اخبار داغ

توسط محقق دانشگاه آزاد اردبیل انجام گرفت:

بنه‌های زعفران سازگار با آب و هوای سردسیر در اردبیل تولید شد

بنه‌های زعفران سازگار با آب و هوای سردسیر در اردبیل تولید شد
بنه های زعفران سازگار با شرایط آب و هوایی سردسیر در اردبیل توسط حسن بیگناه از کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل تولید شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ابصارخبر، بنه های زعفران سازگار با شرایط آب و هوایی سردسیر در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، توسط حسن بیگناه کارمند این واحد تولید و آماده بهره برداری و ارایه خدمات فنی و تخصصی به زارعین و شرکت ها و سازمان های زیربط  قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ابصارخبر،, ابصارخبر،,

بیگناه با بیان اینکه از 15 سال پیش توده های محلی زعفران از مناطق هدف استان خراسان رضوی به اردبیل انتقال، گفت:طی طرح مصوب دانشگاهی برای اولین بار مزرعه مادر برای تعیین سازگاری توده های محلی مناطق زعفران خیز در ایستگاه تحقیقاتی مزرعه حسن باروق دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل احداث شد.

,

وی افزود: در این طرح تقویم زراعی و تاریخ های مختلف کاشت گیاه زعفران در شرایط اردبیل، طی تحقیقات گسترده معین شد.

,

کارمند دانشگاه آزاد اردبیل با بیان اینکه برای بررسی های تکمیلی با مشارکت سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس، سازگاری و پایداری الگوهای کاشت گیاه زعفران بر اساس اقلیم و اقتصاد منطقه مورد مطالعه قرار گرفت، افزود: بهترین تاریخ کاشت زعفران در شرایط استان اردبیل در فاصله زمانی خرداد و شهریوماه بوده که بالا ترین عملکرد زعفران در شرایط اقلیم اردبیل 21/5 کیلوگرم مشخص شده است.

,

بیگناه در پایان سخنان خود آشنایی زارعین با طریقه کشت وکار و فرآوری گیاه زعفران را متذکر شد و گفت: استفاده بهینه از شرایط اقلیمی و طبیعی از جمله نزولات جوی و آبهای آبیاری بلااستفاده فصل پاییز، ایجاد اشتغال فصلی برای زراعین منطقه در فصل پاییز و جلوگیری از مهاجرت فصلی زارعین برای کار به شهرهای بزرگ، ایجاد زمینه لازم برای رونق صنایع بسته بندی، تبدیلی و صادراتی گیاه زعفران در منطقه ، از جمله اهداف این طرح تحقیقی و ترویجی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه