اخبار داغ

حجامت و چند دیدگاه؛

حجامت داروی سنتی بیماری ها/ اصفهانی ها از حجامت کردن استقبال می کنند

حجامت داروی سنتی بیماری ها/ اصفهانی ها از حجامت کردن استقبال می کنند
مردم از حجامت درمانی استقبال خوبی کرده‌اند و دلیل اصلی آن گفتمان‌ ها و دیدارهای چهره به چهره و نتیجه‌ای است که افراد از درمان‌ها گرفته اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آرمان زنان؛ آدرس مکانی قدیمی، دارای مجوز و معتبر را از یکی از کسبه های محل می پرسم. بر سر در خانه برگه ای با چند توصیه برای آنها که می خواهند حجامت کنند، نصب کرده اند. خانه ای با حیاطی بزرگ و پر از درخت. یک بخش زیر زمین است و بخش اول برای حجامت و زالو انداختن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان زنان,

دو زن پشت پیشخوان نشسته اند از یکی از آنها می پرسم چه روزهایی حجامت می کنید قیمتش چند است؟ جواب می دهد هر روز از ساعت هشت صبح تا هشت شب برای حجامت کردن در این محل حاضر هستیم. یک مورد حجامت 20 هزار تومان قیمت دارد.

,

زنان بسیاری بر روی صندلی های چوبی جلوی پیشخوان نشسته اند و به دلیل ازدحام و شلوغی برخی هم ایستاده اند. از منشی می پرسم می شود دکتر مرا معاینه کنند و ببینند که اصلا نیازی به حجامت دارم یا نه که پاسخ می دهد: باید نوبت بگیرید 20 دقیقه ای طول می کشد.

,

در این فاصله ترجیح می دهم با زنانی که برای حجامت کردن آمده اند گفت و گو کنم.

,

یکی از آنها با همسرش آمده است و کودکی هم در آغوش دارد. او می گوید: من چند بار برای حجامت آمدم و چون تاثیر آن را دیدم الان به همسرم گفته ام چون کمرش درد می کند او هم این کار را انجام دهد.

,

یکی دیگر از زنان که به نظر می رسد مسن تر از دیگر زنان باشد، می گوید: خانم من سال هاست که حجامت می کنم و در هر سالی دو بار این کار را انجام می دهم. چند سالی بود که پادرد شدید داشتم اما کم کم رو به بهبود رفتم البته خودم هم برخی از مسائلی که باید را رعایت می کنم.

,

میثمی، یکی دیگر از زنان جوان می گوید: سردردهای میگرنی شدید دارم و به من گفته اند که اگر حجامت کنی خوب می شود برای اولین بار است که می خواهم این کار انجام دهم. اگر سردردم خوب شود همیشه این کار را انجام می دهم.

,

در احادیث و روایات فراوانی که از معصومین علیهم السلام رسیده، بر نقش و تاثیر حجامت تاکید شده و معصومین علیهم السلام خود به آن عمل کرده اند و این به معنای مفید بودن این عمل و موثر بودن آن در دفع بیماری و تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن است چرا که حجامت یک روش پیشگیرانه و درمان کننده ای است که از انبیا و پیشوایان دینی در زمینه علمی که خداوند منان به آنها آموخته، بیان شده است.

,

از مهمترین روایات حجامت حدیثی از رسول اکرم (ص) در حدیث شب معراج است که می فرمایند «وقتی به آسمان هفتم صعود کردم هیچ ملکی از من گذر نکرد مگر این که گفت: ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت امر بفرما. (بحار ج ۶۲ ص ۳۰۰ باب ۸۹)»

,

پیامبر اکرم در روایتی که در نهج الفصاحه آمده پنج چیز را از سنت های پیامبران الهی معرفی کرده اند که عبارتند از «خمْسٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلینَ: اَلْحَیاءُ وَ الْحِلْمُ وَ الْحِجامَهُ وَ السِّواکُ وَ التَّعَطُّرُ.» پنج چیز از سنت های پیغمبران است: حیا، حلم، حجامت، مسواک و عطر زدن. در حدیثی پیغمبر(ص) می‌فرمایند: «کودک را از چهار ماهگی حجامت کنید.»

,

مهران ردانی پور، یکی از افرادی که است که به گفته خودش هشت تا 10 سال است در طب سنتی فعالیت می کند. به گفته او مردم از حجامت درمانی استقبال خوبی کرده‌اند و دلیل اصلی آن گفتمان‌های چهره به چهره و نتیجه‌ای است که افراد از درمان‌ها گرفته اند.

,

به گفته ردانی پور، اغلب مراجعه کنندگان به این مرکز، بیماران خونی و کبدی هستند که به دلیل غلظت و فشار خون، چربی و بیماری‌های پوستی به این مرکز مراجعه می‌کنند. دلایل این بیماری‌ها بدی تغذیه و آب و هواست و طبیعتا هر چقدر تغذیه‌ها به سمت مواد شیمیایی می‌رود، بیماری‌ها بیشتر می‌شود.

,

او می گوید: از هر 10 نفری که حجامت و زالودرمانی می‌کنیم هفت تا هشت نفر غلظت خون دارند که دلایل آن نبود تحرک و ورزش است. جوانانی که اغلب فست‌فود می‌خورند با مشکلاتی در ناحیه روده مواجه می‌شوند که این موضوع باعث وجود غلظت خون می‌شود و بر اثر غلظت خون کم کم دست و پاها خواب می‌رود و با حجامت برخی از این دست مشکلات برطرف می شود.

,

تلاش علمی برای توجیه حجامت در جهان شروع و تالیفاتی نیز در این زمینه منتشر شده است «حجامت یک روش درمانی آزموده» حاصل پژوهشی است که دکتر یوهان آبله در کشور آلمان انجام داده است.

,

برخی از متخصصان آمریکایی نیز تحقیقاتی در این موضوع منتشر ساخته اند و یکی از کلینیک های مجهز پژوهشی پیرامون حجامت در آمریکا تاسیس شده و در حال بررسی علمی روی حجامت است.

,

در برخی از کشورهای آسیایی نیز اثر حجامت بر روی بیماری های خاص مورد مطالعه قرار گرفته و گزارش آن منتشر شده است.

,

در دانشگاه شهید بهشتی هم در سال های ۷۱-۷۲ چند طرح پژوهشی پیرامون حجامت اجرا شده است از آن جمله « مقایسه خون ورید و خون حجامت از نظر فاکتورهای بیوشیمیایی»؛ «مقایسه مواضع حجامت با مسیر مریدیان های طب سوزنی» ؛ «بررسی تاثیر حجامت بر بیماری های عصبی سردردهای میگرنی»؛ به صورت پایان نامه دکتری است.

,

«بررسی اثر حجامت بر سروتونین خون.» نیز پژوهشی دیگر است که در دانشگاه تهران در شرف انجام است و گزارش اولیه آن در پنجمین کنفرانس بین المللی طب اسلامی در هندوستان در سال ۱۹۹۹ ارائه شده است.

,

دانشجویان سال آخر پزشکی و رشته های مرتبط؛ موضوعات متعددی را در این زمینه به صورت پایان نامه تدوین کرده اند. پزشکان و محققان عضو شده و درمان بیماری های گوناگون را با روش حجامت مورد تحقیق قرار داده اند و در این زمینه اطلاعات ارزشمندی را به دست آورده اند.

,

در طب سنتی آمده است که بهترین زمان برای حجامت کردن ۱۷ ربیع‌الاول بوده و از نظر زمانی در همه ماه‌ها به جز دی ماه می‌توان حجامت را انجام داد اما بهترین زمان برای حجامت به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌ها فصل پاییز و بهار است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه