اخبار داغ

تشکیل خانواده، حلقه ای که در سیاست گذاری ها مفقود ماند

تشکیل خانواده، حلقه ای که در سیاست گذاری ها مفقود ماند
عدم تبیین تعریف زوجیت بر پایه مبانی اسلامی، حلقه مفقوده سیاست گذاری های تشکیل خانواده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، مقوله‌ی خانواده در سال‌ های اخیر بسیار مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته و متاسفانه مشکلات زیادی بر سر راه شکل گیری خانواده ها وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

آمارهای ارائه شده از تعدد دختران و پسران مجرد هم تائید کننده این موضوع است ولی هنوز راه کار مناسبی برای رفع این موضوع وجود ندارد.

,

 

,

مشکلات نهاد خانواده در جامعه ایران از بعد از انقلاب تا کنون حل نشده و روز به روز وضعیت رو به وخامت می‌گذارد، به بیانی دیگر می‌توان گفت سرعت تحولات منفی خانواده به قدری بالاست که عملا کار از دست همه خارج شده است.

,

 

,

پدیده های مانند همباشی‌ها، بالا رفتن درخواست ابطال ازدواج و نه طلاق از سوی زنان، پایین آمدن سن اولین رابطه‌ی جنسی و شیوع رابطه‌ی جنسی بین زنان مذهبی از جمله مسائلی است که تاثیر زیادی در پایین آمدن آمار ازدواج و تشکیل خانواده دارد.

,

 

,

مهم‌ترین مشکل در بخش تشکیل خانواده نبود قوانین و سیاست گذاری های تحکیمی است تا با اجرای قوانین محکم جوانان را مجاب به تشکیل خانواده و نیز خانواده ها را پای هم زیر یک سقف نگه دارد.

,

 

,

طبق آیات قرآن هدف از ازدواج رسیدن به آرامش است، که متاسفانه در جامعه کنونی با وجود مشکلات متعدد از جمله، مخارج و هزینه های سنگین تشکیل زندگی و نیز هزینه های هنگفت بعد از ازدواج در زندگی و جامعه کنونی، بیکاری، کوه های بزرگ وام و بدهکاری، مسکن و چیزهای دیگر منجر به ایجاد تنش روحی و روانی خواهد شد، که همین امر راه ازدواج و تشکیل خانواده را مسدود می کند.

,

 

,

با بسته شدن راه ازدواج در حقیقت، راه فساد و گناه در جامعه باز می شود، تشویش، استرس و اضطراب در بین جوانان بالا می رود، بنابراین تشکیل زندگی در چنین شرایطی کار بسیار دشوار و البته اشتباه است.

,

 

,

اشکال در مدل تشکیل خانواده در ایران نیز خود به خود نادرست است و همین اشکال سبب شده مدل های جدید و خارج از چارچوب عرف و شرع در بین جوانان بوجود بیاید.

,

 

,

در حال حاضر اگر خانواده ای بخواهد تشکیل شود، دختر باید منتظر باشد تا پسری به خواستگاری او بیاید، دخترانی که در طیف سنی 18 تا 35 سال قرار دارند و همه باید از این مدل پیروی کنند اما مسئله ای که در اینجا واضح است، شانس بیشتر دختران در طیف سنی 18 تا 25 سال نسبت به دختران در سنین بالاتر است.

,

 

,

لذا با پدیده ای تحت عنوان دختران مجرد با سن بالا مواجه می‌شویم که خواهان ازدواج اند اما موفق به آن نمی‌شوند و این موضوع پیامدهای سوء فرهنگی و اجتماعی را برای جامعه به همراه می‌آورد، که نیازمند ارائه مدل از سوی دولت متناسب با فرهنگ و عرف جامعه و رفع کننده مشکل باشد.

,

 

,

در نهایت، موضوع تشکیل خانواده دچار مشکلات فراوانی است و همین موضوع پاسخ به نیاز جنسی را در جوانان به تاخیر انداخته است که نیازمند است تا چاره ای برای آن اندیشه شود، قبل از اینکه کار از کار بگذرد و مشکلات جامعه در حوزه های مختلف فزونی یابد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه