اخبار داغ

کابوس فارغ التحصیلان دانشگاه؛

تشدید بیکاری با عدم تناسب در پذیرش رشته های دانشگاهی و بازار کار

تشدید بیکاری با عدم تناسب در پذیرش رشته های دانشگاهی و بازار کار
امروزه عدم تناسب در پذیرش دانشجو در رشته های دانشگاهی و بازار کار، موجب تشدید بیکاری فارغ التحصیلان شده و کابوسی را برای آنان رقم زده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیزوا، جوان امروزی بعد از فراغت از تحصیل مدرسه، برای ادامه تحصیلات وارد دانشگاه می شود تا شاید با تحصیلات عالیه ورود به بازار کار برایشان راحت تر فراهم شود. اما امروزه عدم تناسب در پذیرش دانشجو و بازار کار، کابوسی برای جوانان فارغ التحصیل شده است چرا که با صرف هزینه های زیاد و به امید دستیابی به شغلی خوب و متناسب با رشته تحصیلی خود وارد دانشگاه می شوند اما بازار کاری برایشان وجود ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در شهرستان مهدیشهر نیز چنین فارغ التحصیلانی که نتوانستند وارد بازار کار شوند و بیکار مانده اند، کم نیستند. با یک حساب سرانگشتی از تعداد فارغ التحصیلان بیکاری که در اطراف ما وجود دارند می توان به این قضیه پی برد ضمن اینکه آمارها از تعداد افرادی که جویای کار می باشند، نیز گویای این حقیقت هستند.

,

رضائیان یکی از همین فارغ التحصیلان بیکار در شهرستان مهدیشهر است که دو سال پیش، تحصیلات کارشناسی اش در رشته نرم افزار کامپیوتر  به اتمام رسیده و حال با گذشت 6 ماه از پایان خدمت وظیفه اش همچنان دنبال کار می گردد و هنوز نتوانسته کاری برای خود بیاید.

,

وی در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار نیزوا، اظهار کرد: فارغ التحصیلان کامپیوتر آنقدر زیاد هستند که وقتی هم جایی جذب نیرو در این رشته داشته باشند، با توجه به رقابت بین متقاضیان، تنها چند نفرشان می توانند جذب و به کار گیری شوند و بقیه باز همچنان باید بیکار بمانند.

,

عدم تناسب در پذیرش رشته های دانشگاهی با بازار کار

, عدم تناسب در پذیرش رشته های دانشگاهی با بازار کار,

این جوان 24 ساله مهدیشهری تصریح کرد: الان وضعیت به گونه ای شده که وقتی پیدا کردن شغل در در رشته تحصیلی خودمان که در آن تخصص داریم این همه سخت است، داشتن یا نداشتن تحصیلات عالیه هیچ تفاوتی نمی کند.

,

وی ادامه داد: کاش وقتی بازار کار در رشته ای وجود ندارد و یا کم است دانشگاه ها این همه پذیرش نکنند کامپیوتر رشته ای است که در همه نهادها و شرکت های خصوصی نیز برای فارغ التحصیلان آن کار وجود دارد اما این فراهم بودن کار نسبت به فارغ التحصیلان شاید یک به 5 باشد یعنی یک نفر وارد بازار کار می شود و بقیه باید بیکار بمانند.

,

این جوان بیکار اضافه کرد:گاها شغل های موقتی هم پیش می آید اما فایده ای ندارد یعنی پولی در آن نیست که بتوانیم سرمایه ای برای خود پس انداز کنیم و یا به صورت خصوصی به فعالیت در رشته تحصیلی خود بپردازیم.

,

ذوالفقاری یکی دیگر فارغ التحصیلات مهدیشهر و دارای تحصیلات عالیه کارشناسی  ارشد در یکی از رشته های هنر بود که نتوانسته بود در مهدیشهر متناسب با رشته تحصیلی خود شغلی بیابد و برای اینکه بیکاری و تامین مخارج زندگی برایش آزار دهنده بود مجبور شد در شرکتی خصوصی در تهران که ارتباطی با رشته تحصیلی اش نداشت مشغول به کار شود و از این وضعیت ناراضی بود. 

,

سابقه کار، معضلی برای کارجویان

, سابقه کار، معضلی برای کارجویان ,

یکی دیگر از شهروندانی که فارغ التحصیل رشته مکانیک بود در همین خصوص به خبرنگار نیزوا، گفت: 5 سال است که دنبال شغلی خوب و مناسب می گردم اما هر کجا مراجعه می کنم یا نیرو نمی گیرند یا سابقه کار می خواهند. وقتی جایی جذب نیرو نمی کنند چطور بتوانیم سابقه کار داشته باشیم؟

,

این جوان مهدیشهری اظهار کرد: شاید 50 بار برای پیدا کردن شغلی متناسب و پردرآمد اقدام کردم اما به در بسته خوردم و مجبور هستم در شغل های دیگری که درآمد خوبی ندارد و علاقه چندانی هم به آن ندارم مشغول باشم.

,

یکی از بانوان مهدیشهری که در رشته کشاورزی فارغ التحصیل شده و همچنان بیکار است نیز در گفت و گو با خبرنگار نیزوا، بیان کرد: اگر ما بانوان نتوانیم وارد بازار کار شویم زیاد مشکل حادی به وجود نمی آید اما هستند بسیاری از آقایان جوان که مسئولیت خرج و مخارج زندگی بر دوششان است ولی بیکار هستند.

,

وی گفت: در شهرستان مهدیشهر رشته کشاورزی باید بازار کار داشته باشد اما الان همه چیز پارتی شده و تا پارتی نداشته باشیم نمی توانیم مشغول به کار شویم و بیکار ماندیم.

,

یکی دیگر از بانوان مهدیشهری که 3 سال پیش در رشته اقتصاد لیسانس گرفته است نیز گفت: چندین بار برای کار به ادارات مختلف و کاریابی هم مراجعه کردم ولی فایده ای نداشت و دیگر از اینکه سرکار بروم نا امید شدم.

,

این بانوی جوان ادامه داد: امروزه اقتصاد در جامعه بسیار مهم است ولی حالا که کاری در این خصوص پیدا نمی کنیم حداقل انتظار ما این است که مسئولین برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی نهاد خود و یا جامعه به عنوان کارشناس از ما نظر خواهی کنند تا دلمان به این خوش باشد تحصیلات و علم ما جایی هم به درد خورده است.

,

31 درصد از افراد جویای کار را فارغ التحصیلان تشکیل می دهند

, 31 درصد از افراد جویای کار را فارغ التحصیلان تشکیل می دهند ,

حمید مستخدمین حسینی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مهدیشهر نیز در گفتگو با خبرنگار نیزوا در خصوص فارغ التحصیلان بیکار، اظهار کرد: طی 6 ماهه نخست سال جاری، 315 نفر در دفاتر کاریابی شهرستان ثبت نام کرده اند که از این تعداد 96 نفر دارای مدرک دانشگاهی می باشند.

,

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان جویای کار 31 درصد از مجموع افراد جویای کار در شهرستان مهدیشهر را تشکیل می دهند، تصریح کرد: بیشتر افراد فارغ التحصیلی که بیکار هستند در رشته های علوم انسانی می باشند.

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مهدیشهر، افراد جویای کار با مدرک تحصیلی فوق دیپلم را 19 نفر، لیسانس 56 نفر و فوق لیسانس و بالاتر را 21 نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد تنها 9 نفر با مدرک لیسانس و و 2 نفر هم با مدرک فوق لیسانس به کار گمارده شدند.

,

مستخدمین حسینی با اشاره به تعداد فارغ التحصیلان جویای کار در مهدیشهر، گفت: باید همبستگی مثبت بین مراکز آموزش عالی و بازار کار در تمام زمینه ها اعم از خدمات و صنعت و بر مبنای پتانسیل های هر حوزه جغرافیایی وجود داشته باشد تا افراد در رشته هایی که مورد نیاز آن جامعه است تحصیل و بتوانند وارد بازار کار شوند.

,

مهارت آموزی، راهی برای جذب در بازار کار

, مهارت آموزی، راهی برای جذب در بازار کار ,

وی، داشتن مهارت را در جذب افراد در بازار کار بسیار موثر دانست و بیان کرد: بسیاری از افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند مهارت و تجربه لازم را در رشته تحصیلی خود کسب نکردند و برای همین نیز نمی توانند راحت وارد بازار کار شوند.

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مهدیشهر، طرح کارورزی را طرح مناسبی برای مهارت آموزی فارغ التحصیلان بیکار معرفی کرد و ادامه داد: افرادی که در این سامانه کارورزی ثبت نام می کنند با توجه به تخصص و رشته تحصیلی به صورت کارورز وارد بازار کار می شوند و چند ماه کسب مهارت می کنند.   

,

مستخدمین حسینی، آشنایی با محیط کار، کسب رزومه و امکان جذب به کار را از مهمترین مزایای ثبت نام در طرح کارورزی برشمرد و از فارغ التحصیلان جویای کار شهرستان مهدیشهر خواست که در این طرح ثبت نام کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه