اخبار داغ

«سیمرغ» محروم از حتی یک مجتمع فرهنگی

«سیمرغ» محروم از حتی یک مجتمع فرهنگی
شهرستان ۲۰ هزارنفری سیمرغ از داشتن تنها یک مجتمع فرهنگی محروم است که این موضوع زیبنده شهر شهید کشوری، صمصام و ۱۵۰ شهید دوران دفاع مقدس این منطقه نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سیمرغ ما، امروزه توسعه منطقی و پایدار شهرها در کشورهای درحال‌توسعه به یک نیاز تبدیل‌شده و با گسترش جوامع انسانی، ارتقای نیازهای اجتماعی و محدودیت‌های فضاهای مسکونی برای انجام برخی از فعالیت‌ها ضرورت ایجاد فضاهایی فرهنگی را دوچندان کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ابنیه‌های فرهنگی، نیاز اساسی جامعه

شهرها به‌عنوان بناهای عمومی در اجتماع دارای کاربری‌های مشخص همچون فرهنگی، تجاری و خدماتی هستند که کمبود هر یک از کاربری‌ها به میزانی که فراهم‌کننده نیازها و خواسته‌های اجتماعی باشد به چشم می‌خورد.

فضاهای فرهنگی یکی از چندین فضاهای عمومی است که لازم است در شهرها ایجاد شود؛ چراکه این مکان علاوه بر اینکه یک فضای عمومی است می‌تواند بستر مناسبی برای فعالیت‌های جمعی و اجتماعی فراهم کند.

فضاهای فرهنگی شامل سالن‌های سینما، مجتمع‌های فرهنگی، فرهنگسرا، تئاتر، پارک، اماکن تفریحی، امکانات آموزشی، کتابخانه، موزه، رسانه‌های مکتوب و تصویری نمایشگاه‌های مختلف و…است که مجموعه‌ای از این امکانات و بهره‌گیری شهروندان از این امکانات، نشانه رشد و توسعه فرهنگی است.

توسعه فرهنگی نسبت به سایر ابعاد توسعه از بار ارزشی بیشتری برخوردار است و در ساختار فرهنگ یک جامعه به نیازهای معنوی و غیرمادی در زندگی افراد برای هرگونه رشد و تغییر و تحول توجه می‌کند.

زیرساخت‌های فرهنگی، فراوان در لیست وعده مسئولان

این موضوع را می‌توان فرآیند ارتقاء ارزش‌ها، فرهنگ، نگرش‌ها و قوانین گوناگون فرهنگ جامعه در راستای اهداف مطلوب دانست که زمینه‌ساز رشد و تعالی انسان‌ها خواهد شد.

البته با ساختن کتابخانه و مدرسه و فرهنگسرا و دانشکده کار چندانی در مسیر توسعه فرهنگی انجام‌نشده اما متأسفانه این قبیل امکانات در برخی شهرها هم وجود ندارد.

وعده وعید در مورد توسعه فضاهای فرهنگی، مسئله‌ای است که همیشه مسئولان بر آن تأکیددارند، روی آن مانور می‌دهند و توسعه امور فرهنگی را یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهند می‌دانند اما در عمل اقدام خاصی را شاهد نیستیم.

مسئولان فرهنگی، از فرهنگ و جایگاه آن صحبت می‌کنند، اما سرانه فضای فرهنگی ما (بر اساس برخی آمارها) به‌جای یک مترمربع، فقط ۱۵ سانتی‌متر مربع است، که نشان می‌دهد کمبود سرانه فضاهای فرهنگی یک واقعیت است.

سیمرغ، بی‌مرغ در زیرساخت‌های فرهنگی

شهر کیاکلا یکی از شهرهایی است که علی‌رغم وعده‌های داده‌شده در طی دولت‌های دهم و یازدهم و البته انجام اقداماتی همچنان محروم از مجتمع فرهنگی یا سالن سینما و آمفی‌تئاتر مناسب است تا جوانان و نوجوانان این شهر توانمندی‌های خود را در عرصه به منصه ظهور بگذارند.

این شهر که همه از سابقه بسیار زیاد آن باخبر هستند، اما از مسیر پیشرفت و توسعه بازمانده و چند سالی است با شهرستان شدن و انجام اقدامات زیرساختی، آهسته‌آهسته در حال بازگشت به مسیر توسعه خود است.

یکی از مواردی که از سال‌ها پیش موردتوجه مسئولان قرار داشته ایجاد مجتمع فرهنگی در این شهرستان بوده است تا جایی که ابراهیمی معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در دولت دهم هم در دیدار با مردم بخش کیاکلا(سال ۹۰) روی این موضوع تأکید کرده است.

شهرستان ۲۰ هزارنفری سیمرغ از داشتن تنها یک مجتمع فرهنگی محروم است که این موضوع زیبنده شهر شهید کشوری، صمصام و ۱۵۰ شهید دوران دفاع مقدس این منطقه نیست.

برای ساخت مجتمع فرهنگی کیاکلا دو زمین سازمان جهاد کشاورزی و مسکن و شهرسازی در این بخش درنظرگرفته شد.

راه‌های طی‌شده بی‌حاصل

اواسط شهریور سال ۹۰ بود که بخشدار کیاکلا اعلام کرد دو زمین سازمان جهاد کشاورزی و مسکن و شهرسازی برای ساخت مجتمع فرهنگی در کیاکلا در نظر گرفته‌شده است اما به علت عدم انجام سند زدن این زمین‌ها به نام فرهنگ و ارشاد اسلامی عملیات اجرایی این پروژه انجام‌نشده است.

حال لازم است مسئولین امر فکری به حال این موضوع کنند چراکه ایجاد فرهنگسرا می‌توان تأثیر بسیار بالایی در توسعه فضاهای فرهنگی و ایجاد جایگاهی مناسب برای گروه‌های مختلف نمایشی، انجمن‌های متنوع با موضوعات مختلف باشد تا استعداد گروه‌های مختلف در حوزه فرهنگی، هنری، اجتماعی شکوفا شود.

با ایجاد این فضاها در کنار توسعه فرهنگ شاهد تأثیرگذاری بر میزان آگاهی و بهبود رفتارهای اجتماعی هم خواهد بود.

در حال حاضر تنها فضای فرهنگی شهرستان را می‌توان کانون سیمرغ سبز از مجموعه‌های زیر نظر اداره آموزش و پرورش شهرستان دانستند که علاوه بر استفاده به عنوان فضایی برای تمرین گروه‌های مختلف فرهنگی، قریب به اتفاق همایش‌ها و مراسمات شهرستانی هم در سالن آمفی تئاتر کوچک این مجموعه برگزار می‌شود.

درنهایت می‌توان گفت این موضوعی بسیار مهم است که نزدیک به ۶ سال از روی زمین ماندن آن می‌گذرد که اقدام خاصی را هم در خصوص آن شاهد نبودیم اما لازم است مسؤولین فرهنگی و مدیران ارشد دولتی در شهرستان اقدامات مناسبی در این خصوص انجام دهند.
,
, ابنیه‌های فرهنگی، نیاز اساسی جامعه, ابنیه‌های فرهنگی، نیاز اساسی جامعه,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, زیرساخت‌های فرهنگی، فراوان در لیست وعده مسئولان, زیرساخت‌های فرهنگی، فراوان در لیست وعده مسئولان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سیمرغ، بی‌مرغ در زیرساخت‌های فرهنگی, سیمرغ، بی‌مرغ در زیرساخت‌های فرهنگی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, راه‌های طی‌شده بی‌حاصل, راه‌های طی‌شده بی‌حاصل,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه