اخبار داغ

دستگاه تولید کمپوست از پسماند غذا در مازندران ساخته شد

دستگاه تولید کمپوست از پسماند غذا در مازندران ساخته شد
نخبه مازندرانی موفق به تولید دستگاهی شد که پسماند مواد غذایی را پس از ۲۴ ساعت تجزیه و تثبیت به صورت کمپوست قابل استفاده در مصارف باغبانی تبدیل می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، این دستگاه می‌تواند برای واحدهای آپارتمانی بسیار موثر واقع شود، چرا که پسماندهای تولید شده در آپارتمان‌ها پس از تبدیل به کود آلی قابل استفاده برای کشاورزان است و مشتریان خاص خودش را دارد، آپارتمان نشین‌ها می‌توانند با خرید این دستگاه و تبدیل پسماند غذا به کود آلی و فروش آن بخش از هزینه‌های جاری زندگی آپارتمان نشینی را تامین کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

روزبه عبدی، مخترع این دستگاه در ارتباط با فرایند ساخت، اظهار کرد: این دستگاه علاوه بر بازیافت پسماند در مبدأ و تولید کود آلی از آلودگی زیست محیطی نیز جلوگیری می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که فرایند ساخت این دستگاه چه طور است، گفت: دستگاه تولید کمپوست ساخته شده، مجهز به سامانه‌های حرارتی، هوادهی و همزنی است.

این مخترع اضافه کرد: سامانه حرارتی با داشتن المنت‌های حرارتی، سنسور دما و نمایشگر می‌تواند دمای فرایند را کنترل کرده و دمای مورد نیاز برای عملکرد میکروارگانیزم‌ها و تجزیه مواد را ایجاد کند.

عبدی اضافه کرد: سیستم هوادهی موجب می‌شود تا اکسیژن مورد نیاز برای تجزیه مواد کمپوست فراهم شده و از ایجاد فرایند بی‌هوازی و انتشار بو‌های بد جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: همزن علاوه بر زیر و رو کردن مواد کمپوست و جلوگیری از فرایند بی‌هوازی با توجه به اصطکاک بین مواد و مواد با جداره رآکتور موجب خرد کردن مواد نیز می‌شود.

این مخترع مازندرانی بیان کرد: در نهایت پسماند طی 24 ساعت به کود آلی قابل مصرف در کشاورزی و باغبانی تبدیل می‌شود.

عبدی با اعلام اینکه هر نوع پسماند مواد غذایی با این دستگاه قابل تبدیل شدن است، گفت: دستگاه در اندازه‌های مناسب‌تر قابل ساخت است و دستگاه ساخته شده در حال حاضر در آپارتمان‌ها قابل استفاده است.

وی با اعلام اینکه 35 درصد پسماند غذایی در این فرایند قابل تبدیل شدن به کود آلی است، تصریح کرد: با توجه به رشد آپارتمان نشینی از این دستگاه می‌توان برای تبدیل پسماند غذایی آپارتمان‌ها و تبدیل آن به کود آلی و ایجاد درآمد برای ساکنان این واحدهای مسکونی استفاده شود.

این نخبه مازندرانی با اعلام اینکه مشابه خارجی این دستگاه وجود دارد، افزود: مشابه خارجی این دستگاه هزینه‌ای حدود 9 میلیون تومان دارد ولی در حال حاضر امکان تولید این دستگاه به قیمت 5 میلیون تومان فراهم است.

عبدی در پاسخ به این سوال که کودی آلی که قرار است تولید شود آیا مورد تایید جهاد کشاورزی و یا ارگان‌های مربوط به کشاورزی هست، اظهار کرد: در بررسی اولیه این موضوع به تایید رسیده است ولی برای تایید نهایی کود تهیه شده برای آزمایش ارسال شده و در حال بررسی است.

به گزارش بلاغ، امروزه تولید کمپوست به عنوان یکی از روش‌های موفق در مدیریت پسماند در مبدا از اهمیت ویژهای برخوردار است چرا که قسمت اعظم پسماند شهری را زباله تر تشکیل می‌دهد که خود منبع غنی مواد آلی است.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, بلاغ, بلاغ, ,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه