اخبار داغ

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان:

انتشار خام آمار خودکشی به ریشه یابی این پدیده کمک نمی کند/ تصادفات ساختگی به دقت "راستی آزمایی" می شوند

انتشار خام آمار خودکشی به ریشه یابی این پدیده کمک نمی کند/ تصادفات ساختگی به دقت "راستی آزمایی" می شوند
مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان با اشاره به انتشار آمار پدیده خودکشی در برخی رسانه ها گفت: انتشار خام آمار خودکشی به ریشه یابی این پدیده کمک نخواهد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی نوروزی مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان با حضور در دفتر شبکه اطلاع رسانی مرآت ضمن اطلاع از نحوه تولید و انتشار خبر در این رسانه با خبرنگار مرآت به گفتگو پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرآت,

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان در این بازدید با اشاره به جایگاه رسانه ها در تنویر افکار عمومی و ارتقای آگاهی های اجتماعی گفت: رسانه ها بازوان توامند دستگاه های اجرایی در امر اطلاع رسانی هستند.

,

بخش اول این گفتگو را در ادامه می خوانید:

,

مرآت- در خصوص پدیده خودکشی این سوال مطرح می شود که چرا آمار رسمی از تعداد خودکشی های صورت گرفته ارائه نمی شود؟

, مرآت- در خصوص پدیده خودکشی این سوال مطرح می شود که چرا آمار رسمی از تعداد خودکشی های صورت گرفته ارائه نمی شود؟,

در خصوص آمار خودکشی این نکته را عرض کنم که نحوه انعکاس آن بسیار اهمیت دارد. منعی که در انتشار آمار خودکشی ها و برخی شاخص های دیگر وجود دارد ان است که کارشناسی و دقیق رفتار نمی شود. در حقیقت متاسفانه هرکس به خود اجازه می دهد آمار بدهد که این منطقی نیست. اولا آمار باید به صورت کارشناسی شده ارائه شود. نکته دیگر اینکه نباید خام منتشر شود. به عنوان مثال وقتی آمار در سالی 1 عدد باشد و سال بعد 2 عدد شود افزایش 100 درصدی داشته است که اگر به این شکل بازتاب یابد ابعاد منفی مختلفی به همراه خواهد داشت.

,

اگر هدف از انتشار آمارهای خودکشی بررسی ریشه ها و علل این پدیده باشد قابل تامل و طرح خواهد بود. در حقیقت چنانچه عواملی که به پدیده خودکشی منجر می شوند نظیر مسائل اقتصادی، موضوعات روانی و ...بررسی شود قطعا ارزشمند خواهد بود. اما گاها انتشار خام این آمار پیامدهای منفی به دنبال خود خواهد داشت. در حال حاضر خطری که در جاده ها متوجه سلامت انسان است بسیار بیشتر از جنگ است!

,

, ,

لذا اگر هدفگذاری مربوط به خطرهای محیطی است آنرا می توان در سایر پدیده ها با شدت بسیار بیشتری جستجو کرد.باید عرض کنم که در کل 5 ماهه نخست سالجاری آمار خودکشی در استان سمنان به تعداد انگشتان دو دست نمی رسد لذا اصل آن موضوعیت چندانی ندارد. ضمن اینکه استان سمنان در این موضوع وضعیت به مراتب بهتری نسبت به بسیاری از استانهای کشور دارد. البته معتقدم در خصوص این پدید نیز باید پیشگیری های لازم انجام شود.

,

متاسفم که عرض کنم بخش عمده ای از پدیده خودکشی در حال حاضر در خانواده های متوسط به بالا از لحاظ اقتصادی رخ می دهد. لذا می توان از این زاویه جدید به موضوع خودکشی پرداخت. در حقیقت پیش از هرگونه اظهار نظری در مورد خودکشی نیازمند تحقیق جامعی از عوامل و ریشه ها هستیم تا ابعاد منفی انتشار آن متوجه جامعه نشود.

,

تمام هدف پزشکی قانونی آن است تا از بخشی از آلام و دردهای مردم بکاهد. به عنوان مثال در حادثه دلخراش برخورد قطار مسافربری که منجر به کشته و مجروح شدن جمعی از هموطنان ما شد تسریع در روند شناسایی قربانیان و اعلام نظر آن ماموریتی است که می تواند بخشی از دردهای مردم را کاهش دهد.

,

اما در مجموع می توانم در خصوص آمار خودکشی این نکته را عرض کنم که شرایط در استان سمنان به هیچ وجه بحرانی نیست و مطمئن باشید موارد خودکشی در استان بسیار محدود است.

,

, ,

مرآت- لطفا به سایر ماموریت ها و وظایف سازمان پزشکی قانونی اشاره کنید.

, مرآت- لطفا به سایر ماموریت ها و وظایف سازمان پزشکی قانونی اشاره کنید.,

ذهن بسیاری از مردم با شنیدن نام پزشکی قانونی متوجه اجساد می شود در حالیکه فقط 5 درصد فعالیت های پزشکی قانونی مربوط به این بخش است. پزشکی قانونی کلیه معاینات مربوط به تصادفات، نزاع ها، فرزند خواندگی، تعیین قیم، استخدامی های قوه قضاییه و ... را انجام می دهد. همچنین آزمایشات مربوط به تعیین رابطه پدر و فرزند، DNA و تشخیص هویت در این سازمان انجام می شود. همچنین در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی که یکی از اولین مراکز تحقیقاتی در خاورمیانه است فعالیت های تحقیقی و پژوهشی مختلفی در حال انجام است. به عنوان مثال در حال حاضر بانک ژنتیکی در حال تکمیل است که در پرونده های قضایی مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع به روند رسیدگی پرونده ها کمک بسیار زیادی می کند و یکی از بزرگترین اقدامات سازمان محسوب می شود.

,

در سال گذشته در استان سمنان 3 طرح پژوهشی ارزشمند ارائه شد که یکی از آنها آبان ماه در کشور سنگاپور مطرح می شود.همچنین همایشی تحت عنوان طب و قضا هر دو سال یکبار به صورت ملی برگزار می شود که در آن کارشناسان برجسته حقوق و پزشکی کشور به تبادل نظر و تجربیات خود می پردازند.

,

در همایش طب و قضای امسال که آبان ماه سالجاری در قم برگزار می شود به موضوعات مورد اختلاف این حوزه به طور دقیق پرداخته خواهد شد. به عنوان مثال موضوع سن قانونی و رشادت افراد در آن مطرح و بررسی می شود. امیدوارم این همایش در سالجاری برخی از موضوعات مبهم را مشخص و روشن کند.

,

, ,

مرآت- اقدامات جدیدی که در سالهای اخیر در پزشکی قانونی استان انجام شده است را تشریح فرمایید.

, مرآت- اقدامات جدیدی که در سالهای اخیر در پزشکی قانونی استان انجام شده است را تشریح فرمایید.,

در سالهای اخیر کمیسیون های پزشکی در استان تشکیل شده است که پیش از این به دلایل گوناگون وجود نداشتند. امروز کمیسیون های پزشکی استان سمنان به طور مستقل از سایر استانها فعالیت می کند در حالیکه در سالهای گذشته مراجعین برای تشکیل کمیسیون پزشکی به استان مازندران ارجاع می شدند. همینطور آزمایشات و نمونه برداری ها در حال حاضر در استان سمنان انجام می شود و امیدواریم آزمایشگاه استان سمنان بزودی با تهیه دستگاه GC MASS تکمیل شود. این دستگاه به افزایش مستندات و قطعیت آنها کمک زیادی خواهد کرد.

,

چنین موضوعاتی به تسریع رسیدگی به پرونده ها کمک زیادی می کند و در نهایت به کاهش آلام مراجعه کنندگان و تبعات اجتماعی ناشی از آن منجر می شود.

,

, ,

مرآت- میزان استفاده از سلاح سرد در استان چگونه ارزیابی می شود؟

, مرآت- میزان استفاده از سلاح سرد در استان چگونه ارزیابی می شود؟,

توجه کنید که دسترسی یا عدم دسترسی به سلاح سرد موضوعی فرهنگی است چراکه در برخی نقاط دنیا دسترسی به سلاح امری متعارف است و در برخی نقاط برعکس. لذا قانون ممنوعیت حمل سلاح سرد در کشور ما با توجه به بافت فرهنگی پس از مدتها به تصویب رسید.

,

در استان سمنان خوشبختانه آمار دگرکشی و قتل نسبت به سال قبل کاهش یافته است اما همانطور که اشاره کردید اکثر موارد قتل در مربوط به سلاح سرد است و معتقدیم تصویب قانون اخیر به کاهش این پدیده کمک زیادی خواهد کرد.

,

مرآت- در طول مدت کاری خود توسط نهادها، افراد و یا سایر جریانات برای اعمال نظر تحت فشار قرار گرفته اید؟

, مرآت- در طول مدت کاری خود توسط نهادها، افراد و یا سایر جریانات برای اعمال نظر تحت فشار قرار گرفته اید؟,

من این را نمی گویم که در مدینه فاضله قرار داریم اما خوشبختانه دوستان و همکاران ما در استان و نیز سایر نقاط کشور به گونه ای عمل کرده اند که چندان تحت فشار قرار نمی گیریم و آن افراد هم می دانند که نباید به ما فشار بیاورند و البته اگر تحت فشار هم قرار بگیریم جواب کسی را نخواهیم داد.

,

مرآت- در خصوص پدیده خودزنی افراد برای دریافت دیه لطفا بفرمایید این موارد چگونه راستی آزمایی و پیگیری می شوند؟

, مرآت- در خصوص پدیده خودزنی افراد برای دریافت دیه لطفا بفرمایید این موارد چگونه راستی آزمایی و پیگیری می شوند؟,

در گذشته ای نه چندان دور شاهد خودزنی های جزئی بودیم که مثلا به ایجاد خراش های سطحی بر روی بدن منجر می شد که این موضوع به سرعت و سهولت قابل تشخیص بود، اما در حال حاضر این افراد اقدامات جدی تری انجام می دهند. به عنوان مثال گاها دست و پای خود را می شکنند که جراحت های اساسی را درپی دارد. حتی در تصادفات ساختگی شاهد آن هستیم که وسیله نقلیه خسارت زیادی ندیده اما بینی و دست فرد مقابل جراحت زیادی دیده است. در تصادفات ساختگی عموما فردی که صدمه دیده از وی شاکی است نیز با خود مصدوم است. حتی باندهای تصادفات ساختگی در برخی نقاط  کشور شناسایی و متلاشی شده اند که نسبت به این امر اقدام می کردند.

,

پرونده های زیادی در این خصوص تشکیل شده است که خوشبختانه ما نیز به موازات ارتقای شگردهای این افراد، علوم و دانش خود را ارتقا داده ایم. البته سازمان ما نیز جراحت های ساختگی را مثلا با زاویه شکستگی و یا واکنش های بافتی تشخیص می دهیم.

,

ادامه دارد...

,

بخش دوم این گفتگو طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه