اخبار داغ

نوشتاری بر سخنان ضد ایرانی ترامپ؛

4 نکته بر غوغاسالاری کاسبکارانه ترامپ

4 نکته بر غوغاسالاری کاسبکارانه ترامپ
یکی از اهداف نطق آتشین ترامپ، اقناع افکار عمومی آمریکاست که سالها هزینه مقابله با ایران را از مالیات خود پرداخت کرده اند و عملا هیچ دستاورد قابل دفاع سیاسی برای براندازی و تغییر نظام در ایران مشاهده نکرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  اردکان گویا؛ دانشجوی دکترای مسائل ایران و کارشناس ارشد روابط بین الملل در یادداشتی در خصوص مواضع ترامپ نوشت: نطق ترامپ در اعلام راهبرد جدید ایالات متحده آمریکا در قبال ایران هر چند کوتاه بود اما حاوی پیام های روشنی به ایران بود. آمریکا برجام را تایید نکرد، سپاه تحریم شد(تحریم s722) ایران از سوی رئیس جمهور قانونی آمریکا بزرگترین حامی تروریست در جهان شناخته شد؛ این در حالی است که برای جلب اعتماد آمریکا و غرب، صنعت هسته ای ما چندی پیش بدست خودمان نابود شده بود. هرچند بیشتر تحلیل ها با نگاه مغرضانه راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران را دنبال می کنند اما با نگاهی موشکافانه مواضع تند ترامپ را می توان تاکتیکی کاسب کارانه برای تحقق چند هدف ارزیابی کرد:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  اردکان گویا؛,
 
,
الف. یکی از اهداف نطق آتشین ترامپ، اقناع افکار عمومی آمریکاست که سالها هزینه مقابله با ایران را از مالیات خود پرداخت کرده اند و عملا هیچ دستاورد قابل دفاع سیاسی برای براندازی و تغییر نظام در ایران مشاهده نکرده اند آنهم در جامعه پراگماتیست آمریکایی. ترامپ با این مواضع تند در حال اقناع جامعه آمریکایی هست که ضمن انتقاد از روش روسای جمهور قبلی آمریکا، خود را عمل گراتر و مصمم تر برای حل این مسئله نشان دهد که البته این مهم جز وعده های انتخاباتی او نیز بوده است.
,
 
,
ب. ایجاد فضای دو قطبی در جامعه ایران در دفاع از برجام یا دفاع از توان دفاعی و موشکی کشور از طریق دیپلماسی عمومی. در واقع ترامپ با واگذاری تصمیم قطعی برای برجام به کنگره و عدم تایید برجام فعلی در صدد این است که ایران را مجددا به پای میز مذاکره برای پاس کردن چک نسیه برجام در قبال دریافت امتیازات جدید از ایران و محدود کردن توان موشکی و دفاعی ایران کند یعنی نهایتا با تصمیم کنگره احتمالا ایران مجبور به انتخاب بین تعطیلی توان موشکی و دفاعی ایران یا لغو برجام خواهد بود. نطق ترامپ آغاز بازی دو سر سود آمریکا خواهد بود که می تواند از طریق رسانه ها و دیپلماسی عمومی مردم ایران را به حامیان لغو برجام از یک طرف و حامیان تعطیلی یا محدود کردن توان دفاعی و موشکی کشور از سوی دیگر تقسیم کند. انتخاب ایران هر کدام که باشد نه تنها ضرری متوجه ایالات متحده آمریکا نخواهد بود بلکه در پازل استراتژی کلان آمریکا در قبال ایران یعنی انزوا و کنترل ایران بازی خواهد کرد.
,
 
,
ج. به دست آوردن دل شرکای عربی در منطقه خلیج فارس از دیگر اهداف ترامپ در این نطق بود که می تواند روی ارزهای نفتی آنان و فروش تسلیحات و بستن قراردادهای جدید به عنوان یه کاسبکار اقتصادی، حساب باز کند. این هدف آنقدر پررنگ شد که ترامپ از واژه مجعول خلیج ع.ر.ب.ی در نطق خود استفاده نمود. در ایران این مسئله به حدی پررنگ شد که سایر اهداف دیگر را تحت الشعاع قرار داد تا جایی حس ناسیونالیستی ایرانیان با تمام سلایق از طرفداران جناح های داخلی گرفته تا سلطنت طلبان خارج نشین را در فضای مجازی برانگیخت و سایت کاخ سفید مجبور شد نطق ترامپ را اصلاح کند و واژه خلیج فارس را جایگزین واژه مجعول مورد استفاده ترامپ کند.
,
 
,
د. یکجانبه گرایی آمریکا در نطق ترامپ به حدی آشکار بود که شاید بتوان هدف از نطق های اینگونه ترامپ را تجدید حس ابرقدرتی و روحیه یکجانبه گرایانه آمریکا تحلیل کرد. ترامپ به دلیل روحیه کاسبکارانه، به خوبی می داند که اروپا هرچند به نطق های آتشین او علیه برجام اعتراض می کند اما در عمل اروپایی ها پایبند به تحریم های ثانویه آمریکا هستند و حاضر نیستند منافع عظیم تجاری خود با آمریکا را فدای رابطه و دفاع از برجام یا ایران کنند و اعتراضاتی هم که بصورت موقت شکل می گیرد به خاطر طمع اروپایی ها و علی الخصوص فرانسوی ها به بازارهای بکر ایران از جمله صنعت خودرو، پتروشیمی  و ... هست که در مقابل روابط عظیم تجاری با آمریکا البته ناچیز محسوب می شود. ژست های سران اروپا به نوعی تقلا و لفاظی برای نگه داشتن منافع کشورهای متبوع خودشان در برجام هست اما در عمل دنباله رو آمریکا هستند تا حدی که حتی حاضر نیستند سخنان حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل را تاب بیاورند و ایران علی رغم رویکرد نزدیکی با غرب با انبوهی از کرسی های خالی در سازمان ملل مواجه می کنند. البته پیشتر از این نیز اروپا ثابت کرده بود که قادر به مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا نیست و فقط به اعتراضی برای حفظ ظاهر بسنده می کند. مثال بارز آن وضع تعرفه 100 درصدی آمریکا بر روی 90 کالای وارداتی از سه کشور فرانسه، آلمان و ایتالیا در ابتدای کار ترامپ بود.
,
 
,
در مجموع آنچه به نظر می رسد این است که در پس مواضع تند، هتاکانه و غوغاسالارانه ترامپ یک هدف و استراتژی واحد برای آینده آمریکا با رویکردی کاسب کارانه و دقیق برای پاسخگویی به جامعه پراگماتیست آمریکایی وجود دارد لذا تصمیم سازان سیاسی در ایران باید فراتر از ظاهر مواضع، با درک درست از اهداف و رویکردهای ترامپ، گزینه های مناسبی را برای تقابل با این راهبرد جدید آمریکا اتخاذ کنند و به صرف موضع گیری احساسی و سخنرانی عجولانه در پشت تریبون های رسانه ای اکتفا نکنند.
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه