اخبار داغ

"ماسوله " خراسان شمالی، چشم انتظار طرح های گردشگری/ ظرفیت هایی که در اسفیدان خاک می خورند

"ماسوله " خراسان شمالی، چشم انتظار طرح های گردشگری/ ظرفیت هایی که در اسفیدان خاک می خورند
روستای اسفیدان از توابع شهرستان بجنورد با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری فراوان از مناطق منحصر به فرد ایران محسوب می شود که تمرکز و توجه به آن می تواند کلید حل بسیاری از مشکلات و کاستی ها را در بحث توسعه و رونق اقتصاد روستا فراهم آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از پایگاه خبری بجنا؛ بوم گردی یا همان گردشگری روستایی شکلی جدید از صنعت گردشگری رواج یافته در کشورمان است که در آن افراد به جای حضور در هتل ها و اماکن شلوغ و پرازدحام راهی روستاهای بکر و دورافتاده می شوند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره دمی و ساعتی، شاید هم روزی و هفته ای را در آرامش برآمده از این ویژگی ناب سپری کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بجنا, بجنا,

به معنای دقیق تر گردشگران بوم گرد به روستاها می روند تا همانند آن ها زندگی کنند، مانند آن ها غذای محلی بخورند، مانند آن ها به طبیعت بروند تا لذت های یک زندگی ساده و صمیمی روستایی را تجربه کرده و از آن بهره مند شوند.

روستای اسفیدان از توابع شهرستان بجنورد با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری فراوانی نظیر آبشارهای زیبا، چشمه‌های خروشان، غارها و برج‌های شگفت‌انگیز، وجود امامزاده، وجود انواع درختان میوه، رودخانه با آب فراوان، ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی از مناطق منحصر به فرد ایران محسوب می شود که تمرکز و توجه به آن می تواند کلید حل بسیاری از مشکلات و کاستی ها را در بحث توسعه و رونق اقتصاد روستا فراهم آورد.

گفتنی است این روستا در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان زیباترین روستای ایران انتخاب شد وهمچنین به بهشت گردشگری خراسان شمالی معروف می باشد.

جواد محمدی عضو شورای اسلامی روستای اسفیدان در گفت و گو با خبرنگار بجنا، گفت: روستای تاریخی و گردشگری اسفیدان در منطقه کوهستانی با جمعیتی بالغ بر هزار و  چهارصد نفر در فاصله 46 کیلومتری و شمال شرق شهرستان بجنورد قرار داردو اسفیدان از مناطق مهم نمونه گردشگری استان و کشور می باشد.

وی افزود:  چند سالی است که رشد جمعیت روستای اسفیدان سیر نزولی را به خود گرفته است، نبود شغل و نبود و گرانی زیاد زمین برای ساخت مسکن را از مهمترین عوامل کاهش جمعیت و افزایش مهاجرت از روستا به شهر دانست.

وی با اشاره به راه حل جلوگیری از افزایش مهاجرت روستایی، افزود: رونق گردشگری و صنایع دستی و راه اندازی شهرک مسکونی می تواند جلوی مهاجرت بیشتر را بگیرد .

طرح توسعه روستا به دلیل مخالفت شورای دوره سوم روستا مسکوت ماند

 عضو شورای روستای اسفیدان اظهار داشت: منطقه ای در فاصله پنج کیلومتری روستا برای سمت توسعه روستا تعریف شده که متاسفانه این طرح  به دلیل مخالفت شورای دوره سوم روستا مسکوت ماند و اینک هم علیرغم پیگیری فراوان با مانع نبود اعتبار و نیز مخالفت جهاد کشاورزی با تغییر کاربری آن روبروست.

وی  تصریح کرد: با اینکه جمعیت روستا برابر امار رسمی نزدیک 1500 نفر می باشد ولی در عمل دهیاری اسفیدان در هشت ماه از سال به بیش سه هزار نفر خدمات می دهد و این در حالیست که اعتبارات دهیاری بر اساس سرانه 1500 نفر واریز میشود و این نکته ای مهم و درخور توجه مسئولین است.

وی در خصوص وضعیت گردشگری گفت:  مطالعات گردشگری این روستا توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اواسط دهه هشتاد انجام شده است و بر اساس مطالعات مذکور سرمایه گذاری هایی نیز انجام شده است.

محمدی با اشاره به مشکلات و موانع توسعه گردشگری در روستای اسفیدان گفت: عدم مشارکت بخش خصوصی در احداث اقامتگاه های بومگردی و خدمات تفریحی ،عدم معرفی موثر این منطقه  و جاذبه های گردشگری آن در رسانه ها و راهنماهای گردشگری  ،نبود تابلوی کنارجاده ای در مسیر ،اشتباه در مکان سنجی سرویس بهداشتی های احداثی والاچیق های نصب شده ،عدم تکمیل کمپ تفریحی اسفیدان ، کمبود شدید آب شرب ،مشکلات زیست محیطی ناشی از نبود شبکه فاضلاب و نبود نیروی انسانی ثابت برای نظافت روستا ،نبود جاده ی مناسب  و نیز نبود پارکینگ را از دلایل اصلی کندی رشد گردشگری منطقه دانست.

 

کمبود شدید آب شرب  گردشگری روستا را تحت شعاع قرار داده است

وی با بیان اینکه در حال حاضرگردشگران خدمات مناسبی دریافت نمی کنند، ادامه داد: اسفیدان چشمه های فراوانی دارد اما کمبود شدید آب شرب  گردشگری روستا را تحت شعاع قرار داده به نحوی که مسافران به این علت از شبمانی در روستا صرف نظر می نمایند.

وی تصریح کرد: عدم مدیریت آب رودخانه و افزایش باغات باعث شده در فصل گرما آب رودخانه که از وسط روستا میگذرد خشک شده و باعث مشکلات زیست محیطی و بهداشتی گرددو به گردشگری روستا آسیب زند.

محمدی عنوان کرد: جاده منتهی به این منطقه نمونه گردشگری علاوه بر باریک بودن  فاقد تابلوی های راهنما بوده وباعث سرگردانی گردشگران ملی می شود.

وی در خصوص طرح گردشگری رها شده روستا، گفت: در سال 1379شخصی به هویت میکایل تاجری برای سرمایه گذاری به اسفیدان آمد و متاسفانه مسئولین وقت روستا بعلت ناآگاهی از قوانین قسمت هایی از روستا را طی قراردادی که به قرارداد 99 ساله معروف شده است در اختیار وی گذاشتند و وی شروع به ساخت غیر مجاز و غیراصولی رستوران، سوئیت و ... در زمینهای ملی و عمومی نمود و مبالغ قابل توجه ای هم هزینه شد اما بعدها منابع طبیعی از ادامه کار جلوگیری و نامبرده درشعبه 4 دادگاه حقوقی بجنورد به تصرف غیرقانونی  و خلع ید از 1/7 هکتار اراضی ملی و قلع و قمع مستحدثات محکوم شد و اکنون بناهای احداثی وی به همان حال رها گشته و تخریب شده اند و قسمتهایی از زمینهای مذکور هم توسط اشخاصی تصرف و بطور غیر مجاز ساخت و ساز نموده اند و اموال بجا مانده از وی هم اغلب توسط طلبکاران توقیف و مصادره شده است.

طرح رها شده گردشگری سمت توسعه روستا را دچار مشکلات و پیچیدگی های حقوقی نموده است

وی مطرح کرد: عده ای از وی به عنوان سرمایه گذار یاد می نمایند و عده ای هم منتقد وی هستند اما چیزی که روشن است وی بود که نام اسفیدان را زبانها انداخت و اولین پوسترهای اسفیدان را چاپ کرد زمانی که هنوز جاده اسفیدان خاکی بود اما در هر حال کسی قصد واقعی ایشان را نمیداند و البته وجود شکایات فراوان علیه ایشان ما را در نیت و صداقت وی دچار تردید می نماید.

این عضو شورای روستا در ادامه بیان نمود: علی ایحال حاصل امور این شخص و پرونده های قضایی مطروحه ناشی از اقدامات وی این نقطه اسفیدان که سمت توسعه گردشگری روستا نیز می باشد را دچار مشکلات و پیچیدگی های حقوقی فراوانی نموده است به طوری که تاثیر منفی در سرمایه گذاری ها داشته است و به این زودی هم اسفیدان از این پرونده ها خلاص نخواهد شد.

وی گفت: بعنوان مثال شرکت تعاونی گردشکری فراگیر ملی نسیم سبز که بیش از 430 عضو داشته  و سرمایه اولیه قابل توجه ای هم دارد و خواهان سرمایه گذاری در طرح های گردشگری ست بیش از دو سال است که بعلت همان پرونده ها در مرحله تشریفات واگذاری زمین مانده است .

بافت تاریخی و پلکانی اسفیدان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است

وی با اشاره به سرمایه گذاری های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: کمپ گردشگری اسفیدان که بیش از بیست میلیارد ریال در آن سرمایه گذاری شده است توسط سازمان احداث شده و بهره برداری از آن می تواند آینده گردشگری روستا بسیار روشن سازد این کمپ  در حال تکمیل نهایی ست و امیدواریم برای بهره برداری بزودی به بخش خصوصی واگذار شود و همینجا از مسئولان درخواست داریم اب این کمپ را تامین نمایند.

جواد محمدی به دیگر سرمایه گذاری های سازمان میراث فرهنگی اشاره نمود و گفت: سازمان در حوزه گردشگری و حوزه میراث فرهنگی در سال جاری اعتبارات خوبی را اختصاص داد و همچنین سنگ فرش راه ساحلی رودخانه و بهسازی معابر و دیواره های بافت تاریخی توسط سازمان انجام گرفته است که بسیار جای تقدیر دارد.

وی با اشاره جاذبه های گردشگری و بافت تاریخی روستا افزود: اسفیدان جزو 73 روستای در اولویت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور قرار دارد و  بافت تاریخی و پلکانی اسفیدان که چشم انداز خیره کننده ای دارد با تلاشهای معاونت محترم میراث فرهنگی استان جناب دکتر وحدتی ،توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، وجود منازل و بناهای طبقاتی و پلکانی با مصالح بومی در سطح شیب دار و در دل صخره ها زیبایی خاصی را ایجاد نموده است .

 وی با بیان اینکه وجود کوچه های عمومی مسقف که اصطلاحاً ساباط نامیده می شود از دیگر ویژگیهای مهم بافت با ارزش اسفیدان است، گفت: بیش 50 ساباط  در اسفیدان وجود دارد که این تعداد ساباط در یک روستا در کشور بی نظیر است طول بعضی از این ساباط ها به پنجاه متر می رسد .

اسفیدان قطب تولید گردو و ماهی قزل آلا در شرق کشور است

عضو شورای روستای اسفیدان اظهار داشت: وجود درخت های 700 ساله، بنای تاریخی امام زاده، استراحتگاه کاروان ها که در منطقه تاریخی گراب در هفت کیلومتری روستا واقع است که همگی این آثار هم ثبت ملی شده اند و وجود تاش قلعه.،صخره تاریخی نمازگاه وجود باغ های قدیمی پلکانی و گردوهای کهنسال و نیز وجود صدها چشمه و سه آبشار و وجود سه دهنه غار طبیعی و تاریخی اسفیدان را به موزه ای دیدنی تبدیل نموده است.

وی از گردو ،گلیم و ماهی قزل آلا و کشمش بعنوان سوغات اسفیدان یاد کرد و گفت:  اسفیدان بیش از 350 هکتار باغ آبی و شش مزرعه پرورش ماهی و چند گارگاه های متعدد تولید فرش دستباف و گلیم و دیگر صنایع دستی  را داراست  و از قطب های تولید گردو و ماهی قزل آلا در شرق کشور می باشد.

شورای اسلامی اسفیدان رونق گردشگری را در اولویت خود قرار داده است

وی ادامه داد: با اینکه اعتبارات عمرانی دهیاری اسفیدان سالانه کمتر از یک و نیم میلیارد ریال است اما شورای اسلامی اسفیدان ایجاد زیرساخت ها و رونق گردشگری را در اولویت امور عمرانی فرهنگی خود قرار داده است و کارهای خوبی برای ایجاد زیر ساخت های گردشگری توسط دهیاری انجام یا در حال انجام است که تعریض و بتن و آسفالت راه ورودی ،نصب تابلو و علائم گردشگری،ایستگاه راهنمای گردشگری ،زیباسازی و سنگ فرش معابر، احداث سرویس های بهداشتی ،بهسازی چشمه برای گردشگران،نصب آلاچیق و... این قبیل است.

تصرفات غیر قانونی و ساخت و سازهای غیر مجاز توسعه گردشکری را تهدید می کند

محمدی تسهیل تشریفات اداری،  صدور مجوز احداث مجموعه های تفریحی و آسان نمودن اخذ پروانه اقامتگاه بومگردی و اعطای تسهیلات ارزان برای طرح های کوچک و بزرگ گردشگری را راهگشای رشد گردشگری اسفیدان دانست و در پایان گفت: تصرفات غیر قانونی از طرفی و ساخت و سازهای غیر مجاز از طرف دیگر توسعه گردشکری و بافت تاریخی روستا را تهدید می کند و خطر حذف بافت تاریخی روستا از فهرست ثبت آثار ملی وجود دارد که مسئولان میتوانند با  تسهیل امور صدور پروانه و اعطای تسهیلات و تسهیلات تشویقی ویژه برای استفاده اهالی از الگوی های ساخت تعریف شده، از این خطر جلوگیری نمایند.

انتهای پیام/

,

به معنای دقیق تر گردشگران بوم گرد به روستاها می روند تا همانند آن ها زندگی کنند، مانند آن ها غذای محلی بخورند، مانند آن ها به طبیعت بروند تا لذت های یک زندگی ساده و صمیمی روستایی را تجربه کرده و از آن بهره مند شوند.

روستای اسفیدان از توابع شهرستان بجنورد با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری فراوانی نظیر آبشارهای زیبا، چشمه‌های خروشان، غارها و برج‌های شگفت‌انگیز، وجود امامزاده، وجود انواع درختان میوه، رودخانه با آب فراوان، ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی از مناطق منحصر به فرد ایران محسوب می شود که تمرکز و توجه به آن می تواند کلید حل بسیاری از مشکلات و کاستی ها را در بحث توسعه و رونق اقتصاد روستا فراهم آورد.

گفتنی است این روستا در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان زیباترین روستای ایران انتخاب شد وهمچنین به بهشت گردشگری خراسان شمالی معروف می باشد.

جواد محمدی عضو شورای اسلامی روستای اسفیدان در گفت و گو با خبرنگار بجنا، گفت: روستای تاریخی و گردشگری اسفیدان در منطقه کوهستانی با جمعیتی بالغ بر هزار و  چهارصد نفر در فاصله 46 کیلومتری و شمال شرق شهرستان بجنورد قرار داردو اسفیدان از مناطق مهم نمونه گردشگری استان و کشور می باشد.

وی افزود:  چند سالی است که رشد جمعیت روستای اسفیدان سیر نزولی را به خود گرفته است، نبود شغل و نبود و گرانی زیاد زمین برای ساخت مسکن را از مهمترین عوامل کاهش جمعیت و افزایش مهاجرت از روستا به شهر دانست.

وی با اشاره به راه حل جلوگیری از افزایش مهاجرت روستایی، افزود: رونق گردشگری و صنایع دستی و راه اندازی شهرک مسکونی می تواند جلوی مهاجرت بیشتر را بگیرد .

طرح توسعه روستا به دلیل مخالفت شورای دوره سوم روستا مسکوت ماند

 عضو شورای روستای اسفیدان اظهار داشت: منطقه ای در فاصله پنج کیلومتری روستا برای سمت توسعه روستا تعریف شده که متاسفانه این طرح  به دلیل مخالفت شورای دوره سوم روستا مسکوت ماند و اینک هم علیرغم پیگیری فراوان با مانع نبود اعتبار و نیز مخالفت جهاد کشاورزی با تغییر کاربری آن روبروست.

وی  تصریح کرد: با اینکه جمعیت روستا برابر امار رسمی نزدیک 1500 نفر می باشد ولی در عمل دهیاری اسفیدان در هشت ماه از سال به بیش سه هزار نفر خدمات می دهد و این در حالیست که اعتبارات دهیاری بر اساس سرانه 1500 نفر واریز میشود و این نکته ای مهم و درخور توجه مسئولین است.

وی در خصوص وضعیت گردشگری گفت:  مطالعات گردشگری این روستا توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اواسط دهه هشتاد انجام شده است و بر اساس مطالعات مذکور سرمایه گذاری هایی نیز انجام شده است.

محمدی با اشاره به مشکلات و موانع توسعه گردشگری در روستای اسفیدان گفت: عدم مشارکت بخش خصوصی در احداث اقامتگاه های بومگردی و خدمات تفریحی ،عدم معرفی موثر این منطقه  و جاذبه های گردشگری آن در رسانه ها و راهنماهای گردشگری  ،نبود تابلوی کنارجاده ای در مسیر ،اشتباه در مکان سنجی سرویس بهداشتی های احداثی والاچیق های نصب شده ،عدم تکمیل کمپ تفریحی اسفیدان ، کمبود شدید آب شرب ،مشکلات زیست محیطی ناشی از نبود شبکه فاضلاب و نبود نیروی انسانی ثابت برای نظافت روستا ،نبود جاده ی مناسب  و نیز نبود پارکینگ را از دلایل اصلی کندی رشد گردشگری منطقه دانست.

 

کمبود شدید آب شرب  گردشگری روستا را تحت شعاع قرار داده است

وی با بیان اینکه در حال حاضرگردشگران خدمات مناسبی دریافت نمی کنند، ادامه داد: اسفیدان چشمه های فراوانی دارد اما کمبود شدید آب شرب  گردشگری روستا را تحت شعاع قرار داده به نحوی که مسافران به این علت از شبمانی در روستا صرف نظر می نمایند.

وی تصریح کرد: عدم مدیریت آب رودخانه و افزایش باغات باعث شده در فصل گرما آب رودخانه که از وسط روستا میگذرد خشک شده و باعث مشکلات زیست محیطی و بهداشتی گرددو به گردشگری روستا آسیب زند.

محمدی عنوان کرد: جاده منتهی به این منطقه نمونه گردشگری علاوه بر باریک بودن  فاقد تابلوی های راهنما بوده وباعث سرگردانی گردشگران ملی می شود.

وی در خصوص طرح گردشگری رها شده روستا، گفت: در سال 1379شخصی به هویت میکایل تاجری برای سرمایه گذاری به اسفیدان آمد و متاسفانه مسئولین وقت روستا بعلت ناآگاهی از قوانین قسمت هایی از روستا را طی قراردادی که به قرارداد 99 ساله معروف شده است در اختیار وی گذاشتند و وی شروع به ساخت غیر مجاز و غیراصولی رستوران، سوئیت و ... در زمینهای ملی و عمومی نمود و مبالغ قابل توجه ای هم هزینه شد اما بعدها منابع طبیعی از ادامه کار جلوگیری و نامبرده درشعبه 4 دادگاه حقوقی بجنورد به تصرف غیرقانونی  و خلع ید از 1/7 هکتار اراضی ملی و قلع و قمع مستحدثات محکوم شد و اکنون بناهای احداثی وی به همان حال رها گشته و تخریب شده اند و قسمتهایی از زمینهای مذکور هم توسط اشخاصی تصرف و بطور غیر مجاز ساخت و ساز نموده اند و اموال بجا مانده از وی هم اغلب توسط طلبکاران توقیف و مصادره شده است.

طرح رها شده گردشگری سمت توسعه روستا را دچار مشکلات و پیچیدگی های حقوقی نموده است

وی مطرح کرد: عده ای از وی به عنوان سرمایه گذار یاد می نمایند و عده ای هم منتقد وی هستند اما چیزی که روشن است وی بود که نام اسفیدان را زبانها انداخت و اولین پوسترهای اسفیدان را چاپ کرد زمانی که هنوز جاده اسفیدان خاکی بود اما در هر حال کسی قصد واقعی ایشان را نمیداند و البته وجود شکایات فراوان علیه ایشان ما را در نیت و صداقت وی دچار تردید می نماید.

این عضو شورای روستا در ادامه بیان نمود: علی ایحال حاصل امور این شخص و پرونده های قضایی مطروحه ناشی از اقدامات وی این نقطه اسفیدان که سمت توسعه گردشگری روستا نیز می باشد را دچار مشکلات و پیچیدگی های حقوقی فراوانی نموده است به طوری که تاثیر منفی در سرمایه گذاری ها داشته است و به این زودی هم اسفیدان از این پرونده ها خلاص نخواهد شد.

وی گفت: بعنوان مثال شرکت تعاونی گردشکری فراگیر ملی نسیم سبز که بیش از 430 عضو داشته  و سرمایه اولیه قابل توجه ای هم دارد و خواهان سرمایه گذاری در طرح های گردشگری ست بیش از دو سال است که بعلت همان پرونده ها در مرحله تشریفات واگذاری زمین مانده است .

بافت تاریخی و پلکانی اسفیدان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است

وی با اشاره به سرمایه گذاری های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: کمپ گردشگری اسفیدان که بیش از بیست میلیارد ریال در آن سرمایه گذاری شده است توسط سازمان احداث شده و بهره برداری از آن می تواند آینده گردشگری روستا بسیار روشن سازد این کمپ  در حال تکمیل نهایی ست و امیدواریم برای بهره برداری بزودی به بخش خصوصی واگذار شود و همینجا از مسئولان درخواست داریم اب این کمپ را تامین نمایند.

جواد محمدی به دیگر سرمایه گذاری های سازمان میراث فرهنگی اشاره نمود و گفت: سازمان در حوزه گردشگری و حوزه میراث فرهنگی در سال جاری اعتبارات خوبی را اختصاص داد و همچنین سنگ فرش راه ساحلی رودخانه و بهسازی معابر و دیواره های بافت تاریخی توسط سازمان انجام گرفته است که بسیار جای تقدیر دارد.

وی با اشاره جاذبه های گردشگری و بافت تاریخی روستا افزود: اسفیدان جزو 73 روستای در اولویت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور قرار دارد و  بافت تاریخی و پلکانی اسفیدان که چشم انداز خیره کننده ای دارد با تلاشهای معاونت محترم میراث فرهنگی استان جناب دکتر وحدتی ،توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، وجود منازل و بناهای طبقاتی و پلکانی با مصالح بومی در سطح شیب دار و در دل صخره ها زیبایی خاصی را ایجاد نموده است .

 وی با بیان اینکه وجود کوچه های عمومی مسقف که اصطلاحاً ساباط نامیده می شود از دیگر ویژگیهای مهم بافت با ارزش اسفیدان است، گفت: بیش 50 ساباط  در اسفیدان وجود دارد که این تعداد ساباط در یک روستا در کشور بی نظیر است طول بعضی از این ساباط ها به پنجاه متر می رسد .

اسفیدان قطب تولید گردو و ماهی قزل آلا در شرق کشور است

عضو شورای روستای اسفیدان اظهار داشت: وجود درخت های 700 ساله، بنای تاریخی امام زاده، استراحتگاه کاروان ها که در منطقه تاریخی گراب در هفت کیلومتری روستا واقع است که همگی این آثار هم ثبت ملی شده اند و وجود تاش قلعه.،صخره تاریخی نمازگاه وجود باغ های قدیمی پلکانی و گردوهای کهنسال و نیز وجود صدها چشمه و سه آبشار و وجود سه دهنه غار طبیعی و تاریخی اسفیدان را به موزه ای دیدنی تبدیل نموده است.

وی از گردو ،گلیم و ماهی قزل آلا و کشمش بعنوان سوغات اسفیدان یاد کرد و گفت:  اسفیدان بیش از 350 هکتار باغ آبی و شش مزرعه پرورش ماهی و چند گارگاه های متعدد تولید فرش دستباف و گلیم و دیگر صنایع دستی  را داراست  و از قطب های تولید گردو و ماهی قزل آلا در شرق کشور می باشد.

شورای اسلامی اسفیدان رونق گردشگری را در اولویت خود قرار داده است

وی ادامه داد: با اینکه اعتبارات عمرانی دهیاری اسفیدان سالانه کمتر از یک و نیم میلیارد ریال است اما شورای اسلامی اسفیدان ایجاد زیرساخت ها و رونق گردشگری را در اولویت امور عمرانی فرهنگی خود قرار داده است و کارهای خوبی برای ایجاد زیر ساخت های گردشگری توسط دهیاری انجام یا در حال انجام است که تعریض و بتن و آسفالت راه ورودی ،نصب تابلو و علائم گردشگری،ایستگاه راهنمای گردشگری ،زیباسازی و سنگ فرش معابر، احداث سرویس های بهداشتی ،بهسازی چشمه برای گردشگران،نصب آلاچیق و... این قبیل است.

تصرفات غیر قانونی و ساخت و سازهای غیر مجاز توسعه گردشکری را تهدید می کند

محمدی تسهیل تشریفات اداری،  صدور مجوز احداث مجموعه های تفریحی و آسان نمودن اخذ پروانه اقامتگاه بومگردی و اعطای تسهیلات ارزان برای طرح های کوچک و بزرگ گردشگری را راهگشای رشد گردشگری اسفیدان دانست و در پایان گفت: تصرفات غیر قانونی از طرفی و ساخت و سازهای غیر مجاز از طرف دیگر توسعه گردشکری و بافت تاریخی روستا را تهدید می کند و خطر حذف بافت تاریخی روستا از فهرست ثبت آثار ملی وجود دارد که مسئولان میتوانند با  تسهیل امور صدور پروانه و اعطای تسهیلات و تسهیلات تشویقی ویژه برای استفاده اهالی از الگوی های ساخت تعریف شده، از این خطر جلوگیری نمایند.

انتهای پیام/

,

به معنای دقیق تر گردشگران بوم گرد به روستاها می روند تا همانند آن ها زندگی کنند، مانند آن ها غذای محلی بخورند، مانند آن ها به طبیعت بروند تا لذت های یک زندگی ساده و صمیمی روستایی را تجربه کرده و از آن بهره مند شوند.

روستای اسفیدان از توابع شهرستان بجنورد با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری فراوانی نظیر آبشارهای زیبا، چشمه‌های خروشان، غارها و برج‌های شگفت‌انگیز، وجود امامزاده، وجود انواع درختان میوه، رودخانه با آب فراوان، ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی از مناطق منحصر به فرد ایران محسوب می شود که تمرکز و توجه به آن می تواند کلید حل بسیاری از مشکلات و کاستی ها را در بحث توسعه و رونق اقتصاد روستا فراهم آورد.

گفتنی است این روستا در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان زیباترین روستای ایران انتخاب شد وهمچنین به بهشت گردشگری خراسان شمالی معروف می باشد.

جواد محمدی عضو شورای اسلامی روستای اسفیدان در گفت و گو با خبرنگار بجنا، گفت: روستای تاریخی و گردشگری اسفیدان در منطقه کوهستانی با جمعیتی بالغ بر هزار و  چهارصد نفر در فاصله 46 کیلومتری و شمال شرق شهرستان بجنورد قرار داردو اسفیدان از مناطق مهم نمونه گردشگری استان و کشور می باشد.

وی افزود:  چند سالی است که رشد جمعیت روستای اسفیدان سیر نزولی را به خود گرفته است، نبود شغل و نبود و گرانی زیاد زمین برای ساخت مسکن را از مهمترین عوامل کاهش جمعیت و افزایش مهاجرت از روستا به شهر دانست.

وی با اشاره به راه حل جلوگیری از افزایش مهاجرت روستایی، افزود: رونق گردشگری و صنایع دستی و راه اندازی شهرک مسکونی می تواند جلوی مهاجرت بیشتر را بگیرد .

طرح توسعه روستا به دلیل مخالفت شورای دوره سوم روستا مسکوت ماند

 عضو شورای روستای اسفیدان اظهار داشت: منطقه ای در فاصله پنج کیلومتری روستا برای سمت توسعه روستا تعریف شده که متاسفانه این طرح  به دلیل مخالفت شورای دوره سوم روستا مسکوت ماند و اینک هم علیرغم پیگیری فراوان با مانع نبود اعتبار و نیز مخالفت جهاد کشاورزی با تغییر کاربری آن روبروست.

وی  تصریح کرد: با اینکه جمعیت روستا برابر امار رسمی نزدیک 1500 نفر می باشد ولی در عمل دهیاری اسفیدان در هشت ماه از سال به بیش سه هزار نفر خدمات می دهد و این در حالیست که اعتبارات دهیاری بر اساس سرانه 1500 نفر واریز میشود و این نکته ای مهم و درخور توجه مسئولین است.

وی در خصوص وضعیت گردشگری گفت:  مطالعات گردشگری این روستا توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اواسط دهه هشتاد انجام شده است و بر اساس مطالعات مذکور سرمایه گذاری هایی نیز انجام شده است.

محمدی با اشاره به مشکلات و موانع توسعه گردشگری در روستای اسفیدان گفت: عدم مشارکت بخش خصوصی در احداث اقامتگاه های بومگردی و خدمات تفریحی ،عدم معرفی موثر این منطقه  و جاذبه های گردشگری آن در رسانه ها و راهنماهای گردشگری  ،نبود تابلوی کنارجاده ای در مسیر ،اشتباه در مکان سنجی سرویس بهداشتی های احداثی والاچیق های نصب شده ،عدم تکمیل کمپ تفریحی اسفیدان ، کمبود شدید آب شرب ،مشکلات زیست محیطی ناشی از نبود شبکه فاضلاب و نبود نیروی انسانی ثابت برای نظافت روستا ،نبود جاده ی مناسب  و نیز نبود پارکینگ را از دلایل اصلی کندی رشد گردشگری منطقه دانست.

 

کمبود شدید آب شرب  گردشگری روستا را تحت شعاع قرار داده است

وی با بیان اینکه در حال حاضرگردشگران خدمات مناسبی دریافت نمی کنند، ادامه داد: اسفیدان چشمه های فراوانی دارد اما کمبود شدید آب شرب  گردشگری روستا را تحت شعاع قرار داده به نحوی که مسافران به این علت از شبمانی در روستا صرف نظر می نمایند.

وی تصریح کرد: عدم مدیریت آب رودخانه و افزایش باغات باعث شده در فصل گرما آب رودخانه که از وسط روستا میگذرد خشک شده و باعث مشکلات زیست محیطی و بهداشتی گرددو به گردشگری روستا آسیب زند.

محمدی عنوان کرد: جاده منتهی به این منطقه نمونه گردشگری علاوه بر باریک بودن  فاقد تابلوی های راهنما بوده وباعث سرگردانی گردشگران ملی می شود.

وی در خصوص طرح گردشگری رها شده روستا، گفت: در سال 1379شخصی به هویت میکایل تاجری برای سرمایه گذاری به اسفیدان آمد و متاسفانه مسئولین وقت روستا بعلت ناآگاهی از قوانین قسمت هایی از روستا را طی قراردادی که به قرارداد 99 ساله معروف شده است در اختیار وی گذاشتند و وی شروع به ساخت غیر مجاز و غیراصولی رستوران، سوئیت و ... در زمینهای ملی و عمومی نمود و مبالغ قابل توجه ای هم هزینه شد اما بعدها منابع طبیعی از ادامه کار جلوگیری و نامبرده درشعبه 4 دادگاه حقوقی بجنورد به تصرف غیرقانونی  و خلع ید از 1/7 هکتار اراضی ملی و قلع و قمع مستحدثات محکوم شد و اکنون بناهای احداثی وی به همان حال رها گشته و تخریب شده اند و قسمتهایی از زمینهای مذکور هم توسط اشخاصی تصرف و بطور غیر مجاز ساخت و ساز نموده اند و اموال بجا مانده از وی هم اغلب توسط طلبکاران توقیف و مصادره شده است.

طرح رها شده گردشگری سمت توسعه روستا را دچار مشکلات و پیچیدگی های حقوقی نموده است

وی مطرح کرد: عده ای از وی به عنوان سرمایه گذار یاد می نمایند و عده ای هم منتقد وی هستند اما چیزی که روشن است وی بود که نام اسفیدان را زبانها انداخت و اولین پوسترهای اسفیدان را چاپ کرد زمانی که هنوز جاده اسفیدان خاکی بود اما در هر حال کسی قصد واقعی ایشان را نمیداند و البته وجود شکایات فراوان علیه ایشان ما را در نیت و صداقت وی دچار تردید می نماید.

این عضو شورای روستا در ادامه بیان نمود: علی ایحال حاصل امور این شخص و پرونده های قضایی مطروحه ناشی از اقدامات وی این نقطه اسفیدان که سمت توسعه گردشگری روستا نیز می باشد را دچار مشکلات و پیچیدگی های حقوقی فراوانی نموده است به طوری که تاثیر منفی در سرمایه گذاری ها داشته است و به این زودی هم اسفیدان از این پرونده ها خلاص نخواهد شد.

وی گفت: بعنوان مثال شرکت تعاونی گردشکری فراگیر ملی نسیم سبز که بیش از 430 عضو داشته  و سرمایه اولیه قابل توجه ای هم دارد و خواهان سرمایه گذاری در طرح های گردشگری ست بیش از دو سال است که بعلت همان پرونده ها در مرحله تشریفات واگذاری زمین مانده است .

بافت تاریخی و پلکانی اسفیدان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است

وی با اشاره به سرمایه گذاری های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: کمپ گردشگری اسفیدان که بیش از بیست میلیارد ریال در آن سرمایه گذاری شده است توسط سازمان احداث شده و بهره برداری از آن می تواند آینده گردشگری روستا بسیار روشن سازد این کمپ  در حال تکمیل نهایی ست و امیدواریم برای بهره برداری بزودی به بخش خصوصی واگذار شود و همینجا از مسئولان درخواست داریم اب این کمپ را تامین نمایند.

جواد محمدی به دیگر سرمایه گذاری های سازمان میراث فرهنگی اشاره نمود و گفت: سازمان در حوزه گردشگری و حوزه میراث فرهنگی در سال جاری اعتبارات خوبی را اختصاص داد و همچنین سنگ فرش راه ساحلی رودخانه و بهسازی معابر و دیواره های بافت تاریخی توسط سازمان انجام گرفته است که بسیار جای تقدیر دارد.

وی با اشاره جاذبه های گردشگری و بافت تاریخی روستا افزود: اسفیدان جزو 73 روستای در اولویت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور قرار دارد و  بافت تاریخی و پلکانی اسفیدان که چشم انداز خیره کننده ای دارد با تلاشهای معاونت محترم میراث فرهنگی استان جناب دکتر وحدتی ،توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، وجود منازل و بناهای طبقاتی و پلکانی با مصالح بومی در سطح شیب دار و در دل صخره ها زیبایی خاصی را ایجاد نموده است .

 وی با بیان اینکه وجود کوچه های عمومی مسقف که اصطلاحاً ساباط نامیده می شود از دیگر ویژگیهای مهم بافت با ارزش اسفیدان است، گفت: بیش 50 ساباط  در اسفیدان وجود دارد که این تعداد ساباط در یک روستا در کشور بی نظیر است طول بعضی از این ساباط ها به پنجاه متر می رسد .

اسفیدان قطب تولید گردو و ماهی قزل آلا در شرق کشور است

عضو شورای روستای اسفیدان اظهار داشت: وجود درخت های 700 ساله، بنای تاریخی امام زاده، استراحتگاه کاروان ها که در منطقه تاریخی گراب در هفت کیلومتری روستا واقع است که همگی این آثار هم ثبت ملی شده اند و وجود تاش قلعه.،صخره تاریخی نمازگاه وجود باغ های قدیمی پلکانی و گردوهای کهنسال و نیز وجود صدها چشمه و سه آبشار و وجود سه دهنه غار طبیعی و تاریخی اسفیدان را به موزه ای دیدنی تبدیل نموده است.

وی از گردو ،گلیم و ماهی قزل آلا و کشمش بعنوان سوغات اسفیدان یاد کرد و گفت:  اسفیدان بیش از 350 هکتار باغ آبی و شش مزرعه پرورش ماهی و چند گارگاه های متعدد تولید فرش دستباف و گلیم و دیگر صنایع دستی  را داراست  و از قطب های تولید گردو و ماهی قزل آلا در شرق کشور می باشد.

شورای اسلامی اسفیدان رونق گردشگری را در اولویت خود قرار داده است

وی ادامه داد: با اینکه اعتبارات عمرانی دهیاری اسفیدان سالانه کمتر از یک و نیم میلیارد ریال است اما شورای اسلامی اسفیدان ایجاد زیرساخت ها و رونق گردشگری را در اولویت امور عمرانی فرهنگی خود قرار داده است و کارهای خوبی برای ایجاد زیر ساخت های گردشگری توسط دهیاری انجام یا در حال انجام است که تعریض و بتن و آسفالت راه ورودی ،نصب تابلو و علائم گردشگری،ایستگاه راهنمای گردشگری ،زیباسازی و سنگ فرش معابر، احداث سرویس های بهداشتی ،بهسازی چشمه برای گردشگران،نصب آلاچیق و... این قبیل است.

تصرفات غیر قانونی و ساخت و سازهای غیر مجاز توسعه گردشکری را تهدید می کند

محمدی تسهیل تشریفات اداری،  صدور مجوز احداث مجموعه های تفریحی و آسان نمودن اخذ پروانه اقامتگاه بومگردی و اعطای تسهیلات ارزان برای طرح های کوچک و بزرگ گردشگری را راهگشای رشد گردشگری اسفیدان دانست و در پایان گفت: تصرفات غیر قانونی از طرفی و ساخت و سازهای غیر مجاز از طرف دیگر توسعه گردشکری و بافت تاریخی روستا را تهدید می کند و خطر حذف بافت تاریخی روستا از فهرست ثبت آثار ملی وجود دارد که مسئولان میتوانند با  تسهیل امور صدور پروانه و اعطای تسهیلات و تسهیلات تشویقی ویژه برای استفاده اهالی از الگوی های ساخت تعریف شده، از این خطر جلوگیری نمایند.

انتهای پیام/

,

به معنای دقیق تر گردشگران بوم گرد به روستاها می روند تا همانند آن ها زندگی کنند، مانند آن ها غذای محلی بخورند، مانند آن ها به طبیعت بروند تا لذت های یک زندگی ساده و صمیمی روستایی را تجربه کرده و از آن بهره مند شوند.

,

روستای اسفیدان از توابع شهرستان بجنورد با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری فراوانی نظیر آبشارهای زیبا، چشمه‌های خروشان، غارها و برج‌های شگفت‌انگیز، وجود امامزاده، وجود انواع درختان میوه، رودخانه با آب فراوان، ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی از مناطق منحصر به فرد ایران محسوب می شود که تمرکز و توجه به آن می تواند کلید حل بسیاری از مشکلات و کاستی ها را در بحث توسعه و رونق اقتصاد روستا فراهم آورد.

,

گفتنی است این روستا در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان زیباترین روستای ایران انتخاب شد وهمچنین به بهشت گردشگری خراسان شمالی معروف می باشد.

,

, ,

جواد محمدی عضو شورای اسلامی روستای اسفیدان در گفت و گو با خبرنگار بجنا، گفت: روستای تاریخی و گردشگری اسفیدان در منطقه کوهستانی با جمعیتی بالغ بر هزار و  چهارصد نفر در فاصله 46 کیلومتری و شمال شرق شهرستان بجنورد قرار داردو اسفیدان از مناطق مهم نمونه گردشگری استان و کشور می باشد.

,

وی افزود:  چند سالی است که رشد جمعیت روستای اسفیدان سیر نزولی را به خود گرفته است، نبود شغل و نبود و گرانی زیاد زمین برای ساخت مسکن را از مهمترین عوامل کاهش جمعیت و افزایش مهاجرت از روستا به شهر دانست.

,

وی با اشاره به راه حل جلوگیری از افزایش مهاجرت روستایی، افزود: رونق گردشگری و صنایع دستی و راه اندازی شهرک مسکونی می تواند جلوی مهاجرت بیشتر را بگیرد .

,

, ,

طرح توسعه روستا به دلیل مخالفت شورای دوره سوم روستا مسکوت ماند

, طرح توسعه روستا به دلیل مخالفت شورای دوره سوم روستا مسکوت ماند,

 عضو شورای روستای اسفیدان اظهار داشت: منطقه ای در فاصله پنج کیلومتری روستا برای سمت توسعه روستا تعریف شده که متاسفانه این طرح  به دلیل مخالفت شورای دوره سوم روستا مسکوت ماند و اینک هم علیرغم پیگیری فراوان با مانع نبود اعتبار و نیز مخالفت جهاد کشاورزی با تغییر کاربری آن روبروست.

,

وی  تصریح کرد: با اینکه جمعیت روستا برابر امار رسمی نزدیک 1500 نفر می باشد ولی در عمل دهیاری اسفیدان در هشت ماه از سال به بیش سه هزار نفر خدمات می دهد و این در حالیست که اعتبارات دهیاری بر اساس سرانه 1500 نفر واریز میشود و این نکته ای مهم و درخور توجه مسئولین است.

,

وی در خصوص وضعیت گردشگری گفت:  مطالعات گردشگری این روستا توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اواسط دهه هشتاد انجام شده است و بر اساس مطالعات مذکور سرمایه گذاری هایی نیز انجام شده است.

,

محمدی با اشاره به مشکلات و موانع توسعه گردشگری در روستای اسفیدان گفت: عدم مشارکت بخش خصوصی در احداث اقامتگاه های بومگردی و خدمات تفریحی ،عدم معرفی موثر این منطقه  و جاذبه های گردشگری آن در رسانه ها و راهنماهای گردشگری  ،نبود تابلوی کنارجاده ای در مسیر ،اشتباه در مکان سنجی سرویس بهداشتی های احداثی والاچیق های نصب شده ،عدم تکمیل کمپ تفریحی اسفیدان ، کمبود شدید آب شرب ،مشکلات زیست محیطی ناشی از نبود شبکه فاضلاب و نبود نیروی انسانی ثابت برای نظافت روستا ،نبود جاده ی مناسب  و نیز نبود پارکینگ را از دلایل اصلی کندی رشد گردشگری منطقه دانست.

,

 

,

, ,

کمبود شدید آب شرب  گردشگری روستا را تحت شعاع قرار داده است

, کمبود شدید آب شرب  گردشگری روستا را تحت شعاع قرار داده است,

وی با بیان اینکه در حال حاضرگردشگران خدمات مناسبی دریافت نمی کنند، ادامه داد: اسفیدان چشمه های فراوانی دارد اما کمبود شدید آب شرب  گردشگری روستا را تحت شعاع قرار داده به نحوی که مسافران به این علت از شبمانی در روستا صرف نظر می نمایند.

,

وی تصریح کرد: عدم مدیریت آب رودخانه و افزایش باغات باعث شده در فصل گرما آب رودخانه که از وسط روستا میگذرد خشک شده و باعث مشکلات زیست محیطی و بهداشتی گرددو به گردشگری روستا آسیب زند.

,

محمدی عنوان کرد: جاده منتهی به این منطقه نمونه گردشگری علاوه بر باریک بودن  فاقد تابلوی های راهنما بوده وباعث سرگردانی گردشگران ملی می شود.

,

وی در خصوص طرح گردشگری رها شده روستا، گفت: در سال 1379شخصی به هویت میکایل تاجری برای سرمایه گذاری به اسفیدان آمد و متاسفانه مسئولین وقت روستا بعلت ناآگاهی از قوانین قسمت هایی از روستا را طی قراردادی که به قرارداد 99 ساله معروف شده است در اختیار وی گذاشتند و وی شروع به ساخت غیر مجاز و غیراصولی رستوران، سوئیت و ... در زمینهای ملی و عمومی نمود و مبالغ قابل توجه ای هم هزینه شد اما بعدها منابع طبیعی از ادامه کار جلوگیری و نامبرده درشعبه 4 دادگاه حقوقی بجنورد به تصرف غیرقانونی  و خلع ید از 1/7 هکتار اراضی ملی و قلع و قمع مستحدثات محکوم شد و اکنون بناهای احداثی وی به همان حال رها گشته و تخریب شده اند و قسمتهایی از زمینهای مذکور هم توسط اشخاصی تصرف و بطور غیر مجاز ساخت و ساز نموده اند و اموال بجا مانده از وی هم اغلب توسط طلبکاران توقیف و مصادره شده است.

,

, ,

طرح رها شده گردشگری سمت توسعه روستا را دچار مشکلات و پیچیدگی های حقوقی نموده است

, طرح رها شده گردشگری سمت توسعه روستا را دچار مشکلات و پیچیدگی های حقوقی نموده است,

وی مطرح کرد: عده ای از وی به عنوان سرمایه گذار یاد می نمایند و عده ای هم منتقد وی هستند اما چیزی که روشن است وی بود که نام اسفیدان را زبانها انداخت و اولین پوسترهای اسفیدان را چاپ کرد زمانی که هنوز جاده اسفیدان خاکی بود اما در هر حال کسی قصد واقعی ایشان را نمیداند و البته وجود شکایات فراوان علیه ایشان ما را در نیت و صداقت وی دچار تردید می نماید.

,

این عضو شورای روستا در ادامه بیان نمود: علی ایحال حاصل امور این شخص و پرونده های قضایی مطروحه ناشی از اقدامات وی این نقطه اسفیدان که سمت توسعه گردشگری روستا نیز می باشد را دچار مشکلات و پیچیدگی های حقوقی فراوانی نموده است به طوری که تاثیر منفی در سرمایه گذاری ها داشته است و به این زودی هم اسفیدان از این پرونده ها خلاص نخواهد شد.

,

وی گفت: بعنوان مثال شرکت تعاونی گردشکری فراگیر ملی نسیم سبز که بیش از 430 عضو داشته  و سرمایه اولیه قابل توجه ای هم دارد و خواهان سرمایه گذاری در طرح های گردشگری ست بیش از دو سال است که بعلت همان پرونده ها در مرحله تشریفات واگذاری زمین مانده است .

,

, ,

بافت تاریخی و پلکانی اسفیدان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است

, بافت تاریخی و پلکانی اسفیدان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است,

وی با اشاره به سرمایه گذاری های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: کمپ گردشگری اسفیدان که بیش از بیست میلیارد ریال در آن سرمایه گذاری شده است توسط سازمان احداث شده و بهره برداری از آن می تواند آینده گردشگری روستا بسیار روشن سازد این کمپ  در حال تکمیل نهایی ست و امیدواریم برای بهره برداری بزودی به بخش خصوصی واگذار شود و همینجا از مسئولان درخواست داریم اب این کمپ را تامین نمایند.

,

جواد محمدی به دیگر سرمایه گذاری های سازمان میراث فرهنگی اشاره نمود و گفت: سازمان در حوزه گردشگری و حوزه میراث فرهنگی در سال جاری اعتبارات خوبی را اختصاص داد و همچنین سنگ فرش راه ساحلی رودخانه و بهسازی معابر و دیواره های بافت تاریخی توسط سازمان انجام گرفته است که بسیار جای تقدیر دارد.

,

, ,

وی با اشاره جاذبه های گردشگری و بافت تاریخی روستا افزود: اسفیدان جزو 73 روستای در اولویت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور قرار دارد و  بافت تاریخی و پلکانی اسفیدان که چشم انداز خیره کننده ای دارد با تلاشهای معاونت محترم میراث فرهنگی استان جناب دکتر وحدتی ،توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، وجود منازل و بناهای طبقاتی و پلکانی با مصالح بومی در سطح شیب دار و در دل صخره ها زیبایی خاصی را ایجاد نموده است .

,

 وی با بیان اینکه وجود کوچه های عمومی مسقف که اصطلاحاً ساباط نامیده می شود از دیگر ویژگیهای مهم بافت با ارزش اسفیدان است، گفت: بیش 50 ساباط  در اسفیدان وجود دارد که این تعداد ساباط در یک روستا در کشور بی نظیر است طول بعضی از این ساباط ها به پنجاه متر می رسد .

,

, ,

اسفیدان قطب تولید گردو و ماهی قزل آلا در شرق کشور است

, اسفیدان قطب تولید گردو و ماهی قزل آلا در شرق کشور است ,

عضو شورای روستای اسفیدان اظهار داشت: وجود درخت های 700 ساله، بنای تاریخی امام زاده، استراحتگاه کاروان ها که در منطقه تاریخی گراب در هفت کیلومتری روستا واقع است که همگی این آثار هم ثبت ملی شده اند و وجود تاش قلعه.،صخره تاریخی نمازگاه وجود باغ های قدیمی پلکانی و گردوهای کهنسال و نیز وجود صدها چشمه و سه آبشار و وجود سه دهنه غار طبیعی و تاریخی اسفیدان را به موزه ای دیدنی تبدیل نموده است.

,

وی از گردو ،گلیم و ماهی قزل آلا و کشمش بعنوان سوغات اسفیدان یاد کرد و گفت:  اسفیدان بیش از 350 هکتار باغ آبی و شش مزرعه پرورش ماهی و چند گارگاه های متعدد تولید فرش دستباف و گلیم و دیگر صنایع دستی  را داراست  و از قطب های تولید گردو و ماهی قزل آلا در شرق کشور می باشد.

,

, ,

شورای اسلامی اسفیدان رونق گردشگری را در اولویت خود قرار داده است

, شورای اسلامی اسفیدان رونق گردشگری را در اولویت خود قرار داده است,

وی ادامه داد: با اینکه اعتبارات عمرانی دهیاری اسفیدان سالانه کمتر از یک و نیم میلیارد ریال است اما شورای اسلامی اسفیدان ایجاد زیرساخت ها و رونق گردشگری را در اولویت امور عمرانی فرهنگی خود قرار داده است و کارهای خوبی برای ایجاد زیر ساخت های گردشگری توسط دهیاری انجام یا در حال انجام است که تعریض و بتن و آسفالت راه ورودی ،نصب تابلو و علائم گردشگری،ایستگاه راهنمای گردشگری ،زیباسازی و سنگ فرش معابر، احداث سرویس های بهداشتی ،بهسازی چشمه برای گردشگران،نصب آلاچیق و... این قبیل است.

,

تصرفات غیر قانونی و ساخت و سازهای غیر مجاز توسعه گردشکری را تهدید می کند

, تصرفات غیر قانونی و ساخت و سازهای غیر مجاز توسعه گردشکری را تهدید می کند,

محمدی تسهیل تشریفات اداری،  صدور مجوز احداث مجموعه های تفریحی و آسان نمودن اخذ پروانه اقامتگاه بومگردی و اعطای تسهیلات ارزان برای طرح های کوچک و بزرگ گردشگری را راهگشای رشد گردشگری اسفیدان دانست و در پایان گفت: تصرفات غیر قانونی از طرفی و ساخت و سازهای غیر مجاز از طرف دیگر توسعه گردشکری و بافت تاریخی روستا را تهدید می کند و خطر حذف بافت تاریخی روستا از فهرست ثبت آثار ملی وجود دارد که مسئولان میتوانند با  تسهیل امور صدور پروانه و اعطای تسهیلات و تسهیلات تشویقی ویژه برای استفاده اهالی از الگوی های ساخت تعریف شده، از این خطر جلوگیری نمایند.

,

, ,

, ,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه