاید موضوعی باشد که سبب برجسته شدن این روستا نسبت به دیگر روستاهای کشور شود اما تیترها و مطالبی اغراق آمیز و به دور از واقعیت سبب شده مردمان این روستا دلخوشی از رسانه ها نداشته باشند.,

 

,

واقعیت ماجرا این است که طبق تحقیقات مسئول بخش ژنتیک و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه میشیگان، 50 سال پیش جهش ژنتیکی در یکی از کروزم های مردم این منطقه به وجود آمده و باعث کوری بسیاری از نوزادان شده است.

,

 

,

برای یافتن علت این بیماری در چهار برج چندین گروه از ژاپن، انگلستان و ایران به فعالیت پرداختند که درنهایت ژن این بیماری با تلاش دکتر نور محمد قیاسوند و همکارانش در سال ۸۷ کشف شد. قیاسوند از پزشکان متخصصی بود که چند ماهی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به این روستا سفر و ضمن تحقیقات پیشنهاد تشکیل یک مرکز تخصصی را برای جلوگیری از افزایش نابینایی‌ ارائه کرد.

, .,

 

,

وی که مسئول بخش ژنتیک و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه میشیگان بود در تحقیقات خود دریافت که مشکل کروموزومی در این منطقه وجود دارد و شایعه های بی اساس در خصوص تاثیر آب و محیط  بر تولد نوزادان نابینا را به پایان رساند.

,

 

,

این پزشک متخصص پس از تحقیقات زیاد که با مشکلات بسیاری همراه بود، توانست ژن عامل این بیماری را کشف کند. از آن زمان با کمک دکتر قیاسوند امکان پیشگیری از این نابینایی با انجام آزمایش تشخیصی (قبل از ازدواج و قبل از تولد) در دانشگاه شهید بهشتی تهران فراهم‌شد، با این امکانات ازدواج‌های پرخطر، پیش از انجام عقد شناسایی و افراد از طریق مشاوره ژنتیک اطلاعات لازم را کسب می‌کنند.

, .,

 

,

نتایج این تحقیقات و هشدارهای متعدد مسئولان سبب شد تا طی سال های گذشته تعداد نوزادان نابینا به کمتر از انگشتان دو دست برسد اما این موضوع ریشه کن نشده است و طبق گفته اهالی منطقه چند ماه قبل نیز نوزاد پسری با همین مشکل به دنیا آمده است.

,

 

,

اهالی روستای چهار برج دلیل این امر را نبودن مرکز تشخیص ژنتیکی در شهرستان و حتی در استان می دانند و می گویند به دلیل اینکه تنها مرکز تشخیصی در دانشگاه شهید بهشتی وجود دارد بسیاری از اهالی بخاطر هزینه ها و نداشتن آگاهی به این مرکز مراجعه نمی کنند.

وفور ازدواج های فامیلی در این منطقه نیز مزید بر علت شده است و اهالی این روستا خواهان توجه بیشتر مسئولان برای اطلاع رسانی و کمک به تاسیس مرکز ژنتیکی برای ریشه کن شدن این بیماری شده اند.

,
,
,

 

,

 

,
 
,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عکاس: بهرام میکده

انتهای پیام/

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

, ,

عکاس: بهرام میکده

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه