اخبار داغ

گزارشی از وضعیت پایانه بار بندرعباس؛

از نابسامانی ها در سیستم توزیع تا صف کیلومتری کامیون های در انتظار بار

از نابسامانی ها در سیستم توزیع تا صف کیلومتری کامیون های در انتظار بار
نارضایتی کامیون داران در پایانه بار بندرعباس همچنان به قوت خود باقی است و هنوز شاهد صف های طویل و چندکیلومتری کامیون ها در ورودی پایانه بار هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛جایگاه ویژه اقتصادی هرمزگان در کشور و اهمیت بندرعباس به عنوان کانون تبادلات تجاری و اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و بسیاری را از آنسوی کشور برای انجام فعالیت های اقتصادی به سوی این استان ساحلی می کشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

حضور پررنگ فعالان اقتصادی و رونق فعالیت های تجاری موجب شده تا هرمزگان درسال گذشته استان برتر در زمینه اقتصاد مقاومتی باشد و جاده های هرمزگان زیر بار بیشترین میزان ترافیک حمل بار بروند.

,

هرچند اخیرا میزان قابل توجهی از جابجایی محمولات بزرگ اقتصادی و تزانزیت کالا به سمت ناوگان ریلی  کشیده شده اما همچنان تردد در جاده های هرمزگان با قوت خود ادامه دارد و ماهانه بیش از 10میلیون خودرو و وسیله نقلیه در استان تردد می کنند که ترانزیت بخش اعظمی از آن را به خود اختصاص داده است.

,

روزانه آماروارقام بسیاری از رشد و افزایش فعالیت های تجاری در هرمزگان رسانه ای می شود و مسئولان که اغلب غیربومی و مهاجر هستند با افتخار این اعداد و ارقام را در کارنامه مدیریتی خود ثبت می کنند تا سابقه ای بر مدیریت کارآمدشان در استان هرمزگان باشد اما آنچه که این روزها کمتر به چشم می آید یا با لاپوشانی عده ای پنهان می ماند اعتراضات بی پاسخ بی پاسخی است که تاکنون  هیچ اقدام درخوری را بهمراه نداشته است.

,

این روزها گوش شنوایی برای گلایه رانندگان و کامیون دارانی که از هزاران کیلومتر دورتر از آب های خلیج فارس به امید کسب روزی حلال و حمل بار وارد این شهر غریب می شوند وجود ندارد.

,

در سال های اخیر بی عدالتی ها در توزیع بار و خوابیدن کامیون ها در نوبت کالا بارها اعتراضات گسترده ای را به همراه داشته که از اوایل  سال 95رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و مسئولان را مجبور به واکنش کرد.

,

براین اساس رانندگان پایانه بار بندرعباس که از مسئولان درخواست توزیع عادلانه بارداشتند و معتقد بودند که لیست اعلام شده با تعداد خودرو هایی که بار دریافت کرده و از استان خارج می‌شوند همخوانی ندارد.

,

عدم نظارت  صحیح بر اعلام بار، وجود افراد سودجو و دلالان در زمان دریافت بار و فروش نوبت بار موجب شده تا عده زیادی از رانندگان در صف دریافت بار روز ها و هفته‌ها بمانند.

,

این مساله موجب شد تا برای اولین بار در کشور سیستم مکانیزه ارائه بار درهرمزگان نصب شود تا بدون  دخالت غیر در امور همه پرداخت‌ها باید به صورت سیستمی و از طریق پایانه بانکی صورت گیرد.

,

این راهکار موجب شد تا اندازه ای از تنش ها و اعتراضات رانندگان کم شود همچنین برخورد قضایی با معترضین نیز مانع از تجمع رانندگان شد اما نارضایتی کامیون داران در پایانه بار بندرعباس همچنان به قوت خود باقی است و هنوز شاهد صف های طویل و چندکیلومتری کامیون ها در ورودی پایانه بار هستیم.

,

با وجود وضع برخی قوانین توسط انجمن صنفی رانندگان و شرکت های حمل و نقل باری در بندرعباس و نصب سیستم ارائه بار همچنان توزیع ناعادلانه بار و دلال بازی ها در پایانه بار بندرعباس وجود دارد که موجب گلایه کامیون داران است.

,

یکی از این رانندگان با سابقه درپایانه بار بندرعباس با گلایه از ضعف های سیستم توزیع بار گفت: حضور تعدادی از افراد سودجو در پایانه موجب شده  تا رانندگانی که حاضر به پرداخت رشوه و حق دلالی نیستند روزها و هفته‌ها در صف دریافت بار بمانند.

,

وی با اشاره به قرار گرفتن هرمزگان در مسیر ترانزیت و تردد تعداد زیادی ماشین حمل بار به آنسوی مرزها افزود:برخی از شرکت‌های خصوصی باربری  فقط بخشی از بارها را به سامانه اعلام بار پایانه اعلام می‌کنند و بخش دیگری از بارها را به صورت آزاد به فروش می‌رسد.

,

آنچه که مشهود است آمار وارقام بر تردد بیش از 50هزار خودرو کانتینربر و کامیون در استان دارد که بخش اعظمی از رشد اقتصادی کشور را رقم می زند و زمینه فعالیت دهها هزار راننده را از گوشه و کنار کشور دارد که دست در دست یکدیگر دارد تا هرمزگان همچنان رتبه دار بیشترین فعالیت های تجاری داشته باشد اما ضعف مدیریت ها و نابسامانی های حوزه حمل بار جاده ای موجب شده تا بسیاری از هم میهنانمان متحمل ضرر شوند و هفته ها در صف انتظار بار باشند.

,

برای استانی که عنوان پیشانی تجارت طلایی منطقه را یدک می کشد صف چند کیلومتری کامیون ها  و انتظار بی وقفه رانندگان درخور شان نیست و شرایط کنونی وضعیت پایانه بار بندرعباس گواه ناکارآمدی سیستم اجرایی دارد که انتظار می رود نسبت به حل این معضل اقدامی اساسی و مناسب صورت گیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه