اخبار داغ

بررسی مشکلات و موانع اربعین 96؛

زائران اربعین محروم از تسهیلات ارزی/دولت حاضر نشد برای ویزای اربعین ارز به قیمت دولتی اختصاص دهد

زائران اربعین محروم از تسهیلات ارزی/دولت حاضر نشد برای ویزای اربعین ارز به قیمت دولتی اختصاص دهد
پیاده روی اربعین چند سالی است که به عنوان یکی از شاخص ترین مراسم شیعه شناخته شده و هر سال چند میلیون نفر از مردم ایران با وجود موانع و مشکلات فراوان پای در رکاب عشق گذاشته و رهسپار کربلا می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیردنا؛ زیارت قبور ائمه یکی از مسلمات فرهنگ شیعه است که قابل انکار نیست. شیعیان به دلیل تعلق خاطری که به امامان معصوم خود به خصوص امام حسین(ع) دارند، همه ساله با فرارسیدن اربعین حسینی با پای پیاده  به کربلا سفر می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیردنا,

پیاده روی اربعین چند سالی است که به عنوان یکی از شاخص ترین مراسم شیعه شناخته می شود و هر سال چند میلیون نفر ایرانی در آن شرکت می کنند.

, .,

واقعه اربعین یک تجلی عظیم از حرکت مردمی و تاثیرگذار در تمدن آینده است

, واقعه اربعین یک تجلی عظیم از حرکت مردمی و تاثیرگذار در تمدن آینده است, واقعه اربعین یک تجلی عظیم از حرکت مردمی و تاثیرگذار در تمدن آینده است,

در طول تاریخ، حرم حسینی همواره ملجأ و مأوای شیعیان بوده و هست. شیعیان از گذشته تاکنون در هر شرایطی به زیارت کربلا رفته و ‌‌می‌روند؛ سختی و مشقت و حتی خطرات سفر را به جان ‌‌می‌خرند؛ وقتی مصمم ‌‌می‌شوند، هر مانعی را کنار ‌‌می‌زنند تا به هدف برسند. به‌غیر از مناسبت‌های ویژه که روز زیارتی مخصوص سیدالشهداست، در سایر زمان‌های سال نیز زائران متعددی به کربلا ‌‌می‌روند؛ چرا که زیارت کربلا شناسنامۀ شیعه است.

,

چیزی که ما در حرکت اربعین می بینیم با هیچکدام از روشهای مشارکت مردم در سرنوشت خود هماهنگی و انطباق کامل ندارد چرا که در این ماجرا گستره وسیعی از حضور وجود دارد که سراسر همکاری، همدلی و فعالیتهای سامان یافته است.

,

, ,

زائران اربعین محروم از تسهیلات ارزی

, زائران اربعین محروم از تسهیلات ارزی, زائران اربعین محروم از تسهیلات ارزی,

در حالی که وعده هایی مبنی بر احتمال کاهش قیمت ویزای اربعین داده شده بود، امسال هم قیمت ویزای اربعین 40 دلار تعیین شد. این در حالی است که در سال 94 قیمت ویزا اربعین 30 دلار بود.

, 94 , .,

متاسفانه حتی دولت حاضر نشد برای تهیه ویزای اربعین ارز دولتی اختصاص دهد و این در حالی که برای سفر به کشورهای خارجی حتی کشورهایی که مرکز فساد هستند به مسافران 300 دلار ارز با قیمت دولتی داده می شود ولی زائران اربعین حتی به میزان 40 دلار برای تهیه ویزا از این تسهیلات محروم هستند

,

, , ,

زائرین بیش از40کشور مسلمان جهان بدون ویزار در حماسه اربعین شرکت می کنند  

, زائرین بیش از40کشور مسلمان جهان بدون ویزار در حماسه اربعین شرکت می کنند  , زائرین بیش از40کشور مسلمان جهان بدون ویزار در حماسه اربعین شرکت می کنند  ,

اعطای تسهیلات و رفع موانع یکی از ابزارهای  دولت ها برای جهت دهی حرکات مردم است، وقتی دولت در راه حضور در حماسه اربعین که اکثریت زائران آن از لحاظ اقتصادی در وضعیت متوسط و ضعیف قرار دارند مانع ایجاد می کند و هزینه ها را افزایش می دهد  و تسهیلات را به سفر به کشورهای خارجی که اکثریت مسافران آن از لحاظ اقتصادی در وضعیت خوبی قرار دادند می دهد این یک سرمایه گذاری کاملا اشتباه است که باعث ضایع شدن بیت المال می شود و دادن آدرس غلط به مردم است.

, .,

این در حالی است که بیش از 40کشور مسلمان جهان با هماهنگی دولتمردان خود بدون ویزا در حماسه راهپیمایی اربعین شرکت می کنند ولی در کشور ایران برای شرکت در این حماسه عظیم نیاز به اخذ ویزا با شرایط سخت می باشد.

,

.

, ., ,

تنش قیمت در بازار دلار گریبانگیر مسافران اربعین

, تنش قیمت در بازار دلار گریبانگیر مسافران اربعین, تنش قیمت در بازار دلار گریبانگیر مسافران اربعین,

دیگر موانع و مشکلات پیش روی حماسه اربعین را می توان عدم ارائه ارز رایج کشور عراق (دینار) به مسافران از سوی بانک مرکز دانست. سال گذشته نیز این تجربه را شاهد بودیم که قیمت دلار حتی تا 4100 تومان نیز بالا رفت اما بعد از ایام اربعین،‌‌ قیمت دلار تا حدود 3800 تومان کاهش پیدا کرد که این بی سباطی در بازار دلار و وجود  دلالان ارز  را می توان از موانع ومشکلات مراسم پیاده روی اربعین خواند.

,

وجود ترافیک در مرزهای خروجی و کلافگی زائران

, وجود ترافیک در مرزهای خروجی و کلافگی زائران, وجود ترافیک در مرزهای خروجی و کلافگی زائران,

گزارش ها حاکی از ترافیک گره خورده ی مرزهای خروجی کشور به سمت کربلا به خصوص مرز مهران  در موسم اربعین است . در صورتی که فقط ترافیک موجود در مرز مهران تا خود شهر مهران که دارای مسافت کمتر از ۱۰ کیلومتر است، چند ساعت وقت زائران را تلف می کند. بنابراین چند بانده کردن همین مسیر از راه حل های اصلی این مشکل است. اما بر همگان مشهود است که زیر ساخت ریلی تنها راه حل پایان دهنده ی این مشکل است.

, . , .,

دیگر مشکل قابل توجه، ترافیک در جاده کربلا تا نجف و بالعکس بود که راه حل آن نیز در احداث خط ریلی در این مسیر دیده می شود. خط ریلی که فارغ از هرگونه مشکلی به عبور زائران در این مسیر کمک کند. در این زمینه ایران با سرمایه گذاری در این خط ریلی و برداشت سود از آن نیز می تواند تا حدی مشکلات کشور عراق را حل کند

,

, , ,

لزوم افزایش خدمات به زائران در هنگام عبور از مرز

, لزوم افزایش خدمات به زائران در هنگام عبور از مرز, لزوم افزایش خدمات به زائران در هنگام عبور از مرز,

یکی از مشکلات اصلی زائران، مسائل اولیه مانند سرویس بهداشتی و حمام در سه مرزشلمچه، چذابه  و مهران است. در واقع بیشترین حجم تردد در مرز مهران بوده که باید بر تعداد سرویس های بهداشتی و حمام های مرزی افزوده شود و آب مورد نیاز آنان نیز از طریق لوله کشی تامین شده تا زائران با مشکل کمبود آب مواجه نشوند.

,

همچنین به نظر می رسد افزایش اتاقک های خدمات مربوط به گذرنامه و ویزا در مرزهای خروجی نیزجوابگوی نیاز زائران ایران نبوده که باید وسعت سالن های مرز مهران به سه برابر وضع موجود باید افزایش پیدا کندو به تبع آن تعداد اتاقک های بررسی گذرنامه و ویزای زائران ایرانی باید به ۵ برابر وضع فعلی برسد.

, .,

, , ,

در طول تاریخ همواره مشکلاتی بر سر راه زیارت کربلا وجود داشته است؛ البته در سال‌های اخیر این مشکلات مرتفع شده و مردم با آسودگی بیشتری سفر ‌‌می‌کنند. آنچه قابل توجه است اینکه، هیچ چیز نمی‌تواند راه زیارت را ببندد و شور و حرارت حسینی را خاموش کند. چنانچه رسول خدا (ص) فرمودند: «به‌درستی که از شهادت حسین ‌‌(ع) حرارتی در قلوب مؤمنین است که هرگز سرد نمی‌شود.»

,

انتهای پیام/د

, انتهای پیام/د,
http://safiredena.ir/
,
http://safiredena.ir/
,
http://safiredena.ir/
,
http://safiredena.ir/
, http://safiredena.ir/,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه