اخبار داغ

اتفاق عجیب در خانه اصفهانی‌ها

اتفاق عجیب در خانه اصفهانی‌ها
«طلا، جواهرات و وجوهات نقد خود را در منازل نگهداری نکنید»؛ جمله‌ای پرکاربرد در توصیه‌های پلیس آگاهی استان اصفهان که ظاهرا کمتر هم مورد توجه قرار می‌گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان در اظهارنظری از وجود حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان طلا و جواهرات در خانه اصفهانی‌ها سخن گفته است؛ برآوردی که براساس آمار کشفیات صورت گرفته از سارقان، تخمین زده شده بود و گرچه برای سارقان بسیار جذاب و هوس‌انگیز بود، اما بانگ هشداری هم برای مردم و شهروندان اصفهانی است که به هر دلیل تمایلی به سپردن طلا و جواهرات خود به صندوق امانات امن مثل صندوق بانک‌ها ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

البته از بطن این خبر نمی‌شد به این پرسش، پاسخ داد که آیا اصفهانی‌ها فقط بیش از سایر مردم کشورمان طلا و جواهر در منازلشان نگهداری می‌کنند، یا این‌که میزان خرید طلا و جواهرشان نیز از مردم سایر استان‌ها بیشتر است. سرهنگ ستار خسروی، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان که خود نقل‌کننده خبر وجود هزاران میلیارد تومان طلا و جواهر در خانه اصفهانی‌ها بود، دراین باره به جام‌جم می‌گوید: هیچ آماری وجود ندارد که نشان دهد اصفهانی‌ها بیشتر از مردم سایر نقاط کشورمان طلا و جواهر می‌خرند (کما این‌که می‌دانیم میزان خرید بالای طلا بیشتر به استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور مثل کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان مربوط است)، اما از آنجا که حجم سرقت طلا از منزل اصفهانی‌ها بسیار بالاست، می‌توان گفت که بیش از سایر مردم طلاهای خریداری شده خود را در خانه نگهداری می‌کنند.

,

سرقت‌های میلیاردی از منازل

, سرقت‌های میلیاردی از منازل,

این مقام انتظامی درخصوص نحوه برآورد ۶۰۰۰ میلیارد تومان هم می‌گوید: این عدد براساس آیتم‌هایی چون ارزش رقمی سرقت‌ها، تعداد سرقت‌ها و جغرافیای سرقت‌ها، با توجه به کل جمعیت استان و میانگین به دست آمده، برآورد شده است.

,

وی سخنان خود را با مثال‌هایی از سرقت‌های صورت گرفته از منازل ادامه می‌دهد و می‌افزاید: مدتی پیش سرقت حدود دو میلیارد تومان طلا و جواهرات از منزلی گزارش شد که کل خانواده شامل دختران و عروسان و... طلاهای خود را در منزل بزرگ خاندان یعنی پدربزرگ نگهداری می‌کردند. در مورد دیگر ۱۸۰ سکه طلا از منزلی به سرقت رفت و گزارش آن به پلیس ارائه شد.

,

و البته نمونه‌های بسیار دیگری که گرچه سرهنگ خسروی به آنها اشاره نکرد، اما با یک جست و جوی اینترنتی ساده می‌توان آمار آنها را درآورد مثل سرقت ۵/۱میلیارد تومانی طلاجات از منازل مردم شهر نجف‌آباد اصفهان در ۲۰ مرداد امسال و ده‌ها مورد دیگر.

,

چرا سراغ بانک‌ها نمی‌روید؟

, چرا سراغ بانک‌ها نمی‌روید؟,

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با تاکید دوباره بر علاقه‌مندی مردم اصفهان و بخصوص شهر اصفهان بر نگهداری طلا و جواهر در منزل، می‌گوید: شاید دلیلش این باشد که خدمات خوبی در بانک‌ها و صندوق امانات مطمئن ارائه نمی‌شود یا این‌که اگر بانک‌ها خدمات‌رسانی خوبی در این مورد دارند، اطلاع‌رسانی درستی به مردم نمی‌کنند و بیشتر مردم از وجود صندوق امانات مطمئن در بانک‌ها بی‌خبرند، زیرا اکنون بانک‌هایی در استان وجود دارد که صندوق امانات دارند، اما خالی هستند و مورد استفاده مردم قرار نگرفته‌اند. سرهنگ خسروی با بیان این‌که البته مشکل نگهداری طلا و جواهر در منزل در همه نقاط کشور مشاهده می‌شود، تصریح می‌کند: مردم گمان می‌کنند خانه‌هایشان امن‌ترین جاست، درحالی که نگهداری طلا و جواهر حتی در گاوصندوق منزل هم امن و مطمئن نیست، مگر این‌که گاوصندوق بالای ۸۰۰کیلو وزن و جداره فولادی داشته باشد و قابل مخفی کردن باشد، درحالی که گاوصندوق‌های موجود در منازل چنین شرایطی ندارند. به گفته وی متاسفانه بسیاری از مردم و بویژه بانوان نیز طلا و جواهر خود را در کمدها و داخل لباس‌ها نگهداری می‌کنند که پیدا کردنش برای سارقان کار سختی نیست و این درحالی است که حتی مطمئن‌ترین خانه‌ها نیز فقط دوربین دارند و نه آژیر خطر، درحالی که دوربین برای بعد از سرقت به کار می‌آید و نه حین سرقت و معمولا از خانه‌هایی که آژیر دارند سرقت انجام نمی‌شود نه خانه‌های دوربین‌دار.

,

بی‌احتیاطی می‌کنند

, بی‌احتیاطی می‌کنند,

هوشنگ شیشه‌بران، رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان و نایب رئیس اتاق اصناف استان اصفهان نیز با توصیه اکید به اصفهانی‌ها مبنی بر نگهداری طلای مازاد استفاده‌شان در صندوق امانات بانک‌ها می‌گوید: خرید و فروش راحت طلا باعث شده که علاوه بر کارایی مصرفی و زینتی که دارد، حکم سرمایه و اندوخته‌ای برای روز مبادا را نیز برای مردم ما در کل کشور (نه فقط اصفهان) داشته باشد، برای همین مردم بیش از هر چیز به خرید طلا و جواهر سوق پیدا می‌کنند.

,

شیشه‌بران درعین حال می‌افزاید: آمار بالای سرقت طلا از منزل اصفهانی‌ها (و حتی این موضوع که حدود ۵۰درصد طلا و جواهر کشور در اصفهان تولید می‌شود)، دلیلی نیست بر این‌که میزان خرید طلا توسط اصفهانی‌ها بیشتر از مردم سایر نقاط کشور است، گرچه شاید دلیلی باشد بر بی احتیاطی بیشتر آنها که همچنان این سرمایه را در منزل نگهداری می‌کنند. رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان اما مردم این خطه را متفکر، اقتصادی، حسابگر و آینده‌نگر می‌داند و می‌گوید، شاید همین امر باعث شده مردم اصفهان علاوه بر این‌که از طلا به عنوان کالای زینتی استفاده می‌کنند، خرید و نگهداری آن را هم نوعی سرمایه‌گذاری بدانند، کمااین‌که جدای از طلا و جواهر، در خانه‌های خود بسیاری از صنایع دستی، نقره‌جات و اشیایی را که ارزش ریالی بالایی دارند هم نگهداری می‌کنند.

,

منبع: روزنامه جام جم

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه