اخبار داغ

بازگشت میگوی ایران به بازارهای اروپایی

بازگشت میگوی ایران به بازارهای اروپایی
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: با گسترش ارتباطات بین المللی و حل داد و ستد مالی در یک سال گذشته، میگوی با کیفیت کشورمان دوباره جایگاهش را در بازارهای اروپایی پیدا کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایرنا، عیسی گلشاهی روز سه شنبه در حاشیه جلسه هم اندیشی بازار محصولات شیلات مازندران در بابلسر از میگوی دریایی و پرورشی ایران به عنوان سالم ترین و باکیفیت ترین میگوی جهان نام برد و افزود: هدفگذاری امسال صادرات این ماده پروتئینی 17هزار تن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 پارسال 15هزار تن میگوی دریایی و پرورشی ایران به ارزش 62میلیون دلار به خارج صادر شد.

,

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر میگوی ایران به روسیه ، عمان، قطر ،امارات و 2کشور آسیای جنوب شرقی چین و ویتنام صادر می شد، بیان داشت: امسال کشورهای آلمان ، انگلستان ، اسپانیا و فرانسه نیز هدف صادرات میگو هستند.

,

گلشاهی به برتری میگوی ایران در بازار جهانی اشاره کرد و گفت: میگوی دریایی و همچنین پرورشی ایران نیز از معدود میگوهای باکیفیت دنیاست که فاقد باقیمانده آنتی بیوتیک ها، قارچ کش ها یا مواد دارویی و افزودنی های غذایی نگه دارنده برای افزایش ضریب رشد است، مشکلی که خیلی از کشورها برای پرورش میگو با آن دست به گریبان هستند.

,

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران توضیح داد: میگو منبع عالی ویتامین B12 ، ویتامینD، سلنیوم و چربی های غیر اشباع و یک منبع پروتئین با کالری کم محسوب می شود که حاوی آهن و نیاسین به عنوان یکی از ویتامین های گروهB است.

,

وی با اشاره به اینکه، در حال حاضر مصرف میگو در ایران متناسب با میانگین مصرف جهانی نیست، افزود: سرانه مصرف میگو در ایران که بیشتر در تهران است 50 گرم در سال است،در حالی که سرانه مصرف میگو درجهان 500 گرم در سال است.

,

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اظهارکرد: در حال حاضر کشورهای تایلند، فیلیپین، هند و اکوادور از جمله بزرگترین پرورش دهندگان میگو در دنیا به شمار می روند.

,

**صادرات 30 هزار تن ماهی قزل آلا در سال جاری

,

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران با بیان اینکه پارسال 10 هزار تن ماهی قزل آلا به صورت منجمد به کشورهای مختلف صادر شد، گفت: هدفگذاری امسال برای صادرات این گونه آبزی پر طرفدار ، 30 هزار تن است.

,

وی اضافه کرد: امسال علاوه بر قزل آلای منجمد ،ماهی تازه و تخم فرآوری شده این گونه نیز در حال صادرات است.

,

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات به تقاضای بازار داخلی مایه قزل آلا اشاره کرد و ادامه داد: تولید کنندگان آبزیان در کشور مبنای تولید خود را برپایه گرایش و تقاضای بازار تنظیم می کنند و همسو با این رویکرد مصرف این ماهی در حال افزایش است.

,

گلشاهی سهل الوصول بودن ماهی قزل آلا برای مصرف و در دسترس بودن این نوع ماهی در بازار را از مهمترین دلایل محبوبیت آن در بین مصرف کنندگان کشورمان دانست و گفت: قزل آلا به طور حتم می تواند یک ماهی بسیار مطلوب برای مصرف کننده باشد.

,

بر اساس آمار شیلات ایران ، سرانه مصرف ماهی در کشور 10 کیلو گرم است . مازندران باسرانه مصرف سالانه 13 کیلوگرم از استان هایی است که بیشترین میزان ماهی را مصرف می کند.

,

سالانه حدود 75 هزار تن آنواع آبزیان در مازندران تولید می شود.

,

سه هزارو 330 واحد پرورش آبزیان در استان مازندران وجود دارد که از این تعداد 276 واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و 14 واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند .

,

سفید، کپور، آزاد ( فیتیباک ) انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.

,

سالانه به طور متوسط هفت هزار تن انواع ماهی استخوانی ( کفال، سفید و کپور ) توسط چهار هزار و 200 ماهیگیر از آب های دریای خزر در استان مازندران صید می شود.

,

حدود 800 قطعه آببندان با مساحت 17 هزار هکتار و ظرفیت حدود 350 میلیون متر مکعب آب در استان مازندران وجود دارد که هرساله علاوه بر تامین آب کشاورزی ، انواع ماهی کپور ، آزاد ، سفید و فیتفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود .

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه