اخبار داغ

راهکاری موفق برای عبور از تحریم ها

راهکاری موفق برای عبور از تحریم ها
دکتر ایروانی با بررسی فلسفه وجودی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بیان داشت: اقتصاد مقاومتی یک رویکرد انفعالی نیست بلکه یک جهت گیری رو به آینده است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هجدهمین همایش علمی، کاربردی اقتصاد مقاومتی به همت انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم با موضوع "نهادینه سازی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی" روزیکشنبه 23 مهرماه از ساعت 15 الی 18 با سخنرانی دکتر محمدجواد ایروانی در محل سالن اجتماعات دانشگاه خاتم برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
در این همایش دکتر ایروانی با بررسی فلسفه وجودی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بیان داشت: اقتصاد مقاومتی یک رویکرد انفعالی نیست بلکه یک جهت گیری رو به آینده است و با یک نظام¬سازی اقتصادی مبتنی بر حضور حداکثری مردم و نقش آفرینی طبقات متوسط و کم¬درآمد در اقتصاد، ساخت اقتصادی کشور را آنچنان مستحکم می¬کند که هر گونه تهدید به تحریم برای آن مرتفع می¬گردد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاستهای کلی اساساً یک راه اصلی برای اعمال حاکمیت هستند به تبیین ابعاد حکمرانی پرداخت و گفت: در جهت ایفا، استیفا و دفاع از حقوق مردم، حاکمیت نیازمند تدبیر، تمهید (ایجاد زیرساختهای لازم) و اقدام است و سیاستگذاری مجموعه¬ای از این ابعاد حاکمیت را می¬تواند شامل شود. حاکمیت در زمینه حقوق مردم که خود مسئول انجام آنها است باید نهایت اهتمام خود را داشته باشد تا این حقوق به صورت کامل تأمین شود. نگاه حداقلی به حاکمیت و تنزل جایگاه آن به یک نهاد تنظیم گر و تسهیل گر فقط بخش کوچکی از واقعیت حاکمیت را بیان می¬کند.
 
این مدرس دانشگاه در ادامه بحث به ویژگیهای اقتصاد مقاومتی به عنوان یک کل یکپارچه پرداخته و اظهار داشت: بندهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی یک نظام¬واره هستند و در تعامل با یکدیگرند و باید تمامی بندهای سیاستی دیده شوند و هیچ بندی نباید فروگذار نشود.
 
وزیر اسبق اقتصاد و دارایی با مروری بر ادبیات جهانی پیرامون اقتصاد مقاومتی اظهار داشت که اقتصاد مقاومتی در عین برخورداری از مزایای هر یک از رویکردهای مطرح در جهان، دارای وجوه مایز و تکمیلی نسبت به آنها بویژه عدالت بنیانی و رشد به همراه عدالت است.
 
معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری با ارائه ارکان شبکه ثبات مالی و نقش آن در نهادینه ¬سازی سیاستهای مالی کشورهایی که دچار چالش مالی شده بودند بیان کرد: الگوهایی در جهان وجود دارد که می توان با توجه به آنها و استفاده از دانش بومی کشور نسبت به طراحی یک الگوی نظارتی با کارکرد نهادی¬سازی سیاستهای کلی اقدام کرد.
 
دکتر ایروانی در بخش پایانی بحث خود به ارائه این الگوی نظارتی پرداخته و بیان داشت: در این الگو هر بند سیاست کلی با مراجعه مستقیم به آن بند و بررسی¬های مختلف به مفاهیم اصلی تجزیه میشود و سپس با توجه به این مفاهیم اصلی این سئوال از جامعه خبرگانی مطرح می¬شود که برای تحقق این مفاهیم مهمترین و مؤثرترین کارهایی که انجام آنها حیاتی است کدامند؟ با جمع بندی پاسخ ها و اولویت¬بندی آنها مهمترین عوامل حیاتی موفقیت (CSF) شناسایی می¬شود و سپس برای سنجش تحقق هر CSF شاخص¬هایی طراحی می¬شود.
 
در واقع این شاخص¬ها هستند که تغییرات آنها نشان می¬دهد ما آن CSF را محقق کرده ایم یا خیر؟ پس باید وجهه همت نقش¬آفرینان راهبردی ارتقای این شاخص ها باشد و برای این ارتقا باید برنامه ی اقدام ارائه کنند و نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی ناظر بر پایش همین شاخص¬ها است.
 
رئیس سابق ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاتمه الگوی عملیاتی نمودن مدل های کارآمد در برنامه ریزی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را در نهادهای اقتصادی- اجتماعی تحت پوشش دفتر مقام معظم رهبری ارائه نمود.
,
 
در این همایش دکتر ایروانی با بررسی فلسفه وجودی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بیان داشت: اقتصاد مقاومتی یک رویکرد انفعالی نیست بلکه یک جهت گیری رو به آینده است و با یک نظام¬سازی اقتصادی مبتنی بر حضور حداکثری مردم و نقش آفرینی طبقات متوسط و کم¬درآمد در اقتصاد، ساخت اقتصادی کشور را آنچنان مستحکم می¬کند که هر گونه تهدید به تحریم برای آن مرتفع می¬گردد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاستهای کلی اساساً یک راه اصلی برای اعمال حاکمیت هستند به تبیین ابعاد حکمرانی پرداخت و گفت: در جهت ایفا، استیفا و دفاع از حقوق مردم، حاکمیت نیازمند تدبیر، تمهید (ایجاد زیرساختهای لازم) و اقدام است و سیاستگذاری مجموعه¬ای از این ابعاد حاکمیت را می¬تواند شامل شود. حاکمیت در زمینه حقوق مردم که خود مسئول انجام آنها است باید نهایت اهتمام خود را داشته باشد تا این حقوق به صورت کامل تأمین شود. نگاه حداقلی به حاکمیت و تنزل جایگاه آن به یک نهاد تنظیم گر و تسهیل گر فقط بخش کوچکی از واقعیت حاکمیت را بیان می¬کند.
 
این مدرس دانشگاه در ادامه بحث به ویژگیهای اقتصاد مقاومتی به عنوان یک کل یکپارچه پرداخته و اظهار داشت: بندهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی یک نظام¬واره هستند و در تعامل با یکدیگرند و باید تمامی بندهای سیاستی دیده شوند و هیچ بندی نباید فروگذار نشود.
 
وزیر اسبق اقتصاد و دارایی با مروری بر ادبیات جهانی پیرامون اقتصاد مقاومتی اظهار داشت که اقتصاد مقاومتی در عین برخورداری از مزایای هر یک از رویکردهای مطرح در جهان، دارای وجوه مایز و تکمیلی نسبت به آنها بویژه عدالت بنیانی و رشد به همراه عدالت است.
 
معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری با ارائه ارکان شبکه ثبات مالی و نقش آن در نهادینه ¬سازی سیاستهای مالی کشورهایی که دچار چالش مالی شده بودند بیان کرد: الگوهایی در جهان وجود دارد که می توان با توجه به آنها و استفاده از دانش بومی کشور نسبت به طراحی یک الگوی نظارتی با کارکرد نهادی¬سازی سیاستهای کلی اقدام کرد.
 
دکتر ایروانی در بخش پایانی بحث خود به ارائه این الگوی نظارتی پرداخته و بیان داشت: در این الگو هر بند سیاست کلی با مراجعه مستقیم به آن بند و بررسی¬های مختلف به مفاهیم اصلی تجزیه میشود و سپس با توجه به این مفاهیم اصلی این سئوال از جامعه خبرگانی مطرح می¬شود که برای تحقق این مفاهیم مهمترین و مؤثرترین کارهایی که انجام آنها حیاتی است کدامند؟ با جمع بندی پاسخ ها و اولویت¬بندی آنها مهمترین عوامل حیاتی موفقیت (CSF) شناسایی می¬شود و سپس برای سنجش تحقق هر CSF شاخص¬هایی طراحی می¬شود.
 
در واقع این شاخص¬ها هستند که تغییرات آنها نشان می¬دهد ما آن CSF را محقق کرده ایم یا خیر؟ پس باید وجهه همت نقش¬آفرینان راهبردی ارتقای این شاخص ها باشد و برای این ارتقا باید برنامه ی اقدام ارائه کنند و نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی ناظر بر پایش همین شاخص¬ها است.
 
رئیس سابق ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاتمه الگوی عملیاتی نمودن مدل های کارآمد در برنامه ریزی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را در نهادهای اقتصادی- اجتماعی تحت پوشش دفتر مقام معظم رهبری ارائه نمود.
,
 
,
در این همایش دکتر ایروانی با بررسی فلسفه وجودی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بیان داشت: اقتصاد مقاومتی یک رویکرد انفعالی نیست بلکه یک جهت گیری رو به آینده است و با یک نظام¬سازی اقتصادی مبتنی بر حضور حداکثری مردم و نقش آفرینی طبقات متوسط و کم¬درآمد در اقتصاد، ساخت اقتصادی کشور را آنچنان مستحکم می¬کند که هر گونه تهدید به تحریم برای آن مرتفع می¬گردد.
,
 
,
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاستهای کلی اساساً یک راه اصلی برای اعمال حاکمیت هستند به تبیین ابعاد حکمرانی پرداخت و گفت: در جهت ایفا، استیفا و دفاع از حقوق مردم، حاکمیت نیازمند تدبیر، تمهید (ایجاد زیرساختهای لازم) و اقدام است و سیاستگذاری مجموعه¬ای از این ابعاد حاکمیت را می¬تواند شامل شود. حاکمیت در زمینه حقوق مردم که خود مسئول انجام آنها است باید نهایت اهتمام خود را داشته باشد تا این حقوق به صورت کامل تأمین شود. نگاه حداقلی به حاکمیت و تنزل جایگاه آن به یک نهاد تنظیم گر و تسهیل گر فقط بخش کوچکی از واقعیت حاکمیت را بیان می¬کند.
,
 
,
این مدرس دانشگاه در ادامه بحث به ویژگیهای اقتصاد مقاومتی به عنوان یک کل یکپارچه پرداخته و اظهار داشت: بندهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی یک نظام¬واره هستند و در تعامل با یکدیگرند و باید تمامی بندهای سیاستی دیده شوند و هیچ بندی نباید فروگذار نشود.
,
 
,
وزیر اسبق اقتصاد و دارایی با مروری بر ادبیات جهانی پیرامون اقتصاد مقاومتی اظهار داشت که اقتصاد مقاومتی در عین برخورداری از مزایای هر یک از رویکردهای مطرح در جهان، دارای وجوه مایز و تکمیلی نسبت به آنها بویژه عدالت بنیانی و رشد به همراه عدالت است.
,
 
,
معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری با ارائه ارکان شبکه ثبات مالی و نقش آن در نهادینه ¬سازی سیاستهای مالی کشورهایی که دچار چالش مالی شده بودند بیان کرد: الگوهایی در جهان وجود دارد که می توان با توجه به آنها و استفاده از دانش بومی کشور نسبت به طراحی یک الگوی نظارتی با کارکرد نهادی¬سازی سیاستهای کلی اقدام کرد.
,
 
,
دکتر ایروانی در بخش پایانی بحث خود به ارائه این الگوی نظارتی پرداخته و بیان داشت: در این الگو هر بند سیاست کلی با مراجعه مستقیم به آن بند و بررسی¬های مختلف به مفاهیم اصلی تجزیه میشود و سپس با توجه به این مفاهیم اصلی این سئوال از جامعه خبرگانی مطرح می¬شود که برای تحقق این مفاهیم مهمترین و مؤثرترین کارهایی که انجام آنها حیاتی است کدامند؟ با جمع بندی پاسخ ها و اولویت¬بندی آنها مهمترین عوامل حیاتی موفقیت (CSF) شناسایی می¬شود و سپس برای سنجش تحقق هر CSF شاخص¬هایی طراحی می¬شود.
,
 
,
در واقع این شاخص¬ها هستند که تغییرات آنها نشان می¬دهد ما آن CSF را محقق کرده ایم یا خیر؟ پس باید وجهه همت نقش¬آفرینان راهبردی ارتقای این شاخص ها باشد و برای این ارتقا باید برنامه ی اقدام ارائه کنند و نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی ناظر بر پایش همین شاخص¬ها است.
,
 
,
رئیس سابق ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاتمه الگوی عملیاتی نمودن مدل های کارآمد در برنامه ریزی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را در نهادهای اقتصادی- اجتماعی تحت پوشش دفتر مقام معظم رهبری ارائه نمود.
,
منبع: رجا
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه