اخبار داغ

به مناسبت 25 مهرماه روز جهانی ریشه کنی فقر؛

پایین آمدن سن فقر در کهگیلویه و بویراحمد/ استانی که در اوج ثروت فقیر است + تصاویر

پایین آمدن سن فقر در کهگیلویه و بویراحمد/ استانی که در اوج ثروت فقیر است + تصاویر
روز جهانی ریشه کنی فقر در حالی رور به پایان است که هیچ اداره و هیچ سازمانی برنامه و یا همایشی را در این روز تدارک ندیده اند و سکوت حاکم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  ایل بانو  امروز بیست و پنجم مهرماه (هفدهم اکتبر)، «روز جهانی ریشه‌کنی فقر» است. این روز برای نخستین بار در سال ۱۹۸۷ با گردهم آمدن حدود صد هزار نفر در میدان تروکادروی پاریس، گرامی داشته شد و در سال ۱۹۹۲ با ثبت در سازمان ملل متحد، در سراسر جهان رسمیت یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایل بانو,

واژه فقر که می آید خیلی ها تنها آن را در نداشتن پول و امکانات می دانند اما گاهی افرادی هستند که در اوج ثروت  فقیرند و افرادی هستند که در اوج فقر ثروتمند هستند پس واژه فقر معناهای متفاوتی می تواند داشته باشد اما اکنون مد نظر ما فقر در کهگیلویه و بویراحمد است استانی که اسم محرومیت را یدک می کشد.

,

فقر، یکی از کهن ترین دردهای جامعه انسانی استکه با  گذشت قرن ها و پیشرفت تکنولوزی هنوز واژه فقر وجود دارد و افرادی هستند که در فقر زندگی می کنند محرومیت و ناتوانی افراد در دست یابی به حداقل نیازهای اساسی همانند خوراک و پوشاک و سرپناه که از امکانات ضروری زندگی به شمار می آید فقر مطلق است اینگونه فقر باعث می شود که انسان در اثر سوء تغذیه سلامتیش نیز به خطر بیفتد.

,

در جامعه امروزی این فقر همه گیر شده است زنان بیشتر از مردان دچار فقر هستند مواجهه زنان با موانعی که حاصلی جز محرومیت برای زنان و جامعه و اقتصاد آنان ندارد به این دلیل یکی از ریشه‌های فقر دانسته می‌شود که نقش مولد زنان در اقتصاد جوامع کاملاً شناخته شده است.

,

خبرگزاری تسنیم در تاریخ 21 تیرماه سال 96 گزارشی منتشر کرد و در ان نوشت بر اساس مطلبی که در سایت اتاق بازرگانی تهران منتشر شده است، گزارش وزارت راه و شهرسازی نشان می‌‌‌‌دهد 33 درصد جامعه ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

,

, ,

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران قرار دارد استانی که از ابتدای تشکیل اسم محرومیت را یدک می کشد کهگیلویه و بویراحمد نفت و گاز دارد، پر از آبهای شیرین است و یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از جنگل است و به اندازه 60 کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید، کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق است و خلیج فارس را در نزدیکی خود دارد اما با همه این ها هنوز غبار محرومیت بر چهره آن هویداست.

,

کهگیلویه و بویراحمد را می توان سرزمین چشمه ها و آبهای جاری نام نهاد. استانی با مساحتی یک درصدی که به واسطه قرار گرفتن در میان کوهستانهای زاگرس مرکزی بیش از هشت درصد آب کشور را در اختیار دارد اما همچنان در این استان مردمی هستند که در اوج فقر زندگی می کنند در اوج محرومیت هستند.

,

هرکسی که می خواهد معنا و مفهوم واقعی فقر را درک کند به این استان سفر کند تا اوج فقر را ببیند و درک کند که مردم این استان با فقر عجین شده اند از آن کودکی که در آرزو حصرت داشتن یک عروسک است تا آن دانشجویی که به دلیل نداری و فقر درس را رها کرد.

,

پایین آمدن سن فقر در کهگیلویه و بویراحمد

,

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کهگیلویه و بویراحمد از تغییر الگو و پایین آمدن سن فقر در استان خبر داد و گفت: در گذشته مددجویان تحت پوشش ما بیشتر افراد سالخورده بودند اما هم‌اکنون بالغ بر ۵۴ درصد خانواده‌های تحت حمایت ما زنان سرپرست خانوار هستند.

,

محبی در مرداد ماه سال 96 عنوان کرد: بحث مناطق محروم به عنوان یکی از بخش‌های اصلی امداد از سال 95 مورد توجه بوده و ضرایب محرومیت هفت، هشت و 9 را به عنوان اولویت ارائه خدمات قرار دادیم.

,

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کهگیلویه و بویراحمد از تنظیم سند کاهش فقر با همکاری استانداری خبر داد و گفت: هم‌اکنون 29 هزار و 719 خانوار به تعداد 70 هزار نفر از کمیته امداد استان مستمری دریافت کرده و 12 هزار و 600 نفر نیز در قالب سه هزار و 600 خانوار از خدمات کمیته امداد برخوردار هستند.

,

محبی با بیان اینکه بیشترین تعداد مددجویان کمیته امداد در شهرستان لنده و کمترین تعداد مددجویان کمیته امداد در شهرستان گچساران ساکن هستند، افزود: 75 درصد از جمعیت تحت پوشش کمیته امداد استان روستایی هستند

,

.

, ,

توجه به محرومان و مستضعفان از بارزترین شاخصه های آستان قدس رضوی

,

ستار هدایت خواه عنوان کرد: یکی از بارزترین شاخصه های آستان قدس رضوی به عنوان قطب فرهنگی و معنوی جهان اسلام توجه به پا برهنگان، فقرا، محرومین و مستضعفان است.

,

هدایتخواه افزود: قطع به‌یقین بهره‌گیری از سیره و سبک زندگی حضرت رضا (علیه السلام) و الگوگیری از خدمات ارائه شده از سوی ایشان به فقرا و نیازمندان علاوه بر اینکه چهره فقر را پاک می‌کند، زمینه‌ساز برقراری عدالت اقتصادی و اجتماعی در جامعه خواهد بود.

,

وی گفت: اهمیّت خدمت به ضعفا و مستضعفان به قدری است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم مسئولیت تولیت آستان قدس رضوی، رأس امور و فعالیت این مضجع شریف و منوره را خدمت به زائران آن بارگاه مقدس بویژه ضعفا و نیازمندان و همچنین خدمت به مجاوران قرار دادند.

,

محرومیت‌زدایی، ایجاد اشتغال از اولویت های آستان قدس رضوی در حوزه روستایی

,

این مسئول گفت: در حوزه امدادرسانی تلاش آستان قدس، بهره‌گیری از ظرفیت‌های معنوی بارگاه منور رضوی، انسجام بخشیدن و هم‌افزایی در ظرفیت‌های مردمی و دخیل کردن مشارکت‌های عمومی است و در حوزه روستایی تلاش آستان قدس رضوی محرومیت‌زدایی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت روستائیان و تا حد توان کمک به بازگشت مهاجران به روستاهاست.

,

فعالیت ۴۲۰ خادمیار رضوی در راستای تحقق محرومیت زدایی در دفتر نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

,

هدایتخواه گفت: با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در راستای محرومیت زدایی، دفتر آستان قدس رضوی در استان های مختلف تشکیل شده و این دفتر در استان با ۴۲۰ خادمیار رضوی در راستای تحقق این مهم در ۱۰ شبکه خادمیاری فعالیت می کند.

,

برای ریشه کنی فقر در کهگیلویه و بویراحمد باید سال ها تلاش کرد چرا که این فقر یار دیرینه این مردم شده است و برای جدا کردنش باید کار کرد هر چند در برخی از مناطق محروم کارهایی انجام شده است اما همچنان فقر وجود دارد در این استان خانواده های هستند که حمام ندارند و تنها با چند سطل اب حمام می کنند خانواده هایی هستند که به نان شب محتاجند و با زحمت بچه هایشان را بزرگ می کنند شناسایی 2500 کودک دارای سوء تغذیه گواه این ادعاست.

,

فقر فرهنگی و اجتماعی باعث عدم توسعه فرهنگی و فکری کهگیلویه و بویراحمد و بالا رفتن معضلات و مشکلات اجتماعی و فرهنگی در اقصی نقاط استان شده است که برای نمونه بحث آمار طلاق در سه سال گذشته که از مرز فاجعه نیز عبور کرده است را می توان نام برد.

,

فقر اقتصادی و معیشتی مناطق عشایر نشین کشور از دیرباز وجود داشته که استان کهگیلویه و بویراحمد نیز سهم زیادی  را از این معضل بزرگ با خود به همراه دارد که عدم توسعه شاخص های اقتصادی همچون کارخانجات صنعتی، مشاغل بومی و عدم توسعه معیشتی خانوارها را می توان نام برد انتظار می رفت در این روز به مناسبت روز جهانی فقر کارها و برنامه هایی انجام می شد اما کاری انجام نشده.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه