اخبار داغ

رییس خانه صنعت و معدن استان قزوین عنوان کرد؛

بی‌توجهی مسوولان در تحقق طرح مترو هشتگرد-قزوین/ وزارت راه وشهرسازی تصمیمات غیرکارشناسی دارد

بی‌توجهی مسوولان در تحقق طرح مترو هشتگرد-قزوین/ وزارت راه وشهرسازی تصمیمات غیرکارشناسی دارد
رییس خانه صنعت ایران گفت: احداث مترو هشتگرد به قزوین در سال ۹۲ کلید خورد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و انتصاب آقای آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی با این طرح که از پشتوانه کارشناسی برخوردار است مخالفت شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص نیوز؛ محمد علی زمانی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این سازمان برگزار شد با اشاره به طرح مترو هشتگرد_قزوین که حدود ۱۰ سال پیش مطرح شده است اظهار کرد: با برنامه‌های اتخاذ شده در طول این ده سال و قول مساعدی که مسوولان در دوره‌های مختلف داده بودند این طرح باید در سال ۹۶ مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت که متاسفانه محقق نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص نیوز؛,

وی افزود: فلسلفه اجرای این طرح اتصال سیستم ریلی برقی و سریع‌السیر بین شهری هشتگرد_قزوین به شبکه فراگیر مترو تهران و قابلیت بهره‌برداری از استان‌های شمالی و شمال غربی کشور از این مسیر است.

,

این مسوول ابراز کرد: قزوین پس از همدان و اصفهان رتبه سوم تردد به تهران را در کشور دارد که اهمیت راه‌اندازی مترو در این استان را چند برابر می‌کند و همچنین با احداث خط مترو از مزیت اتصال به ۱۰ استان دیگر نیز بهره‌مند خواهیم شد.

,

زمانی در ادامه با بیان اینکه راه‌اندازی مترو هشتگرد به قزوین ۱۴ مزیت برای استان و حتی کشور دارد گفت: این طرح صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف سوخت، تسهیل در حمل و نقل و کاهش چشمگیر تصادفات جاده‌ای و خسارت‌های مالی و جانی را در پی خواهد داشت.

,

احداث سیستم ریلی برقی برای قزوین یک طرح ملی به شمار می‌رود

,

رییس خانه صنعت و معدن استان با بیان اینکه این طرح بخش مهمی از ترمینال غرب تهران را به قزوین منتقل می‌کند عنوان کرد: راه‌اندازی خط مترو موجب جلوگیری از سکونت ناخواسته یا اجباری جامعه دانشجویی و شاغل در قزوین خواهد شد و تاثیر مناسبی در وضعیت مسکن خواهد داشت.

,

وی تشریح کرد: امروزه مسیر ریلی به عنوان اقتصاد سبز شناخته شده و در حفظ محیط زیست تاثیر بسزایی دارد؛ همچنین احداث این طرح موجب رونق چشمگیر گردشگری در قزوین و حتی کشور خواهد شد.

,

زمانی رونق اقتصادی و اشتغال در استان و سطح ملی را یکی دیگر از مزیت‌های این طرح دانست و گفت: امروز یکی از دغدغه‌های صنعتگران و تولیدکنندگان دسترسی به بازار فروش و جذب متقاضی است که مترو هشتگرد به قزوین این بستر مناسب را برای تولیدکنندگان استان به همراه خواهد داشت.

,

این مسوول در ادامه افزود: با توجه به اقتصادی و زودبازده بودن طرح، موجب جذب سرمایه‌گذاران خارجی خواهد شد و توسعه و پیشرفت استان قزوین را که همجوار با پایتخت است را به همراه دارد.

,

رییس خانه صنعت و معدن استان با بیان اینکه اجرای این طرح کاهش حداکثر۳۰ دقیقه در زمان سفر را در پی دارد گفت: مترو قزوین_هشتگرد ارزش مانده ۱۵۷ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۵۰۰ دلار در دوره زمانی ۲۵ سال را به همراه دارد و این در حالی است که برای ۷۰ کیلومتر سرمایه‌گذاری می‌شود اما از ۱۴۰ کیلومتر بهره‌برداری خواهد شد.

,

وی یادآورد شد: این طرح در سفر سوم رییس هیئت دولت دهم تصویب و ۲۰ میلیارد اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفته شد اضافه کرد: بازده اقتصادی طرح مترو هشتگرد به قزوین ۲۶/۵ (منهای تورم سالانه) است.

,

مترو هشتگرد_قزوین قابلیت جابجایی ۱۳ هزار مسافر در ساعت را دارد

,

زمانی تصریح کرد: این طرح برای بهره‌برداری ۳۲ میلیون نفر در نظر گرفته شده و قابلیت جابجایی ۱۳ هزار مسافر در ساعت را دارد که مورد تایید دانشگاه صنعتی اصفهان که بالاترین مرجع کارشناسی راه و شهرسازی در کشور محسوب می‌شود، قرار گرفته است.

,

این مسوول توضیح داد: بلاخره احداث مترو هشتگرد به قزوین در سال ۹۲ کلید خورد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و انتصاب آقای آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی با این طرح که از پشتوانه کارشناسی برخوردار است مخالفت شد.

,

زمانی ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی بدون هیچ نظر کارشناسی و منطقی علت مخالفت را بالا بودن هزینه مطرح می‌کند و از طرفی بر دو خطه کردن راه‌اهن قزوین به تهران تاکید دارد که هزینه‌ بیشتری را در پی داشته و فقط یک طرح محلی محسوب می‌شود در حالی که مترو هشتگرد به قزوین یک طرح ملی بوده و مزایای قابل توجهی را در پی دار.

,

وی با اشاره به اینکه هزینه‌ای بالغ برای ۵۰۰ میلیارد برای احداث ۷۴ کیلومتر مترو هشتگرد به قزوین برآورد شده افزود: با توجه به اینکه قزوین چهارراه کریدور شمال و جنوب کشور است و روزانه هزاران خودرو از این مسیر تردد می‌کنند اما بهره‌ای از این موقعیت عاید استان نمی‌شود.

,

رییس خانه صنعت و معدن استان با بیان اینکه قزوین همجوار با پایتخت بوده اما همچنان توسعه نیافته باقی مانده است تاکید کرد: اگر این طرح اجرا نشود قزوین موقعیت استراتژیک خود را از دست خواهد داد .

,

این مسوول در پایان با تاکید بر اینکه عده‌ای علاقه‌مند هستند تا این طرح مهم به فراموشی سپرده شود افزود: متاسفانه مسوولان مسکن و شهرسازی استان هیچ حمایتی از این ندارد و فقط به نظرات وزارتخانه اکتفا می‌کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه