اخبار داغ

روایت کرباسیان از دستاورد سفر آمریکا

روایت کرباسیان از دستاورد سفر آمریکا
وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره دستاورد سفر به واشنگتن و حضور در اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول گفت: این سفر، فرصتی بود تا علاوه بر مشارکت در مباحث بانک جهانی که محورهای خاص خود را دنبال می کرد، بتوانیم با کشورهای مختلفی که حضور دارند مباحث دو جانبه و همچنین مسایلی که می تواند مورد حل و فصل قرار گیرد و روابط را بهبود بخشد را مورد بررسی قرار دهیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایسنا، مسعود کرباسیان که برای شرکت در اجلاس سرانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به امریکا سفر کرده است،   با همتای الجزایری خود، بر تعمیق همکاری های دو طرف تاکید کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این دیدار که در حاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی صورت گرفت، عبدالرحمان رائویا وزیر دارایی الجزایر طی سخنانی در این دیدار، با بیان اینکه تعدادی شرکتهای ایرانی در الجزایر فعال هستند، اظهار داشت: الجزایر آمادگی پذیرش و فراهم آوردن بستر حضور بیشتر شرکتهای ایرانی را داراست.

,

طرف الجزایری همچنین ابراز امیدواری کرد که در اوایل سال آتی میلادی به ایران سفر کرده و پیشرفت‌های ایران را از نزدیک مشاهده کند.

,

همچنین مسعود کرباسیان  نیز طی سخنانی، ضمن تبیین وضعیت اقتصادی کشور به نقش ایران در امنیت منطقه و  آمادگی همکاری با کلیه کشورها از جمله کشورهای همسایه و مسلمان پرداخت.

,

وی با اشاره به اینکه الجزایر در گروه کشوری ایران در بانک جهانی قرار دارد بر لزوم همکاری تنگاتنگ و عمیق‌تر  در این گروه  تاکید کرد و بر لزوم هماهنگی دو گروه کشوری در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول تاکید کرد.

,

در این دیدار، طرفین بر لزوم حمایت از یکدیگر در مجامع بین المللی و در حوزه های مختلف تاکید کردند. در این دیدار مدیر اجرایی گروه کشوری ایران که الجزایری است نیز حضور داشت و  مقرر شد همکاری های خود را تعمیق کرده و به نحو مناسبی با نماینده کشورمان همکاری کند و این موضوع را وزیر الجزایری نیز تاکید کرد.

,

همچنین در حاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول وزیر اقتصاد کشورمان با وزیر دارایی برزیل دیدار کرد.

,

مسعود کرباسیان در این دیدار که تعدادی از اعضائ هیات همراه وی نیز حضور داشتند، آخرین وضعیت اقتصادی کشورمان را تشریح و با اشاره به توانمندیهای اقتصادی دو کشور در زمینه های مختلف صنعتی، کشاورزی و تجاری، خواهان گسترش این روابط شد.

,

وی با توجه به اینکه وزارتخانه متبوعش  مسوولیت کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و برزیل را عهده دار است، بر تلاش طرفین برای استفاده از فرصتهای موجود بویژه در بخش کشاورزی و سرمایه گذاری در صنایع حمل و نقل و کشت فرامرزی تاکید کرد.

,

کرباسیان با اشاره به مذاکرات اخیر بانک مرکزی و برخی بانکهای کشورمان با بانکهای برزیلی از نتایج آن که منجر به برقراری روابط کارگزاری بین بانکی شده است اظهار خشنودی کرد و بر ضرورت انجام اقداماتی که منجر به افتتاح شعب بانکهای ایرانی در برزیل شود تاکید کرد.

,

وزیر دارایی برزیل نیز در این ملاقات ضمن تاکید بر تلاش برای گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور، از پیشرفت‌های حاصله در این روابط طی یکسال گذشته اعلام رضایت و از افتتاح شعب بانکهای ایرانی در کشورش استقبال کرد.

,

وی همچنین بر ضرورت همکاریهای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و بویژه صنایع متوسط و نیمه سنگین تاکید کرد و از مذاکرات و توافقات موفقیت آمیز برخی شرکتهای بزرگ برزیلی با طرفهای ایرانی بویژه در حوزه تولید انرژی ابراز خرسندی کرد.
 
وزیر دارایی برزیل با ابراز علاقمندی کشورش به تامین نیازهای حمل ونقل هوایی ایران اظهار امیدواری کرد بتوانند موانع پیش رو را کنار زده و در این بخش نیز با جمهوری اسلامی ایران همکاری کند.

,
,
,

در این دیدار توافق شد که ظرف دو تا سه ماه آینده کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران برگزار شود.

,

کرباسیان همچنین پیش از بازگشت از آمریکا گفت: با ۹ وزیر اقتصاد کشورهای اروپایی و آسیایی دیدار داشتم، که همگی معتقد بودند ایران به اجرای تعهدات خود در برجام پایبند بوده است.

,

مسعود کرباسیان صبح امروز پیش از بازگشت به ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: اظهارات ضد ایرانی ترامپ نه تنها تاثیر منفی برای همکاری های خارجی با ایران نداشت، بلکه عزم آنها را جدی تر کرد.

,

وی ادامه داد: آنها معتقد بودند جمهوری اسلامی ایران در اجرای تعهداتش در مسیر درستی قرار دارد و اتفاقا اظهارات رئیس جمهوری آمریکا را به مثابه بدعهدی یک فرد یا کشور خاصی می دانستند که مورد قبول آنها نبود.

,

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: همین فضایی که برای همکاری های آتی، سرمایه گذاری و تامین منابع مالی مطرح می کردند، نشان می داد که روند اجرای تعهدات ایران مورد قبول بود و تاکید داشتند که توسعه روابط، ادامه یابد.

,

کرباسیان تاکید کرد: راهبرد جدید آمریکا نه تنها تاثیر منفی در همکاری ها نداشت، بلکه عزم طرف های خارجی را جدی تر کرد، چون حرف مشخصی از سوی آمریکایی ها مطرح نشد و نشان داد که ایران از حقانیت برخوردار است.

,

وی با بیان این که اظهارات ترامپ در حد لفظ پراکنی هایی بود که جایگاه مناسبی نداشت، تصریح کرد: موضع گیری هایی که از طرف مقابل منعکس شد و فضای همکاری که ایجاد کردند، نشان داد که راهبرد جدید آمریکا به تقویت حضور و فضای همکاری با ایران کمک کرده است و جنبه منفی نداشت.

,

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب و برخلاف آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران را به برجام اعلام کرده است، با اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد و با وجود تلاش های جامعه جهانی به ویژه اتحادیه اروپا، از تایید تعهد ایران به برجام امتناع ورزید.

,

این رویکرد جدید ترامپ با اعتراض شدید بسیاری از کشورها، نهادها و مقامات بین المللی و محافل سیاسی مواجه شده است.

,

کرباسیان با بیان این که با ۹ وزیر اروپایی و آسیایی دیدار کردیم، افزود: با نهادهای مختلفی همچون رئیس بانک توسعه اسلامی صحبت کردیم و همکاران من هم با همتایان خود از کشورهای مختلف همچون ایتالیا، فرانسه، هند، روسیه، نروژ، دانمارک، و الجزایر دیدار و گفت و گو کردند.

,

وی ادامه داد: همکاری های اقتصادی و بانکی، خطوط اعتباری و اجرای پروژه و سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین همکاری های چندجانبه، موضوعاتی بود که در این دیدارها به آن پرداخته شد.

,

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: خوشبختانه این دیدارها و حضور هیات ایران در این اجلاس ها به تقویت ذهنی مثبت طرف های خارجی از ایران کمک کرد.

,

کرباسیان اظهار کرد: در این سفر فرصت نبود تا جزئیات برنامه ها و نقشه راه همکاری ها نهایی شود، از این رو، به سفر مقامات این کشورها به تهران و همچنین تبادل نظر کارشناسان دو طرف موکول شد.

,

وی خاطرنشان کرد: در واقع در این سفر درباره زمینه های همکاری، نوع و سطح آن ها تبادل نظر و برنامه ریزی شد تا همکاران ما بتوانند درباره آن ها اقدام و پیگیری کنند.
 
وزیر امور اقتصادی و داریی جمهوری اسلامی ایران، محور اصلی اجلاس امسال بانک جهانی را به‌کارگیری بخش خصوصی در تامین مالی توسعه کشورها دانست و گفت: توصیه داشتند دولت ها موانع را بردارند تا بخش خصوصی بتوانند در پروژه های توسعه ای هم شرکت کنند.

,
,
,

کرباسیان افزود: در سال گذشته تاکید بر این بود که بخش خصوصی بتوانند به صورت اهرمی در اجرای پروژه ها با دولت ها مشارکت داشته باشند اما در امسال مطرح شد که خود آن ها در برنامه های توسعه شرکت کنند.

,

وی با بیان این که ۶۰ درصد ثروت جهان در سرمایه انسانی است، ادامه داد: در اجلاس امسال بانک جهانی بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه سرمایه و نیروی انسانی تاکید شد.

,

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی که روز پنجشنبه در صدر هیاتی از معاونان خود و مدیران بانک مرکزی به منظور شرکت در اجلاس بانک جهانی و صندوق بین المللی پول وارد واشنگتن شد، تا ساعاتی دیگر واشنگتن را به مقصد تهران ترک می کند.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه