اخبار داغ

در گفتگو با رئیس مرکز بهداشت شهرستان بناب عنوان شد؛

۱۲ تن مواد غذایی فاسد در این شهرستان کشف و معدوم سازی شد

۱۲ تن مواد غذایی فاسد در این شهرستان کشف و معدوم سازی شد
رئیس مرکز بهداشت بناب با بیان اینکه بیشتر مرگ و میرها در بناب مربوط به سکته قلبی می باشد، گفت: در این راستا جهت جلوگیری از این فاجعه طرح ایراپن (خطرسنجی بیماریهای غیر واگیر دار در این شهرستان اجرا می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر سید جلال حسینی صبح امروز در گفتگو با خبرنگار انعکاس بناب، تعداد مراکز بهداشتی مجهز به دندان پزشکی در روستاهای بناب را ۶ مرکز اعلام کرد و گفت: به منظور گسترش خدمات دندان پزشکی و همچنین کمک به قشر ضعیف اقدام به جذب ۶ دندان پزشک به این مراکز درمانی کرده ایم که این کار برای اولین بار در بناب اتفاق افتاده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انعکاس بناب,

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بناب از ساخت ۶ مرکز جدید بهداشتی در سطح شهر و روستاهای بناب خبر داد و گفت: به دلیل کمبود مراکز بهداشتی در سطح شهر این مهم اتفاق افتاده و از این ۶ مرکز بهداشتی ۵ مورد در سطح شهر و یک مرکز بهداشتی در یکی از روستای بناب در حال ساخت می باشد که تا پایان سال جاری عملیات ساخت و تجهیز آنها تمام و تحویل داده خواهد شد.

,

 

,

, , ,

وی از کشف و منهدم ۱۲ تن مواد غذایی فاسد در ۶ ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: این مواد غذایی فاسد به همت مأموران شبکه بهداشت و با هدف امنیت بهداشت غذایی مردم انجام شده است که در برخی مواد غذایی، تاریخ تولید و انقضاء آنها گذشته جعل شده بود که با همکاری خود مردم کشف و منهدم گردید.

,

دکتر حسینی از شروع بکار طرح ایراپن(مجموعه مداخلات اساسی بیماریهای غیر واگیر در نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه ایران”ایراپن”)از اول مرداد سال جاری خبر داد و گفت: طبق پژوهش های انجام شده محققین به این نتیجه رسیده اند که باید تا سال ۲۰۲۵ حداقل ۲۵ درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیر واگیر کاهش یابد.

,

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بناب در عین حال تصریح کرد: امروزه اکثر مرگ ها بعلت بیماری های غیرواگیر اتفاق می افتد فلذا به تمامی دولت ها، استان ها و مراکز بهداشتی مأموریت داده شده که به اجرای طرح ایراپن برای افراد بالای ۳۰ سال اقدام شود.

,

وی افزود: در این طرح تمامی افراد بالای ۳۰ سال باید با همراه داشتن آزمایش قند و چربی خون که در یکسال اخیر انجام شده است (در صورت داشتن آزمایش) به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند تا نسبت به اینکه به چه میزانی احتمال دارد فرد در ۱۰ سال آینده به سکته های قلبی و مغزی کشنده دچار شود خطر سنجی گردد.

,

دکتر حسینی ادامه داد: این کار در مراکز بهداشتی شهری و روستایی توسط مراقب سلامت و بهورز انجام شده و نتیجه در سامانه سیب وزارت بهداشت ثبت خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه بیشتر مرگ و میرها در بناب مربوط به سکته قلبی می باشد، گفت: طرح ایراپن درصد خطر بیماری ها را برای مراجعه کنندگان پیش بینی می کند، تا فرد مراجعه کننده احتمال اینکه تا ۱۰ سال آینده چند درصد احتمال دارد دچار سکته های کشنده قلبی و مغزی شود پیش بینی می کند و براساس نتیجه خطر سنجی اقدامات پیشگیری را برای فرد مراجعه کننده انجام می دهد.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان بناب با اشاره به اقدامات انجام یافته در این راستا، گفت: به همین منظور مرکز بهداشت بناب نرم افزار اندرویدی بنام ایراپن طراحی کرده است تاهر فرد خود میزان خطر ابتلا به این سکته ها و بیماریها را خطر سنجی کرده و نتیجه را مشاهده کند،  این نرم افزار بزودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

,
,

دکتر حسینی نتیجه ثبت گزارشات طرح ایراپن را در ۴ کارت سبز، زرد، نارنجی و قرمز اعلام کرد و گفت: افرادی که در سلامتی کامل به سر می برند کارت سبز، افرادی که ۱۰ الی ۱۹ درصد احتمال مبتلا به بیماری های غیر واگیر دارند کارت زرد، ۲۰ الی ۲۹ درصد کارت نارنجی و احتمال بالای ۳۰ الی ۴۰ درصد کارت قرمز دریافت می کنند.

,

 

,

, , ,

وی انجام آزمایشات، قند و چربی خون در طرح ایراپن را کاملاً رایگان اعلام کرد و گفت: مردم عزیز بناب در شهر و روستاهای بناب می توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی از خدمات استفاده و کارت خطر سنجی دریافت کنند.

,

دکتر سید جلال حسینی سیگار، الکل، کم تحرکی و تغذیه نامناسب را عوامل اصلی در مبتلا شدن به بیماری های غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون، بیماری های مزمن تنفسی و سرطان اعلام کرد و گفت: رابطه بین این عوامل و بیماری های غیر واگیر همانند یک درخت می باشند که ریشه این درخت عوامل خطر بیماری زا (سیگار، الکل، کم تحرکی و تغذیه نامناسب) و شاخه های آن خود بیماری ها(دیابت، فشار خون، بیماری های مزمن تنفسی و سرطان) می باشند، بنابراین اگر این ریشه ها قطع شوند شاخه و ثمره های ناسالم خودبخود از بین می روند، و اگر جلوگیری نشوند مرگ و میرناشی از این بیماریها افزایش خواهد یافت.

,

وی چاقی و اضافه وزن را یکی از عوامل اصلی ابتلا به دیابت و فشار خون اعلام کرد و گفت: متأسفانه شهرستان بناب از میزان چاقی و اضافه وزن افراد در استان رتبه اول را دارد که خود مردم و مسئولان باید برای حل این معضل اقدامات جدی تری انجام دهند.

,

 

,

, , ,

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آغاز فصل شیوع آنفلونزا، تأکید کرد: مردم و صاحبان مرغداری ها حتما در صورت مشاهده لاشه مرغ فوراً مورد را به اداره دامپزشکی و یا مرکز بهداشت بناب گزارش دهند.

,

وی تصریح کرد: به همین منظور مردم می توانند گزارشات خود را در وقت اداری با شماره تلفن ۳۷۷۳۸۱۰۳ و در غیر وقت اداری با سامانه ۱۹۰ در جریان بگذارند.

,

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بناب به مردم اطمینان داد نگران شیوع این بیماری نباشند چرا که بازرسان ما ۲۴ ساعته در حال رصد این گونه موارد هستند و اگر مرغداری آلوده ایی کشف شود نمی گذاریم حتی یک تخم مرغ از آن خارج شود.

,

وی با بیان اینکه آنفلوانزای مرغی قابل انتقال به انسان نیست، گفت: تا به امروز گزارشی مبنی به انتقال این بیماری به انسان وجود نداشته است اما بر حسب وظیفه باید از این نوع بیماری پیشگیری شود.

,

دکتر حسینی در عین حال تصریح کرد؛ در این نوع بیماری هر لحظه امکان تغییر ژنتیکی وجوددارد و با این تغییر احتمال اینکه به انسان منتقل شود وجود دارد، بنابراین ضروری است مردم همکاری لازم را با ما داشته باشند.

,

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بناب در خاتمه با بیان اینکه مرکز بهداشت بناب نگهبان سلامت مردم است، تأکید کرد: از مردم بناب خواهشمندیم هر گونه مورد مشکوک را اعم از مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته، تخلفات بهداشتی، بیماری های مشکوک و … رابا ما در جریان بگذارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه