اخبار داغ

اپیدمی بیکاری در سرزمین محرومیت ها/ چنگ بیکاری بر پیکره فارغ التحصیلان دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد

اپیدمی بیکاری در سرزمین محرومیت ها/ چنگ بیکاری بر پیکره فارغ التحصیلان دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد
جمعیت دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد49 هزار نفر است که از این آمار ۳۸.۵ درصد زن و ۵۸.۸ دانشجوی دولتی ۷۰۷۶ تعداد دانشجو در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از چهارفصل؛ کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کشور ایران است. مرکز آن شهر یاسوج است و با مساحتی حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی نسبتاً مرتفع و کوهستانی دارای طبیعتی بکر و زیبا است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهارفصل,

, ,

جمعیت استان بر اساس سرشماری سال 95 رتبه 29 را در بین همه استان‌های کشور از نظر تعداد جمعیت دارد که تنها دو استان بعد از ما قرار دارند و طبق این سرشماری جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد 713 هزار و 500 نفر است.

,

به تفکیک جمعیت شهری و روستایی در اولین سرشماری در قالب استانی مستقل، تنها 12 درصد از جمعیت استان ما شهرنشین بود که در حال حاضر نرخ شهرنشینی ما 55.7 درصد است که میانگین شهرنشینی در کشور 72 درصد است.

,

 شهرستان بویراحمد با داشتن 299 هزار و 885 نفر پرجمعیت‌ترین منطقه کهگیلویه و بویراحمد و باشت با جمیعت 21 هزار و 690 نفری کم‌جمعیت‌ترین منطقه استان است.

,

جمعیت شهرستان کهگیلویه را  131 هزار و 351 نفر دانست و عنوان کرد: جمعیت شهرستان گچساران 124 هزار و 96 نفر است.

,

جمعیت شهرستان دنا 42 هزار و 539 نفر، بهمئی 38 هزار و 136 نفر و شهرستان چرام 33 هزار و 543 نفر است، ضمن اینکه جمعیت شهرستان لنده 21 هزار و 812 نفر اعلام شد.

,

دانشگاه دولتی یاسوج بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی در استان کهگیلویه و بویراحمد که در سال ۱۳۷۹ هجری شمسی رسماً به دانشگاه ارتقا یافت. هم اکنون دارای ۴ دانشکده و ۲ پردیس می‌باشد.

,

, ,

دانشگاه یاسوج در سال 1362 با نام آموزشکده فنی یاسوج وابسته به دانشگاه شیراز فعالیت خود را در ساختمان تربیت معلم دخترانه کوثر یاسوج آغاز نموده و در سال 1372 با ایجاد و راه اندازی آموزشکده کشاورزی به مجتمع آموزش عالی یاسوج وابسته به دانشگاه شیراز تغییر نام یافت، پس از آن در سال 1374 تبدیل وضعیت آن به دانشگاه در شورای گسترش آموزش عالی مورد موافقت قرار گرفت و سرانجام در سال 1375 این مجتمع رسماً فعالیت خود را مستقل از دانشگاه شیراز ادامه داد. سپس به منظور رشد ، توسعه و تعالی آموزش عالی در منطقه و استان تلاش های فراوانی صورت گرفت تا اینکه در اول خرداد78  تبدیل وضعیت قطعی مجتمع آموزش عالی یاسوج به دانشگاه در شورای گسترش آموزش عالی به تصویب رسید و سرانجام در سال 1378 رسماً به دانشگاه یاسوج ارتقا یافت .

,

در حال حاضر ، حدود 6000 دانشجو در 30 رشته کارشناسی و 45 رشته کارشناسی ارشد و 19 رشته دکترا در 6 دانشکده به تحصیل در این دانشگاه مشغول هستند .

,

 

,

دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد دارای 15هزار جمعیت دانشجویی این دانشگاه در سطح استان است که 7500 نفر از این تعداد دانشجو در واحد یاسوج، 5500 نفر در واحد گچساران و 2000نفر در واحد دهدشت مشغول به تحصیل هستند.

,

, ,

2 هزار و 20 دانشجو در رشته های مخالف و در 5 دانشکده در دانشگاه علوم پزشکی استان به تحصیل  مشغول هستند.

,

, ,

دانشگاه علمی کاربردی استان در حال حاضر قریب به ۸۰۰۰ دانشجو دارد، که از این تعداد ۳۰ درصد را بانوان و ۷۰ درصد را آقایان تشکیل می دهند .

,

 

,

تعداد دانشجویان جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد یک هزارو 50 دانشجو در رشته های مختلف می باشد.

,

 

,

جمعیت دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد ۴۹۷۴۳ می باشد که از این آمار ۳۸.۵ درصد زن  (درصد) و ۵۸.۸ دانشجوی دولتی ۷۰۷۶ تعداد دانشجو در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت می باشد.

,

 در حال حاضر حداقل پنجاه درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه های استان بیکار هستند بیکاری در کشور در یک رده حرکت می کند رکودی که در گذشته بر جامعه حاکم بود بر روی بیکاری تاثیر منفی داشته است و از طرفیتا کنون 7 هزار کارورز ثبت نام کرده اند.

,

, , ,

, ,

, ,

نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور از چهار درصد در سال ۱۳۷۵ به ۱۵ درصد در سال ۱۳۹۰ رسیده و برآورد می‌شود این رقم در سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۴۰ درصد است.اما این روزها خبر کاهش بیکاری بر زخم‌های کهنه شده مردم این دیار نمک پاشید خبری که باورش برای افکار عمومی که خود با مسائل و مشکلات روبه‌رو بوده سخت است خبری که برخی معتقدند مسئولان با آمارهای ساختگی خواستن برای بالادستی‌ها خودی نشان دهند.

,

 

,

در سال 1395  نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد 17.7 درصد شد که صابر مظاهری روز 21 مرداد امسال در جمع خبرنگاران اعلام کرد که براساس آمار فصلی نرخ بیکاری در استان به 12 درصد رسیده است. 

,

, ,

کمتر خانواده‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که با داشتن چند فرزنده تحصیل کرده دانشگاهی بیکار، مهمترین دغدغه‌اش نجات فرزندانش از بیماری خطرناک و مزمن "بیکاری" نباشد.

,

البته با توجه به اینکه سالانه جمعیت فعال یعنی افراد جویای کار در استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش می‌یابد که فارغ التحصیلان هر سال دانشگاه‌های استان موئد این مهم بوده این امکان که یک جای از آمار کاهش بیکاری بلنگد وجود دارد.

,

 

,

حال باید ببینم آیا این آمارها هستند که تغییر می کنند یا اینکه مسئولان اجرایی استان به دنبال این هستند که این آمارها را در عمل تغییر بدهند. البته استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد مهمترین موضوعی را که برای پیگیری بیان کرده است همین بحث اشتغال می باشد که باید دید چقدر سیاست های استان به سمت این مشکل بزرگ در استان سوق پیدا می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه