اخبار داغ

ضرب المثل هایی که از کوچه پس کوچه های گویش عامیانه مردم کرمان عبور می کنند

ضرب المثل هایی که از کوچه پس کوچه های گویش عامیانه مردم کرمان عبور می کنند
ضرب المثل های شیرین کرمانی جایگاه خود را در گویش و ادبیات نسل امروز از دست داده است و یا خیلی کمرنگ شده است در حالی که تاثیر شگرف این ضرب المثل ها در خلاصه کردن جملات و بیان منظور بی نظیر بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آرمان کرمان  اینکه نخستین ضرب المثل ساخته شده توسط ایرانیان چه بوده و چه کسی آن را ساخته است اطلاع دقیقی در دست نیست ولی این را می توان گفت تاثیر شگرف آن در خلاصه کردن جملات و بیان منظور بی نظیر بوده است به طوری که این عبارت های کوتاه از این سو به آن سوی جهان برده شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان کرمان ,

در استان کرمان نیز این مسئله جاری است و مردم این دیار از گذشته های دور در شرایط مختلف زندگی خود از جمله شادی، رفاه، کار، عروسی و غم این عبارت های با مفهوم را ساخته اند که برخی از آن ها هنوز هم در گویش عامیانه مردم کرمان کاربرد دارد اما اینکه بخواهیم پیشینه ی دقیقی برای ضرب المثل در کرمان بیان کنیم چنین امکانی وجود ندارد.

,

در همین رابطه گفت و گویی داشتیم با سید محمد علی گلاب زاده، مورخ و پژوهشگر کرمانی و از او خواستیم تا از جایگاه و نقش ضرب المثل در فرهنگ و آداب و رسوم مردم کرمان برایمان سخن بگوید.

,

این مورخ و پژوهشگر کرمانی در گفت و گو با  آرمان کرمان   این گونه صحبت را آغاز کرد که ضرب المثل ها جان مایه و چکیده واپسین اظهارنظر ها و حقایق واقعیت ها ی هر پدیده در تاریخ ادبیات هر کشوری است یعنی با بیان یک ضرب المثل می توانید بیانی را که باید ساعت ها در خصوص آن توضیح دهید تلخیصی از اصول اخلاقی و منش  یک جامعه را به تصویر بکشید.

, آرمان کرمان ,

گلاب زاده در ادامه افزود:  ضرب المثل ها نشان دهنده تفکر کرمانی هاست، زمانی که یک کرمانی می گوید " زن کاری ، مرد کاری، تازه کرده روز کاری" این نشان می دهد در منطقه ای مثل منطقه کویری کرمان که نیاز به تلاش بیشتر برای برداشت محصول داریم همه باید تلاش کنند و زحمت بکشند و اینکه زن بگوید من در یک گوشه خانه می نشینم و فقط یک سری مسئولیت های خانه را انجام بدهد و یا مرد هم به همین منوال، این تفکر در طول تاریخ برای مردم کرمان وجود نداشته است و همه باید کار می کردند.

,

همه این واژه ها و اصطلاحات بیانگر نوع تفکر و اندیشه انسان هاست و هر جایی هم ضرب المثل مخصوص خودشان را دارند و در واقع یکی از مایه های ضرب المثل ها موقعیت جغرافیایی آن هاست؛ ضرب المثل های ما کویری ها با ساحل نشینان دریا تفاوت دارد، آن ها ضرب المثل هایشان برگرفته از آب و امواج دریاست و ما برگرفته از حال و هوای کویری مان.

,

اینکه چرا ضرب المثل های شیرین کرمانی جایگاه خود را در گویش و ادبیات نسل امروز از دست داده است و یا خیلی کمرنگ شده است شاید به این دلیل باشد نسل امروزما، نسل خودخواهی است که فکر می کند مرکز ثقل عالم است و همه چیز دان در حالی که اگر تمردی به مجموعه مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم می بینیم که نیاکان ما آن قدر فهمیده بودند که ما باید در برابر آن ها اظهار شرمساری کنیم.

,

گلاب زاده مورخ و پژوهشگر کرمانی معتقد است که نیاکان ما می دانستند برای زیبا سازی کلام باید از ضرب المثل استفاده کرد ولی ما امروز از این اصل مهم غافل شدیم و به یک سری مسائلی گرایش پیدا کردیم که جز اتلاف وقت و آزردن روح ما هیچ منفعتی به ما نمی رساند و این به باور من، خودخواهی ما در مقابل اندیشه و تفکر نیاکان ما به شمار می رود.

,

انتهای پیام/م

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه