اخبار داغ

گفتگو با یک زوج حافظ قرآن و روشندل ساوجی؛

اشتغال؛ مهمترین مشکل نابینایان/لطف خدا و برکت قرآن در زندگیمان مشهود است

اشتغال؛ مهمترین مشکل نابینایان/لطف خدا و برکت قرآن در زندگیمان مشهود است
روشندل ساوجی گفت: مهمترین مشکل نابینایان بحث اشتغال است زیرا باید نیازهای خود را که به دلیل نابینایی از دیگران بیشتر است را تامین کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نارخبر، روشندلان با وجود محدودیت های ظاهری توانسته اند به موفقیت هایی برسند که شاید آرزوی یک جوان عادی باشد و یا در بعضی موارد در رقابت با انسان عادی حتی پیروز شوند. حافظه قوی شاید تنها یکی از ویژگی های بارز روشندلان باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نارخبر،,

۲۳ مهرماه هر سال به نام « نابینایان و عصای سفید» نامگذاری شده است تا در غبار روزگار فراموش نشوند.

,

یکی از خانواده های موفق روشندل در ساوه، خانواده ابوالقاسمی است که هر دو زن و شوهر هردو نابینای مطلق هستند ام دل باصفایی دارند.

,

برای ملاقات به واحد آپارتمانی آنها رفتیم که به گفته خودشان از ثمرات طرح مسکن مهر دولت قبل بود. خانه ای در عین سادگی و بسیار منظم.

,

« محسن ابوالقاسمی» به همراه همسرش « زهرا مبارک» و دو فرزندش «سهیل» ۷ ساله و «نرگس» دو ساله زندگی می کند.

,

خانواده ابوالقاسمی روشندلان حافظ قرآن

, خانواده ابوالقاسمی روشندلان حافظ قرآن,

ابوالقاسمی که لبخند از چهره اش محو نمی شود در گفتگو با خبرنگار نارخبر گفت: حافظ چهار جزء قرآن کریم هستم و در مسابقات مختلف قرآن کریم در دانشکده علوم پزشکی، بهزیستی و سپاه پاسداران مجموعا بیش از ۱۶ مقام اول تا سوم کسب کردم و همسرم نیز حافظ دو جزء هستند.

,

ویدر پاسخ به این سوال که در زمینه های دیگر چه توانایی هایی دارید، گفت: در زمینه کامپیوتر به عنوان استاد در زمینه سخت افزار و نرم افزار سابقه مربی گری و فعالیت را تا قبل از استخدام به عنوان مسئول ارتباطات تلفنی در دانشکده علوم پزشکی دارم.

,

این روشندل ساوجی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۸ مشغول به کار شدم بیان کرد: در همان زمان ازدواج کردم. پنج سال کارمند دانشکده علوم پزشکی در اراک بودم و پسرم در اراک به دنیا آمد. همسرم با وجود نداشتن تجربه توانست هم به کار خانه رسیده و هم « سهیل» را بزرگ کند البته مثل هر مادر تجربه اولی، از تجربیات فامیل استفاده کردیم، « نرگس» هم پس از انتقال شغلم به بیمارستان مدرس ساوه به دنیا آمد.

,

وی ادامه داد: تحصیلاتم دیپلم علوم انسانی است، در دانشگاه رشته ای قبول شدم که علاقه نداشتم برای همین رها کردم ولی هر روز اهل مطالعه در زمینه های مختلف هستم.

,

امنیت پیاده روی نابینایان

, امنیت پیاده روی نابینایان,

مهمترین مشکل روشندلان بحث اشتغال است

,

ابوالقاسمی تصریح کرد: مبلمان شهری برای نابینایان نامناسب است. نابینایان امنیت پیاده روی ندارند زیرا بعضی مغازه دارها، پیاده‌روی جلوی مغازه را هم اشغال کردند.

,

وی افزود: مهمترین مشکل نابینایان بحث اشتغال است زیرا باید نیازهای خود را که به دلیل نابینایی از دیگران بیشتر است را تامین کند.

,

این مسئول انجمن نابینایان ساوه گفت: در جلسات متعدد از مسئولان خواستم که حمایت کنند چون برخلاف عموم جوانان بیکار، فرصت های شغلی محدودی دارند.

,

وی ادامه داد: ازدواج، مسکن، حضور در شهر و اجتماع به عنوان یک فرد مستقل و استفاده از اماکن عمومی مانند پارک ها و سالن های مختلف از دیگر نیازهای نابینایان است.

,

ابوالقاسمی بیان کرد: در زمینه مبلمان شهری به شهرداری چند پیشنهاد دادیم بطور مثال ادامه خط کشی عابرپیاده به پیاده راه که اجرایی شد ولی بعضی خط کشی ها را امتحان کردیم متاسفانه به یک درخت ختم می شد که خطرساز است.

,

, ,

کمک به یک روشندل در جامعه، نیازمند فرهنگسازی در مدارس است

,

این فعال فرهنگی روشندل تاکید کرد: فرهنگ سازی از طریق گنجاندن درس آشنایی با زندگی و نیازهای نابینایان در کتب درسی توسط آموزش و پرورش ضروری است، تا همه بدانند که چه برخوردی با نابینایان داشته باشند.

,

وی افزود: در بعضی شهرها فرهنگ سازی شده است که وقتی یک نابینا قصد عبور از خیابان دارد به کمک او بشتابند ولی گاها خودم ۴۰ دقیقه در ساوه منتظر مانده ام ولی کسی نپرسیده است آیا منتظر کسی هستم یا برای عبور از خیابان به همراه نیاز دارم.

,

بانک مرکزی بداند ۹۰ درصد نابینایان امضا ندارند، مهر دارند

,

ابوالقاسمی گفت: یکی از خواسته های ما از مسئولان شفاف سازی قانون استفاده از خدمات بانکی توسط نابینایان است که در بخشنامه مبهم بانک مرکزی آمده است: « نابینایان می توانند بدون استفاده از امین حساب باز کنند به جز در مورد افتتاح حساب جاری که باید مسئولیت امضای حساب را خودشان بر عهده بگیرند.»

,

وی ادامه داد: ۹۰ درصد نابینایان امضا ندارند و از مُهر استفاده می کنند که باید این بخشنامه اصلاح شود و کسی که امضا نداشت مهر را برای افتتاح حساب جاری بپذیرند.

,

لزوم پیشگیری از تولد نوزاد نابینا با تست ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری

,

این روشندل ساوجی بیان کرد: دولت باید اقداماتی کند که در یک نابینا حس خودباوری و باور به توانمندبودن فرزند نابینا برای والدینشان ایجاد شود.

,

وی افزود: گنجاندن درس مربوطه در مقاطع تحصیلی ابتدایی و برگزاری سمینارهای آموزشی برای خانواده های نابینا راهکاری برای دولت است تا همه بفهمند نابینا، توان زندگی و کار در جامعه را دارد.

,

این کارمند دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به دغدغه سالم بودن فرزند برای هر خانواده ای تاکید کرد: نابینایی ناشی از بیماری ژنتیکی را می توان با آزمایش های قبل از ازدواج و بارداری کاست، شنیدن خبر تولد یک نابینا در خانواده ها یکی از خبرهای ناراحت کننده برای من است چون می دانم قابل پیشگیری است.

,

ابوالقاسمی درباره خاطره اش از اولین سفر مستقلش اظهار کرد: در مقطع سوم راهنمایی اولین سفر را به تنهایی از تهران به ساوه داشتم که حتی پدرم باور نمی کرد. این سفر هم بخاطر این بود که در ساوه امکان تحصیل نبود و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۱ در تهران تحصیل می کردم.

,

وی در خصوص فعالیتش در انجمن نابینایان گفت: مجری برنامه های انجمن نابینایان شهرستان ساوه هستم و شعاری را در سال ۸۷ با عنوان « نابینایان امروز، فرزندان جامعه، جامعه فردا، بدون نابینا» انتخاب کردم که تحقق آن تلاش مسئولان را در الزام آور کردن آزمایشهای ژنتیکی قبل ازفرزندآوری را می طلبد.

,

ابوالقاسمی بهترین اختراع را خط بریل و بهترین مخترع را لویی بریل دانست و ابراز امیدواری کرد با پیدایش فناوری های جدید، زندگی برای نابینایان آسانتر شود.

,

فرزندان روشندلان

, فرزندان روشندلان,

لطف خدا عامل موفقیت است/ لحظه تولد فرزند سخت ترین و شیرین ترین لحظات زندگی ام بود

,

زهرا مبارک، مادر روشندل این خانواده نیز گفت: به لطف خدا توانستم حافظ دو جز قرآن شوم و در مدت کوتاهی پس از شروع زندگی مشترک نیز به آشپزی مسلط شده و فرزندم را در شهر غریب پرورش دهم.

,

وی افزود: یکی از لحظات سخت ولی شیرین زندگی ام زمان تولد پسرم در اراک بود که با استفاده از تجربیات فامیل توانستم با وجود دوری از آنها فرزندم را بزرگ کنم.

,

این بانوی روشندل بیان کرد: وقتی فرزندم دنیا آمد برایم سوال بود چطوری به تنهایی سهیل را بزرگ کنم اما با توکل به خدا به راحتی انجام شد.

,

وی تاکید کرد: موفقیت هایی را که در زمینه قرآنی و یا زندگی کسب کردم همه لطف خدا بوده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه