اخبار داغ

تردد مرگ در«گچساران- بابامیدان»/

80کیلومتر رانندگی در وحشت/ مسیری که از گچساران به مرگ می رسد+تصاویر

80کیلومتر رانندگی در وحشت/ مسیری که از گچساران به مرگ می رسد+تصاویر
محور ارتباطی "گچساران – بابا میدان" از پرترددترین و پرحادثه‌ترین محورهای کهگیلویه و بویراحمد است؛ جاده‌ای که پس از گذشت سال‌ها از آغاز عملیات چهار خطه شدن، در پیچ وعده های مسئولین همچنان قربانی می‌گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازآفتاب جنوب،در حالی که تنها ساعاتی از تصادف محور گچساران_باشت که منجر به کشته شدن یک نفر شده بود گذشته بود که شب گذشته نیز بر اثر برخورد یک دستگاه کامیون ده چرخ باری با خودروی پراید یک نفردیگرجان خود را از دست داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب جنوب,

بعد از رها سازی و خارج نمودن مصدوم حادثه از درون خودرو  توسط گروه امداد هلال احمر و انتقال مصدوم توسط اورژانس به مراکز درمانی متأسفانه بدلیل وخیم بودن وضعیت و شدت جراحات وارده مصدوم این تصادف جان خود را از دست داد.

,

, ,

طی چند روز گذشته در این محور چندین تصادف منجر به فوت رخ داده و نشان از وضعیت نامناسب جاده های این محور دارد که بار ترافیکی سنگینی را تحمل می کند که البته از بی احتیاطی رانندگان خودروها هم نمی توان چشم پوشی کرد .

,

محور غیراستاندارد گچساران به بابامیدان در استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های کشور است که در بیشتر ماه‌های سال شاهد تصادف‌های مرگبار در این محور هستیم تا حدی‌که این جاده به کابوس مردمان این مناطق تبدیل شده است.

,

طی چند روز گذشته سه نفر در این محور(گچساران-باشت) به دلیل تصادف شدید جان خود را از دست داده و این در حالی است که از این دست خبرهای متاثر کننده تصادف در محورهای گچساران به بابامیدان هرازگاهی به گوش می رسد.

,

, , ,

همواره یکی از نقاط ضعف پروژه های عمرانی خصوصا پروژه های راهداری در استان کهگیلویه و بویراحمد و در حوزه های گچساران و باشت کند بودن مراحل اتمام پروژه ها و همچنین عدم نظارت قوی است که واکنش تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تصادف چند روز گذشته در این محورها به خوبی نشان می دهد برخی پروژه ها از سوی متولیان آن به طور کاملا استاندارد به پایان نمی رسد.

,

به اذعان بسیاری از مسئولان و فعالان حمل و نقل، جاده بابامیدان-گچساران یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی در استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس است که به دلیل واقع شدن در مسیرهای ترانزیتی یکی از با اولویت‌ترین محورهای حمل و نقلی در این نقطه از جنوب کشور برای توسعه و تبدیل به چهار خطه شدن به شمار می‌رود.

,

هر چند این محور محل رفت و آمد ساکنان و فعالان اقتصادی و صنعتی استان های فارس،کهگیلویه و بویراحمد،خوزستان محسوب می‌شود اما نبود ظرفیت این جاده برای تحمل چنین بار ترافیکی در کنار مشکلات فنی و ساختاری، آن را به جاده ای مرگبار برای مسافران و رانندگانی تبدیل کرده است که روزانه از این محور تردد می کنند و تمام این موارد لزوم تسریع در اتمام چهار خطه کردن این مسیرها را برای کاهش سوانح و خسارات جانی و مالی به وضوح آشکار و ضروری می سازد.

, .,

, , ,

وجود برخی مشکلات در این محور ارتباطی مهم در این منطقه از جنوب کشور سبب شده که در این محور شاهد تصادفات بسیاری باشیم و متأسفانه تاکنون افرادی بسیاری در این جاده بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند.

,

این درحالی که غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت پیشتر در این خصوص نیز گفته بود: جاده گچساران به بابامیدان یکی از محورهای مهم و پرتردد کشور است و این محور همچنان دارای رشدی بالا در مرگ و میر نسبت به دیگر نقاط کشور بوده است.

,

اگرچه احداث و توسعه پروژه‌های جاده‌ای از قبیل دوبانده کردن، تعریض، تعویض و مرمت آسفالت و... نقش مهمی در کاهش تصادفات جاده‌ای ایفا می‌کند. پروژه‌ چهارخطه کردن این محور با توجه به اهمیت راهبردی بام نفت ایران و واقع شدن در مسیر ترانزیتی نزدیک به 2 سال است که دستخوش تعلل برخی مسئولان شهرستانی،استانی و کشوری در تسریع روند اجرایی احداث و جان گرفتن از تردد کنندگان در این جاده شده است.

,

, ,

این محور در حال حاضر دارای شکستگی آسفالت، خط‌کشی، تعریض، وجود پیچ‌های خطرساز، وجود چاله‌های متعدد، قیرزدگی و نبود شانه کناری کافی است که از اهم مشکلات محورموجود است، محوری که نه به عنوان معبر ترانزیتی بلکه در حد و اندازه‌های یک راه میان شهر نیز استانداردهای لازم را ندارد.

,

این درحالی است که بسیاری از مردم درخواست کرده اند که صدای آنها را به گوش متولیان و مدیران مربوطه برسانیم تا فکری به حال این محور قتلگاه کنند تا بیش از این شاهد داغدار شدن خانواده ها نباشیم.

,

یکی از رانندگان در این خصوص می گوید:شرایط جاده فعلی هم منجر به تصادفات زیادی می‌شود که در این چند سال خانواده‌های زیادی را عزادار کرده‌ است. این جاده بیشتر محل عبور و مرور تریلی‌های ترانزیتی است که قوانین را چندان رعایت هم نمی‌کنند.

,

, , ,

یکی دیگر از رانندگان در این زمینه می‌گوید: آمار حوادث رانندگی در این مسیر واقعا بالاست و هر بار که می‌خواهم وارد این جاده بشوم از عاقبت آن می ترسم و به نظرم مسئولان  باید به روند ساخت و توسعه این پروژه سرعت عمل بیشتری دهند.

,

محمد احمدی مدیر ساخت راه‌های کهگیلویه و بویراحمد پیشتر میزان اعتبار پیشنهاد شده برای تکمیل چهارخطه بابامیدان، گچساران به بهبهان در سال جاری را 400 میلیارد ریال ذکر کرده بود.

,

وی گفته بود: طرح چهارخطه بابامیدان، گچساران به بهبهان بیش از 150 کیلومتر طول داردکه  108 کیلومتر از این جاده در استان کهگیلویه و بویراحمد،25 کیلومتر در استان فارس و 17 کیلومتر آن نیز در استان خوزستان قرار دارد. 

,

, ,

احمدی با اشاره به اهمیت چهارخطه شدن این مسیر در کاهش سوانح جاده‌ای به دلیل ترانزیتی بودن این مسیر افزوده بود: با تکمیل این طرح، تحول چشمگیری در تسهیل تردد در این جاده شریانی ایجاد خواهد شود،این راه ارتباطی، یکی از جاده‌های مهم پرترافیک جنوب کشور محسوب می‌شود که در ایام تعطیل و دیگر روزهای سال شاهد حجم زیاد تردد است.

,

وی تصریح کرد: طرح ساخت چهارخطه بابامیدان، گچساران به بهبهان که عملیات اجرایی آن در سال 1390 شروع شد براساس برنامه زمان بندی باید تا سال 99 بهره برداری شود. 

,

خیرالله خادمی معاون ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته و در سفری به گچساران نیزدر این خصوص گفته بود:محور اصلی و ترانزیتی ما استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس را بهم وصل می کند که این طرح در قالب احداث بزرگراه بابامیدان – گچساران – بهبهان می باشد که این پروژه اکنون در دست اجرا است.

,

, , ,

وی افزوده بود:یک برنامه داریم که استان اصفهان را از طریق استان کهگیلویه و بویراحمد به بنادر جنوبی متصل کنیم که با پیگیر های نماینده گچساران و باشت در مجلس این پروژه عظیم و حساس یعنی چرام، گچساران، باباکلان، بندر گناوه در ردیف ملی قرار گرفت و اکنون پیمانکاران راهسازی مشغول بکار هستند.

,

وی نیز گفته بود: با بهره برداری از کریدور شمال به جنوب ( اصفهان، چرام، گچساران، باباکلان، بندر گناوه ) و همچنین کریدور غرب به شرق ( اهواز، گچساران، شیراز ) شهرستان محروم و نفت خیز گچساران به چهارراه ترانزیتی کشور تبدیل می شود و شاهد تحول عظیم و شکوفایی اقتصادی و… این منطقه نفتخیز خواهیم بود.

,

باید توجه داشت که تنها راه ایمن سازی جاده های شهرستان دو بانده سازی این محورها است که هر چند پروژه دو بانده کردن محورهای بهبهان-گچساران-بابامیدان در دستور کار بوده و پیشرفت کار در برخی نقاط با سرعت بیشتری انجام گرفته اما مبهم بودن اتمام زمانی پروژه و همچنین استاندارد بودن مسیرها این نگرانی را به همراه دارد که باز هم شاهد خبرهای ناگوار تصادفات باشیم.

,

, ,

بر اساس نظر کارشناسان به طور کلی هر تصادفی که صورت می‌گیرد بر اثر ۴ عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط صورت می‌گیرد. جاده‌ها و راه‌ها در بسیاری از مناطق استان با ایرادهای بسیار جدی ساختاری مواجهند که برخی از این مشکلات اصلاح‌پذیر نیست و نیازمند تغییر زیر ساخت‌ها است. و این در حالی است که باید بدانیم جزای یک اشتباه رانندگی مرگ نیست و جاده باید فرصت جبران اشتباه را به راننده بدهد.

,

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن حدود 108 کیلومتربزرگراه  دارای کمترین طول بزرگراه در کشور است،شاخص برخورداری این استان از بزرگراه تا سال 92 کمتر از 50 کیلومتر بود.چهار هزار و 764 کیلومتر راه روستایی، یک هزار و 141 کیلومتر راه اصلی، 505 کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.

,

انتهای پیام/م

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه