اخبار داغ

مساجد را وارد بازی‌های سیاسی نکنیم

مساجد را وارد بازی‌های سیاسی نکنیم
جذابیت های دنیوی و مجازی پرقدرت، جوانان ما را درگیر خود کرده است و از وظایف اصلی روحانیت است تا برای این عدم اشتیاق که دلایل بسیاری دارد و طی چندین سال، به تدریج به وجود آمده است طرح های بلند مدت ارائه و پیاده کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری طبس نیوز، مسجد، مرکزی است که امروز قدرش مجهول و فردای قیامت برای آنان که حقش را ادا نکردند، بزرگ‏ترین اندوه و حسرت و واسطه شرمساری و خجالت در پیشگاه حضرت دوست است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طبس نیوز,

اهمیت و جایگاه مسجد در کتاب خدا و سیره و کلام ائمه اطهار به قدری است که چندین حدیث و روایت در این زمینه موجود می باشد و پیامبر اکرم (ص) در رابطه با این مکان مقدس و مهم می فرمایند: مسجد در میان مردمی که در آن نماز نمی‌خوانند غریب است و خداوند در روز قیامت نظر رحمت خود را از آنها دریغ خواهد کرد. (بحار، ج ۷۸، ص ۱۱۵)

,

مسجد مکانی برای خودسازی است و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «مسجد هم مدرسه است، هم دانشگاه، هم مرکز تفکّر و تأمل، هم مرکز تصفیه روح، هم مرکز خلوص و مرکز اتّصال بنده به خداست، ارتباط زمین و آسمان است. جایى است که انسان خود را به منبع لایزال فیض و قدرت وصل مى‌کند. انسان در مسجد، خود را به خدا متصّل مى‌کند».

,

چیزی که قابل تأمل است، کمرنگ شدن حضور جوانان در مابقی ایام سال است؛ بی رغبتی و عدم تمایل به حضور و شرکت در مراسمات معنوی مساجد از سمت جوانان و تبدیل شدن پیرمردان و پیرزنان به مشتریان پر و پا قرص مسجد نیازمند چاره اندیشی‌ اساسی و هوشمندانه است.

,

سید عنایت الله قریشی: متولیان امور اجتماعی با برخوردهای سخیف جوانان را از مسجد دور نکنند

, سید عنایت الله قریشی: متولیان امور اجتماعی با برخوردهای سخیف جوانان را از مسجد دور نکنند, سید عنایت الله قریشی: متولیان امور اجتماعی با برخوردهای سخیف جوانان را از مسجد دور نکنند, سید عنایت الله قریشی:,

سید عنایت الله قریشی، عضو شورای چهارم شهر طبس در گفتگو با خبرنگار طبس‌نیوز گفت: مسجد اولین نهاد اجتماعی اسلام است و درصدر اسلام، در ساخت شهرهایی مثل کوفه، ابتدا در هسته مرکزی زمینی که بنا بود شهر ساخته شود، مسجدی ساختند و سپس تیراندازان به چهار طرف از بالای بام مسجد، تیر انداختند و در امتداد همان تیرها، خط کشی شد و خیابان و بازار و حمام و دیگر عواملی که نقش آفرینی در ساخته شدن شهر‌ می‌کند، را ساختند.

,

وی افزود: پیامبر عظیم الشأن اسلام در بدو ورود به مدینه و در آغاز تاسیس حکومت اسلامی مسجد بنا کردند و مسجد مرکز تمام فعالیت های عبادی، سیاسی، قضایی، جهادی، آموزشی و غیره بود؛ همچنین امام خمینی(ره)فرمودند «مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید.»

,

, ,

قریشی در ادامه گفت: اگر قصد متصدیان و متولیان امور اجتماعی در حاکمیت این باشد که به این جمهوری در کشور نگاه اسلامی بکنند، پس باید به کارکرد نهاد مسجد نگاهی عمیق‌تر کنند و با برخوردهای سخیف جوانان را که امید آینده اسلام هستند را از این نهاد‌ بسیار تاثیر گذار دور نکنند.

,

دکتر مهدی گازرانی: با حضور مسئولین در مساجد جوانان رغبت بیشتری به مسجد پیدا می‌کنند

, دکتر مهدی گازرانی: با حضور مسئولین در مساجد جوانان رغبت بیشتری به مسجد پیدا می‌کنند, دکتر مهدی گازرانی: با حضور مسئولین در مساجد جوانان رغبت بیشتری به مسجد پیدا می‌کنند, با حضور مسئولین در مساجد جوانان رغبت بیشتری به مسجد پیدا می‌کنند,

دکتر مهدی گازرانی، دکتر دندانپزشک طبس نیز اعتقاد داشت: مساجد جدا از اینکه باید محلی برای اقامه نماز باشند یک نقش اجتماعی قدرتمند در گذشته داشتند که امروزه کمرنگ شده است.

,

وی گفت: مساجد میتوانند پایگاهی برای کمک به جوانان باشند، جوان اگر ببیند در مسجد به مشکلاتش پرداخته می‌شود به یقین رفت و آمدش به این مکان مقدس بیشتر خواهد شد و در این راستا حتی میتوان پیشنهاد داد که مسئولین شهر و منتخبین مردم از فرماندار تا اعضای شورا و سایر مدیران شهر سعی کنند بیشتر در مساجد حضور پیدا کنند تا مردم و جوانان حتی شده به بهانه حضور این افراد جذب مسجد بشوند.

,

ملیحه جمادی: ترس و تهدید از جهنم و مجازات اخروی دلیل دوری جوانان از مساجد و‌ خدا

, ملیحه جمادی: ترس و تهدید از جهنم و مجازات اخروی دلیل دوری جوانان از مساجد و‌ خدا , ملیحه جمادی: ترس و تهدید از جهنم و مجازات اخروی دلیل دوری جوانان از مساجد و‌ خدا, ملیحه جمادی,

ملیحه جمادی، فعال فرهنگی شهرستان طبس ترس و تهدید از جهنم و مجازات اخروی را دلیل دوری جوانان از مساجد و‌ خدا دانست و در ادامه گفت: باید‌ مساجد محلی برای برگزاری کلاس های درسی، هنرهای دستی و کلاس های ایجاد آرامش و معنویت و از این قبیل باشد و آنانی که بصورت مرتب برای اقامه نماز به مساجد میروند، به عناوین مختلف تشویق و معرفی شوند .

,

وی در ادامه افزود: ائمه جماعات اگر مجهز به علم روز باشند و بدون تعصب و جانبداری با زبان نسل جوان با آن ها سخن بگویند، حرفشان به دل می نشیند.

,

جمادی گفت: سخت گیری برای برگزاری جشن های سالم و منع کردن جوانان از دست زدن و یا عدم فراهم کردن امکانی که بتوانند در ساعاتی غیر از زمان اقامه نماز دور هم نشینی سالم داشته باشند، رغبت به مساجد را در جوانان کم می کند.

,

, ,

وی با اشاره به اهمیت درک بالا از سمت ائمه جماعات گفت:باید قبول کرد که شاید بعضی از آنانی که در نماز جماعت شرکت می کنند شرایط مناسبی ندارند، مانند کارگری که خسته است، پیرزنان و پیرمردان و یا خانم های باردار و آنانی که فرزند خردسال دارند و این همکاری ائمه جماعات را می طلبد تا به تناسب شرایط و توجه به این مقوله، نماز را سریع تر اقامه کنند.

,

وی ادامه داد: مساجد ما به بهترین شکل مجهز شده است اما دریغ از برنامه ریزی درست برای رونق آن و از طرفی در خیلی مساجد حتی نماز جماعت برگزار نمی شود.

,

جمادی با درخواستی از پدرها و مادرها مبنی بر اینکه، لطفا رابطه بچه ها و خدا را براساس ترس از جهنم تعریف نکنید، گفت: رحمانیت و مهربان بودن خدا آن قدر هست که ترسیدن از او را به حساب کم لطفی مان بگذاریم؛ خدا صمیمی ترین دوست و رفیق همیشگی است.

,

وی بیان کرد: خداوند بزرگ مچ گیر نیست و در برخورد با بندگان خطاکار دست گیر است، خدا را در نظر فرزندتان بد نسازید.

,

این فعال فرهنگی با اشاره به حضور پررنگ جوانان در مسجد امام حسین (ع) پایین محله طبس گفت: علت این استقبال عدم طولانی کردن نماز از سمت امام جماعت آن است؛ همچنین به بهانه های مختلف کودکان و جوانان را تشویق می کنند و جشن و مناسبت ها هم بصورت پرشور برگزار میشود.

,

حسین بندگی: مساجد را وارد بازی‌های سیاسی نکنیم

, حسین بندگی: مساجد را وارد بازی‌های سیاسی نکنیم, حسین بندگی: مساجد را وارد بازی‌های سیاسی نکنیم, مساجد را وارد بازی‌های سیاسی نکنیم,

حسین بندگی، فعال در حوزه گردشگری در این رابطه به خبرنگار ما گفت: نماز یه فریضه الهی و فراجناحی است، ولی وقتی گفته می‌شود که اگر بروی فلان مسجد استخدام می‌شوی و اگر بروی فلان مسجد، بچه هایت هم نخواهند توانست دنبال استخدامی بروند، کم کم جوانان هم به کل از مسجد و دین و نماز زده می‌شوند.

,

بندگی افزود: به نظر من مساجد اصلا جای خوبی برای فعالیت های سیاسی داغ نیست، اینکه مساجد را وارد بازی‌های سیاسی کنیم در نهایت باعث ضربه به اصل مسجد و نماز جماعت می شود.

,

بندگی در ادامه گفت: با صدای بلند بلندگو نمی‌شود کسی را به مسجد جذب کرد، مردم الان بیشتر دنبال پاسخ های منطقی هستند تا معرفتی.

,

, ,

وی با اشاره به سختی کار روحانیت برای جذب جوانان در دوران فعلی گفت: واقعیت این است که جذابیت های دنیوی و مجازی پرقدرت، جوانان ما را درگیر خود کرده است و‌ به خوبی با فلسفه اقامه نماز و شرکت در نماز جماعت آشنا نیستند و جزء وظایف اصلی روحانیت است تا برای این عدم اشتیاق که دلایل بسیاری دارد و طی چندین سال، به تدریج به وجود آمده است طرح های بلند مدت ارائه و پیاده کنند.

,

این فعال در حوزه گردشگری با اشاره به حمله دشمن با ترفندهای گوناگون گفت: ما نیاز داریم که حوزه های علمیه قدری در روش های خود علمی‌تر و بروزتر عمل کنند.

,

مداح و ذاکر اهل بیت: اعتماد به نفس در جوانان مسجدی برای مقابله و مواجهه با تمسخر افراد نادان

, مداح و ذاکر اهل بیت: اعتماد به نفس در جوانان مسجدی برای مقابله و مواجهه با تمسخر افراد نادان , مداح و ذاکر اهل بیت: اعتماد به نفس در جوانان مسجدی برای مقابله و مواجهه با تمسخر افراد نادان, اعتماد به نفس در جوانان مسجدی برای مقابله و مواجهه با تمسخر افراد نادان,

یکی از مداحان و ذاکران اهل بیت ضمن تاکید بر دعوت عملی به نماز گفت: کسی که جوانان را به نماز خواندن دعوت می کند اعم از مسئولین ،پدر و مادر و مربی و معلم و دوست و رفیق باید خود اهل نماز باشد و به آن اهمیت بدهد مثل خواندن نماز به جماعت و در اول وقت، به گونه ای که این اهمیت دادن به نماز در اخلاق و رفتار وی اثر گذاشته باشد.

,

وی افزود: اگر دعوت کننده به نماز یک فرد بی نظم و ناموفق در کار خود، بی اهمیت به مسائل عبادی وبهداشتی و غیره باشد، به یقین دعوت او به نماز تأثیر چندانی نخواهد داشت.

,

وی با اشاره به ایجاد اعتماد به نفس در جوانان مسجدی برای مقابله و مواجهه با تمسخر افراد نادان گفت: ممکن است نوجوانی که اقدام به خواندن نماز و یا حضور در مکان عبادی می کند از طرف افراد جاهل مورد تمسخر قرار گیرد که اگر اعتماد به نفس نداشته باشد از میدان بیرون خواهد رفت و نماز و حضور در مسجد را ترک خواهد کرد.

,

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام جماعت مهمترین عامل شکوفایی در مسجد است که در صورت نبود موانع، می تواند زمینه رونق و بالندگی مسجد را فراهم آورد؛ برگزاری مراسم نیایش و جلسه های قرآن با حضور امام جماعت مؤثرتر خواهد بود زیرا وی شناخت بیشتری دارد و انحراف معنوی پیش نمی آید.

,

این ذاکر اهل بیت تاکید کرد: رفتار امام جماعت وارسته و باتقوا در جنبه عبادی نیز الگویی برای نمازگزاران است و باید در راستای وحدت و همدلی جامعه اسلامی تلاش کند و با شناخت مخاطبان خود که دارای چه روحیات و احساساتی هستند می تواند بر تأثیرگذاری و تربیت ایشان تأثیر بگذارد و همچنین با مدیریت خاص و با ظرافت ویژه و با پرهیز از خودمحوری، نظریه های اهل مسجد را در نظر گرفته و با آنان مشورت کند تا بتواند مسجد را به سمت شکوفایی سوق دهد و همچنین می بایست غیر از مسجد، خارج از مسجد با مردم ارتباط برقرار کند و در کار و زندگی، آنان را یاری کند.

,

, ,

وی افزود: برخورد همراه با مهربانی و گشاده رویی در موفقیت امام جماعت و در نتیجه رونق و گرمی مسجد و جذب جوانان بسیار مؤثر است و همچنین رعایت حال ضعیفان در نماز و عدم برپایی مجلس های طولانی و پذیرش اجتماعی، از ویژگیهای امام جماعت است

,

او در ادامه گفت: اعضای هیأت امناء مسجد باید از افراد محلی انتخاب شوند تا از ویژگی های فرهنگی نمازگزاران و اهالی اطلاع داشته باشند؛ تدین و تعبد، قدرت مدیریت، مقبولیت اجتماعی، سابقه کارهای اجرایی و مدیریتی، آگاهی لازم از خواسته ها و آشنایی با روحیه اهالی از مهمترین ویژگی های هیأت امناء است و این را می طلبد که یکی از جوانان متعهد و فهیم مسجدی نیز از اعضای هیأت امناء باشد.

,

فعال اجتماعی طبس : در مدارس دانش آموزان نماز را فقط از ترس مدیر مدرسه برگزار می کنند

, فعال اجتماعی طبس, فعال اجتماعی طبس, در مدارس دانش آموزان نماز را فقط از ترس مدیر مدرسه برگزار می کنند, در مدارس دانش آموزان نماز را فقط از ترس مدیر مدرسه برگزار می کنند,

یکی از فعالین اجتماعی طبس در این رابطه به خبرنگار ما گفت: یکی از دلایل عدم حضور جوانان در مساجد را کم رنگ شدن نقش اذان به عنوان یک نیروی محرک و انگیزشی به دنبال کم کردن صدای بلندگوی مساجد بیان کرد.

,

وی افزود: دلیل دیگر، نحوه ترغیب و تشویق افراد به اقامه نماز جماعت است، مثلا در مدارس دانش آموزان نماز را فقط از ترس مدیر مدرسه برگزار می کنند و هیچ کس فلسفه نماز جماعت را برای دانش آموزان بدرستی شفاف نمی کند.

,

فعال اجتماعی گفت: شبکه های اجتماعی همانطور که تهدید هستند، می توانند در امور ترویجی دین نیز استفاده و موثر واقع شوند و به عنوان مثال گفته های بصیرتی بیان شده در مسجد را در کانال مربوط به همان مسجد منتقل کنند و آخر هر ماه سوالی مرتبط با مطالب ماهیانه مطرح و پس از قرعه کشی، از برنده بین دو نماز تجلیل به عمل بیاید.

,

شهرداری برای بهسازی بوستان هر محل از کارگروه جوانان مسجد همان محل ایده بگیرد

, شهرداری برای بهسازی بوستان هر محل از کارگروه جوانان مسجد همان محل ایده بگیرد, شهرداری برای بهسازی بوستان هر محل از کارگروه جوانان مسجد همان محل ایده بگیرد,

وی ادامه داد: یا به طور مثال با هماهنگی با شهرداری برای بهسازی بوستان هر محل از کارگروه جوانان مسجد همان محل ایده ها و طرح هایی مطرح شود و پس از موافقت شهرداری طرح را اجرا نمایند و با اقدامات این چنینی برای جوان مسجدی مایه بگذارند و جوان و نوجوان را به اجتماع بیاورند.

,

حجت الاسلام حسن آزاد: راهکار روی کاغذ زیاد است اما در مرحله اجرا متوقف می‌شود

, حجت الاسلام حسن آزاد: راهکار روی کاغذ زیاد است اما در مرحله اجرا متوقف می‌شود, حجت الاسلام حسن آزاد: راهکار روی کاغذ زیاد است اما در مرحله اجرا متوقف می‌شود, حجت الاسلام حسن آزاد,

حجت الاسلام حسن آزاد، ریاست اداره تبلیغات طبس در گفتگو با خبرنگار طبس نیوز گفت: بروز نبودن، برخورد خادمین نماز، و این چنین اشکالاتی وجود دارد و البته نمی توان این را تعمیم بدهیم به همه ی مساجد زیرا بعضی از مساجد هم بروز هستند و هم امام جماعت، خادمین و امکانات خوبی دارند.

, طبس نیوز , طبس نیوز,

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر به کاربردن عبارت شبیخون فرهنگی گفت: این مشکل از اثرات تلاش ها و به کارگیری ترفند از سمت دشمن است و همتی مضاعف را می طلبد.

,

حجت الاسلام آزاد در ادامه گفت: راهکارهایی که بر روی کاغذ بیان شده باشد، زیاد است اما متاسفانه در مرحله اجرا متوقف می‌شود و نیازمند آن هستیم تا با بهره گیری از نظرات و ایده های مناسب با حال حاضر، پیوند بین جوانان و مساجد را افزایش دهیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه