اخبار داغ

دلیل معامله نشدن گندم امسال اردبیل در بورس

دلیل معامله نشدن گندم امسال اردبیل در بورس
امسال گندم چهار استان مرکزی، خراسان شمالی، اردبیل و زنجان به عنوان پایلوت باید در بورس معامله می شد، اما با وجود تمام برنامه ریزی‌ها عملا گندم اردبیل در بورس معامله نشد و هنوز با گذشت بیش از 70 روز مطالبات گندمکاران اردبیلی پرداخت نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سبلان‌ما، قرار است کل گندم تولیدی سال آینده کشور از طریق بورس مورد مبادله قرار بگیرد البته این شیوه مبادله امسال در چهار استان مرکزی، خراسان شمالی، اردبیل و زنجان به عنوان پایلوت بایستی اجرایی می شد و براین اساس دولت، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران را به عنوان بازارساز مکلف کرده بود حداکثر تا دو هفته پس از اولین عرضه هر محموله گندم در تابلو بورس، در صورت عدم خرید از سوی متقاضیان، نسبت به خرید آن اقدام کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

کارخانجات آردسازی نیز موظف بودند در صورت خرید مستقیم از کشاورزان، نسبت به پرداخت مرحله اول بهای گندم خریداری شده از طریق سامانه خرید تضمینی بانک کشاورزی اقدام کنند. مابه‌التفاوت قیمت پرداختی توسط کارخانجات آردسازی تا قیمت خرید تضمینی گندم از محل اعتبارات قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور پرداخت شود البته بانک کشاورزی امسال نیز به عنوان بانک عامل در پروژه خرید تضمینی محصول گندم مازاد کشاورزان تعیین شده بود تا از طریق سامانه جامع الکترونیکی خرید تضمینی گندم و با هماهنگی شرکت مادرتخصصی خدمات کشاورزی در 1132 مرکز خرید نسبت به خرید محصول و واریز وجوه گندم به حساب کشاورزان اقدام کند اما با وجود تمام این برنامه ریزی عملا گندم اردبیل در بورس معامله نشد و هنوز با گذشت بیش از 70 روز مطالبات گندمکاران اردبیلی پرداخت نشده است.

,

 به گفته حسن روحی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی اردبیل، علت معامله نشدن گندم اردبیل در بورس این بود که این ابلاغیه زمانی انجام شد که آخرهای فصل برداشت بود و معامله گندم از این طریق عملا ممکن نشد.

,

وی اظهار داشت: بدون تردید و همان طور که در عرضه جو در بورس دیدیم اگر معامله گندم از طریق بورس انجام بگیرد در پرداخت مطالبات گندمکاران هم تاخیری پیش نمی آید.

,

روحی درخصوص اینکه چرا معدل پرداختی بهای گندم به گندمکاران استان اردبیل از میانگین کشوری پایین تر است، گفت: پول گندم های خریداری شده در دو مرحله پرداخت می شود که در مرحله اول 50 درصد بهای گندم به حساب کلیه کشاورزان پرداخت شد، در  مرحله دوم پرداخت مطالبات گندم کاران که براساس زمان تحویل گندم انجام می شود 10 درصد دیگر از بهای گندمکاران اردبیل پرداخت شده و در مجموع 60 درصد  مطالبات گندمکاران اردبیلی تاکنون پرداخت شده است.

,

به گفته محمد فیضی نماینده مردم اردبیل نیر ، نمین و سرعین در مجلس استان ما چون جزو مناطق سردسیری است و زمان تحویل گندم دیرتر انجام می شود بنابراین در مرحله دوم  پرداخت، گندمکاران استان ما دریافتی کمتری از بهای گندمشان را گرفته اند که با پیگیری‌های انجام شده مطالبات گندمکاران اواخر مهر و اویل آبان ماه پرداخت می شود.

,

براساس اعلام مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی اردبیل  60 درصد از کل ارزش بهای گندم  امسال  این استان پرداخت شده است.

,

در عرضه گندم در بورس،  کشاورزان محصول خود را در بورس عرضه می‌کنند و مابه التفاوت قیمت فروش در بورس و نرخ حمایتی تعیین شده برای گندم توسط دولت به حساب تولیدکنندگان واریز خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه