اخبار داغ

به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد(ع)؛

امام سجاد پیام آور نهضت عاشورا/ صحیفه سجادیه از مهمترین کتب شیعه است

امام سجاد پیام آور نهضت عاشورا/ صحیفه سجادیه از مهمترین کتب شیعه است
امام سجاد(ع) نقش کلیدی در زنده نگه داشتن واقعه کربلا داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، امام زین العابدین بازمانده واقعه عاشورا است، او به اذن خداوند در کربلا به شهادت نرسید تا پیام آور نهضت عاشورا باشد، خداوند نخواست ایشان در کربلا شهید شود تا همه جهان را مطلع از کربلا سازد و عالمیان را عاشورایی کند، حسین (ع) بر نیزه قرآن خواند و امام سجاد(ع) خطبه خواند و تفسیر آیات قرآن نمود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب، مشهور به امام سجاد(ع) و امام زین‌العابدین(ع)، چهارمین امام شیعیان و فرزند امام حسین(ع) است و بنا بر نقلی اندکی از زمان امام علی(ع) و همچنین دوران امامت امام حسن مجتبی و پدر بزرگوارشان امام حسین(ع) را درک نموده است. 

,

کنیه امام چهارم شیعیان، ابوالحسن، ابوالحسین، ابومحمّد و ابوعبداللّه گزارش شده و القاب وی، زین العابدین، سیدالساجدین، سجاد، هاشمی، علوی، مدنی، قرشی، علی‌اکبر است، امام سجاد(ع) در زمان خویش به نام‌های «علی‌الخیر»، «علی‌الاصغر» و«علی‌العابد» شهرت داشته است.

,

ایشان به دستور ولید بن ابدالملک مسموم گردیده و به شهادت رسیدند.

,

از دلایل محکم امامت ایشان پس از حسین(ع)، احادیث نقل شده از پیامبر در خصوص امامان شیعه است که نام امام سجاد در آن ذکر شده و دلیل دیگر این که طبق نصوص شیعه، زره و شمشیر رسول الله در نزد امامان شیعه می‌‌باشد و وجود این وسایل نزد امام سجاد حتی در منابع اهل تسنن نیز به صراحت ذکر شده است.

,

القاب امام چهارم شیعیان:

,

سجاد: از امام باقر(ع) روایت گشته است که: پدرم علی بن الحسین (علیه السلام) هرگز یاد نعمتی از خدا را نکرده مگر اینکه سجده کرد برای شکر آن نعمت و هرگز آیه ای از کتاب خدا را نخواند، مگر آنکه سجده کرد و هرگاه حق تعالی از او بدی را دفع می کرد که از او در بیم بود یا مکر مکرکننده‌‌ای را از او می گردانید سجده می کرد و هرگاه توفیق می یافت میان دو کس را اصلاح کند، برای شکر آن سجده می کرد و اثر سجده در جمیع مواضع سجده آن حضرت بود، و به این سبب آن حضرت آن حضرت را سجاد می‌‌گفتند.

,

زین العابدین: امام سجاد علیه السلام شبی در محراب به نماز شب ایستاده بود که شیطان به صورت مار بزرگی در نظرش جلوه کرد تا توجه او را از عبادتش سلب کند. اما امام به او هیچ توجهی نفرمود. شیطان انگشت پای امام را گزید، امّا امام همچنان به نمازش ادامه داد. پس از نماز، صدایی را شنید که سه بار می گفت:« انت زین العابدین» (تو زینت عبادت‌کنندگانی.)

,

از آن به بعد این لقب به امام سجاد اختصاص یافت.

,

امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده است که فرمود: «در روز قیامت، منادی ندا می دهد که « زین العابدین کجاست؟ »و من گویا علی بن الحسین را می‌بینم که در بین جمعیت با غرور و سربلندی راه می‌رود.»

,

صحیفه سجادیه

,

صحیفه سجادیه کتابی حاوی ۵۴ مناجات و دعا از امام سجاد(ع)، امام چهارم شیعیان. صحیفه سجادیه پس از قرآن و نهج البلاغه نزد شیعیان جایگاه مهمی دارد و به نام‌های «زبور آل محمد» و «انجیل اهل بیت» مشهور است.امام سجاد(ع) بسیاری از معارف دینی را در ضمن دعاهای خود بیان کرده است؛ موضوعاتی مثل خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و مباحث عالم غیب، فرشتگان، رسالت انبیا، جایگاه پیامبر و اهل بیت، امامان، فضایل و رذایل اخلاقی، گرامیداشت اعیاد، مسائل اجتماعی و اقتصادی، اشارات تاریخی، نعمت‌های مختلف خداوند، آداب دعا، تلاوت، ذکر، نماز، عبادت و... . معروف‌ترین دعای صحیفه دعای مکارم الاخلاق است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه