اخبار داغ

مداح ارومیه ای:

ضعف مدیریت؛ اصلی ترین مشکل هیئات مذهبی

ضعف مدیریت؛ اصلی ترین مشکل هیئات مذهبی
علی آسیابان درباره مدیریت هیئت های مذهبی اظهار داشت: مدیریت در هیئت های مذهبی و محتوای آن نیز مهم است مسئول هیئت باید به سخنرانی و مداحی هایی که صورت میگیرد توجه کرده و مدیریت لازم را داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، «علی آسیابان» از مداحان ارومیه ای متولد سال ۳۹ هجری شمسی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

او که از کودکی در مسیر مداحی قرار گرفته، به مناسبت ایام محرّم میهمان دفتر اروم نیوز شد تا پاسخگوی سوالات این رسانه در حوزه های مختلف مرتبط با مداحی و هیئات مذهبی باشد.

,

مشروح گفت و گوی اروم نیوز، با علی آسیابان را در زیر می خوانید:

,

* مداحی را از چه سالی و از کدام هیئت شروع کرده اید؟

,

ـ مداحی را از سال ۵۹ در مراسمات شهدا و راهپیمایی ها آغاز کرده ام و از همان اوایل کودکی در بین مردم به لطف خدا و امام حسین محبوب شده ام و در شرایط فعلی در شیفتگان امام حسین و هیئت عاشقان ولایت و هیئت انصار المهدی ارومیه و هیئت آزادگان اسلام به مداحی مشغول هستم.

,

* آسیب های مداحی را چطور ارزیابی می کنید؟

,

– یکی از مشکلات مداحان ما که امروز در جامعه غریبان گیر آنها شده نبود کلاس های آموزش مداحی متناسب با مداحان نیست تا بتوانند در آنجا آموزش دیده و متخصص در امر مداحی باشند.

,

– اشتغال هم یکی از مشکلات اصلی مداحان است که این هم متوجه مسئولین امر بوده و باید از آنها مطالبه کرد.

,

* در مورد حمایت مسئولین از فعالیت جوانان در حوزه مداحی نظرتان چیست؟

,

ـ دلیل اصلی حمایت نکردن مسئولین از جوانان به خاطر ادب و احترام که از آنها انتظار می رود صورت نمیگیرد و من به مداحان جوان سفارش میکنم که در مداحی اولین کار احترام و ادب است که باید در خود تقویت کرده و خادم مکتب امام حسین باشند.

,

آسیابان

,

, ,

* آیا مداحی را می توان به عنوان شغل اصلی برگزید و اشتغال به کارهای دیگر خودداری کرد؟ بیکاری با مداحی جبران می شود؟

,

ـ مداحی را نباید به عنوان یک شغل برگزید ولی مداحانی که وقت خود، صدای خود و حنجره خود را در این راه گذاشته اند و شبانه روز در تلاش هستند تا در مکتب امام حسین (ع) نوکری نمایند مسئولین و مردم نیز باید از لحاظ اقتصادی از آنها حمیات کنند تا مداحان نیز روز به روز در این راه پیشرفت کرده و سربلند باشند.

,

* نتایج این نبود حمایت و البته نداشتن شغل مناسبت چه می تواند باشد؟

,

ـ مسئولین و مردمی که از مداحان انتظار دارند باید از آنها هم حمایت کنند و هر جا مداحی می کنند آنها را تشویق کرده و در جهت رفاه حال مداحان تلاش نمایند.

,

– گاها دیده می شود که مسئولین از مداحان حمایت نکرده و در روز های خاص به انها بها می دهند که این باعث دلزدگی مداحان و مرد از مسئولین می شود که باید به این موارد دقت شود.

,

* به نظر شما نقش مداحان اهل بیت(ع) در ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در میان مستمعین هیئت عزاداری حسینی تا چه اندازه می تواند باشد؟

,

ـ امروز نقش مداحان در جامعه به عنوان یک الگو بوده و باید دقت لازم را در محتوای شعری و سبک هایی که به کار می برند و نوع رفتار و پوشش دقت لازم را داشته و در جهت بهبود هر چه بیشتر هیئت های عزاداری تلاش کنند

,

– مداحان به عنوان یک ترویج کننده مکتب امام حسین(ع) باید در شان آن حضرت شعر گفته و مداحی کنند تا بتوانند در جهت زیبا برگزار شدن عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) قدمی برداشته باشند.

,

* سبک های اولیه و سنتی در مقایسه با سبک های جدید و جوان پسند چه تفاوتی با هم دارند؟

,

ـ یکی از اصلی ترین مشکلات امروز که گریبان گیر مادحین شده سبک های جدیدی است که وارد مداحی شده و مداحی را از شکل و نوع سنتی خود به شکل نوین درآورده و به اصطلاح جوان پسند شده است.

,

– امروز شور جوان ها باعث شده تا مراسمات عزاداری از متانت و شان خود دور شده و لازم است در این نوع عزاداری ها تاملات لازم اندیشیده شده و برای کنترل شور و ایجاد شعور آنها تلاش نمایم.

,

علی آسیابان

,

, ,

* نحوه اداره هیئات مذهبی در ارومیه و آذربایجان غربی و به طور کلی در کشور رضایتبخش است؟ آیا توجه صرف به مداحی می تواند گره گشای مشکلات باشد؟

,

ـ در مورد اداره و نظارت بر هیئت های مذهبی به خاطر ازدیاد بیش از حد این نوع هیئت ها احتمال نظارت بر همه آنها وجود ندارد و باید همه مردم در این راه به مسئولین کمک نمایند و این مورد در شهر ارومیه کمتر دیده می شود.

,

– مدیریت در هیئت های مذهبی خیلی مهم بوده و محتوای هیئت نیز مهم است مسئول هیئت باید به سخنران و محتوای سخنرانی به مداح و محتوای مداحی که انجام می شود دقت و بتواند در جهت اجرای هر چه بهتر و ترویج مکتب امام حسین(ع) کوشا باشد.

,

* سبک های نوین و جوان پسند در مداحی چه اثرات و مضراتی می توانند بر هیئات مذهبی وارد سازند؟

,

ـ به گفته ی رهبری هیئت های ما نباید سکولاریسم باشد و امروز متاسفانه بعضی از هیئت های مذهبی از نظر اقتصادی و فکری از طرف دشمنان تجهیز می شوند و از بعضی مراجعی که از منظر رهبری مرجعیت آنها باطل است از آنها اطلاعت می کنند.

,

– امروز کشیدن عزاداری ها به سمت لطمه زنی ها و لخت زنی ها و بستن زنجیر به گردن باعث دوری عزاداری ها از مکتب امام حسین(ع) شده و در مکتب اسلام نیست همان طور که رهبری میفرماید در مورد کارهایی که انجام می دهید ببینید دشمن کدام یک را بیشتر می پسندد بدانید که آن کار اشتباه است.

,

* به نظر شما شکل گیری و ترویج هیئات مذهبی زیرزمینی در شهرهای مختلف چه تاثیراتی بر دوری جوانان از عزاداری اصولی دارد؟

,

ـ یکی از اصلی ترین مشکلات هیئت های مذهبی علی الخصوص عزاداری جوانان نبود برنامه ریزی منظم و دقیق برای ارائه به این نوع هیئت ها و نظارت مستمر بر آنها می باشد.

,

در مکتب اسلام و امام حسین(ع) عزاداری هایی که امروز صورت انجام می شود موجود نیست و از طرف دشمنان اسلام و انقلاب وارد عرصه عزاداری شده که این عمل ها باعث تحریف مکتب عزاداری امام حسین(ع) می شود.

,

* آسیب فعالیت مسئولین در زمینه های مختلف مرتبط با عزاداری و هیئات مذهبی چیست؟

,

ـ تکبر و غرور در دستگاه امام حسین باعث آسیب زدن به این دستگاه می شود و اصلی ترین دلیلی که مسئولین یک تجمع بزرگ در ببین آحاد مردم نمیتوانند ترتیب بدهند همین قضیه است در استان های همجوار مثل زنجان هر ساله نماد اتحاد حسینی هستند و ما هم امروز باید تلاش کنیم در این راستا قدم برداشته و از ظرفیت مردم و مادحین خود استفاده نماییم.

,

* از وضعیت فعالیت مداحان و هیئات عزاداری در آذربایجان غربی تا چه اندازه رضایت دارید؟

,

– دلیل اصلی نبود مداح کشوری در استان ما نبود اتحاد و همدلی بین مادحین است و تا این مشکل برطرف نشود تخصص در مادحین تقویت نشود ایمان به خود و اعتماد به نفس آنها بالا نرود مشکلات فعلی گریبان گیر بوده و حل نمی شود.

,

– مداحی قواعد، اصول و راهکارهایی دارد که باید رعایت شود و مسئولین نیز در جهت تربیت مداحان با استعداد و خوش صدا باید تلاش کنند تا بتوانند روز به روز پیشرفت نمایند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه