اخبار داغ

گزارشی از غذاهای بی‌‌‌کیفیت و ارزان برخی رستوران‌‌های تبریز؛

جذب مشتری با نقاب ارزانی به بهای حراج سلامت شهروندان/ فلسفه پیتزاهای ۵ هزاری و چلوکباب‌‌های ۶ هزار تومانی چیست؟

جذب مشتری با نقاب ارزانی به بهای حراج سلامت شهروندان/ فلسفه پیتزاهای ۵ هزاری و چلوکباب‌‌های ۶ هزار تومانی چیست؟
قیمت پایین برخی غذاها در رستوران‌‌ها و غذاخوری‌‌های شهر باعث شده است که توجه به مساله کیفیت اهمیت ویژه‌‌ای داشته باشد اما نکته جالب توجه اینجاست که تا بحال هیچ شکایتی از کیفیت این غذاهای ارزان قیمت ثبت نشده است!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، "پیتزا بزرگ: پنج هزار تومان" ، "چلو جوجه کباب: هفت هزار تومان"  نوشته‌‌‌‌هایی از این دست این روزها در بازار و گوشه کنار شهر تبریز کم نیستند و در کنار هیاهو و رقابت تنگاتنگ مغازه‌‌های کوچک و بزرگ برای کشاندن مشتری بر سر میزهای غذایشان، مسابقه‌‌ای بر سر پایین آوردن قیمت غذا هم وجود دارد، رقابتی که تاوان آن را مردم با سلامت‌‌شان پرداخت می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

با یک حساب سر انگشتی هر عقل سلیمی قبول می‌کند پیتزایی که تنها خمیر آن نزدیک به دو هزار تومان آب می‌خورد و انواع مخلفات را که به آن اضافه کنیم بیشتر از هفت هشت هزار تومان برایمان در می‌‌آید، چرا باید برای مشتری به قیمت پنج هزار تومان عرضه شود؟

,

, , ,

چلوکباب و چلوجوهای هفت هزار تومانی که به ظاهر متشکل از برنج و گوشت قرمز و گوشت مرغ است در حالی با این قیمت بر سر میز مشتریان حاضر می‌شود که اگر این غذاها را با کمترین تشریفات و امکانات در محیط خانه طبخ کنیم با احتساب داشتن روغن و نمک و کلیه مخلفات تنها پخت یک سیخ جوجه کباب بیشتر از ده هزار تومان هزینه بر است و جای سوال اینجاست که ترکیب این غذاها چه گوشتی است که این چنین برای این رستوران‌‌ها و غذاخوری‌‌ها ارزان تمام می‌شود.

,

 قیمت‌‌های پایین این غذاها اگرچه در ابتدا فریبنده است و مشتری‌‌های زیادی را هم برای این مغازه‌‌ها جذب می‌کند اما پایان قصه این غذاها چندان هم خوش نیست و به قیمت سلامت مردم تمام می‌شود و افزایش روز به روز انواع سرطان‌‌های روده و معده گریز کوتاهی به مصرف غذاهایی از این دست است.

,

چند هزار تومانی‌‌ها مردم را راضی می‌کنند

, چند هزار تومانی‌‌ها مردم را راضی می‌کنند, چند هزار تومانی‌‌ها مردم را راضی می‌کنند, چند هزار تومانی‌‌ها مردم را راضی می‌کنند,

مساله قیمت همیشه جزو مهمترین فاکتورهای انتخاب است اما در بحث غذا گویا این مساله بروز بیشتری پیدا کرده است و کسانی که چند هزار تومان برای یک وعده غذاییشان می‌پردازند کیفیت برایشان چندان مهم نیست و همین که قیمت غذا پایین باشد آنها را راضی می‌کند، تائید این مساله نیز عدم شکایت از کیفیت این غذاها به سازمان‌‌هایی مانند تعزیرات است.

,

روابط عمومی تعزیرات استان آذربایجان‌‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی آناج با بیان اینکه تا به حال پرونده‌‌ای مبنی بر کیفیت پایین غذا به دلیل ارزانی آن به این اداره ارجاع نشده است، اظهار داشت: تا به حال هیچ پرونده‌‌ای در این خصوص ثبت نشده است، اگرچه پرونده‌‌های عمومی در خصوص کیفیت پایین غذاها وجود دارد اما پرونده‌‌ای در خصوص کیفیت پایین غذاها به دلیل قیمت کم آن ارجاع نشده است.

,

این موضوع نشان می‌دهد که با وجود کیفیت پایین غذاهای چند هزار تومانی مردم نارضایتی از این مساله ندارند و همین که قیمت یک وعده غذا به بهای سیر شدن پایین باشد کفایت می‌کند و کیفیت در درجه چندم توجه قرار دارد.

,

, , ,

رستوران‌‌ها باید مسائل بهداشتی در تهیه غذا را رعایت کنند

, رستوران‌‌ها باید مسائل بهداشتی در تهیه غذا را رعایت کنند, رستوران‌‌ها باید مسائل بهداشتی در تهیه غذا را رعایت کنند, رستوران‌‌ها باید مسائل بهداشتی در تهیه غذا را رعایت کنند,

دکتر حسن فرهاد غیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی آناج در خصوص رعایت بهداشت مواد غذایی در رستوران‌‌ها و مراکز عرضه غذا عنوان کرد: مراحل بهداشتی موادغذایی از جمله سبزیجات بایستی در چهار مرحله شست وشو و انگل زدایی صورت می‌گیرد و اگر این اتفاق درست انجام نشود ممکن است پاره‌‌ای از انگل‌‌ها و میکروب‌‌ها وارد بدن انسان شود و ایجاد بیماری کند که اولین مرحله در عرضه سبزیجات در رستوران‌‌ها این است که مراحل چهارگانه شست وشوی سبزیجات صورت بگیرد.

,

وی ادامه داد: مساله دوم این است که مواد غذایی خام در کنار مواد غذایی پخته نگهداری نشوند؛ به طور مثال نباید سبزیجات خام در کنار سبزیجات پخته در یخچال‌های رستوران‌‌ها نگهداری شود و بر این اساس همانطور که نحوه ضدعفونی این سبزیجات مهم است نحوه نگهداری آن نیز موضوع مهمی است و اگر رعایت نشود می‌تواند عامل برخی بیماری‌‌ها شود.

,

, , ,

برخی برای کاهش قیمت از چربی اشباع در کباب استفاده می‌کنند

, برخی برای کاهش قیمت از چربی اشباع در کباب استفاده می‌کنند, برخی برای کاهش قیمت از چربی اشباع در کباب استفاده می‌کنند, برخی برای کاهش قیمت از چربی اشباع در کباب استفاده می‌کنند,

این مشاور تغذیه درباره مواد غذایی پروتئینی به ویژه گوشت‌‌ها با بیان اینکه برخی رستوران‌‌ها بعضی غذاها از جمله چلوکباب کوبیده را با قیمت‌‌های اندکی ارائه می‌کنند، خاطرنشان ساخت: در چلو کباب‌‌های کوبیده چند مطلب مهم است و اولین مساله این است که وقتی گوشت به صورت چرخ کرده در می‌‌آید مدت ماندگاری آن کاهش پیدا می‌کند و سریعتر آلوده می‌شوند.

,

وی افزود: مساله دوم میزان چربی این گوشت‌‌ها است و چربی‌‌هایی که در حیواناتی مانند گاو و گوسفند وجود دارد چربی‌‌های اشباع است و مصرف بیش از اندازه این چربی ها باعث ایجاد برخی بیماری‌‌های مزمن مانند فشار خون بالا، چربی خون بالا و دیابت می‌شود و بعضا در این کباب‌‌های کوبیده مشاهده می‌کنیم که سرشار از چربی‌‌های اشباع تا  قیمت کمتری داشته باشند.

,

سنگدانی که در چلوکوبیده‌‌ها استفاده میشود قابلیت فساد سریع را دارد

, سنگدانی که در چلوکوبیده‌‌ها استفاده میشود قابلیت فساد سریع را دارد, سنگدانی که در چلوکوبیده‌‌ها استفاده میشود قابلیت فساد سریع را دارد, سنگدانی که در چلوکوبیده‌‌ها استفاده میشود قابلیت فساد سریع را دارد,

دکتر غیبی با اشاره به نوع پروتئین موجود در این گوشت‌‌ها نیز تصریح کرد: بر اساس گزارش‌‌هایی که در بهداشت وجود دارد در برخی از این کبابی‌‌ها به جای گوشت از سنگدان مرغ استفاده می‌شود و سنگدان سریع فاسد می‌‌گردد که نباید بیشتر از بیست و چهار ساعت نگهداری شود و اگر آن را به گوشت‌‌های کبابی اضافه کنند امکان آلودگی افزایش پیدا می‌‌نماید و باید دقت بیشتر شود.

,

وی اذعان داشت: در برخی رستوران‌‌ها وقتی چلوکوبیده‌‌ها به فروش نمی‌رسد روزها این ماده غذایی نگهداری می‌شود و اگر این گوشت‌‌ها در فریزر نگهداری شود مشکلی ندارد اما از آنجایی که در غذاخوری‌‌ها این گوشت در یخچال معمولی نگهداری می‌شود احتمال آلودگی در آنها زیاد است.

,

نگهداری برنج در طول روز خارج از یخچال باعث ایجاد مسمومیت می‌شود

, نگهداری برنج در طول روز خارج از یخچال باعث ایجاد مسمومیت می‌شود, نگهداری برنج در طول روز خارج از یخچال باعث ایجاد مسمومیت می‌شود, نگهداری برنج در طول روز خارج از یخچال باعث ایجاد مسمومیت می‌شود,

این مشاور متخصص درباره برنج های پخته شده در رستوران‌‌ها و نگهداری آن در طول روز برای استفاده نیز هشدار داد: بعضا رستوران‌‌ها برنج پخته شده برای نهار را که به فروش نمی‌رسد در آشپزخانه و هوای آزاد برای وعده شام نگه می‌دارند در صورتی که نوعی قارچ در آن رشد می‌کند که احتمال ایجاد مسمومیت را باعث می‌شود.

,

وی افزود: در رستوران‌‌ها تهیه مواد غذایی برای پخت غذا، نگهداری قبل از پخت و نگهداری بعد از پخت اهمیت دارد و در کنار کارکنان این رستوران‌ها باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند و افرادی که کارت بهداشت ندارند ممکن است باعث شیوع بیماری در این رستوران‌‌ها شوند.

,

, ,

خانواده‌‌ها غذا را در منزل و به صورت تازه تهیه کنند

, خانواده‌‌ها غذا را در منزل و به صورت تازه تهیه کنند, خانواده‌‌ها غذا را در منزل و به صورت تازه تهیه کنند, خانواده‌‌ها غذا را در منزل و به صورت تازه تهیه کنند,

دکتر حسن فرهاد غیبی با توصیه بر اینکه خانواده‌‌ها سعی کنند غذا را در منزل به صورت تازه تهیه و استفاده کنند، اعلام کرد: در صورت ضرورت به استفاده از غذای بیرون به وضعیت بهداشت مراکز عرضه و نگهداری موادغذایی در یخچال ها دقت شود تا احتمال آلودگی و بیماری تا جای ممکن کاهش پیدا کند.

,

سلامت مردم نیاز به توجه بیشتری دارد

, سلامت مردم نیاز به توجه بیشتری دارد, سلامت مردم نیاز به توجه بیشتری دارد,

با توجه به اینکه رشد قارچ گونه غذاهای چند هزار تومانی در سطح شهر زیاد شده است و عمدتا در این مراکز کیفیت غذا نیز بسیار کم است مسئولین نظارتی باید دقت بیشتری کنند تا مواد غذایی که در این رستوران و غذاخوری‌‌‌ها عرضه می‌‌شود سالم باشند.

,

سلامت مردم تنها چیزی است که هزینه آن را نمی‌‌توان پرداخت کرد و نباید اجازه داد تا به بهانه‌‌های واهی و به قیمت‌‌های اندک با سلامت شهروندان بازی شود زیرا تاوان آن را خانواده‌‌ها و جامعه به بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه