اخبار داغ

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

روند فعلی سهام عدالت اجحاف در حق فقرا است/ دولت رویه خود در پرداخت سود سهام عدالت را تغییر دهد

روند فعلی سهام عدالت اجحاف در حق فقرا است/ دولت رویه خود در پرداخت سود سهام عدالت را تغییر دهد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: از 80 میلیون جمعیت ایران 40 میلیون نفر سهام عدالت شامل حالشان شده است، لذا به نظر این نوع برخورد یک نوع اجحاف در حق قشر ضعیف و مستضعف جامعه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز اظهار داشت: وقتی بحث سهام عدالت 10 سال پیش مطرح شد یک بارقه امیدی در دل مخصوصا خانواده های مستضعف به وجود آمد که اینها یک سهام جزئی از شرکت های دولتی دارند و شاید در آینده یک سود و نتیجه ای عائد مستضعفان شود، از روز اولی که بحث سهام عدالت مطرح بود قرار بود که ظرف مدت 10 سال طلب دولت از سود حاصل از سهام عدالت پرداخت شود و هیچ بحثی از این نبود که اگر احیانا این سود کفایت نکرد مردم باید مابه التفاوت آن را پرداخت کنند که سهام عدالت آنها تکمیل شود و بتوانند سود دریافت کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیو,

موسوی لارگانی بیان داشت: در گذشته شاهد بودیم که به همه سهام داران اما به دهک های پایین و تحت پوشش نهاد های حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی دو مرتبه سود پرداخت شد، یکبار مبلغ 80 هزار تومان و یکبار هم مبلغ 40 هزار پرداخت شد، امروز این سبدی که به عنوان سهام عدالت از آن عنوان می شود دارای مجموعه هایی است و  برخی از مجموعه ها حقیقتا درآمدهای خوبی دارد مثل مخابرات، بانک صادرات، مجتمع فولاد مبارکه و موارد زیاد دیگری  که اینها سود قابل توجهی را عائد سهام داران می کند و این انتظار وجود داشته که بدهی دولت از طریق این پرداخت شود.
,
,

روند فعلی سهام عدالت اجحاف در حق ضعفای جامعه می شود
,
, روند فعلی سهام عدالت اجحاف در حق ضعفای جامعه می شود,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: اما متاسفانه شاید این حیف و میل ها باعث شده که به آن نتیجه مطلوب اولیه رسیده نشود، اما اینکه الان دولت اعلام کند که کسانی که سهامشان را کامل نکنند یعنی آن 500 هزار تومان را پرداخت نکنند دیگر جزء سهام داران سهام عدالت نیستند به نظر با این نوع نگاه و برخورد  یک مقدار در حق اقشار مستضعف و ضعیف جامعه اجحاف می شود.
,
,

وی تاکید کرد: آنهایی که وضع مال خوبی دارند شاد آن500 هزاار تومان برایشان مبلغ زیادی نباشد و بتوانند پرداخت کنند، هر چند غاطبه سهام داران سهام عدالت از طبقه درآمدی متوسط به پایین جامعه هستند که شامل کارمندان ، کارگران و افرادی که تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند را شمال می شود و  این ها از سهام عدالت برخوردار هستند.
,
,

موسوی لارگانی بیان داشت: از 80 میلیون جمعیت ایران 40 میلیون نفر سهام عدالت شامل حالشان شده است، لذا به نظر این نوع برخورد یک نوع اجحاف در حق قشر ضعیف و مستضعف جامعه است زیرا آنهایی که دستشان به دهانشان میرسد 500هزار تومان را پرداخت می کنند و به سهامشان می رسند و آن افرادی که توان ندارند و درآمدشان ماهی یک میلیون تومان و یا کمتر است با توجه به هزینه های بالای زندگی نمی تواند این مبلغ و مابه التفاوت سهام عدالت را پرداخت کند، و از این گردونه حذف می شود.
,
,

مردم دهک های پایین قدرت پرداخت مابه التفاوت سهام عدالت را ندارند
,
, مردم دهک های پایین قدرت پرداخت مابه التفاوت سهام عدالت را ندارند,

وی اظهار داشت: اگر قانون هم نیاز دارد می شود یک تبصره و ماده قانونی اضافه کرد که این سهام عدالت ادامه داشته باشد تا این بدهی را مستهلک کند و نکته دیگر اینکه می توان اعلام کرد که قشر ضعیف جامعه که توانایی پرداخت مابه التفاوت سهام عدالت را ندارند فقط به اندازه همان مبلغی که پرداخت شده و به اندازه همان 50 درصد می توانند سود دریافت کنند یعنی درست  است که قیمت سهام عدالت یک میلیون تومان بوده است اما الان که این افراد به دلیل فقر توانایی پرداخت سهم خودشان را ندارند به اندازه سهمی که به سبد  دولت برگشته و این اقشار صاحب 500هزار تومان سهام هستند می توانند سود دریافت کنند.
,
,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: راه دیگر هم وجود دارد این نکته قابل توجه است که پرداخت مابه التفاوت سهام عدالت را می توان قسط بندی کرد و اعلام شود طی یک مدت مثلا 6 ماه این مبلغ پرداخت شود اما اینکه دولت انتظار داشته باشد یکجا این مابه التفاوت پرداخت شود سختگیرانه است.
,
,

پرداخت سهم مردم از سهام عدالت قسط بندی شود
,
, پرداخت سهم مردم از سهام عدالت قسط بندی شود,

 وی افزود:  یک خانواده 50 نفری را در نظر بگیرید که 5 سهام عدالت دارند باید یکجا 2میلیون و 500هزار تومان پرداخت کنند که قطعا در توانشان نیست، نکته مهم و بعدی اینکه باید 2 میلیون 500هزار تومان پرداخت کنند و فقط 10 درصد سود دریافت کنند.
,
,

موسوی لارگانی گفت: به گفته یکی از مسئولان این پولی که از مردم گرفته می شود سودی الان پرداخت نمی شود بلکه پول خود مردم را به مردم می خواهند برگردانند، یعنی پولی که از خود مردم گرفته اند هزینه میشود، حساب کنید 40 میلیون نفر 500 هزار تومان پرداخت کرده باشند چقدر می شود و حالا بعد از آن می خواهند فقط 10 درصد به مردم سود پرداخت کنند این مسئله و بحث یک مقدار در این موقعیتی که واقعا مردم از نظر معیشتی با مشکل روبرو هستند سخت است.
,
,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: حتی اگر یک خانواده 5 نفری که باید 2 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کنند را در جای دیگر سرمایه گذاری کنند به جای این 10 درصد سود که دولت بعد از 10 سال می خواهد به مردم پرداخت کند می توانند ظرف مدت یکسال در سرمایه گذاری در یک محل دیگر درصد بیشتری را دریافت کنند.
,
,

وی در پایان افزود: لذا باید تقریبا یک  بررسی دیگری نسبت به پرداخت سود سهام عدالت شود تا در حق طبقه متوسط و پایین جامعه اجحاف نشود.
,
,

گفتگو از مرضیه مهدیلو
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه