اخبار داغ

توسعه اشتغال خراسان جنوبی قربانی آمارهای غیرواقعی

توسعه اشتغال خراسان جنوبی قربانی آمارهای غیرواقعی
با توجه به وعده معاون وزیر برای سفر وزیر کار به خراسان جنوبی؛ خوب است که علاوه بر نمایندگان مجلس، همه مسئولان از جمله مدیر کل اداره کار استان؛ وضعیت خاص بیکاری در استان را هشدار، تبیین و تشریح کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان؛ بیکاری یکی از معضلاتی است که امروزه بسیاری از خانواده ها و بخصوص جوانان با آن دست و پنجه نرم می کنند و به عنوان یک سد در برابر مسیر زندگی شان قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان؛, , خاورستان؛, خاورستان؛,

جوانانی که اکنون بهترین دوره زندگی شان را سپری می کنند؛ علی رغم تحصیلات عالی، به جای تشکیل خانواده و نشاط و شادابی، به دلیل بیکاری و نداشتن شغل مناسب هنوز تکلیفشان با خودشان هم معلوم نیست چه برسد به تشکیل خانواده! برخی ها هم پدرانی هستند که سرپرست خانواراند و چشم همسر و فرزندانشان به دست آنها دوخته شده، اما به دلیل بیکاری همیشه شرمنده آنها هستند و حتی در تامین مایحتاج اولیه آنها هم مانده اند؛ در این بین خانواده هایی هم هستند که بیکاری امانشان را بریده و به بلایی خانمان سوز برایشان تبدیل شده و راهی جز طلاق و جدایی برایشان باقی نگذاشته است.

,

, ,

اما گویی این شرایط در استانی مثل خراسان جنوبی سخت تر شده؛ استانی که در اقلیمی گرم و خشک قرار گرفته و اکنون 18 سال است که با خشکسالی های پی در پی پنجه نرم می کند.

,

 علاوه بر اینکه خشکسالی، کشاورزی و دامپروری را که شغل بسیاری از مردم استان بخصوص در روستاها بوده است را تحت تاثیر قرار داده؛ متاسفانه این استان از لحاظ سرمایه گذاری و صنایع هم وضعیت خوبی ندارد و نه تنها صنایع جدیدی در استان ایجاد نشده بلکه؛ همان صنایع قدیمی و کهنسال هم به دلیل اوضاع اقتصادی نامناسب، به تعطیلی کشیده شده و یا هم تا حد زیادی نیروهایش را تعدیل کرده است.

,

 

,

در حالی که به گفته کارشناسان و مسئولان؛ از جمله نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، شرایط اقتصادی و بیکاری در خراسان جنوبی اصلا مساعد نیست؛ اما روز گذشته معاون امور مجلس، حقوقی و استان های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری با بیان اینکه نرخ بیکاری در کشور در حال حاضر 12.2 درصد است، گفت: نرخ بیکاری در خراسان جنوبی 11.5 درصد است که از میانگین کشوری پایین تر است.

,

 

,

در مردادماه سال جاری؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم این آمار را در کارگروه تخصصی اشتغال استان عنوان کرده بود که این موضوع سبب واکنش امیرحسنخانی نماینده فردوس، طبس، سرایان و بشرویه شده و وی مدعی شده بود که از آماری که در زمینه نرخ رشد اشتغال و بیکاری در شهرستانها ارائه می شود گلایه داشته و این آمار را قبول ندارد. همچنین وی در این جلسه خطاب به مدیر کل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان اظهار کرد: اگر این آمارها درست است چرا شهرک های صنعتی تعطیل و مردم از بیکاری گلایه دارند اگر هم غلط است بیایید برویم تهران و پیگیر این مسایل باشیم.

,

 

,

, ,

اعتراض امیرحسنخانی به امار بیکاری سبب شد تا مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در نشست خبری اش بگوید: به این نتیجه رسیدم که دوباره نرخ بیکاری در استان را اعلام نکنم چرا که هر آماری از نرخ بیکاری اعلام کنیم می گویند چرا کم و یا چرا زیاد است.

,

 

,

اما امیرحسنخانی همچنان بر اعتراض خود نسبت به آمار بیکاری در استان اصرار دارد و تاکید می کند که؛ بحث اصلی من سر این بوده که بر اساس این نرخها سهم ما از اعتبارات دولتی تعیین می شود و وقتی نرخ بیکاری در شهرستان سرایان 2.2 درصد اعلام شود یعنی اینکه این شهرستان مشکلی ندارد و نیازی به اشتغال نیست چرا که با این آمار و ارقام نرخ بیکاری صفر است.

, .,

 

,

وی عنوان کرد: اما وقتی نرخ بیکاری 16.6 درصد اعلام شود می‌گویند شهرستان های خراسان جنوبی نرخ بیکاری قابل توجهی داشته و مردمش بیکارند؛ با همه این شرایط به اعتقاد من نرخ بیکاری در تحصیلکرده های بالای لیسانس در خراسان جنوبی از 25 درصد هم بیشتر است اگر کسی ادعا می‌کند که کمتر است برود پرس و جو کرده و ببیند که کمتر نیست و این آماری که در استان از نرخ بیکاری اعلام می‌شود درست نیست.

, .,

 

,

امیرحسنخانی  خاطر شان کرد: این نرخی که از بیکاری و اشتغال اعلام می‌کنند نرخ همه است؛ فردی را که چند ساعت سر گذر منتظر کار است که آیا برود سر کار یانه، کسی که دار قالی دارد و شاید روزی یک ساعت کار کند و آن دسته از افرادی که کار فصلی دارند و مشابه این،  همه و همه را شاغل حساب کرده که نرخ بیکاری دراستان را با کاهش اعلام می‌کنند.

, .,

 

,

وی تصریح کرد: در حال حاضر در برخی از شهرستان ها با مهاجرت به خصوص مهاجرت تحصیل کرده ها مواجه هستیم و دلیل این مهاجرت ها عدم تامین شغلی است.

, .,

 

,

علاوه بر امیرحسنخانی؛ سایر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم نسبت به آمار بیکاری در خراسان جنوبی معترضند و مستند نبودن این آمار را نگران کننده می دانند چرا که وضعیت اقتصادی خانوارها، بیکاری جوانان بخصوص فارغ التحصیلان و همچنین مهاجرت مردم استان بخصوص از شهرستان های مرزی و حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ، گویای وضعیت متفاوت تر و فجیع تر نسبت به امارهای ارائه شده است.

,

 

,

معاون امور مجلس، حقوقی و استان های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته هدف سفر خود به خراسان جنوبی را ؛ بررسی فضای استان و فراهم کردن مقدمات سفر دکتر ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده و از سفر این مقام عالی وزارت، در آینده نزدیک خبر داده بود.

,

تقی زاده همچنین از تصویب یک و نیم میلیارد دلار اعتبار برای توسعه مشاغل کوچک و زودبازده روستائیان و عشایر توسط مجلس خبر داد و افزود: سهم خراسان جنوبی از این میزان اعتبارحدود 68 میلیارد تومان است که پس از  بررسی مشکلات استان در سفر وزیر، امکان افزایش این رقم وجود دارد.

,

 

,

با توجه به شرایط موجود در استان قطعا همانطور که نمایندگان استان در مجلس می گویند؛ نرخ بیکاری در خراسان جنوبی خیلی بالاتر از 11.5 درصد است؛ اما متاسفانه در سفر معاون وزیر کار و اعلام نرخ بیکاری استان؛ هیچ کدام از مسئولان این موضوع را هشدار ندادند.

,

 اما با توجه به وعده معاون وزیر برای سفر وزیر کار به استان و همچنین امکان افزایش اعتبارات اشتغالزایی؛ خوب است که علاوه بر نمایندگان مجلس، همه مسئولان از جمله مدیر کل اداره کار استان هم به جای متعصب بودن نسبت به این موضوع و فرار از واقعیت؛ وضعیت خاص بیکاری در استان را هشدار، تبیین و تشریح کنند تا قطعا امکان افزایش سهم اعتبارات استان نه تنها در حوزه اعتبارات اعلام شده؛ بلکه در حوزه های کلی اعتبارات اشتغالزایی هم افزایش پیدا کند.

,

قطعا هماهنگی مسئولان استان در این خصوص سبب خواهد شد؛ دولتمردان، خراسان جنوبی را با دید بازتر و واقعی تری ببینند، تا شاید اندکی از آلام جامعه بیکار استان کاسته و حداقل برای افراد بیشتری زمینه ایجاد شغل فراهم شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه