اخبار داغ

از فناوری هسته ای در کشاورزی چگونه استفاده می شود؟

از فناوری هسته ای در کشاورزی چگونه استفاده می شود؟
اکنون از بخش فناوری هسته ای فناوری و تکنولوژی های مرتبط با آن برای انطباق با تغییرات آب و هوایی استفاده می شود زیرا بکارگیری آن باعث افزایش بهره وری منابع و افزایش تولید پایدار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل سپاس، روزنامه اسپانیایی"لاوان گواردیا" طی گزارشی نوشت: اکنون از بخش فناوری هسته ای فناوری و تکنولوژی های مرتبط با آن برای انطباق با تغییرات آب و هوایی استفاده می شود زیرا بکارگیری آن باعث افزایش بهره وری منابع و افزایش تولید پایدار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس،, سپاس،,

با 50 سال تلاش و تجربه سازمان جهانی کشاورزی و تغذیه به دنبال کسب موفقیت در استفاده از فن آوری هسته ای برای تولید محصولات کشاورزی است پس از کشف فناوری هسته ای، مزایای این چرخه در بسیاری از زمینه ها و اهداف مورد استفاده قرار گرفته است گرچه مردم اغلب کلمه ی هسته ای را با تولید انرژی مرتبط می بینند. اما واقعیت این است که این تکنولوژی بطور غیرقابل تصور و پیش بینی به ما خیلی نزدیک است و در بسیاری از زمینه ها ی صنعتی، هیدروپونیک، پزشکی، هنر، برنامه های علمی، اکتشافات فضایی و کیهان شناسی و همچنین کشاورزی و تغذیه استفاده می شود.
 

,
,

سازمان جهانی کشاورزی و تغذیه می خواهد از برنامه های موفقیت آمیز فناوری هسته ای در کشاورزی بهره مندشده و آن را ترویج دهد. در حقیقت سازمان جهانی سازمان ملل متحد همراه با آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) تلاش کرده است تا این دانش را گسترش داده و ظرفیت خود را برای استفاده از فناوری طی 50 سال گذشته افزایش دهد. نتایج مرتبط به موفقیت های چشمگیری در جهان منجر شده است. در حال حاضر سازمان فائو به بررسی و کاربری هفت کاربرد پیشرفته فن آوری هسته ای برای افزایش بهره وری کشاورزی پرداخته است.

,


  بهره وری تولید و بهداشت و سلامت طیور ودام ها

,
,   بهره وری تولید و بهداشت و سلامت طیور ودام ها,

کشور"کامرون" از تکنولوژی هسته ای با تمام توان خود برای افزایش تولیدات دامی، بهینه سازی تولید مثل، تلقیح مصنوعی و کنترل بیماری های موجود در گله های دام خود استفاده می کند. کشاورزان محلی دو نوع گاو پربازده را در تولید شیر تا دو برابر از 500 لیتر تا 1500 لیتر پرورش داده اند که تنها افزایش درآمد آن 110 میلیون دلار در سال را به همراه داشته است. علاوه بر این یک برنامه مشابه دیگر نیز در کاهش میزان گسترش تب مالتی در میان گاوها که یک بیماری بسیار مسری حیوانی است که می تواند از حیوانات به انسان منتقل شود دستاورد دیگر آنها در این زمینه است.
 
این فناوری تعادل آب و خاک را بهبود می بخشد

,
,
, این فناوری تعادل آب و خاک را بهبود می بخشد,

به عنوان مثال در جمهوری بنین، برنامه ای برای 5000 کشاورز طراحی شده که این مجموعه توانسته اند محصولات ذرت را به میزان 50 درصد افزایش دهند و حجم مصرف کود را با استفاده از تکنولوژئی که تثبیت نیتروژن را تسهیل می کند کاهش دهند.

,

در موردی مشابه کاربرد تکنولوژی هسته ای کشاورزان قبیله "مازای" در کنیا را قادر به تنظیم آبیاری و بهره برداری مضاعف از هر درخت و بوته با استفاده از میزان نصف آب مصرفی معمولی که در روش های آبیاری دستی استفاده می شود تولیدات را به دو برابر رسانده اند.

برنامه تحقیقات کشاورزی و مقابله با آفات در مکزیک

,
,
, برنامه تحقیقات کشاورزی و مقابله با آفات در مکزیک,

تکنیک عقیم سازی حشرات شامل تولید مقادیر زیادی ازحشرات نر عقیم شده قبل از آزاد شدن در مناطق کشاورزی که توسط حشرات مورد تهاجم و قاع شده است یکی از روش های موثر دفع آفات بشمار می رود به طور کلی این تکنیک به ناپدید شدن این آفات، جلوگیری از بازتولید آنها و ظهور عناصر جدید، که برای محیط زیست و سلامت انسان مضرتر از سموم شیمیایی هستند کمک می کند.

,

دولت های گواتمالا، مکزیک و ایالات متحده از دهه های قبل به استفاده از این روش در مقابله با آفات مدیترانه ی در این منطقه از تکنیک های خنثی کننده حشرات استفاده کرده اند. هر هفته از آزمایشگاه هایی در گواتمالا صدها میلیون حشره از این نوع را به ایالت کالیفرنیا و فلوریدا ارسال می شود تا از محصولات ارزشمندی مانند مرکبات محافظت کند. از آنجا که این دسته حشرات قادر به باروری نیستند این بهترین راه برای کنترل میزان تولید مثل حشرات است.در این پروسه برنامه های توسعه ی فناوری هسته ای برای کمک به کشورهای فقیر برای تامین امنیت غذایی و انطباق با تغییرات اقلیمی برای جلوگیری از قحطی فصلی استفاده می شود.

,

ایمنی و سلامت مواد غذایی

, ایمنی و سلامت مواد غذایی,

فناوری های هسته ای نشان دهنده موفقیت تلاش های بیش از 50 کشور در سراسر جهان برای افزایش ایمنی مواد غذایی با حل مسئله سموم مضر برای سلامتی و از بین بردن مواد سمی در مواد غذایی است که در این مسیر به آنها کمک های شایانی شده تا از طریق تجزیه و تحلیل ایزوتوپ های پایدار مواد شیمیایی، ردیابی این موادخطرناک را تسهیل می کنند.

,

در این راستا برنامه های علمی در پاکستان، آنگولا و موزامبیک آزمایشات جدی بر داروهای دامپزشکی و مواد آلوده در محصولات غذایی حیوانی صورت گرفته است. در این راستا حدود 50 شرکت تولید و صادرات مواد غذایی در پاکستان از تست های جدید بهره می برند که این امر باعث می شود برای رسیدن به استانداردهای بین المللی در تولید مواد غذایی و افزایش ظرفیت صادرات کشور کار آنها را آسان تر کنند.
 
سازگاری با تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی

,
,
, سازگاری با تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی,

بخش کشاورزی همچنین در بکارگیری فناوری هسته ای و دیگر فن آوری های مرتبط با آن برای انطباق با تغییرات آب و هوایی استفاده می کند که منجر به افزایش بهره وری منابع و افزایش بهره وری به صورت پایدار می شود. برنامه اصلاح "هسته ای هیبرید"در بورکینافاسو نمونه ی خوبی از چگونگی بهره دهی در این روش به کشاورزان و دامپروران در پرورش حیوانات با افزایش محصولات تولیدی در این طرح و مقابله با مشکلات تغییر آب و هوایی است. این برنامه با آزمایشگاه های پیشرفته پزشکی و دامپزشکی پشتیبانی می شود و دانشمندان می توانند از این تکنیک برای تولید خوراک دام استفاده کنند که موجب افزایش بهره وری در گله ها می شود و تغذیه لازم را فراهم می آورد.

,


حفاظت و امنیت غذایی در فصول قحطی

,
, حفاظت و امنیت غذایی در فصول قحطی,


برنامه های توسعه هسته ای برای کمک به کشورهای فقیر برای تامین امنیت غذایی و انطباق با تغییرات اقلیمی برای جلوگیری از قحطی فصلی استفاده می شود. کشاورزان در شمال بنگلادش انواع مختلفی از تولید برنج را توسعه داده اند که ( پینتانام 7 ) نامیده می شوند. به طور کلی این گونه برنج ها در طول 30 روز در مقایسه با برنج معمولی رشد کرده و بالغ می شود، که به کشاورزان اجازه می دهد تا در همان فصل سایر محصولات کشاورزی را جمع آوری کنند.

,
,

/ انتهای پیام

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه