اخبار داغ

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کارون؛

سهم شهرستان کارون از طرح مقام معظم رهبری 16 هزار 500 هکتار است

سهم شهرستان کارون از طرح مقام معظم رهبری 16 هزار 500 هکتار است
ناصر حسین پور گفت: سهم شهرستان کارون از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری 16 هزار 500 هکتار است که رضایت ما را جلب نکرد و امید است که با عنایت نمایندگان مجلس،استاندار و ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان این مقدار افزایش پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کارون نیوز: ناصر حسین پور سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان کارون در گفتگو با خبرنگار کارون نیوز با بیان اینکه شهرستان کارون یکی از شهرستان های بسیار مستعد و مناسب برای کشاورزی در استان خوزستان است گفت: اراضی کشاورزی شهرستان کارون در طرفین جاده های آبادان و شادگان قرار دارد که از اراضی جلگه ای بسیار مستعد و مناسب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کارون نیوز,

وی افزود: متاسفانه علیرغم استعدادهای شهرستان کارون در کشاورزی تا الان کار اساسی در بحث زیربنایی آب و خاک شهرستان مثل احداث کانال های بتنی و مدرن، شبکه آبرسانی به اراضی کشاورزی و بحث کانال ها و زهکش های مدرن و تسطیح اراضی در شهرستان به شکل صفر است و کاری صورت نگرفته است.

,

ناصر حسین پور خاطرنشان کرد: به رغم شرایط و مساعد بودن و استعدادهای مناسب شهرستان کارون در بحث کشاورزی متاسفانه در مسائل زیربنایی تا به الان کاری نشده است.

,

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کارون عنوان کرد: اراضی زراعی مناسب در شهرستان کارون بالای 50 هزار هکتار است ، با پیگیری و مکاتباتی که با نمایندگان مجلس و مسئولین استان انجام شد در جلسه شورای کشاورزی که یکی از محورهای آن موضوع بررسی مشکلات شهرستان کارون بود مقرر گردید که در فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری برای شهرستان کارون 16 هزار و 500 هکتار مصوبه داشته باشد.

,

ناصر حسین پور ادامه داد: سهم شهرستان کارون از طرح مقام معظم رهبری 16 هزار 500 هکتار است که رضایت ما را جلب نکرد و امید است که با عنایت نمایندگان مجلس،استاندار و ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان این مقدار افزایش پیدا کند.

,

وی گفت: اگر این طرح انجام شود ما عملکرد گندم را تا 200 هزار تن تولید در سال بالا می بریم و امکان کشت کلزا که یک محصول استراتژیک در تولید روغن نباتی و مصرف مردم است، 5 هزار هکتار از اراضی را زیر کشت کلزا ببریم و آن هم عملکرد بالای 3 تن را داریم.

,

ناصر حسین پور تصریح کرد: امسال برای اولین بار در شهرستان ذرت کشت کردیم که اگر شرایط زیربنایی مثل زهکش ها و انتقال آب مهیا شود امکان تولید 70 تا 80 تن در شهرستان ما وجود دارد.

,

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کارون افزود: شهرستان کارون استعداد و پتانسیل کشت نخیلات را دارد که در رتبه چهارم استان است اما از لحاظ سطح زیر کشت و تولید رتبه سوم را داریم.

,

وی تاکید کرد: از همه مسئولین استان خوزستان خواهش دارم حقابه ای به میزان 10 متر مکعب را که سابقا شهرستان کارون داشته است و استفاده و منجر به تولید و اشتغال می شد را دوباره احیاء کنند.

,

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کارون ادامه داد: 10 متر مکعب در جنوب شرق شهرستان کارون سابقا طی چند سال گذشته حقابه داشته است  و به لحاظ اینکه خیلی از مالکین به استان های دیگر مهاجرت کردند ایستگاههای پمپاژ و حقابه ها معطل ماندند.

,

ناصر حسین پور خاطرنشان کرد: ما می توانیم با این حقابه، 20 هزار هکتار از بهترین اراضی کشاورزی کشور را داشته باشیم و محصولات کشاورزی به ویژه نخیلات ،زیتون،انگور و آلیورا کشت کنیم.

,

وی با بیان اینکه بحث احیاء و تجدید مجوزهای بهره برداری از آبی بود که اراضی شمال شرق شهرستان ما را تامین می کرد گفت: این قول را به همه مسئولین استانی و شهرستانی می دهم که با احیای حقابه شهرستان کارون خیلی از هزینه های مقابله با ریزگردها از این طریق قابل حصول است و مضاف بر آن ایجاد اشتغال،تولید پایدار و امنیت غذایی ایجاد می شود.

,

ناصر حسین پور افزود: شهرستان کارون یکی از بهترین شهرستان هایی است که استعداد سرمایه گذاری در بحث آب و خاک،کانال های انتقال آب و احداث ایستگاه پمپاژهای انتقال آب را دارد.

,

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کارون عنوان کرد: کشاورزان شهرستان کارون از مسئولین استانی و مسئولین ملی انتظار دارند که از طریق طرح مقام معظم رهبری و تجدید حقابه ای که شهرستان داشته است وضعیت بحران اشتغال و ریزگردها در شهرستان را رفع کنند.

,

وی در پایان گفت: با احداث زهکش ها و انتقال کانال های آب از طریق لوله و کانال های بتنی ، بهره وری آب را تا صدرصد بالا می بریم و عملکرد محصولات شهرستان تا 200 و 300 درصد بالا می رود.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه