اخبار داغ

فعال سیاسی استان کرمان مطرح کرد؛

رانت؛ ضدارزشی که ولع استفاده از آن در جامعه به وفور به چشم می خورد

رانت؛ ضدارزشی که ولع استفاده از آن در جامعه به وفور به چشم می خورد
صابری گفت: راه نجات و بازگرداندن اعتماد مردم این است که مسئولین قضایی کشور برخورد قاطعانه وجدی با فساد داشته باشند وارتباطات و فشارهای سیاسی که در برخی موارد شاهد هستیم، در رسیدگی به موضوع کارساز نباشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین صابری در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان در خصوص فسادهای اقتصادی در جامعه با تاکید برضرورت ریشه یابی فساد گفت: ابتدا باید بدانیم فساد از کجا آب می خورد چرا که اگر مسائل و معضلات ریشه یابی نشود، نمی توانیم نسخه شفابخشی برای آن بپیچیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان,

فراموشی خدا، زیاده خواهی و فاصله گرفتن از ارزش ها ریشه همه فسادهاست

, فراموشی خدا، زیاده خواهی و فاصله گرفتن از ارزش ها ریشه همه فسادهاست,

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: فساد از هر نوعی که باشد، ریشه اش در فراموشی خدا، زیاده خواهی و بی توجهی به قانون و فاصله گرفتن از ارزش هاست؛ امروز اگر به ارزش های حاکم بر جامعه و انقلاب توجه داشته باشیم، رعایت آن زمینه ورود افراد به مسئله فساد و افزون طلبی را فراهم نمی کند.

,

وی افزود: ما اگر خدا را در جای جای زندگی خود داشته باشیم واحکام دینی را مدنظر قرار دهیم، زمینه فساد به وجود نمی آید؛ حال اگر بخواهیم مبارزه جدی با آن داشته باشیم ضمن اینکه برخورد با معلول مهم است، باید علت ها را برطرف کنیم، اخلاق، ارزش ها و قانون در جامعه حاکم شود و بی توجهی به این موارد منکر قلمداد شود.

,

صابری تشریح کرد: امروز برخی مسائل از نگاه عمومی بد قلمداد می شود؛ به طور مثال برای برخی افراد شاخص، در خیابان راه افتادن و ساندویچ خوردن پذیرفته نیست و ضدارزش به حساب می شود.

,

این فعال سیاسی استان کرمان خاطرنشان کرد: اگر از ارزش ها فاصله نگیریم و به حاکمیت قانون پایبند باشیم همچنین رابطه خود را با خدا و جامعه درست تنظیم کنیم، زمینه فساد به وجود نمی آید اما گاهی به دلایل مختلف افراد تحت تاثیر چشم و هم چشمی، فزون خواهی و قدرت طلبی قرار می گیرند و لذا فرصت فساد ایجاد می شود.

,

رانت؛ ضدارزشی که ولع استفاده از آن در جامعه به وفور به چشم می خورد

, رانت؛ ضدارزشی که ولع استفاده از آن در جامعه به وفور به چشم می خورد,

وی اظهار داشت: رانت عنوانی است که از نظر کلی ضد ارزش قلمداد می شود اما متاسفانه حرص و ولع استفاده از آن را در جامعه به وفور می بینیم؛ یکی از رانت ها رانت اطلاعاتی است؛ به طور مثال گاهی می بینیم فردی به دلیل ارتباطاتی که با مراکز قدرت دارد برخی اطلاعات را زودتر از دیگران دارد.

,

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: به طور مثال گفته می شود فلان فرد یک کشتی آهن خریده و میلیاردر شده درحالیکه خلاف قانون عمل نکرده است؛ این فرد براساس اطلاعاتی که از رانت داشته، می داند تا ماه آینده آهن گران می شود و با استفاده از اندوخته خود و همچنین وام های بانکی محموله آهن را قانونی خریده است.

,

 صابری با تاکید بر اینکه اگر اصول، ارزش ها و قانون رعایت شود زمینه فساد به وجود نمی آید، بیان کرد: به هرحال گاهی به دلیل رانت اطلاعاتی، علمی، قدرت و ... سبب شده فرصتی برای فرد ایجاد شود که گاهی غافل شده و تخلف می کند.

,

نقش رانت در تغییر مسیر تسهیلات ارائه شده برای اشتغال و تولید

, نقش رانت در تغییر مسیر تسهیلات ارائه شده برای اشتغال و تولید,

وی با اشاره به اینکه مشکل جدی امروز جامعه ما اشتغال است، اذعان داشت: یکی از موانع کمبود نقدینگی است که بسیاری از جوانان علاقمند و مستعد به کار، به دلیل نداشتن نقدینگی نمی توانند وارد بازار کار شوند؛ دولت ها برای حل مشکل، فرصت هایی برای اشتغال زایی فراهم کرده و تسهیلاتی با نرخ متفاوت ایجاد می کنند.

,

این فعال سیاسی استان کرمان ادامه داد: این تسهیلات بابت شغل پایدار و مولد ارائه می شود که فرد باید با دریافت آن و آورده ای که خود دارد، برای کار تولیدی طرح و توجیه اقتصادی داشته باشد و بانک پس از کارشناسی، تسهیلات را بپردازد؛ این مراحل گام به گام انجام می شود تا نهایتا تولید راه بیفتد.

,

صابری با بیان اینکه گاهی رانت سبب می شود تسهیلات آنگونه که باید و شاید در مسیر اشتغال به کار گرفته نشود، ابراز کرد: مثلا فرد برای صنعت فولاد یا دامپروری تسهیلات می گیرد اما به دلیل زیاده خواهی و همچنین عدم نظارت مناسب، احساس می کند اگر در صنعت ساختمان و خرید و فروش ملک سرمایه گذاری کند، ریسک کمتر و سودآوری بیشتر دارد؛ لذا می بینیم تسهیلات پرداخت شده و درآمارها اشتغال ایجاد شده اما باز همچنان در زمینه موردنظر وابستگی داریم چون پول در مسیر دیگری هزینه شده است.

,

کم توجهی در پرداخت ها و عدم نظارت صحیح موجب سواستفاده های مالی شده است

, کم توجهی در پرداخت ها و عدم نظارت صحیح موجب سواستفاده های مالی شده است,

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: برخی از سواستفاده های مالی وفسادهای اقتصادی در جامعه عمدتا ناشی از کم توجهی در پرداخت ها، عدم کنترل و نظارت صحیح وزیاده خواهی ها است؛ وقتی فرد خدا را از کار خود کنار گذاشت و از اجرای قانون نگرانی نداشت، برای رسیدن به مطامع شخصی دست به هر کاری می زند.

,

وی افزود: دراین حال همه عوامل دست به دست هم داده ومعضل جدی فساد اقتصادی ایجاد می شود؛ در این شرایط ضمن اینکه گزارش های نادرست، اطلاعات ناقص و تصمیم گیری های اشتباه برخی مسئولین مشکلاتی ایجاد می کند، زمینه بی اعتمادی در مردم نیز به وجود می آید.

,

صابری تاکید کرد: آسیب جدی امروز جامعه بی اعتمادی مردم است؛ مردم نمی دانند چه کسی راست می گوید و چه کسی دروغ؛ برخی با خود می گویند چرا به فردی چندین میلیارد تومان تسهیلات داده می شود اما فردی که می خواهد با وام 20 یا 30 میلیونی کار تولیدی و اشتغال ایجاد کند، نمی تواند.

,

وی در ادامه به مشکلات وام ازدواج و مسکن روستایی اشاره کرد و اظهار داشت: در استان کرمان سالیان قبل تسهیلات خوبی در بخش مسکن روستایی با ضمانت زنجیره ای پرداخت شد که امروز وقتی به مناطق روستایی نگاه کنیم، شکل روستا عوض شده و خانه های ضدزلزله ساخته شده است اما در کنار این خدمت بزرگ نظام، هنوز افرادی در برخی روستاها هستند که خانه ندارند و کپرنشین هستند.

,

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: این در حالی است که می بینیم فرد دیگری به علل مختلف، زمینه اخذ میلیاردها تومان وام برایش ایجاد می شود و کار می کند که در استان کرمان این نمونه ها را داشته ایم.

,

صابری با اشاره به پروژه هفت باغ علوی و هفت آسمان کرمان گفت: این پروژه با تبلیغات فراوان صورت گرفت و پروژه تاحدوی اجرا شد؛ امروز پروژه را با آسفالت و اماکن تفریحی زیبا می بینید اما مسائلی که در حاشیه آن اتفاق افتاده و معاملاتی که صورت گرفته، مکتوم مانده است.

,

وی بیان کرد: هنوز بسیاری از سوالات در خصوص این پروژه باقی مانده، که دل عالم مطرح می شود؛ پروژه دل عالم را کسانی مطرح کردند که از رانت قدرت، اقتصادی و اطلاعاتی برخوردار بودند و اگر دستگاه های مربوطه و شورای حفاظت از اراضی و منابع دولت به موقع به صحنه نیامده بود این اتفاق می افتد.

,

برخورد قاطع با فساد راه بازگرداندن اعتماد مردم است

, برخورد قاطع با فساد راه بازگرداندن اعتماد مردم است,

صابری عنوان کرد: برای  انقلاب اسلامی بهای سنگینی داده شده و نیروهای ارزشمندی برای بدست آوردن آن به شهادت رسیده اند؛ حیف است که این ارزش به خاطر برخی از بین برود و اعتماد مردم به ان سلب شود.

,

این فعالی سیاسی استان کرمان بیان کرد: راه نجات و بازگرداندن اعتماد مردم این است که مسئولین قضایی کشور برخورد قاطعانه وجدی با فساد داشته باشند وارتباطات و فشارهای سیاسی که در برخی موارد شاهد هستیم، در رسیدگی به موضوع کارساز نباشد.

,

مجازات دانه درشت ها موجب ریشه کن شدن فساد اداری و کاهش نارضایتی مردم می شود

, مجازات دانه درشت ها موجب ریشه کن شدن فساد اداری و کاهش نارضایتی مردم می شود,

وی تصریح کرد: باید پس از اثبات جرم متهم، هرکسی که هست، به مجازات برسد؛ قطعا زمانی که برخی از دانه درشت ها به سزای عملشان برسند، فساد اداری ریشه کن خواهد شد، نارضایتی مردم کاهش پیدا می کند و همچنین زمینه رشد و توسعه و تولید منطقه ای به جامعه بر می گردد.

,

صابری اذعان داشت: مردم از اسلام و انقلاب دلخوری ندارند بلکه از افرادی که به نام اسلام و انقلاب، با استفاده از رانت ها بار خود را می بندد، ناراحت هستند لذا اگر بخواهیم رضایت عمومی در جامعه مستقر و مستدام باشد، باید برخورد قاطع بااینگونه افراد داشته باشیم.

,

تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها/روند نامعلوم واگذاری معدن درآلو به بانک گردشگری

, تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها/روند نامعلوم واگذاری معدن درآلو به بانک گردشگری,

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به دستگیری مهدی جهانگیری یادآور شد: اگر فرد خاطی خطایی را انجام نداده بود که دستگیر نمی شد؛ با توجه به حرف و حدیث هایی که وجود دارد و هنوز به اثبات و صدور نرسیده،  نمی توانیم بر روی آن مانور دهیم اما همانطور که از قدیم گفته اند تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها.

,

وی اظهار داشت: درخصوص معدن درآلو که معدنی مشترک بین رابر و بردسیر است، شنیده شده که در دولت های قبلی به عنوان بدهی به تامین اجتماعی واگذار کرده اند؛ در دولت جدید مصوبه مربوط به واگذاری معدن به تأمین اجتماعی لغو شده است و تحت روالی که مشخص نیست مزایده و مناقصه بوده یا رانت، به بانک گردشگری واگذار شده و در حال حاضرعوامل این بانک در آن فعالیت دارند.

,

صابری گفت: برخی گمان می کنند به دلیل ماموریت قرارگاه خاتم الانبیا درآن منطقه افراد قرارگاه در آن فعالیت می کنند این در حالی است که عوامل بانک گردشگری در آن معدن فعالیت می کنند.

,

این فعال سیاسی درخصوص کارخانه فولاد بافت تصریح کرد: کارخانه فولاد بافت از جمله مواردی بود که در نیمه های دولت نهم در منطقه به عنوان کار بزرگ تبیین شد و به دلیل عدم سرمایه وبنیه مالی نامناسب وهمچنین فاصله با منابع موردنیاز، در کار کرد از بقیه کارخانه های فولاد استان عقب تر بود.

,

وی ادامه داد: نهایتا قرار شد دولت در این رابطه ورود کند که به دلیل محدودیت های قانونی قادر به ورود در این زمینه نبود لذا با برقراری شرایط، بانک گردشگری پروژه فعلی را در اختیار گرفت.

,

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: کار کردن خواص در این منطقه مانعی ندارد ولی شکل ورود پیدا کردن آنها مهم است؛ آیا اگر چهار صد نفر از مردم با تشکیل تعاونی و استفاده ازاندوخته های خود بخواهند پروژه ای به دست بگیرند، این امکان برای آنها وجود دارد؟

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه